Welk percentage lossers vinden jullie acceptabel?


Plaats reactie
Joost van Iersel
Berichten: 107
Lid geworden op: 28-02-2012 18:45

05-06-2016 22:26

Mannen en vrouwen,

Afgelopen sessie heb ik helaas een aantal lossers moeten incasseren. De eerste op een klassiek onderlijntje, bijna direct na de run los. De tweede losser kwam van min Chod, eerste losser ooit zowat op deze rig.

Anyways...door deze lossers stelde ik mijzelf de vraag: wat is nu een acceptabel/ normaal percentage lossers (en dan bedoel ik niet lossers door lijnbreuk obstakels e.d.)? Wat zijn jullie gedachten hierover?

Groeten,

Joost
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

06-06-2016 09:34

0% is acceptabel :lol:

Ach, zo nu en dan een losser hoort erbij, maar ik probeer wel altijd iets aan te passen waardoor dit misschien niet meer zou gebeuren.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

06-06-2016 11:55

Eenmaal gehaakt in de onderlip en met het juiste haaktype heb je toch 0% lossers?
Tenzij externe factoren zoals takken, obstakels op de stek aanwezig zijn.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

06-06-2016 12:12

Ben ik met je eens Tom, echter kan ik niet garanderen dat elke rig 'perfect' midden in de onderlip haakt waardoor ik incidenteel een losser heb.

Lossers ivm obstakels kun je vaak ook voorkomen door de vis te blokken. Alleen een onzichtbaar én onbekend obstakel mag een losser opleveren in mijn beleving, zodra ik hier last van heb peil ik direct de stek uit om uit te zoeken wat dit obstakel is zodat het in het vervolg voorkomen kan worden.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

07-06-2016 11:11

De manier van voeren kan ook belangrijk zijn om de inhaking te verbeteren. Verspreid voeren doet de vis meer bewegen, waardoor de werking vd rig + vastlood optimaal werkt. In 95% van deze gevallen is de vis in de onderlip gehaakt. (bij mij toch)
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

07-06-2016 18:48

Ik ga bij elke evt.losser tijd goed nadenken wat het zou kunnen zijn en hoe ik het kan voorkomen.
Bij de chod rig was ik er op een gegeven moment achter en dat kwam doordat mijn rig naar het lood schoof en de vis zi h met het kopschudden loste.
Na een aanpassing heb ik geen enkele vis op de chod meer gelost.

In andere situaties is het bijna niet te voorkomen.
Op het kanaal nog gisteren een vis gelost die om een paal zwom.
Verder los ik weinig vis.
Kansloos gezeik!
Joost van Iersel
Berichten: 107
Lid geworden op: 28-02-2012 18:45

12-06-2016 21:50

Dank voor jullie reacties! Als ik het zo een beetje lees is 1 losser op de 10 runs al een hoop. Ik vis late met een chodrig, hier heb ik tot laatste week nooit een losser op gehad dat ik me kan heugen. Op m'n klassieke/ standaard helaas wel. In sommige periodes meer dan 1 op 10. Ik zal de komende periode eens wat proberen met een wat langere hair.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

06-07-2016 08:45

Verschilt ook wel per water naar mijn idee.

Kanaalvissen die onvoorzichtig azen en snoeiharde fluiters veroorzaken mogen in principe nooit lossen(mits een obstakel de boosdoener is). Op zwaar beviste dressuur putjes ligt het percentage lossers over het algemeen dan weer wat hoger.

Ook het jaargetijde bepaald per water hoe het aasgedrag is en daar zul je je rigs dan weer op moeten aanpassen. Vaak gaat dit maar om hele kleine aanpassingen die het percentage lossers kunnen verminderen.

Hoe dan ook... Lossers zijn gewoon kut :evil:
Stop wishing... Go fishing!
Plaats reactie