Zin en onzin over zelfhaking


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-06-2016 02:16

Kan denk ik wel een heel leuk topic opleveren.

Om maar gelijk een open deur in te trappen, het meeste wat verkondigd wordt over zelfhaking is denk ik onzin! M.a.w. er zit een bepaalde gedachte achter die niet klopt. En dan heb ik het in eerste instantie over de eerste prik. De meeste karpervissers denken volgens mij het volgende: daarvoor heb je een zwaar semi vastlood nodig, de vist prikt zich op het zware lood, bolt en vervolgens komt het lood vrij.
Is natuurlijk wel een alles of niks visserij en ik denk dat het tegenwoordig op veel wateren eerder in je nadeel werkt, dan in je voordeel.

Wat mij betreft, kan er op rig gebied, dan ook het meeste in de prullenbak.
Zwaar lood, shot on the hook, line aligners, rechte haakpunt, onderlijn verzwaringen en noem het allemaal maar op.
Blijft over lengte van je hair en lengte van je onderlijn, factoren die m.i. mogelijk wel een rol kunnen spelen.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

25-06-2016 08:47

Ik heb dit jaar het meeste gevangen met een licht loodje, soepel onderlijntje, lange hair en klauwhaakje zonder krimpkous en andere tierlantijntjes.

Ik had ze waarschijnlijk ook gevangen met zwaarder lood en een geavanceerde rig, maar het moet op dit water vooral stevig zijn en schuurvast zijn. Scheelt ook in de portemonnee....
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

25-06-2016 09:19

@hilco
ik denk er ook zo over.
en sinds vorig jaar ben ik het ook in de praktijk gaan uitvoeren.
op stilstaand water vis ik met een dunne hoofdlijn.
dun onderlijntje, haakje 10, lood 50 gram.
dus niks geen tubes, line aligners, loodkorreltje zus of zo,
pop up, snowman.

ook vis ik nu alleen nog met 14 mm boillies.

ik merk dat ik weer meer karpers ben gaan vangen,
en vooral dit valt op,
de aanbeten zijn rustig, net of ze gewoon aan het door azen zijn.

mischien wel herkenbaar door mede karpervissers! :wink:
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

25-06-2016 11:06

Flexibel zijn in je aanpak lijkt me een belangrijk punt. Zelf ga ik vaak struinend onderweg en verander vaak door omstandigheden van systeem. Er zijn bijvoorbeeld tekenen van karper op afstand en dan is een licht wartelloodje zo op de lijn geschoven. Zonder tube, met slechts een stukje tube en bezemspriet gestopt is zelfs geen onderlijn nodig.
Er lijkt zo langzamerhand een trend aan het ontstaan waarbij al die overbodige tierelantijnen overboord worden gezet. Die line aligners zijn naar mijn smaak altijd overbodig geweest en er zijn zat haken – vaak klauw met ronde rug – waarmee hetzelfde effect wordt bereikt. Tube is vaak overbodig en wanneer er geen mosselbanken of andere scherpe onderwaterobstakels zijn, dan kies ik ook het liefs voor zo min mogelijk zooi aan de lijn.
Dressuurwater bevis ik momenteel haast niet, maar anders dan ander zou de aanpak zijn. Slappe lijnen, semi slap, strak, hengeltop omhoog, formaat aas, haak, lijn. Alles kan worden gevarieerd. Van boltsystemen terug naar freeline. Ik ben daar al jaren geleden mee begonnen, voornamelijk om een sleur te doorbreken voor me zelf.
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

25-06-2016 11:31

Ik vis eigenlijk altijd met de running rig icm lichte wartelloodjes (28t/m40 gram) die gewoon vrij kunnen schuiven over de hoofdlijn. Onderlijntjes maak ik van soepel 15lb materiaal en maak daarbij gebruik van een curveshank of widegape als haak...veelal gevist als kd-rig of als standaard rig, met een klein stukje tube om de hair op de juiste plek te laten vertrekken van de haak..

De karper haakt zich gewoon zelf op de weerstand van de lijn en soms met behulp van een stug afgestelde baitrunner (voornamelijk als ik nachtvis). Haak zit daarbij altijd netjes in de onderlip, net achter het harde gedeelte..

Ik vis met lichte, parabolische hengels en een 30/100 hoofdlijn..heb daarbij eigenlijk nog nooit lijnbreuk gehad.

Afgelopen nacht nog 1 karper gevangen en 1 losschieter na ongeveer 5 minuten drillen...had zich ontdaan van de haak in een wierbedje..

kort samengevat:

lekker simpel en altijd een goede run/beetregistratie doordat ik geen vast lood gebruik..daarbij ook nog eens visveilig, want bij lijnbreuk breekt in 99% de lijn bij de wartel van de onderlijn, dus is de karper het lood meteen kwijt en zwemt ie alleen nog met een onderlijntje rond.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

25-06-2016 12:03

Een artikel wat mij juist aan het denken heeft gezet en het tegenovergestelde is van wat hier beschreven word is om juist zwaarder te gaan vissen met de chod rig.

Ik viste zo licht mogelijk,meestal 35 gram en met slappe lijnen.
Nu geeft dit de meest beroerde melding door als een vis het aas oppakt en naar je toe zwemt.

Al eens gehad dat ik mijn lijn binnen haalde en het wel heel lang duurde voordat er spanning om kwam.
Waarschijnlijk een opname en een vis die naar me toe zwom en niet,of niet goed geprikt was.
Ik zat bovenop mijn hengels en heb geen piepje gehoord.

In het artikel werd juist geadviseerd om zwaarder te vissen en met strakke lijnen.
Ik vis nu met 50 gram en semi strakke lijnen en heb het idee dat de beet registratie wel scherper is.

Voor het normale werk gebruik ik Max 92 gram.
Mijn vismaten vissen het liefst met gevlochten lijn en 150 gram.
Ik vind dit veelste zwaar.
Zelf is mijn max.106 gram op het kanaal op 200 meter afstand
Kansloos gezeik!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-06-2016 17:48

Slappe lijnen, semi slap, strak, hengeltop omhoog, formaat aas, haak, lijn. Alles kan worden gevarieerd. Van boltsystemen terug naar freeline. Ik ben daar al jaren geleden mee begonnen, voornamelijk om een sleur te doorbreken voor me zelf.


(Bijna) Hélemaal mee eens, zo heb ik altijd gevist. Alleen wat "sleur" betreft: dóór die variatie was het nóóit sleur.

En wat ontbrak in dit lijstje: altijd aanpassen aan de situatie.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-06-2016 01:16

Waar het mij vooral om gaat, is de gedachte van (volgens mij) heel veel karpervissers, dat je voor de eerste prik altijd zwaar en (semi) vast lood nodig hebt. Mijn ervaringen van de laatste tijd, laten juist zien dat dit helemaal niet nodig is.
Ik vis met slechts een 20 grams vrijlopend wartelloodje en ik durf ook nog wel lichter te gaan, ik ben er van overtuigd dat het dan ook werkt.
Sleur doorbreken laat ik liever over aan een ander, het gaat om een principe, wat je waarschijnlijk meer vis oplevert. In dit geval water weerstand. Ligt de laatste meter van je lijn op de bodem (wel strak getrokken) en de vis is meestal het haasje? Ik gebruik overigens slechts een SSG loodje van 1,6 gram om dat te bereiken. Dus je zult dit systeem niet op alle wateren kunnen gebruiken. Het principe wel natuurlijk, moet je alleen één en ander wat aanpassen.
Ik gebruik een combi rig van zo’n 17 cm. als onderlijn, ongeveer twee cm. gestript en als haak een widegape X maat 10. Voor de knotless minimaal twaalf wikkelingen en verder helemaal niks. Aas uitgebalanceerd met een stukje foam. Dus simpeler kan het bijna niet!

Heb afgelopen middag een nieuwe molen gekocht, waar ik heel blij mee ben (Shimano aero 4000 feeder fa). Wou ik natuurlijk even uittesten. Binnen het uur een fluiter en ik kon dus zelfs de tweede helft van Portugal tegen Kroatië nog bekijken. Dat viel dan weer wel tegen.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

26-06-2016 02:07

Ik zie een running rig systeem ook niet als een zelf haak systeem.
Het lood draagt niet echt bij met het daadwerkelijk prikken.
Kansloos gezeik!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-06-2016 17:26

Michel Mester schreef:Ik zie een running rig systeem ook niet als een zelf haak systeem.
Het lood draagt niet echt bij met het daadwerkelijk prikken.



Niet helemaal waar doordat de lijn door het lood loopt krijgt de vis altijd weerstand, welke richting hij ook op zwemt. Zou je een boilie freelinend vissen dan heb je dat veel minder
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

27-06-2016 14:51

@hilco
12 wikkelingen op een haakje 10?
welke coated onderlijn gebruik jij en hoeveel lb?

ik vis zelf met 15 lb , maar krijg er amper 8 wikkelingen op, met haakje 10. :o
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-06-2016 16:47

Siemen,

Je snapt natuurlijk dat ik met het gestripte deel wikkel neem ik aan.
Twaalf keer is totaal geen probleem, maar ik heb dan ook kleine handjes.
De hair zit dan tegenover het deel, halfweg de haakpunt.

Ik gebruik Korda N-trap soft 20 lb.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-06-2016 01:49

Ik ben het met Martijn eens en waarom zou een running rig geen vis kunnen prikken?

Het gaat erom, welke componenten spelen een rol en dat zijn er nogal een behoorlijk aantal.
Zwaar (semi) vastlood heeft denk ik als enig voordeel dat de haak tijdens de prik wat dieper penetreert, verder niks, een geprikte vis (hoe licht ook) is n.l. sowieso al bijna altijd kansloos.
Hangt de haakpunt achter de onderlip, dan houdt ie nog maar één optie over en dat is om te proberen het haakaas uit te spugen. Zit het vertrekpunt van je hair redelijk ver naar onderen op je haaksteel dan gaat hem dat ook niet lukken en is ie de klos.
Grootste nadeel van vastlood vind ik het gebrek aan speling en dan vooral als je ook nog een korte onderlijn gebruikt. Die haak moet wel naar binnen natuurlijk.
Daarnaast krijg je totaal geen indicatie van wat er onder water gebeurt. Ik krijg nog wel eens een piep en vaak is er dan iets mis. Dus indraaien en opnieuw ingooien.

Wat betreft het prikken, het lood speelt natuurlijk wel degelijk een rol in het geheel, maar is slechts één van de componenten. Bij een vastlood systeem speelt het lood een veel grotere rol.
Karpers zijn niet dom en zijn toeter is zijn belangrijkste wapen. Stel, hij gaat elke bol testen, door die van een grotere afstand aan te zuigen. Vis je met vastlood en een korte onderlijn, dan ligt het hele zaakje binnen de kortste keren gestrekt. Die bol gaat ie dus echt niet eten. Er zijn ongetwijfeld meer factoren die een rol spelen waardoor een karper je haakaas kan onderscheiden van je losse bollen. B.v. niet schransen, maar langzaam zwemmen, hij herkent je onderlijn of haak en spuugt de hele handel uit voordat de haak kan prikken. Snel is ie in dat geval op zeker!
Blijft natuurlijk allemaal een beetje koffiedik kijken, maar dat een karper het kan, hebben veel onderwaterbeelden al laten zien.

Terug naar een vrijlopend systeem, ten eerste het is vooral geschikt voor de wat kortere afstanden en dan ook nog eens op wateren met de nodige hengeldruk. Heb het vanavond even uitgetest en viel me nog niet eens tegen. 60 meter haal ik wel met een 20 grams loodje. Het lood moet zo licht mogelijk zijn, even afremmen vlak voordat het lood het water raakt en je hebt een mooie zachte plons.
Veel vissers weten niks van de aanzuigkracht van een karper, die is n.l. behoorlijk groot, nog een reden om het loodgewicht zo licht mogelijk te houden.

Grote vraag is natuurlijk hoe werkt het systeem? Kom ik nog op terug.

In ieder geval, al die hedendaagse toeters en bellen hebben denk ik weinig tot geen meerwaarde. Is gewoon een markt die gecreëerd is
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-06-2016 09:37

Interessant onderwerp dit.

Een kleine opmerking vindt ik wel op zijn plaats.
We hebben het vaak over het anders bewegen van een bol aan een onderlijn, het zien van een haak enz.
Als we naar het lichaam kijken van een karper valt 1 ding op...........hij kan niet zien wat er recht voor zijn snufferd ligt. tegen het oppervlakte aan vretende benaderd hij het aas van onder en zal het zicht beter zijn, maar zeker op de bodem zal hij het voor een groot deel op gevoel/smaak moeten doen de laatste centimeters.

de vis zal eerder schrikken van een onderlijn die wat los staat van de bodem, zwaar lood wat ze voelen en vreemd materiaal is in de omgeving of iets dergelijks dan van een bol die ''anders'' beweegt.
Een licht schuifloodje zal al minder snel worden opgemerkt dan een 100 gram bonk lood.

Op betaalwateren waar non-stop wordt gevist zou anders nooit een vis meer worden gevangen....ze kennen allemaal het trucje wel.

Het blijft toch een raar mysterie en gelukkig zal de oplossing nog ver weg zijn.....het spel heet vissen......niet vangen.

De manier van oppakken van het aas zal veel te maken hebben met de hoeveelheid vis die werkelijk blijft hangen.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

28-06-2016 11:17

@hilco
ok thnx!

interresant onderwerp, hier zullen nog wel meer reactie,s op komen.
en dat lichter lood meer aanbeten oplevert, ben ik ook met je eens.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

29-06-2016 17:33

De cirkel is weer bijna rond, lang en soepel.!?!?
Héél af en toe krijg ik van die waterwolf filmpjes te zien van een water wat aan mijn hart gaat.
Mooi om te zien hoe simpel de oudjes de high tech rigs omzeilen zeg.

Ik ga steeds meer echt standaard vissen.
@ Hilco het blijft een raadsel en miss zit ik totáál verkeerd, maar als het zelfhaken echt niks voorsteld dan moet er toch een onderlijn te bedenken zijn die op de terugweg haakt.?
Hoe zie jij dit?

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

29-06-2016 22:34

Bijna alle onderlijnen die je tegenwoordig ziet gaan uit van het principe dat de haak in de onderlip draait (of dit denkt de maker toch). Meestal bevestigd men nog een ringetje of rubber zodat de hair vertrekt op de haaksteel boven de haakpunt.
Wat gebeurt er nu als een karper dit uitspuugt? Heeft de haak überhaupt kans om de vis te haken?
Heeft iemand al eens opgezocht hoe een karper aast, voedsel filtert en oneetbare deeltjes weer uitspuugt (Sibbing oa) Ik verbaas mij er telkens weer over dat geen enkele karpervisser die ik spreek dit weet.

Wat dacht je van een onderlijn waarbij de haak met haakoog eerst naar buiten gaat tijdens het spugen zodat de haakpunt effectief vlees kan pakken? Waar moet de hair geknoopt zijn aan de haak? Wat voor een haakaas moet je hiervoor gebruiken om dit effect te berijken?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-06-2016 03:06

Al die moderne toeters en bellen zijn gebaseerd op strakzwemmen, in heel veel gevallen gebeurt dat niet meer natuurlijk en heeft ie de hele handel al weer uitgespuugd, voordat je haak kan prikken.
Ik ben van de oude garde en ben natuurlijk bekend met het werk van Sibbing.

Ik vind het leuk bedacht, ok. ik knoop de hair aan of boven mijn haakoog, zal je overigens best vissen mee kunnen haken.
Pharrell Williams. Get lucky.
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

30-06-2016 09:36

Hilco, het is net iets meer als de hair aan het haakoog knopen. Materiaal waaruit de hair gemaakt is, scharnierpunt, densiteit haakaas, zware of verzwaarde haak...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-06-2016 17:39

Camiel,
Ik denk dat het in eerste instantie om geur gaat (het zoekplaatje) en als het vlak voor zijn toeter ligt zal het smaaksysteem het belangrijkste zijn. Zo werkt het n.l. bij zeer veel vissoorten, maar b.v. meervallen zoeken en vinden hun prooi alleen met het smaaksysteem.
Ik weet natuurlijk niet zeker hoe een karper het doet, maar uit elektrofysiologische proeven blijkt dat een karper een zeer geavanceerd reuksysteem heeft, o.a. voor bepaalde vrije aminozuren.

Wat betreft de meeste betaalwateren, waarin verschillen die van andere wateren?
Die hebben in verhouding een enorm bestand aan vissen (b.v. Euro Aqua, 5000 vissen op volgens mij 16 hectare). Je hebt slimme en domme vissen, dus als je een beetje kunt vissen, vang je daar bijna altijd wel wat.

Wat kunnen vissen herkennen? Op zeker een lijn in het water en daarnaast maakt ie natuurlijk vooral gebruik van zijn toeter, oftewel aanzuigkracht.

Frank,
Ik heb het systeem vanmiddag even op het droge uitgelegd, is best wel een breinbreker.
Denk in ieder geval dat het SSG loodje, dat op een meter van de onderlijn op mijn hoofdlijn zit, wel degelijk een rol speelt.
Komt denk ik op het volgende neer: de zelfhaking is niet gebaseerd op een zwaar gewicht maar op waterweerstand van licht materiaal.
Ik gebruik ook een systeem voor het penvissen op een water waar de vissen enorm lijnschuw zijn. Onderlijntje, dan een meter leadcore die strak op de bodem ligt en dan pas mijn hoofdlijn. Werkt ook perfect, vissen zijn bijna altijd gehaakt in de onderlip en dat met slechts 4 gram leadcore.

Al met al, blijft het natuurlijk vaak koffiedik kijken.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

30-06-2016 22:30

Een hersenkraker, waarom vangt één iemand met de methodfeeder en/of penvisser, oppervlakte visser meer karper in z'n algemeenheid?

Groet, Peter

Ps een statische visser kan lui of actief zijn in denken en doen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-07-2016 02:11

Toon Teniers schreef:Hilco, het is net iets meer als de hair aan het haakoog knopen. Materiaal waaruit de hair gemaakt is, scharnierpunt, densiteit haakaas, zware of verzwaarde haak...


Je denkt er in ieder geval over na, maar het gaat uiteindelijk om de praktijk natuurlijk.
In 2011 hebben we een hele discussie gehad op het forum over een anti spuug rig. Punt is, er komt nogal wat bij kijken. Dat we op veel wateren vaak gefopt worden is in ieder geval een feit.
Als je een onderlijn wilt creëren, waarbij de haak met het haakoog tijdens het spugen als eerste naar buitengaat, dan moet de haak ook zo naar binnen. Als de boel nog moet draaien in de bek, dan ben je al te laat. Dus je moet al een weerstand inbouwen, die er voor zorgt dat de haak op de juiste manier naar binnen gaat. Ok. dat is waarschijnlijk nog wel te doen.
Anti spuug betekent dat je rig ook iets moet doen, zeg maar een terugtrek effect, die er voor zorgt dat je haak prikt. Zo niet, dan spuugt ie nog gewoon de hele handel uit.
Er zijn m.i. veel te veel variabelen, b.v. de stand van de vis tijdens een aasopname, hoe fel aast de vis, de aanzuigkracht die een vis gebruikt etc.
In dit topic gaat het mij vooral om het geheel. Is overigens gewoon toeval, ik heb het extra loodje op mijn lijn gezet, om de laatste meter op de bodem te houden.
Zoals gezegd, heb ik het afgelopen middag op het droge uitgetest. De laatste meter en je hoofdlijn strak en verplaats je dan je aas b.v. vijf centimeter, dan komt het loodje omhoog en laat je het aas vervolgens weer los, dan ligt het weer in de oorspronkelijke situatie.
Heb natuurlijke geen flauw idee hoe dat onder water gaat, maar in ieder geval spelen veel meer componenten een rol bij dit systeem dan bij de gangbare systemen, b.v. ook je hoofdlijn en je waker.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

01-07-2016 08:46

Hilco Meijer schreef:Als je een onderlijn wilt creëren, waarbij de haak met het haakoog tijdens het spugen als eerste naar buitengaat, dan moet de haak ook zo naar binnen.


Stelling klopt niet, aangeboden haakaasje gaat als eerste naar binnen! Zoals jij beschrijft, kd- rig, na aasopname zal het oog als eerste naar binnen gaan!

Hilco Meijer schreef:Als de boel nog moet draaien in de bek, dan ben je al te laat.


Ben het hier mee eens, hedendaagse gebruikte onderlijn materiaal (waar dus ook de hair), vaak te stug! Dus ook effect op het juist kantelen van de de haak naar de onderlip!

Hilco Meijer schreef:Anti spuug betekent dat je rig ook iets moet doen, zeg maar een terugtrek effect, die er voor zorgt dat je haak prikt.


Dacht dat zoiets al bestond, bungee!

Heb zelf nu een aantal keren een onderlijn uit geprobeerd dat in mijn optiek, ten alle tijde mijn haak juist zet, zonder hair (in de vorm van een combilink met bodemaas/ wafter)!!! Droog en nat getest, netjes gehaakt.

Groet.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-07-2016 00:29

Ik heb het helemaal niet over een KD rig, maar waar Toon naar toe wil, nl. een anti-spuug rig.
Bij een KD rig gaat inderdaad het oog als eerste naar binnen, daarom schreef ik ook: dus je moet al een weerstand inbouwen, die er voor zorgt dat de haak op de juiste manier naar binnen gaat. Dat kan b.v. een loodverzwaring op de onderlijn zijn, maar ook iets anders
Bij een anti-spuug rig, moet de haak al in de juiste hakingspositie naar binnen, daarnaast moet je ongeveer bepalen hoever de haak naar binnen mag, vervolgens zorgt een terugtrek effect voor de inhaking. Dus een vis heeft geen tijd meer om het haakaas uit te spugen, oftewel je haakt elke vis die je aas opneemt.
Dat was de gedachte van de persoon die het desbetreffend topic startte en hij dacht dat het mogelijk was om zo’n rig te maken.
En het heeft overigens niks met een bungee te maken.

Met minder weerstand, valt er ook minder te kantelen natuurlijk.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

02-07-2016 08:30

Een interessante discussie,.maar zo lastig te bepalen allemaal ivm zoveel verschillende omstandigheden,.ik ben van mening dat de manier van azen van de vis doorslag gevend is,.benader de vis het aas voorzichtig statisch op de bodem dan is het gewoon een lastiger verhaal dan dat de vis aan komt knallen en als een malle het aas pak,.Ik vis sinds kort weer met korte oldskool stiff rigs (esp ghost fluore Carbon 15lb) gewoon vast lood helicopter style en alle visjes netjes gehaakt in de onderlip.