beginnend vissen op een breed kanaal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri beljaars
Berichten: 10
Lid geworden op: 08-05-2014 23:05

06-11-2014 20:49

beste mensen van het forum,
in mijn buurt heb ik keuze uit 2 stekken en druk bevist cultuur water met karpers die uitschieten tot 15 pond en een breed lang lopend kanaal. Dit jaar wil ik gaan voor het breed lang lopend kanaal. Ik heb er al een paar sessie's gedraaid zonder succes. Dit jaar wil ik er echt voor gaan maar ik ben bang dat ik als ik het niet op de goede manier doe het geen succes op gaat leveren. daarom vraag ik om jullie hulp. Het meeste met stek keuze, voeren en rigs. Ik ben van plan binnenkort te gaan peilen en plekjes proberen te zoeken. wat zijn nou goede plekjes? op de rand van stenen? recht in de vaargul? opstakels misschien? Daarna het voeren. Kilo's boilies het water in gaat mij niet lukken omdat ik 15 ben en niet in bezit ben van zoveel geld daarom dacht ik aan tijgernoten. goedkoop even goed weken en koken en het water in. Maar is dat wel goed? hoeveel moet ik er in doen? wanneer moet ik voeren? ik ben van plan om alleen dag sessies te doen om de reden dat ik de spullen voor het nachtvissen nog niet in het bezit heb. En als laatste maar toch wel belangrijkste de rig. zelf zat ik te denken aan een vrij lange stijve rig met een maatje 6 en een normaal vastloodsysteem met snowman presentatie/ of chodrigs. Is dit een goede aanpak volgens jullie? hoe zouden jullie dit aanpakken? ik zou het vraag van jullie horen.

mvg,
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-11-2014 21:10

Pfoe veel vragen, ervanuit gaand dat het echt een kanaal is en geen rivier is zeker om te beginnen de kant een goede start, is bv de kant bekleed met damwand of beschoeing kun je op zoek gaan naar een stukje wat 'anders' is, beschadigd of bv met een kuil of een hard plateau ervoor.
Meerpalen zijn altijd goed, zeker aangetaste houten versies maar dan wel vissen met je handen boven de hengels :wink:
Is er beroepsvaart? Dan is er vaak een geul ontstaan en kan overdags op de schouder ervan goed vissen zijn, obstakels zijn altijd goed.

Wat betreft voeren, hou het voorlopig goedkoop, kook duivenvoer met iets extra's zoals maggi of chilisaus, even een halve dag laten wellen in het water plus smaakje en dan koken 5 minuten.
voer een beetje compact met duivenvoer op de plekjes die je aanspreken en begin gewoon, ga je vangen kun je meer voeren met bv tijgernoten, zo hou je de kosten in het begin een beetje in de hand.

Hou je laatste meter simpel, is de bodem heel zacht en week dan kan een chod, is hij wat steviger ben je beter af met inline lood en een langere combi met een stevige haak, tussen de 15 en 20 cm ongeveer, haak is persoonlijke voorkeur, ik vis op de kanalen hier met een longshank van Korda maar nogmaals, dat is persoonlijk.
Qua aanbieding is een snowmanachtige opzet een goede keuze, check even hoe het beweegt voor je het in het water gooit, ik zou 2 of 3 tijgernoten doen met een imitatie popup, of een gekleurd nep maisje om het sneller te laten vinden.
Alle begin is moeilijk maar het zal lukken als je het niet onnodig moeilijk maakt, soms kom je ook veel te weten door gewoon te kijken als je zit te vissen.

Door goed te kijken en te peilen kan het niet anders of je vind een goede plek, het duurt alleen even voordat alles samenvalt, ga door en blijf denken dan zal het goed komen, proberen te praten met echte karpervissers kan ook helpen, de herfst werkt als een bullshitfilter, als het kouder wordt zullen veel vissers die overblijven de echte vissers zijn, en die zijn meestal wel bereid een jonge goedbedoelende starter te helpen, succes en als je meer wilt weten moet je meer uitleg geven over de bodem en hoe het er verder uitziet, stenen in kanalen komen niet veel voor dus daar ben ik wel benieuwd naar, je zal dan moeten vissen met een voorslag maar da's weer een ander verhaal.

Succes!
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
joeri beljaars
Berichten: 10
Lid geworden op: 08-05-2014 23:05

06-11-2014 21:16

echt hartstikke bedankt hier zal ik zeker wat mee kunnen doen. kwa stek wordt het niet heel lastig ik vis op speciaal aangemaakte vis stijgers vlak naast een brug met houten peilers. De boten en roeiers zijn wel irritant maar daar is toplood voor. Er is beroepsvaart maar na elke grote boot even bijvoeren en opnieuw ingooien dat moet geen probleem zijn. Er liggen wel stenen ik weet niet of dat een voor of nadeel is dat moeten we nog maar even kijken. Binnen kort krijg ik nieuwe spulletjes en kurk op mijn karperhengels dus die kunnen we dan gelijk proberen. Dank u wel aan deze informatie heb ik veel en zal ik zeker toepassen!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-11-2014 02:34

Veel vragen idd, te veel om alles in één bericht te behandelen, maar ik zal een poging wagen. Wat stekkeuze betreft: leer peilen. Hoe het werkt sttat hier op het forum duidelijk uitgelegd, even de zoekfunctie gebruiken dus. Een goede kennis van het bodemverloop is onmisbaar als je verder wil komen dan op de gok zomaar ergens de hengels ingooien. Weten waar je op vist dus en gewoon proberen wat werkt. Soms is strak langs het kantje erg goed, soms midden in de vaargeul, soms op het taluud. Obstakels kunnen goed zijn, maar staat je er ook niet blind op. Hier op het kanaal hebben we een aantal plekken waar palen in het water staan, een enkele van deze stekken is goed, een paar redelijk en bij een hoop lijkt de aanwezigheid van de palen niks uit te maken voor de kans op aanbeten en staan ze alleen maar in de weg tijdens de dril.

Voeren helpt een hoop, dat hoeft niet altijd veel en duur te zijn, creatief omgaan met de middelen die je hebt is ook een kunst. Gebruik wat particles als de witvis het toe laat of draai je boilies zelf, dan ben je veel goedkoper uit dan wanneer je alles moet kopen.

Geen nachten vissen hoeft geen heel groot probleem te zijn als je dan wel vroeg opstaat. De vroege ochtend is toch vaak beter dan de nacht zelf, dus zorg dat je dan zit en je hebt pra kans om wat te vangen.

Je "belangrijkste" vraag dan, dat is eigenlijl de minst belangrijke. Maak je over rigs niet al te druk, gewoon een simpele degelijke rig doet het op het overgrote deel van de kanalen prima. Het belangrijkste wat rigs betreft is een scherpe haak, sommige rigs/haken willen nogal eens snel bot worden als we te maken krijgen met stenen en/of mosselen op de bodem, dus hou hier rekening mee en check de scherpte goed.

Last but not least: doorzetten. Als je het na een paar blanks op wil geven kan je er beter helemaal niet aam beginnen. Alle begin is moeilijk en zeker zonder ervaring met dit soort visserij. Hou vol en wanneer het uiteindelijk lukt is alles de moeite waard geweest.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

07-11-2014 11:35

Op een kanaal waar veel gevist word door witvissers op die vissteigers, kun je ook eens proberen om op 13 meter (dat is de meest gebruikte lengte van de vaste hengel) te vissen vanaf de vissteiger.
Hier in Het Voorns Kanaal (zeer bekend wedstrijdwater) zie je de karpervissers in de namiddag op de steigers vissen waar 's morgens witvissers hebben gezeten.
Het achterliggende idee is dat op die stekken veel voer ligt en de stek inmiddels rustig is geworden omdat er niet meer gevist wordt waardoor de karpers in alle rust alles kunnen opeten, de vangsten van karpers zijn juist op dat soort stekken beter in dat water dan elders als men op een plek vist waar geen vissteigers staan.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

07-11-2014 11:41

Antoinette den Os schreef:Op een kanaal waar veel gevist word door witvissers op die vissteigers, kun je ook eens proberen om op 13 meter (dat is de meest gebruikte lengte van de vaste hengel) te vissen vanaf de vissteiger.
Hier in Het Voorns Kanaal (zeer bekend wedstrijdwater) zie je de karpervissers in de namiddag op de steigers vissen waar 's morgens witvissers hebben gezeten.


Leuk joh, deed ik 15 jaar geleden al, 's nachts in de knik na een wedstrijd, altijd goed!!
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

07-11-2014 11:43


Leuk joh, deed ik 15 jaar geleden al, 's nachts in de knik na een wedstrijd, altijd goed!!


Ja veel mensen staan daar niet bij stil bij dit soort wateren over hoe simpel het soms kan zijn.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Plaats reactie