Passen jullie je onderlijn systeem?


Plaats reactie
Dan van der Voorn
Berichten: 89
Lid geworden op: 19-11-2010 17:12

27-06-2015 16:42

Dag allen,

Ik vroeg me af in hoeverre jullie je eindtackle aanpassen als jullie plus minus 5 tot 7.5 meter uit de kant vissen.
Ik heb nu een stekje gevonden welke ik vroeger vanaf een andere kant beviste.
Hier kan ik nu echter niet meer komen dus ben ik genoodzaakt zeer kort op deze stek te moeten vissen.

Het is een zijslootje bij het kanaal wat een ware hotspot is weet ik uit het verleden.
Nu zit ik haast op mijn stek en zal ongeveer 5 tot 10 meter uit moeten gooien.
Doorgaans vis ik met leadcore of de of hybrid lead clips.

Ik ben een beetje bang dat doordat ik zo kort op mijn stek vis de lijn bijv. gevoeld word door de karpers omdat er van afzinken niet echt sprake is vanwege de korte afstand. Daarnaast zal mijn lijn ook dwars door mijn voerstek lopen wat ik dus wil proberen zoveel mogelijk te elimineren.
Zit wat te twijfelen over toplood omdat de rand wat rotsig is en ik niet zo goed weer hoe ver deze rotsen doorlopen onderwater. Dit zal ik zondag nog uitpeilen.

Zijn er bijv personen die gewoon zonder leader vissen met bijv. een voorslag van fluorcarbon?
Of zit ik nu te mierenneuken en maakt dit allemaal weinig verschil.
Mogelijk wel wat sprake van dressuur op deze stek omdat deze stek in het verleden veel bevist is.


mvg,
Daniel van der Vorm.
Gebruikersavatar
dave van dessel
Berichten: 20
Lid geworden op: 09-06-2015 17:08
Locatie: merksem

28-06-2015 01:17

Als de stroming het toe laat zou ik just helemaal slap vissen zeker op deze afstand
Heb je geen kans op lijn zwemers
Life is good
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

28-06-2015 13:36

Wat ik op het kanaal.doe is vissen met voorslag van 55/100 ste,116 gram lood minimaal,geen leader,toplood,en dan de lijn een klein beetje ruimte geven.

Op een sloot of niet snel stromend water zonder obstakels,85 gram lood,40 lbs free fall leader,op 7 meter afstand zou ik dan een toplood doen,lijn met de hand strak draaien en dan weer wat lijn geven.
Semi strak zegmaar.
Met een inline lood systeem.

Met een vastood systeem zou ik ik geen toplood gebruiken en. >10m ook niet
Kansloos gezeik!
Vincent Graaf
Berichten: 91
Lid geworden op: 29-06-2015 09:25

02-07-2015 22:20

Ik zal als ik jou was inderdaad je lijnen heel erg slap leggen en kijk ook uit met hoeveel gram lood je zit te vissen ik weet niet precies wat je nu gebruikt kwa gewicht ??
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-07-2015 13:02

SLAP SLAP SLAP SLAP!

Man met een stek waar jij je de zaak gewoon kunt laten zakken ipv ingooien ben je toch spekkoper?
Ik weet niet precies hoe jouw stek eruit ziet, maar je lijn OVER je voerstek laten lopen is niet slim. Misschien moet je eens proberen de zwemroute van de karpers te ontdekken; links naar rechts / rechts naar links / vanuit dieper de sloot in of juist vanuit de kant het diepere water op. Als jij dit weet dan kun jij gaan bepalen hoe jouw lijn het beste over de bodem kan lopen.

Ik vis het liefst met de freefall leaders van Piet, in jouw situatie zou ik die 10 mtr in zijn geheel gebruiken (de dunste variant). Dan inleggen en vervolgens de leader echt slap over de bodem tot aan de oever, vervolgens hengeltoppen NIET boven het water maar op randje oever.

Verspreid een paar boilies verkruimeld voeren en dan vangen.

Indien mogelijk, laat je de vis van de stek zwemmen en schep je hem op afstand. Hiermee houdt je de stek rustig.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-07-2015 13:19

Bijna al mijn kantvisserij heeft er zo altijd uitgezien, begrijp nog steeds niet waarom mensen aan de overkant willen zitten......
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

09-07-2015 15:32

Misschien omdat je aan de andere kant niet kunt/mag zitten ?

Als het wel kan en mag vis ik ook het liefst onder het eigen kantje.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

26-09-2015 22:02

Ik heb op het cultuurwater hier ook 2 stekken waar er maar 4 meter lijn uit ligt vanaf het top oog. (werkt ook goed op langere afstanden)
1.5oz inline loodje en een scherpe haak aan de rig is voldoende, ik gebruik geen leaders meer de laatste tijd.

Gebruik nu de ESP Syncro Loaded XT lijn en deze zinkt als een baksteen en is erg sterk, lijn valt vanaf mijn top oog zo naar de bodem (slappe lijn!)

Registratie krijg je toch wel aangezien je ook waterweerstand op je lijn hebt.
Hele lichte hangers (Korda stow bobbin/ Fox Slik Bobbins etc) , met een korte ketting gebruiken zodat je ook terug zakkers registreert zonder dat de lijn van de bodem getild wordt.
Dus de ketting laten hangen en alleen de hanger omhoog kantelen op het scharnierpunt en vast clippen op de lijn, op die manier hangt alleen het gewicht van de hanger aan de lijn en niet het gewicht van de ketting.

Deze manier van vissen heeft mij al meer vis opgeleverd, wat wel belangrijk is met deze manier van vissen is dat je hengel op lijn staat met je lijn (is altijd beter!) dus geen rodpod gebruiken.
Plaats reactie