Beste oplossingen bodemwier


Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-04-2015 14:27

Op het water waar ik momenteel vis heb ik veel last van een klein laagje bodemwier. Op dit moment vis ik met helicoptersystemen en bodem-aas en met chods. en pak ik iig mijn bodemaas in met pva zakjes en/of foampjes. Telkens als ik binnendraai mn lijnen toch steevast binnen met de nodige plukjes wier op de haak. Nu heb ik hier al wel gevangen, maar vooral met bodemaas blijf ik toch een beetje met het gevoel zitten dat ik de helft van de tijd met niet vangende rigs zit te vissen. Hebben jullie tips om mijn kansen hier te vergroten?

Het betreft overigens zeer helder water, maar op dit moment heb ik bv geen bootje en onderwaterkijker tot mijn beschikking om miss net een paar open plekjes te vinden. met peilen merk ik overigens helemaal niets van dat beetje bodemwier. Wel heb ik erover gedacht om zo'n uitwerpbaar wierharkje te halen en paar plekjes gewoon schoon te maken.

Nog meer tips?
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

16-04-2015 16:12

Als je steeds dezelfde stek bevist, voer er met hennep pellets of ander klein spul, zo kan je misschien een kaal stuk creeren door het omwoelen.
Rocksalt zou dat effect ook hebben, maar kan ook commerciele lariekoek zijn.


Ik denk zelf trouwens dat een chod of pop up die er net bovenuitsteekt super is....
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

16-04-2015 16:38

Edwin van Gemeren schreef:voer er met hennep pellets of ander klein spul


Werkt, allerlei soorten vis komen op de stek en vegen het vanzelf voor je schoon. Je kunt er eventueel ook eigen aas bijvoeren om wat aas herkenning te forceren bij de karpers.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-04-2015 16:47

De stek is inmiddels al enkele keren voorzien van hennep en boilies idd :-). Tot zover nog geen resultaat, maar ik kan gerust even volhouden :P. Misschien toch maar even een bootje regelen ofzo. Chods worden al ingezet, maar ik wil toch ook normaal bodemaas kunnen inzetten.

Misschien valt het ook wel mee en pik ik het wier op tijdens het binnendraaien. ik voorzie de onderlijn nu telkens van enkele pva foampjes, óf ik pak de onderlijn in in een pva zakje of netje. Op die manier zou het bij het werpen nog goed moeten gaan zou je zeggen niet :-)?
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

16-04-2015 17:03

Ik heb ervaring met het vissen op dergelijke situaties. Veel wier en helder water.

Eenmaal de stekkeuze gemaakt is, maak ik de stek schoon met een hark. Het wier kan je nooit volledig verwijderen, maar je kan toch een groot deel verwijderen.
Daarna voer ik 2 weken om de dag een emmer partikels (15liter).

Op het moment dat je gaat vissen, is de stek meestal vrij schoon.

hopelijk heb je er iets aan
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-04-2015 19:55

Nadeeltje is dat dit ware volgens mij een vrij 'arme' bezetting heeft. Sowieso een kleine bezetting aan karper, maar heul veul witvis heb ik ook nog niet gespot. Ik ben een beetje huiverig voor die kilos particles dus ;). Harken ga k wel doen :). Ik vis niet ver uit de kant. Moet te doen zijn
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

16-04-2015 21:12

Bij mij was er wel een pak witvis aanwezig.

Maar mijn vriend kijkt naar niks en goed altijd pal in het wier. Vangen die ie wel.
Enkel zijn haak prikken in een PVA wokkel en dan met PVA tape erover.
Daarnaast een iets langere rig gebruiken kan perfect helpen.
Eenmaal het bodemaas er ligt, niet meer aankomen. Tijdens het indraaien zal je altijd wier aan de haak hebben. De kunst is om na het inwerpen de lijn te laten vieren zodat de haak op het wier ligt en er niet ingetrokken wordt.
Pascal Hermans
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-12-2012 21:01

16-04-2015 22:05

Probeer eens de multirig. deze zou ook wel eens goed kunnen werken op een bodem met lichte wiergroei.

Groeten.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-04-2015 22:11

Pva kous,je hele rig met haak en al erin trekken en na het ingooien niks meer doen,kwestie van vertrouwen krijgen hierin,heb meerdere malen in heel dik wier zo gevist als ik in de nacht niet meer uit wilde varen om de stek rust te geven,met een laagje bodemwier zou ik me dan helemaal niet druk maken.wel gebruikte ik rigs van een cm of 30 minimaal.Gewoon doen en niet twijfelen !
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-04-2015 08:40

het lood afremmen doe ik ook wel, maar ik kan ook bijna onderhands ingooien daar. Het is een ondiepe put, verder naar het midden staat net zoveel wier :-).

Die wierharkjes...k heb er wel eens een gezien van angling intelligence. Iemand een idee waar ik die het beste kan halen/bestellen?
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

17-04-2015 09:43

Opzich moet je gewoon je vertrouwen houden in de chod, 9/10 heb je pas wier/alg aan de haak bij het ophalen, maar vrijwel niet mogelijk bij ingooien.

Als je eerder zo hebt gevangen zou ik het ook zo laten. Al is harken ook een optie.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

17-04-2015 09:47

Andre Jacobs schreef:het lood afremmen doe ik ook wel, maar ik kan ook bijna onderhands ingooien daar. Het is een ondiepe put, verder naar het midden staat net zoveel wier :-).

Die wierharkjes...k heb er wel eens een gezien van angling intelligence. Iemand een idee waar ik die het beste kan halen/bestellen?


Koop 2 harken bij de gamma, en zet deze vast met tiewraps. Karabijnhaak eraan en goed stuk touw van meter of 20.

zo is die van mij:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-04-2015 09:50

Ah, top, bedankt voor de tip 8). Het harken lijkt me best de moeite waard als ik het een poosje wil volhouden op dezelfde stek. Die castable weed rakes blijven opzich ook wel interessant, voor bv het creëren van een plekje iets verder uit te de kant. Wat minder stekkenpees gevoelig zeg maar.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

17-04-2015 09:55

Na het harken trouwens direct op die stek gaan vissen. Je trekt enorm veel vis aan als het wier is weggetrokken en de bodem wat is omgewoeld.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-04-2015 10:33

Ga ik zeker doen. In dit geval heb ik er wel mn vraagtekens bij, volgens mij is dit geen water waar je veel moet gaan verstoren. Spodden zal ik hier ook niet zo snel doen. Maar ik ga het wel proberen :-)
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

17-04-2015 12:59

Andre,

Heb tijdens dit soort omstandigheden, en erger, altijd geprobeerd een redelijk natuurlijk schoner stukje te vinden. Daarna gewoon d.m.v. het goed verdelen van gewicht in een pva zakje ervoor zorgen dat het haak-aas boven op ligt. Nooit geen problemen gehad met de inhaking of iets dergelijks.
Op mijn pen water heb ik de dubbele hark techniek toegepast. werkt op zich ook goed. Alleen dat geplons zorgde wel voor ''rust in dat deel van het water voor de rest vd dag. Ik deed dit dan in de avond en kwam vroeg de volgende ochtend met mijn pen terug.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-04-2015 13:39

Hey Bas,

lijkt me beter toe te passen voor een nachtsessie aan, dan een korte ochtendsessie idd... ik ken wel wateren, bijvoorbeeld een bepaalde zwemplas, waar het prima vissen is vanaf het strand, zodra de zwemmers zijn vertrokken. maar goed, deze plas is dat niet ;-)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-04-2015 13:47

Voor het pennen harkte ik ook weleens wat stekken aan, vooral onder wilgen.
Regelmatig ving je dan vrij snel een dikke zeelt, die beesten zijn daar echt dol op.
Komen toch wat beestjes bij vrij denk ik.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

17-04-2015 16:25

Er bestaat ook een harkje voor aan de hengel: weed rake

Afbeelding

http://www.yateleyangling.co.uk/neville-castable-weed-rake.html

Met wat huisvlijt valt zoiets ook best zelf te maken:

http://thecarpcatcher.co.uk/thecarpcatchers_blog.php?post=241&qtc=alder%20lake
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-04-2015 16:35

Angling intelligence heeft ook verschillende van die dingen. ik kom de laatste tijd weliswaar niet zoveel meer van dat merk tegen
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-04-2015 08:00

Ah dat is wat ik voor ogen had idd. Blijkbaar de zoekfunctie niet juist gebruikt bij markerworld :P
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

19-04-2015 20:54

Zoeken naar kale plekken? Als je dat hebt gevonden ben je al een heel stuk verder ;)

Men neme ene boot en een onderwater kijker.
Bas van Oorschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-02-2014 10:02

19-04-2015 21:59

Ik bevis hier nu 3jr een water in de buurt en dat staat in de zomer helemaal vol met wier. Dat is dan nog niet het enige probleem. De bodem heeft een baggerlaag van 5 tot 10 cm waar je haakaas en je lood in wegzinkt. Wel zat hier (natuurlijk) hele mooie karper op.

Het eerste jaar ben ik bezig geweest en heb ik een stek helemaal leeg geharkt dit een ruime tijd volgehouden leegharken en voeren maar uiteindelijk viel mij op dat het me juist minder vis opleverde dan dat er een laagje wier stond. Ik deed dit overgens gewoon met ankerlood. Was er ff mee bezig maar sportschool was niet nodig haha.

Het tweede jaar heb ik de stek in het begin van het jaar goed schoongemaakt en ben ik gaan voeren. Dit was de zelfde stek als het jaar ervoor. Verder niet leeggetrokken maar gewoon laten doen. Ik merkte al dat de baggerlaag minder werd en dat het wier veel minder was als het jaar ervoor. Mijn vangsten waren toen ook beter. Ik denk dat dit kwam omdat ik veel minder met het wier bezig was.

Dit jaar heb ik niets leeggetrokken. Wel ben ik rustig begonnen met voeren. En komende week ga ik hier voor het eerst een paar avond sessies doen. dus de resoltaten van dit jaar weet ik nog niet. Wel hebben er al mensen gevist op mijn stek en goed gevangen.

Wat ik gebruik is een popup op een kleine onderlijn paar cm van de bodem. Op mijn onderlijntje zet ik een pva netje met particals en verkruimelde bolies in dezelfde smaak als de popup (en natuurijk waar ik mee voer). Mijn haak zit dus eigenlijk onder de particals e.d.

Tot nu toe heeft het goed gewerkt. Ik hoop dat je er wat aan hebt. SUC6 en goede vangst toegewenst
Vangsten 2015:
Schubkarper: 4
Spiegelkarper: 1
Graskarper: 0
Brasem: 0
Zeelt: 14
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-04-2015 09:08

Gisteren even wezen observeren en voeren, nu voor t eerst een goed schooltje gespot, uiteraard wel boven een gedeelte met dikke plukken wier :'). Het zal een hele uitdaging worden, ik denk dat er nu nog een beetje doorheen te vissen valt, maar als de zon zo doorgaat zal t hard gaan met het wier