fluocarbon / gevlochten rig lijn


Plaats reactie
jan velzen
Berichten: 59
Lid geworden op: 08-01-2012 14:49
Locatie: zoetermeer

22-11-2014 16:41

kan je met fluo gewoon een rig maken ? draait de haak dan nog goed in ?
heb zo'n idee dat gevlochten lijn soepeler is en daardoor de haakpunt beter naar beneden draait.
ik wil 0.25 fluo gebruiken 11.5 lbs / 5.2 kg . is misschien wat aan de dunne kant maar moet makkelijk kunnen zonder opstakels .
is een combi rig beter ?
een vrije visser.

een eigenstek heb je alleen op je graf [tenzij je een eigen meer hebt]
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-12-2014 09:33

Ha die Jan,

Jij denkt ik trap er even een berichtje in met 1000 vragen?

Het flauwe antwoord is natuurlijk dat iedere situatie om zijn eigen rigje vraagt. Het is afhankelijk van zoveel factoren dat de overige vragen in ditzelfde antwoord opgesloten zitten. Er is in zijn algemeenheid niet een betere rig, is afhankelijk van de bodemgesteldheid, de manier van voeren, de manier van azen, wel / geen obstakels etc etc.

Dus wellicht is het zinniger om eerst eens te vertellen hoe jouw visserij, de bodem eruit ziet en hoe jij voert als je al voert. Hierna kan er gerichter antwoord gegeven worden op jouw vragen.

In het algemeen kan ik zeggen dat ik meestal vis met een soepele gevlochten onderlijn van ca. 15cm lang. Ik vis per definitie met een hele lange hair, zeg 5 cm vrij tussen haak en boilie. Haak en wel / geen aligner laat ik afhangen van elkaar.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-12-2014 16:33

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... L1h3bDSlXQ

Groet, Peter

Ps hier trek ik lering uit!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-12-2014 11:41

Ik begrijp niet waarom bij fluorcarbon of nylon veelal meteen aan stiff rigs gedacht wordt, aangezien de dikte van het gebruikte materiaal ook een aardige rol speelt?

Jan, ik moet zeggen dat ik meestal met gevlochten materiaal vis, soms met wat coating, maar indien nodig (veel wind) kwam/komt nylon en soms fluorcarbon er ook aan te pas. Fluorcarbon is echter wel stijver dan nylon en beide in mijn ogen niet geschikt voor wateren met veel mosselen op de bodem.

Neem het fluorcarbon of nylon gewoon langer (30+ cm) en test thuis op de bank gewoon uit welke lengte en welke dikte of welk materiaal jou bevalt betreffende bewegingsvrijheid van het geheel. Probeer er daarna mee te vangen en kijk of er juist gehaakt wordt.

Gebruik verder een lusknoop (driekamerknoop of achtknoop o.i.d.) aan een flexi ring wartel of vrij bewegende kwik link o.i.d.. Verder kun je bij dikker Fluorcarbon of nylon (40/00 +) altijd een warteltje of een stukje soepel onderlijn materiaal inbouwen voor meer gewenste bewegingsvrijheid. Houd dit op een derde tot een kwart van de onderlijn lengte verwijderd van de kaak. Een soepele hair, doorlopend nylon/fluorcarbon of een D-rig, hangt van de eigen wens af. Ik heb zelf graag dat het aas de haak niet te veel belemmerd, dus dan wordt het soepel materiaal of bij uitzondering een D-0rig. De dikte van het gebruikte materiaal is hierbij zeker mede bepalend.

Overigens is de knoopsterkte van fluorcarbon minder dan van nylon.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie