Niet zo zeker over mijn rig..


Plaats reactie
donny roufs
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-07-2015 19:59

14-07-2015 20:24

Hallo allemaal! Vanaf vandaag eindelijk eens 'n account aangemaakt voor deze forum, naar enkele jaren hier eens rond gesnuffeld te hebben.

"Ik vis alleen maar op vijvers, redelijke grote vijvers eigenlijk. De laatste tijd krijg ik maar geen vis op de mat, heb een hele lange tijd zitten twijfelen aan m'n aas, maar aan de andere kant ook aan mijn rig. Sommige vijvers waar het echt 'muddy' is, stap ik wel eens over naar een helicopter rig."

Ik gebruik een hit & run systeempje, heel simpel een tubing van 5 a 10 cm, inline loodje met een insert en dan de onderlijn met een shivel voor een perfect werkende hit en run systeem. Mijn rig bestaat uit, een anti tangle sleeve, 3 - 5 cm gevlochte lijn met een fox Fox S2 Kuro Coated Hook maat 4, op de haak zit ook nog tubing, en daaronder een lusje net groot genoeg voor een anderhalve 15mm boilie.

Laatste 2 seizoenen heb ik vage aanbeten, een kleine piep, of een piepje of 4 waarvan je zegt dat die zich niet gehaakt heeft. Doordat ik vaak 1 piep hoor heb ik vaker eens 1 hengel voor de kant gelegd(4-5 meter ervan af) met een slappelijn, dan heb ik er geen last van. Dus ik neem aan dat het lijn zwemmers zijn..

Maar 8 van de 10x krijg ik dus dit soort aanbeten, waardoor ik ga twijfelen aan mijn RIG, waardoor ik dus wat informatie op ben gaan zoeken en op deze rig ben uitgekomen:

Ben van plan om de tubing te vervangen met Korda's free fall leader en het loodsysteem te vervangen met de PB hit & run systeem, met daaronder een 'iq d rig' met bait floss van Korda om mijn boilies te bevestigen. Ben van plan om de Korda kurv shank haak maat 6 te gebruiken, met een goede 8~ cm Korda IQ The Intelligent Hooklink Extra Soft onderlijn, waarbij ik een lange anti tangle sleeve bevestig op de swivel bij het lood. En voor de rest gewoon lekker standaard waar een D RIG omdraait.

Enige suggesties voor mijn nieuwe plannen kwa rig, en misschien andere theorieën over de vage aanbeten?


mvg,

Donny.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

14-07-2015 20:50

Beste,
Hoelang is jou onderlijn gemiddeld(zou deze zeker niet te kort nemen ivm de modderige ondergrond),zou mijn haakaas uitbalanceren(evt.met een halve popup...of gedeeltelijk uitboren en opvullen met kurk ivm modderige ondergrond)...zou je ook eens een chodrig montage aanraden...zou je rigs niet van te stijf materiaal maken...want als je lood wegzakt in de modder trekt dit je onderlijn wat mee en als deze van stijver materiaal gemaakt word komt deze rechtop te staan op de bodem of in een boogje!....hopelijk heb je hier iets aan!?
Mvg peter
Ps:Post eens een foto van jou rig/montage
Better a bad day at fishing than a good day at work.
donny roufs
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-07-2015 19:59

14-07-2015 21:32

peter cooreman schreef:Beste,
Hoelang is jou onderlijn gemiddeld(zou deze zeker niet te kort nemen ivm de modderige ondergrond),zou mijn haakaas uitbalanceren(evt.met een halve popup...of gedeeltelijk uitboren en opvullen met kurk ivm modderige ondergrond)...zou je ook eens een chodrig montage aanraden...zou je rigs niet van te stijf materiaal maken...want als je lood wegzakt in de modder trekt dit je onderlijn wat mee en als deze van stijver materiaal gemaakt word komt deze rechtop te staan op de bodem of in een boogje!....hopelijk heb je hier iets aan!?
Mvg peter
Ps:Post eens een foto van jou rig/montage



Ben op het moment niet thuis, dus kan er moeilijk een foto van maken.. De vijver waar ik tegenworodig zit heeft n harde bodem vandaar de stijve onderlijn. En voor de modderige bodems zit ik meestal op een helicopter rig, ik neem aan dat dat een synoniem is voor chod rig?
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

14-07-2015 22:19

Is er inderdaad op gebaseerd en verder uitgewerkt...zou ook proberen de ruimte tussen je boilie en de haakbocht wat ruimer te nemen...bij mij is de regel:diameter boilie/aas= afstand tussen aas en haakbocht...en hierop verder bouwen...vang je een vis en zie je dat hij wat te diep gehaakt is dan moet je de hair nog wat verlengen....ook bij te veel aan brasem aanbeten de hair verlengen...omgekeerd geld ook:als je ze maar nipt haakt de hair inkorten...het aasgedrag van de karper is ook elke dag niet hetzelfde...en hier moet je op inspelen...het hangt af van heel wat factoren...maar als alles op elkaar is afgestemd(lengte onderlijn,lengte hair,de curve van de krimpkous,soort haak,enz..)maakt het wel het verschil met vangen of blanken.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
jarno groeneweg
Berichten: 1
Lid geworden op: 08-07-2015 20:10

15-07-2015 20:34

Ik zou ook eens een wat kleinere maat haak proberen voor een 15mm bol ! Maatje 6 of 8 lijkt me voldoende toch :D

Gr jarno
donny roufs
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-07-2015 19:59

30-07-2015 23:17

Mijn excuses dat ik zolang niet heb gereageerd, was 2 weken op 'vakantie'. Ben gisteravond nog eens weze vissen met een IQ D rig, heb m een meter of 2 - 3 voor de kant gelegd(slappe lijn) met een line in lead systeempje en een goede 60~ cm korda freefall leader. En alweer de wazige aanbeten. Er zijn keren geweest dat ik gewoon echt n indicatie kreeg, waker sloeg n stuk omhoog, of ik zag de lijn strak trekken, was zelfs n moment dat ik zeker n goede 5 - 6 seconden mijn pieper langzaam hoorde gaan. Dus geen fluiter. Zou niet meer weten wat er met mijn rig is, maar ben toch eens vanplan om de gegeven advies te gaan volgen. Dus morgen even materiaal halen voor een chod rig..


foto van rig:
http://i.imgur.com/wathv9l.jpg
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

31-07-2015 07:02

probeer eens een whitty pool,kan soms het verschil maken op dressuurgevoelig water.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

08-09-2015 17:49

is je haak wel (super) scherp?? nagel test, moet zonder druk te geven meteen pikken
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

11-09-2015 22:32

Probeer eens een combi-rig van ongeveer 15 a 20 cm met een aliner en haakmaat 6 plus een iets langere hair.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-09-2015 23:08

Ga gewoon eens terug naar de basis zou ik zeggen ipv al die super rigs. Pak een soepele onderlijn.een long Shank haak maatje 6, een kleine line aligner erop en vis er 1 met een kortere hair als de ander.
Rig lengte 25 cm en alleen maar spelen met je hair lengte.
Vis er 1 met pinda's en de ander met bollen.
Niet gelijk te moeilijk denken.belangrijkste van alles is dat je de vis vertrouwend aan het azen krijgt.en een gewoon goed in draaiende rig is meer als zat. Een wonder rig is er niet en zal er nooit zijn ook !
Zo heb ik bijvoorbeeld op een stek waar zeer veel dressuur staat van de week eens de bollen thuis gelaten. Heb wat kidney beans gekookt met een blikje mais erdoor.binnen het uur 2 runs !
Daarvoor met boilies al zeker 10 x geen enkele aanbeet gehad
Plaats reactie