Welke rig icm running rig setup?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

26-04-2015 17:44

Ik ben na een aantal jaren penvissen op karper, vorig jaar ook begonnen met het "statisch vissen"op karper. Dit houdt in dat ik gebruik maak van een running rig set-up, 40/50 gram lood (meer dan genoeg om de beoogde stekken te bevissen en zwaar genoeg dat mijn lood niet gaat schuiven bij een aanbeet).
Ik vis met slappen lijnen en de baitrunner vrij strak, zodat de haak enigszins gezet wordt als de lijn strak gezwommen wordt. Op deze manier heb ik sinds vorig jaar een aantal karpers kunnen vangen, maar heb het idee dat ik ook veel aanbeten niet verzilver.

Heb de afgelopen week ook weer verscheidene keren een aanbeet gehad, waarbij de waker oploopt tot onder de hengelblank en daar blijft staan of terugzakt. Nu zal dit geheid brasem of zeelt geweest zijn, maar het feit dat ik deze dan niet haak zit me toch niet lekker.

Ik viste de ene hengel een 20mm hi-visual (ttb) aan een kd rig (curvshank maatje 6),
de andere hengel twee 15mm boillies waarbij de afstand tussen haakbocht (widegape maat 6, zonder line aligner, met rubbertje op de haakbocht voor goed vertrek hair) en boillies ong 1 a 1,5 cm bedroeg. De meeste aanbeten kwamen van de 2 15mm boillies.

Hebben jullie een favoriete rig bij gebruik van running rig of nog tips voor eventuele aanpassingen aan mijn rigs?

Hieronder een foto van mijn set-up en kd rigje
Bijlagen
closeup montage.jpg
(124.98 KiB) 1721 keer gedownload
running rig.jpg
(100.83 KiB) 1721 keer gedownload
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

27-04-2015 11:39

Klinkt eerder als een lijn zwemmer.....
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

27-04-2015 19:04

inmiddels aardig wat mensen die dit topic hebben bekeken, en maar 1 reactie. Kan ik hieruit concluderen dat ik een (redelijk) goede set-up heb, waarmee ik dus gewoon mijn visjes zou moeten kunnen vangen?

Ik zit nog wel te denken om de rig waarbij ik met widegape vis, aan te passen. Hierbij wil ik dan een line aligner gaan toepassen en de hair wat langer..

@ Michel:

Die hebben er zeker weten ook bij gezeten, maar heb ook zeker het idee dat mijn aas toch een aantal keren werd opgenomen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-04-2015 20:12

Je set up is behoorlijk in orde, je rig met 2x 15 mm op de hair is wat kort[hairlengte] en een aligner altijd gebruiken is mij opvatting.
Je kd rig daar in tegen is je hair weer te lang[bovenkant haak, onderkant pop up], mits je op grote bakken water vist!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

11-05-2015 15:06

In principe kun je de running rig setup toepassen met elke willekeurige rig. In mijn ogen is de ene rig daar niet beter of slechter voor dan de andere.

Je bovenste plaatje kan ik niet goed zien (scherm te klein?) onderste lijkt me de hair iets aan de lange kant. Ik vis zelf nooit met de kd, dus kan er weinig zinnigs over zeggen. Op 'normaal' water zou starten met een long shankje met een krimpkousje op een combirigje ofzo, zeg een cm of 12? Lekker agressief haken :-).
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

11-05-2015 17:51

Bedankt voor de tips, heeft me weer wat moed gegeven...

Heb inmiddels line alingers gekocht en de eerste rigs met widegape i.c.m. de line aligner geknoopt... maar eens weer proberen de komende vrije dagen deze week.

Wat betreft mijn kd rig: die op de foto was van een reversed kd rig, heb ik van enesto kamminga over genomen. Hierdoor kun je de haak nog beter in de juiste positie "sturen" (gebruik ik in de koudere maanden, bij mijn "gewone" kd rig is de hair idd wat korter..)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

11-05-2015 21:43

Oke, maar om de werking van de reversed rig te optimaliseren zal je het loodje onder de bol moeten verwijderen!! Kurk of een halve pop up zal de haak in een prik positie zetten.

Groet, Peter

Ps idd een langere hair als bij de kd rig.
Plaats reactie