Coated hooklink met echt soepele kern (bestaat het?)


Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

29-11-2015 13:44

Ik ben al een poosje op zoek naar een goede coated hooklink met echt soepele kern, die van Fox, korda en PB products zijn niet soepel of hebben een te stugge coating.

Ik zoek een beetje een hooklink welke een redelijk soepele coating heeft zoals de PB jelly wire en dan met een binnenkern zoals de PB Chameleon.

Op dit moment combineer ik deze 2 tot een combi pop-up rig omdat de haak anders niet naar mijn wens staat en draait (chameleon draait 360)

Met een stugge kern had ik af en toe lossers en rare inhakingen in de bovenlip, met de soepele kern heb ik nog geen enkele losser gehad en zit de haak ook altijd netjes onderin.

Bestaat er een coated hooklink welke ook over deze eigenschappen beschikt?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2015 15:23

Coating laat, waarschijnlijk ongeacht merk, na gestript te zijn wat residu achter op de gevlochten binnenkern. Hierdoor is het kernmateriaal meteen al wat stugger. Een beetje speeksel of water op de lijn en vervolgens tussen de vingers soepeler rollen scheelt een hoop, want de lijn wordt soepeler. Dit doe ik overigens ook bij gewoon onderlijn materiaal wat stug(ger) is. Bij menig lijn verander je dan meteen de kleur en dat kan gewenst zijn of juist niet, maar net als jij vindt ik het zelf belangrijk dat de (gestripte) hair met het aas en de (gestripte) centimeters voor de haak niet meer invloed heeft dan noodzakelijk is of ik persoonlijk wens.

Dus in dat geval; Spuug.., en rollen.

Toen ik soortgelijk materiaal trouwens voor het eerst op de markt tegenkwam van Sufix, en een tijdje later van PB, heb ik het een en ander uitgeprobeerd:

- Sufix Super skin 15lb had een redelijk fijn gevlochten kern, maar daar viel de soepele coating er bij wijze van spreken al af door er naar te kijken.

- Sufix Heavy Skin 25lb vond ik te grof gevlochten, en de buitenmantel - die makkelijk op de dyneema kern verschoof - voelde daardoor snel erg ribbelig aan. Mocht wat mij betreft gladder ivm het bekgevoel van de vis.

- De lijn die ik van PB gebruikte was met buitenmantel veel te dik en bijna zo stug als een bezemhaar, maar de soepele groen/grijze kern (dacht ik) bestond wel uit meer strengen en was soepeler gevlochten dan die van Sufix. Gewoon goed soepel te vissen.

Uiteindelijk heb ik van beide merken het materiaal maar gestript.., en het 25lb Heavy Skin zelfs als nood naaigaren voor een tas gebruikt (toppertje haha!)...

Persoonlijk haak ik bij je aan mbt eigenschappen van een gecoate lijn. Zelf zou ik graag een mooie zachte onderlijn als Korda Supernatural 18lb met een soepele, niet dikke buitenmantel willen vinden. Ik knoopte voorheen daarom soms een combi rig van Supernatural met 0.30mm nylon. De keuze om thuis alle rigs met coating te maken en ter plaatse alsnog heel simpel te beslissen om te strippen en helemaal soft te vissen vind ik echter handiger en economischer dan om een goede soepele rig weer in te moeten korten omdat ik er alsnog een combi rig van wil maken. 'Tuurlijk thuis combies maken is ook mogelijk.., maar dat is net minder handig dan bovenstaande optie.

Soepel gevlochten materiaal heeft overigens nog steeds het gros van de tijd mijn voorkeur. Maar omdat een gecoate onderlijn ook voor mij z'n momenten heeft, en ik op een bepaald moment op MP tegen een aantal erg goedkope (faillissement van de groothandel) Ultimate Magic Link spoeltjes aanliep in 15 en 25lb trekkracht, probeerde ik die. De kern doet me denken aan het redelijk soepele Superskin, is misschien het zelfde, maar de mantel is een stuk slijtvaster. Zeg maar; Die voelt glad aan en is net stug genoeg om verwarring te voorkomen. Verder is de rig/mantel nog soepel genoeg om niet al teveel invloed op het opzuigen te hebben. Ik gebruik het verder dan ook naar tevredenheid waar ik het toepas. Maar echt slijtvast..?

Tja, het blijft gewoon dyneema.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2015 16:57

PS; Stugheid van het kernmateriaal bij een gecoate onderlijn kan natuurlijk, buiten het gebruikte type vezels of wat achtergebleven residu van de coating, ook gewoon door de niet opgenomen verfstof komen.

Let's Rochel & Roll :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

29-11-2015 18:32

Het draaien en rollen heb ik al geprobeerd, probleem is dat het een heel ander materiaal is dan de reguliere onderlijnen.
Het lijkt er een beetje op dat het een geheugen heeft en een relatief rechte vorm blijft houden.

Misschien is het iets voor Piet Vogel om dit soort hooklink in het assortiment op te nemen, volgens mij is er best wel veel vraag naar.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-11-2015 21:53

Het enigste wat ik wel kan aanraden is fluor carbon in je gevlochten lijn. Ik had toen een rolletje van strategy.je kan dan je fluor carbon eruit duwen en je gevlochten lijn erover heen trekken.nu knip je het gewenste soepele stuk eraf ( de fluor carbon dus) en trek je de soepele braid weer terug. Dit is wel extreem soepel alleen het andere gedeelte is dan wel weer best stijf.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-11-2015 23:01

Mijn eerste gedachte zegt ook sufix.
Soepeler ben ik nog niet gecoat tegengekomen
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-11-2015 08:39

Aangaande de titel van dit topic is de meest soepele binnenkern er een van flos (multi-strand). Dan kom je uit op Snake skin van Kryston. Bijkomend probleempje van multi-strand is dat er van alles in kan blijven hangen. Een hair en/of een kort stukje naar de haak is goed te doen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

30-11-2015 12:33

Kryston kende ik nog niet echt, zie wel dat de snake in 20LB niet in NL te verkrijgen is. (ook elders lastig verkrijgbaar) en om nou 30 euro voor een rolletje betalen... (met verzenden)

Zag dat ze ook "Super Mantis" hebben en deze schijnt ook aardig soepel te zijn, zal binnenkort eens kijken waar ik deze kan bekijken.
dimitri ulrich
Berichten: 51
Lid geworden op: 17-06-2007 12:30

30-11-2015 12:49

Rik koster schreef:Het enigste wat ik wel kan aanraden is fluor carbon in je gevlochten lijn. Ik had toen een rolletje van strategy.je kan dan je fluor carbon eruit duwen en je gevlochten lijn erover heen trekken.nu knip je het gewenste soepele stuk eraf ( de fluor carbon dus) en trek je de soepele braid weer terug. Dit is wel extreem soepel alleen het andere gedeelte is dan wel weer best stijf.



zoals de Rigmarole Hydrolink.....
alhoewel het soepel stukje na verwijdering van de FC kern niet extreem soepel is
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-11-2015 15:43

De vraag is..wordt er niet TE kritisch naar gekeken ?
MI maakt het allemaal zo weinig verschil. Al zeker als we het gaan vergelijken met het zwarte
dacron wat we 25-30 jr geleden gebruikte. De commercie doet blijkbaar goed z,n werk :wink:

Heb zelf 3 verschillende klosjes, en suffix is favoriet mede vanwege een normale prijs
vergeleken een Fox,Korda enz..
Ach man..Ga toch vissen !!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-11-2015 16:00

Nou Fred, die PB variant die ik omschreef was echt dik en niet flexibel. Die bleef krom als het klosje waar die vanaf kwam en moest ik recht stomen (kon 'n ook krom vissen als verend systeem bij wijze van haha...). Maar niet echt handig aan 't water zonder ketel. Van mij persoonlijk hoeft het rigje ook niet als een hefboom van het lood weg geduwd te worden. Gewoon wat anti tangle veiligheid tijdens de worp. Zover ik las zoekt TS die eigenschap ook. Andere zoeken die stugheid van coating juist wel.

Arno, houd het idd écht bij een kort stukje Multi Strand zonder buitenmantel. Ik heb lang geleden, toen ik nog op wonderen hoopte, een klosje van dit materiaal zonder mantel gekocht. Bait flos en lijnmarkertjes, daar gebruikte ik het toen als snel al enige voor. En dat voor die prijs.., pff. Dan nog bleef het trouwens aan eelt op m'n vingers hangen en rafelen. Verder vond ik het om de 'rotzooi magneet' redenen compleet waardeloos. De kleur was toen overigens wit van deze soepele vezel.

PS: Fuor carbon. Als één materiaal stug is, dan is het wel...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

30-11-2015 16:28

Wat is te kritisch?

Op het water waar ik vis is er extreme negatieve conditionering.
*De vissen volgen lijnen naar de kant van mensen die met strakke lijnen vissen.
* Ze wapperen met hun vinnen om te kijken wat natuurlijk beweegt en eten alles behalve de boilie die niet goed beweegt naar hun idee.
* Ze pakken de boilie tussen hun lippen om te kijken of er opbouwende weerstand komt, (van anti tangle sleeve of wartel lood) en laten los voor dat de haak echt prikt.

Volgens een hoop mensen zijn bijna alle vissen gejat of dood op de bodem... omdat ze 36 uur vissen en maar 1 aanbeet hebben van een knolletje.

Door pop-ups te balanceren (net geen wafter meer) op een hele soepel stukje rig gedraagt de pop-up zich natuurlijk (bouncing) en wil niet zo overdreven omhoog.

Mijn rig en pop-up zijn bijna gewichtloos, door de ring swivel op het lood kan de rig zich ook gewoon naar links en naar rechts bewegen waardoor de pop-up zich net zo beweegt als de freebees.
Ook is er geen opbouwende weerstand door de ring swivel, het is in 1 keer bam lood.

De swivel welke de coated en het soepele gedeelte verbind heeft meerdere functies.
Het vervangt het lood (0,3 gr.) en het zorgt er voor dat de rig altijd goed ligt en niet getordeerd word.

Afbeelding

Op deze manier weet ik meestal in een korte tijd 1 of meerdere aanbeten te "forceren"

Als ik dit systeem kan vervangen voor 1 coated hooklink met hele soepele kern dan kan er minder mis gaan omdat er minder aan elkaar geknoopte delen zijn welke stuk kunnen of fout gaan.
Laatst gewijzigd door Arno van Beek op 30-11-2015 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-11-2015 16:32

Marco,
Ik begreep uit het verhaal dat het hier ging om een (soepele)KERN, dus niet de mantel
(Juist daarom heb ik 3 verschillende klosjes).

Dan nog, blijft de coating niet krom staan tijdens de worp lijkt mij :wink:
Ook heb ik persoonlijk liever niet dat mijn onderlijn helemaal gestrekt ligt, vanwege
opname mogelijkheden.
Ach man..Ga toch vissen !!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-11-2015 16:46

Arno,
Zoals ik vermoed zit er TE weinig verschil in de soepelheid om een groot verschil te kunnen
maken.
De door jou benoemde dressuurverschijnselen is met meerdere mogelijkheden te reduceren,
maar dit weet je waarschijnlijk zelf ook ga ik vanuit. :wink: (Ik woon zelf midden id randstad waar elk water als dressuurwater wordt omschreven :roll: )

-Als ik kijk naar jouw onderlijn, vind ik PERSOONLIJK het soepele stukje tekort en zal de vis snel in contact komen met het warteltje >> :wink:
- Vraag je eens af welke boillies ze eten ? Liever die van 2 dgn oud, die zijn "veiliger"
Zitten deze vol water, of zijn ze gewichtloos ?

(maar daar ging dit topic niet over)
Ach man..Ga toch vissen !!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

30-11-2015 17:23

De wartel hebben ze geen last van anders zit er ook een stuk putty om de combi rig knoop (wat net zo zwaar/groot is) onderkant haak tot de swivel is 4cm.
Denk dat de foto ook een beetje vertekend omdat het soepele gedeelte in een boog loopt en niet recht omhoog staat zoals bij fabrieks popups.

Als het soepele gedeelte langer is (zoals bij een chod b.v.) dan pakken ze het gewoon niet...

Het stugge gedeelte scharniert ook mee bij aasopname (op de ring swivel bij het lood, heeft zo goed als geen weerstand) haakt prima op deze manier.

Oftopic antwoord:
Maakt niet uit hoe lang de bol er in ligt, het gaat om vertrouwen (lange termijn) en dan zijn ze als nog extreem voorzichtig.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-11-2015 18:05

Soepel stukje lijkt idd korter, vandaar vermeld. 4cm is zo,n beetje een mooie afstand.
Voor de rest zou ik zeggen , vis waarmee en op de manier waar jij vertrouwen in hebt. :wink:

OT ; Ik denk dat het lastig wordt om gecoat materiaal te vinden wat nog soepeler is, maar daar
kan ik naast zitten. Is ook lastig om te vergelijken in een winkel.

Misschien is het een goed idee om zelf te coaten?
Het soepelste materiaal wat ik ken, is het door Kees vermelde multistrand (+vermelde nadelen)
en super natural.
Met (zwarte)siliconenkit of bandensolutie langs het onderlijntje te trekken is ook een coating
te creeren.

Succes, en laat nog eens weten hoe en wat.

Gr, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-11-2015 19:22

De genoemde onderlijn gecoat met een stuk dunne krimpkous behoort ook nog tot de mogelijheden
Ach man..Ga toch vissen !!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-11-2015 20:09

Fred, tuurlijk wordt ook een stugge kromme coating gestrekt tijdens de worp. Maar daar ging het me niet om.
Zelf zou ik graag een mooie zachte onderlijn als Korda Supernatural 18lb met een soepele, niet dikke buitenmantel willen vinden.
Het PB materiaal wat ik omschreef, dat
was echt dik en niet flexibel
en ik zoek
Gewoon wat anti tangle veiligheid tijdens de worp. Zover ik las zoekt TS die eigenschap ook
Want Arno schreef
Ik zoek een beetje een hooklink welke een redelijk soepele coating heeft zoals de PB jelly wire en dan met een binnenkern zoals de PB Chameleon.
Dus soepel van binnen én van buiten. Krimpkous is aardig stug.

Trouwens wat algemene info voor eventuele nieuwe gebruikers van gecoat materiaal;

Vergis je niet in de onderlinge dikte en souplesse verschillen tussen een 15lb en een 25lb variant van één type gecoat materiaal. Laat staan dat je er een 35lb variant van gebruikt. Bovendien is het ene soort materiaal gewoon dikker dan de andere en verschillen de merken en types onderling.

Gebruik daarom zo dun en soepel als dat de situatie toe laat (of juist niet als dat je wens is).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

01-12-2015 19:37

Heb net 2 rollen Kryston Snake skin 20 lb. besteld (in het buitenland) voor 25 euro inclusief verzenden :)

Krijg deze als het goed is ergens volgende week dinsdag of woensdag binnen, ben benieuwd!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-12-2015 10:18

Arno van Beek schreef:Ik ben al een poosje op zoek naar een goede coated hooklink met echt soepele kern, die van Fox, korda en PB products zijn niet soepel of hebben een te stugge coating.
Arno, ik was gisteren bij de hengelsportwinkel voor een paar topoogjes en heb meteen het gratis Fox volume 3 promo filmpje meegepikt van de balie. Thuis in de laptop bleek dat ik de dvd al kende, maar ach; 't filmpje liep al...

Hierdoor toch even de vraag of je misschien Fox Camoutex SOFT over het hoofd heb gezien. Die is er buiten stiff en semi stiff namelijk ook in die soepele SOFT variant te verkrijgen. Zowel een matte donkere en licht gekleurde versie, in 15, 20 en 25lb. Het materiaal wordt op de dvd de eerste maal zo rond minuut 35 behandeld en komt aan het eind van de dvd ook meermaals aan bod...

Misschien heb je wat aan de info!?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

05-12-2015 19:40

Hoi Marco,

Bedankt voor het meedenken!

Ik had dit materiaal al gezien bij de lokale hengelsport zaak.
Heb het ook in de handen gehad van een andere visser (vraag af en toe stukjes van onderlijn die ik nog niet heb geprobeerd) en dit materiaal is ook best statisch door het weven van de strengen.

Ik zou het zo voor normale rigs gebruiken het is voor de popup-rig die ik in mijn hoofd heb te stug.

Hier staat een mooi voorbeeld van de dunste variant.
Afbeelding
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

07-01-2016 12:55

Nash coated soft link is echt ontzettend soepel. Zowel coating als lijn.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

07-01-2016 19:38

De nieuwe ESP tungsten loaded coaded braid,.ik ben om.
Bijlagen
298_LG.jpg
(201.75 KiB) 4474 keer gedownload
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

09-01-2016 10:07

Die onderlijn zag ik inderdaad ook al, ze hebben het hier alleen nergens.
Heb jij de lijn al? en zo ja hoe is de binnenkern?

Kan ook nergens een foto waarom de binnenkern staat vinden.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

09-01-2016 13:04

Arno van Beek schreef:Die onderlijn zag ik inderdaad ook al, ze hebben het hier alleen nergens.
Heb jij de lijn al? en zo ja hoe is de binnenkern?

Kan ook nergens een foto waarom de binnenkern staat vinden.


Ik vind de binnenkern behoorlijk soepel zeker vergeleken andere lijnen,.alleen de semi stiff is niet zo stiff als bijvoorbeeld een stuk fluor zoals op jou foto