kleine haakjes


Plaats reactie
Koen v.d. Heijden
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-06-2013 11:40
Locatie: asten

05-10-2014 19:25

hallo iedereen
ik vis meestal met 20 mm boilies met een popup erop en nou zij laatst iemand tegen mij dat ik het beste met hele kleine haakjes kon vissen (haakmaat 10) wat zijn jullie meningen hier over?
alvast bedankt!
mvg koen
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

05-10-2014 20:07

Meestal vis ik met haakmaat 4 zelfs met een 15mm boilie.
Zou zelf niet met een kleine haak boven een 20mm snowman vissen.
Nu vis ik meestal tussen obstakels en moet ik de vis blokken.Dat zie ik niet zitten met kleine haken.
Ga er zelf van uit dat een grotere haak vanwege de grotere haakbocht beter blijft zitten achter de hardere onderlip.Dit is mijn mening en er zijn er waarschijnlijk nog andere.
Nog niet zo lang geleden op een water gevist met een popupje van 10mm net boven haakmaatje 4.Het gewicht van de haak was voldoende om deze plat op de bodem te laten liggen.Werkte perfect.Verschillende vissen op gevangen.
Ieder zijn ding zal ik maar zeggen.
Veel succes.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-10-2014 22:04

Koen , jouw 20 mm bol in combinatie met een poup ( 15 mm ? ) maakt al 35 , dan nog ruimte voor de haak te kunnen draaien en dat maakt 50 .
Elke vis kan deze wel pakken, daar heb je een goede haak bij nodig.
persoonlijk vis ik een snowman met maximale kleinste maat 8 , liefst 6.
een grotere haak pakt sneller vlees, maar een kleinere haak vult sneller.
je gebruikt groot aas dus zou ik ook een iets grotere haak nemen, liefst 6 .. Misschien 8.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-10-2014 01:48

De haakmaat met het meeste houdend vermogen is in principe de grootste haak die nog wel volledig gevuld wordt. Ga je te groot en raakt de haak niet volledig gevuld gaat het heel hard achteruit, dus bij twijfel zit ik liever een maatje kleiner.
Een kleinere haak maakt je totale montage wat subtieler, het aas gedraagt zich iets minder onnatuurlijk en hij zal iets moeilijker te detecteren zijn voor de karper. Of dat veel uit maakt hangt van de situatie af, voor weinig beviste vis op groot warer zal het waarschijnlijk niks uitmaken, op een druk beviste put waar de vis toch al verre van los is misschien wel. Aan jou om dat te beoordelen, maar kleiner gaan alleen om het kleiner gaan is in elk geval geen goede reden.

Onder de juiste omstandigheden kan een kleine haak prima werken. Ik heb zelf vissen tot ruim 25kg gevangen aan haken maatje 10, maar mijn meest gebruikte maten zijn 6 en 8, afhankelijk van model en hoe die maat uit valt.
Kleine haken met groot aas hoeft geen enkel probleem te zijn, zo lang je de hair maar lang genoeg maakt (minimaal de diameter van het aas, meer mag ook) zodat het aas de haak niet kan afschermen of hinderen bij het draaien. Met hele korte onderlijnen kan dit problemen opleveren, met pakweg 20cm kom je prima weg met pakweg 4-5 cm tussenruimte.

Ik zie trouwens vaker de optelsom in diameter langs komen bij snowmans, maar dat gaat niet op. Een 20+15mm snowman is een heel andere presentatie dan een enkele 35mm bol.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-10-2014 11:57

Geef mij maar een haakmaat 4 in curveshank en longshank,sinds 2 seizoenen afgestapt van kleine haakjes,en geen losser meer gehad,en alles zit perfect gehaakt.En ook karper van 3/4 kilo mee gevangen.
Zowel op putten net dressuur,als bij maagdelijke kanalen en rivieren.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

06-10-2014 17:07

Ben met kanaal vissen overgestapt naar een longshank maat 4 icm een blowbackrig omdat ik merkte dat de vissen soms maar net aan op de juiste plek geprikt waren.
Ik vis icm een snowman popup en ik ga morgen een 25mm met popup proberen en tijgers met popup
Op water waar ik wat minder grote vissen verwacht gebruik ik een curve shank maatje 6 met een kdrig en een snowman erop
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-10-2014 10:58

Haak maat is afhankelijk van lengte hair (of andersom).
Worst case scenario is dat de boilie 'op de kop' in de bek terecht komt (zeg maar stoppertje naar beneden en hair/haak naar boven) hoe lang moet dan de hair zijn om te haken? Diameter? Halve omtrek? hele omtrek?

Snowman zal of naast elkaar liggen, of als er ruimte genoeg is met de popup aan de bovenkant (nooit popup aan onderkant). Dus tel uit de lengte van jouw hair.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Plaats reactie