Gezette haakpunt.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

05-07-2016 07:55

Beste rigpuristen,

Al jaren maak ik net als velen van rigs knopen een soort rocketscience. Krimpkous, ringetje, tube, extra loodje, shot on the hook. De kant en klare aligners zijn opzich handig want je kunt tegenwoordig een rig aan de waterkant knopen zonder dat je een ketel bij je hoeft te hebben. Maar nu zie ik al een tijdje het model Krank van korda voorbij komen. De rigs die ermee gemaakt worden zijn doodsimpel en dat is waar ik op terug wil vallen ipv al die poespas aan mn rig. De mooie ruime bocht prikt snel en de klauw haakpunt zorgt voor de extra houvast. Alleen heeft de haak een naar buiten gezette punt en daar wordt ik wat onzeker van. Heeft de haak alleen kans op prikken wanneer deze op de "goede" zijde komt te liggen in de bek? Wanneer de haak op de andere kant ligt staat de punt naar boven en lijkt het in mijn theorie niet te kunnen haken.

Denk ik helemaal verkeerd? Kan iemand mij uitleggen dat dit niets uitmaakt, of heb je met die haak ook inderdaad minder kans op inhaking?

Voor de mensen die beginnen dat het een kuthaak is; oké de krank welke als eerste uit kwam is een beetje fragiel en dun maar er is nu ook de X versie en het model wordt nu ook door andere merken verkocht welke beduidend sterker zijn.

Brand maar los.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-07-2016 08:56

Hey james.

Sinds een maandje ben ik met de crank maat 6 begonnen.
Geen poespas, en slechts een enkele wafter, of een snowman.

Ik heb nu meerdere vissen gevangen op deze haak, allen prima gehaakt, en van de ongeveer 10 vissen geen lossers.

Wat ik wel heb is dat de haak 2 keer na 1 vis al direct bot was, dikke braam op de punt! De andere x kon ik max 2 vissen pakken voor de haak bot werd, is wel een minpuntje vind ik zelf van deze haak.

Pluspunt is de eenvoud ervan, en het model.
Ik kijk niet via de hand palm techniek of een haak goed prikt namelijk, het enigste wat ik doe is de hair/boilie optillen. De haak moet naar beneden vallen in prik positie, niet meer niet minder ! De boilie moet tussen de vingers rond kunnen draaien een halve slag zonder dat de haak mee draait, doet de rig dit werkt ze prima. Ik vis 90 % van de keren zonder krimpkous, en eigenlijk verspeel ik nooit vis door los schieten, de vissen zitten altijd prima gehaakt.

Alleen met kleine haakjes maat 8 heb ik altijd en eeuwig problemen met lossers. In de winter gaat het prima, zo ook afgelopen winter met zo'n 30 vissen 0 lossers.
Tot het warmer weer werd, toen verspeelde ik er dus 6 !
De overstap naar maat 6 en 4 was direct de omslag naar 100 % tot op de dag van vandaag.

Kortom.

Krank X pluspunten.

-scherp.
-goede inhaking.
-sterke haak,ook voor obstakels.
-werkt uitstekend met uit gebalanceerde aas presentaties.
-makkelijk te knopen haak.

Krank X minpunten.

-snel bot
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

05-07-2016 12:13

Daar heb ik wat aan. Gebruikers ervaring. Mario Taal verkoopt een identieke haak, de sniper. Mocht het snelle bot zijn van de haakpunt je te veel irriteren kun je ook eens kijken of dat met die sniper haak minder is. Maar ach, zo erg is het nou ook weer niet om een nieuwe rig te knopen of er aan te hangen nu het zo'n eenvoudige rig is. Met al die poespas er op begon ik het zelfs zonde te vinden om het te moeten vervangen.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-07-2016 21:24

Net weer 1 op de Krank haak, direct na 1 vis weer een enorme braam ! Puntje is blijkbaar van zacht materiaal...?
Wel weer keurig gehaakt !
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

06-07-2016 09:52

Als je ziet wat je tegenwoordig voor een haak moet betalen is dat toch gewoon idioot. Vaak vervangen, veel centjes voor Danny!

James, je hoeft je geen zorgen te maken over een gezette haak, al helemaal niet als je een ( kant-en-klare) line aligner gebruikt en deze gebruikt zoals die bedoeld is, de punt van de haak in lijn brengen met de onderlijn. In het geval van een gezette haak betekent dat dus dat de line aligner enigszins gedraaid op de steel komt te staan. Zo heb ik het altijd gedaan en dat werkt fantastisch.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

07-07-2016 16:43

Vandaag even wat witvis spulletjes gehaald voor een dagje vissen met mn neefje en gelijk een pakje krank X meegenomen. Ik kan goed begrijpen waarom Rik steeds een kapotte haakpunt heeft. Het is in vergelijking tot een super strong achtig model een hele lange dunne vlijmscherpe punt, die is snel kapoet. Voor mij niet een heel groot probleem. De wateren waar ik vis komen ze niet aanwaaien en wil graag voor elke vis een haak inruilen. Een aligner probeer ik juist te vermijden Wim. Dit model haak wil ik juist gaan gebruiken omdat ik alle poespas met aligners, ringetjes etc zat ben
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-07-2016 17:35

Voor mij ook geen probleem james. Zolang lang ze op de kant komen en geen kapotte bek veroorzaken ben ik een blij man.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

10-07-2016 12:33

Ik ben zelf van de korda haken afgestapt.
Vind er over het algemeen veel nieuw uit het zakje al bot uit komen.
En idd ook snel bot.
Ik ben dit seizoen volledig overgestapt op nash fang Twister haken.
Deze worden netjes verpakt en zijn vlijmscherp,worden niet snel bot en hebben door de aparte vorm een goede in haking.
Ik heb nooit met de krank versie gevist,wel met de kurf shank en die voldeden wel aardig.
Kansloos gezeik!
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

08-08-2016 11:51

@ James

Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de gezette haak.

Wim
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-08-2016 13:10

Michel Mester schreef:
Ik ben zelf van de korda haken afgestapt.

ik ook!
Vind er over het algemeen veel nieuw uit het zakje al bot uit komen.
En idd ook snel bot.

Of ze breken af of ze gaan helemaal recht staan.....
Ik ben dit seizoen volledig overgestapt op nash fang Twister haken.

Ik: volledig niet, maar wel grotendeels :) De Nash Fang X, Fang Twister, Fang Uni en Fang Gaper bevallen me óók goed.
Deze worden netjes verpakt en zijn vlijmscherp, worden niet snel bot en hebben door de aparte vorm een goede in haking.
Ik heb nooit met de krank versie gevist,wel met de kurf shank en die voldeden wel aardig.

Ik heb wel met de Krank gevist (tegen beter weten in) en ook hier: bot, rechtgetrokken haak, krom, etc. Als dit jou en je omgeving vaker voorkomt, ga je voorzichtiger om met de koop van Korda haken. Of je laat ze links liggen, zoals ik nu. Misschien dat de X dikker is en beter is, ik durf het niet meer aan.
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

09-08-2016 13:25

Daarom hou ik het gewoon bij Drennan specimen , een haak die 30 jaar bij Drennan onveranderd in het gamma zit , moet Nash Fox etc nog wel even bewijzen

gr jerry
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

14-08-2016 21:29

Michel Mester schreef:Ik ben zelf van de korda haken afgestapt.
Vind er over het algemeen veel nieuw uit het zakje al bot uit komen.
En idd ook snel bot.
Ik ben dit seizoen volledig overgestapt op nash fang Twister haken.
Deze worden netjes verpakt en zijn vlijmscherp,worden niet snel bot en hebben door de aparte vorm een goede in haking.
Ik heb nooit met de krank versie gevist,wel met de kurf shank en die voldeden wel aardig.


Leuk om te lezen dat jij dan ben van de fang twister,.ik vind het echt een waardeloze haak!!!,.snel bot al 2 uitgebogen en gewoon lossers gehad.
Ik ben dit seizoen volledig overgestapt op de haken van PB met als voorkeur de intruder,.super super scherp geen lossers en nog niet uitgebogen enz,.de longshank en de chod versie ook hellemaal top.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

22-11-2016 18:39

Hmm, inmiddels al meer gebruikservaringen met die krank x ??? Mss ter illustratie afbeelding van de onderlijn hoe men hem vist/ knoopt!

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

09-12-2016 09:00

Hmmm,

De krank x toch wel naar tevredenheid ingezet :) , meerdere vangsten op 1 onderlijntje, zonder botte punt! Maar goed ....

image-2016-12-09 (3).jpg


Heb mijn kranks nu bij Aliexpress besteld, weet niet wat deze doen in de praktijk, dat komt wel! In ieder €2,51 voor 20 stuks.

image-2016-12-09 (1).jpg


image-2016-12-09 (2).jpg


In ieder geval dik dradig.

Groet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-12-2016 12:25

Waar de één bij zweert...

Leuk om te zien dat haakvoorkeuren ontzettend kunnen verschillen :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie