Welk soort rig bij shocker-systeem


Plaats reactie
Jelle Van Duysen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-05-2012 10:02
Locatie: St. Niklaas

02-05-2016 11:21

Hoi,

Ben aan het overstappen van een vast lood systeem (inline) naar een shocker systeem.
Reden hiervan is dat ik merk dat dikwijls het aas ff word opgepakt, maar bij de minste weerstand weer word gelost (wat enkele korte piepjes achter elkaar tot gevolg geeft, wil je aanslaan, ligt alles weer zo dood als een pier... :p).
Dacht er dus aan om met ten eerste al slappe lijnen te gaan vissen (hetgeen bijna niemand doet op de waters die ik bevis) en ook nog eens in combinatie met het shocker systeem, waar ik al redelijk wat artikels ed over gelezen heb en waar ik precies wel redelijk wat vertrouwen in heb, op het eerste zicht welliswaar ;)

Nu is mijn vraag: zijn er bepaalde rigs die je hier in combinatie mee moet vissen, bepaalde rigs die je ABSOLUUT moet mijden, of maakt het geen ene ruk uit bij wijze van spreken ;)
Wel heb ik al gelezen dat er word aangeraden om korte onderlijntjes te gebruiken, daar de vis nog een 10 a 20 cm hoofdlijn meepakt alvorens het lood tegen de kraal stopt.

Iemand die ff kan verduidelijken of info geven?
Misschien nog een ding, ik heb nu de opstelling gemaakt die op de site van carpfeeling.com te zien is bij shocker rig, dus degene met tube over de hoofdlijn geschoven.


Alvast bedankt!
Jelle
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-05-2016 08:02

Nou laat ik maar eens reageren dan. Lijkt alsof niemand het durft aan te gaan ivm kritiek van andere leden ofzo....

In principe kun je gewoon elke rig eraan hangen waarbij jij vertrouwen heb. Echter heb ik het idee dat je vertrouwen momenteel niet echt op een hoog pitje staat

Je heb het over een paar piepen waarbij je denkt vis verspeeld te hebben, echter heb je het er ook over om met slappe lijnen te gaan vissen.... geloof mij op wateren waar veel gevist word dat de vis tamelijk snel door heeft wanneer er een lijn in het water loopt, ik snap dan ook niet waarom je nooit eerder slappe lijnen toe gepast heb.
ik denk persoonlijk dat een shocker system je niet gaat helpen aan meer vis, en ik geloof zelfs heilig dat zulke systemen helemaal tot geen toegevoegde waarde hebben. Het ligt eerder aan je eigen kunnen en het totaal plaatje in je visserij. In plaats van dat mensen het altijd in een ingewikkeld systeem gaan zoeken moeste ze eens terug naar de basis gaan.een simpele rig,een hengeltje onder de kant zonder swinger, en een lijn die volledig slap is . En dan vanuit daar op bouwen en aanpassen.
Lossers....langere hair...kortere hair...andere haak...ander aas...anders bijvoeren...lichter lood...zwaarder lood...semi fixed lood....schuiflood.....shocker rig en dergelijke is in mijn ogen allemaal nonsens...zorg liever dat je vis veilig bezig bent..


En mischien....mischien vis je wel over de vis heen en te ver uit de kant...en tikken de vissen je strakke lijn aan...mischien zijn het wel eens futen die je lijn aan raken...leg je telefoon eens een uur aan de kant. En ga ipv naar je beeldscherm te kijken puur gericht op zoek naar activiteiten op het water. Zoek naar dat plekje waar steeds een vis draait. Zoek een plek van het water op waar de vis 100 % langs moet komen als deze gaat zwemmen ( een zij slootje bijvoorbeeld ) en ga daar voor liggen.

Ik wens je een goede vangst toe. Maar denk niet te moeilijk zou ik zeggen.

Mvg
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-05-2016 17:43

Ik durf wel hoor Rik, enne kritiek kan ik best hebben :D

Een shocker rig durf ik gerust te gebruiken hoor dan wel het liefst in de periode dat de karper niet actief aast!!!

Groet, Peter

ps de vraag van Jelle wbt onderlijn, soepel raad ik je aan.
Jelle Van Duysen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-05-2012 10:02
Locatie: St. Niklaas

05-05-2016 10:28

Merci al mannen voor de reactie!

En Rik, kritiek kan ik gerust hebben hoor! zolang het maar opbouwend is en niet afbrekend.
Zoals je inderdaad aanhaalde, zelfvertrouwen stond op een laag pitje.
MAAR, Gisteren nog es een sessie gehouden bij dit prachtige weer en er toch een mooie schub weten te verschalken, welliswaar geen bak van een vis, maar een heuse vechtersbaas!
En zoals je mij als tip hebt gegeven, los in het kantje, waar een brede sloot in het open water terecht komt.
Lijntje lekker slap gelegd zonder waker eraan en na 3 uur ging de pieper snoeihard tekeer.
Was trouwens op het shocker systeem met KD-rig eraan.

Heb echter wel opgemerkt, dat ik ook een lijn op 20meter had liggen, waar ik regelmatig lijnzwemmers had, desondanks mn slappe lijn... Ik vermoed dat die shimano technium Invisitec dan toch niet echt zo'n uitermate superzinkende lijn is....
Na het inwerpen mn top enige tijd onder water geduwd om de lijn zo goed mogelijk te laten afzinken maar nog steeds last van lijnzwemmers...
Hier nog enige gedachten over Rik? Of iemand anders?

MVG
Jelle
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-05-2016 12:12

Als een vis je lijn pakt, betekent dit dat je eigenlijk over de vis heen zit te vissen, de beste remedie is dan vrij simpel, dichter naar de kant vissen. Maarrrrrr dat je nu lijn zwemmers heb, kan ook de brasem zijn die op vele plekken begonnen is met de paai. Laat je lijn altijd even 5 minuten met rust om af te zinken voor je de swinger eraan hangt. Het gewicht van je swinger is ook debet aan hoe je lijn komt te liggen, en zelfs het type swinger maakt hier debet aan
Jelle Van Duysen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-05-2012 10:02
Locatie: St. Niklaas

05-05-2016 13:33

Inderdaad Rik, hoogst waarschijnlijk is het de brasem die redelijk actief stond. Er zit een serieus aandeel van brasem op die vijver die ik ben gaan bevissen...
Qua hanger denk ik wel dat die ok is. Heb me die van fox aangeschaft, slik bobins. Zijn normaal gezien uiterst geschikt om met slappe lijnen te vissen (heb ik me althans laten wijsmaken).

Mss heb ik gewoon niet lang genoeg gewacht vooraleer ik mn hanger eraan heb gedaan, volgende keer eens een dikke 10 minuten wachten eer ik dat doe.
Wederom, bedankt voor de tip!

MVG
Jelle
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-05-2016 16:02

Geen dank en vang er een paar !
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

06-05-2016 00:17

Ik denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt.

1. Hoe weet je zeker dat de piepen van karper afkomstig is?

2. Wat voor onderlijn gebruik je nu, en wat is de lengte?

3. Van vast inline naar een shocker systeem, wat is de gedachte erachter? Naar mijn weten en ervaring is het shocker systeem er juist voor om niet gebruikt te kunnen worden als contragewicht om de haak te lossen. Echter voor vast en shocker zal bij aasopname toch het lood weerstand geven, vast zal dit blijvend doen, shocker zal loskomen.

4. Wat voor aas vis je?

Als je een paar piepen krijgt betekent het niet persé dat je onderlijn opgepakt wordt, denk ook aan je uitstaande hoofdlijn. Ligt je lijn vrij of is er al bodemvegetatie waarover je lijn loopt en vis met de vinnen tegen aan komt of kan komen?
Lijnen af laten zinken ik ben er niet heilig van overtuigt dat A lijnen goed af kunnen zinken ( tenzij je een fluorocarbon gebruikt of ander soort zware lijn ) of "zweven" in het water met een beetje stroming krijg je een mooie lus in de lijn welke ten koste kan gaan van je indicatie.
Ik persoonlijk zou in deze schuiflood gebruiken. Je hebt het over voorzichtige aanbeten en er is maar een systeem die weerstand kan opheffen, schuiflood. Gezien de voorzichtige aasopname zou ik o.a het aas lichter maken boilies/tijgers uitboren en kurk er in. Hoe lichter het aas hoe dieper het in de bek van de karper komt bij het opzuigen. En hoe verder in de bek hoe groter de kans dat de haak vlees pakt.
3 onderlijnen zou ik dan inzetten of een multirig ( en in plaats van enkel een ringetje wil ik dat het aas vrij kan bewegen ten opzichte van de haak micro warteltje plus micro ringetje ) of een d rig wederom enkel het ringetje vervangen voor een micro wartel plus ringetje. Of een simpele blowback rig en dan het liefst met 4,1mm rig ringetje zodat je zeker weet dat het geheel over de haaksteel kan schuiven.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-05-2016 05:08

Mooi verhaal Michel, maar als ik puntje 3 van je lees dan heb je het niet helemaal goed begrepen!!

Groet, Peter

Ps no hard feelings hoor.
Wilco Visser
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-05-2016 22:18

23-05-2016 22:31

Rik koster schreef:Nou laat ik maar eens reageren dan. Lijkt alsof niemand het durft aan te gaan ivm kritiek van andere leden ofzo....

In principe kun je gewoon elke rig eraan hangen waarbij jij vertrouwen heb. Echter heb ik het idee dat je vertrouwen momenteel niet echt op een hoog pitje staat

Je heb het over een paar piepen waarbij je denkt vis verspeeld te hebben, echter heb je het er ook over om met slappe lijnen te gaan vissen.... geloof mij op wateren waar veel gevist word dat de vis tamelijk snel door heeft wanneer er een lijn in het water loopt, ik snap dan ook niet waarom je nooit eerder slappe lijnen toe gepast heb.
ik denk persoonlijk dat een shocker system je niet gaat helpen aan meer vis, en ik geloof zelfs heilig dat zulke systemen helemaal tot geen toegevoegde waarde hebben. Het ligt eerder aan je eigen kunnen en het totaal plaatje in je visserij. In plaats van dat mensen het altijd in een ingewikkeld systeem gaan zoeken moeste ze eens terug naar de basis gaan.een simpele rig,een hengeltje onder de kant zonder swinger, en een lijn die volledig slap is . En dan vanuit daar op bouwen en aanpassen.
Lossers....langere hair...kortere hair...andere haak...ander aas...anders bijvoeren...lichter lood...zwaarder lood...semi fixed lood....schuiflood.....shocker rig en dergelijke is in mijn ogen allemaal nonsens...zorg liever dat je vis veilig bezig bent..


En mischien....mischien vis je wel over de vis heen en te ver uit de kant...en tikken de vissen je strakke lijn aan...mischien zijn het wel eens futen die je lijn aan raken...leg je telefoon eens een uur aan de kant. En ga ipv naar je beeldscherm te kijken puur gericht op zoek naar activiteiten op het water. Zoek naar dat plekje waar steeds een vis draait. Zoek een plek van het water op waar de vis 100 % langs moet komen als deze gaat zwemmen ( een zij slootje bijvoorbeeld ) en ga daar voor liggen.

Ik wens je een goede vangst toe. Maar denk niet te moeilijk zou ik zeggen.

Mvg


Ik sluit me hierbij aan. Een rig moet gewoon heel goed haken, that's all. Dat hij op het juiste moment op de juiste plaats ligt, is belangrijker. Ik heb 2 basisrigs, waarmee ik varieer (vooral in lengte). Een voor op de bodem, een voor pop-up. Geen toeters en bellen erop, alles functioneel. De wetenschap over onderlijnen gaat tegenwoordig in mijn ogen wel heel ver en maakt mensen ook onzeker.
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

06-06-2016 09:36

@ Peter

Wil je even uitleggen wat er niet deugt in punt drie, want òf ik lees niet goed òf ik heb het ook niet helemaal begrepen (beide zijn goed mogelijk :lol: ), maar volgens mij klopt zijn verhaal.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-06-2016 09:47

Bij een shocker systeem schuift het lood vrij over de lijn tot het punt waar het niet verder kan en prikt dan pas. Er is dus geen sprake van loskomen van het lood.
Zo maar een voorbeeld:

Afbeelding
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

07-06-2016 11:21

O.K. Een vrijlopend lood met backstop dus, zou oud als de boilievisserij. Michel en ik dachten meer aan het systeem zoals dat ondermeer in de korda films werd getoond. Een semi-fixed lood dat bij kopschudden loskomt en dan op een backstop terecht komt. Zo gebruikte D.F. het als ik me goed herinner. Zelf gebruik ik dit systeem zonder backstop, zie de noodzaak er niet van in.
Plaats reactie