Ziggen


Plaats reactie
Jeffrey van Mourik
Berichten: 20
Lid geworden op: 18-09-2013 08:03

02-06-2015 17:32

Goedendag,

Ik zat laatst een filmpje te kijken van alan blair.
Hij was aan het zig vissen .
nou lijkt mij dat ook zeer leuk om te doen.
alleen 1 ding snap ik niet aan het filmpje.
Met wat voor hoofdlijn vist hij nou ?
Het lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk om met een drijvende hoofdlijn te vissen met een loodje eraan en vervolgens weer een drijvende (onder)lijn met de dobber en het haakje +aas.
De lijn die hij daar gebruikte leek namelijk sprekend op de nash ntx zig flo.
ik hoop dat jullie het mij duidelijk kunnen maken.
groetjes
robertino smith

02-06-2015 18:06

Volgens mij, maakt het niet zozeer uit wat wat voor hoofdlijn. Lijn ten alle tijd free- line aanbieden door het lood, daaraan de float ( voor gewenste diepte), metertje ziglijn + zig, en ja kan je ook drijvend aanbieden of 10cm, etc. onder het water oppervlak.

Groet.
Jeffrey van Mourik
Berichten: 20
Lid geworden op: 18-09-2013 08:03

02-06-2015 22:28

Maar is het niet zo dat je onder lijn meer onder druk komt te staan met een drijvende lijn de lijn zal automatisch naar het lood weer omhoog willen.
Dan heb je dalijk je haak dat naar beneden getrokken word Door de lijn.
Misschien denk ik wel te zwart wit.
maar dat kan de onwetendheid zijn.
gr
robertino smith

02-06-2015 22:38

Lijkt mij niet, je vist de zig op jouw gewenste diepte, dus strakke hoofdlijn (van hengel tot lood)! Bied je de zig aan de oppervlakte aan geef je wat lijn bij, tot hij aan oppervlakte is.

Groet.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2015 08:22

Zal aan mij liggen hoor, maar ik snap de vraag niet helemaal.

Ziggen kan op verschillende manieren:
1. Vast lood, met daarboven een lange drijvende onderlijn.
2. Met een zig dobber. Dit systeem vis je strak naar het vrij schuivende lood en vanaf je lood gaat de lijn omhoog naar je dobber. Boven je dobber zit een drijvende onderlijn.

Indien systeem 2 bedoeld wordt; dan maakt het niet uit of de lijn drijvend of zinkend is. Je vist deze lijn strak door het water, en er is geen enkele lijn die zoveel drijvend vermogen heeft dat dit van invloed zou kunnen zijn.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Plaats reactie