Zelf gescherpte haken = zwakke punt = sneller bot?


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

31-08-2014 23:03

Zijn haken die je zelf scherper maakt, uiteindelijk zwakker vanwege het verdunnen van de haakpunt?
En wordt deze ook sneller bot?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-09-2014 07:18

Ligt eraan, ga je hem eerst dunnet vijlen dan wel. Ik gebruik echter alleen 2 steentjes van jag om de punt bij te scherpen, die halen nauwelijks materiaal weg dus de punt word niet dunner.
Opvalleend is wel dat ik tegenwoordig maar weinig haken nieuw uit het zakje echt scherp vind, terwijl die hier op het forum door diverse mensen wel als scherp ervaren worden........
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-09-2014 10:50

Kevin,

Maakt het uit? Een haak is na één vis toch aan een slijpbeurt toe.
Ennuh... scherper slijpen gaat niet perse hand in hand met het dunner maken van de haakpunt. Nou ja, het uiterste puntje wordt iets dunner... Maar de rest niet perse.
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-09-2014 16:51

Wanneer je de haakpunt in theorie slijpt in het zelfde aantal graden zoals de haakpunt geproduceerd is, dan wordt uiteindelijk de gehele haakkant van de punt evenredig korter.

Ligt 'ie bij mij al drie jaar in de kliko hoor :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

01-09-2014 17:16

Ik weet natuurlijk niet wat voor haken jij gebruikt Mart, maar ik vang er soms wel 5 karpers mee tot ie te bot wordt. En dan slijp ik niks, maar pak een nieuwe rig. Overigens kan ook 1 winde al voor een botte haak zorgen, dus gewoon altijd checken die zooi.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

01-09-2014 17:37

Ik heb een slijpsetje van JAG gekocht,.puur om eens te kijken hoeveel scherper ik de haak kan krijgen,.persoonlijk vond ik het wel meevallen en de haakpunt werd dunner waardoor ook kwetsbaarder.
Ik heb het setje cadeau gedaan aan een vriend want persoonlijk vind ik het geen meerwaarde en de haken die ik gebruik blijven redelijk scherp en zo niet dan vervang ik meteen de rig.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-09-2014 17:47

Wat dacht je van 1 worp en een keertje ophalen Kees...

Maar tot ie te bot wordt? Dan heeft 'ie in mijn ogen tijdens dat steeds iets botter worden toch een beurtje kunnen gebruiken. Slijpen doe ik dus zeker. Soms scherper dan uit 't pakkie :wink:.

En hoeveel vissen ik met een haak vang heb ik zelf nooit geteld? Ik zal het Joost even vragen...

Met die in het pakje niets zegt 'ie :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

01-09-2014 21:49

1 vis per haak.

Iets te veel magazines gelezen. ;-).
Zit hier wel vis?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-09-2014 23:01

Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.

K#t, nieuw pakje!

Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje.
Brasem.., nieuw prikkertje...

:D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-09-2014 23:24

Grotendeels eens met Kees. Nieuwe haak wanneer de oude bot is. Alleen wat sneller dan hij aangeeft. Een moderne chemisch geslepen haak is vlijmscherp en als je die bijwerkt is het resultaat slechts dat hij sneller bot wordt. De tijd van roestende koolstofstalen haken die wel je moest slijpen is al decennia lang achter ons. Of je moet die retro haken gebruiken. Dan vooral veel slijpen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-09-2014 08:25

Een moderne chemisch geslepen haak is vlijmscherp en als je die bijwerkt is het resultaat slechts dat hij sneller bot wordt.


Inderdaad, dat hij sneller bot wordt. Is 'ie door het bijwerken (tijdelijke verbetering, niet verslechtering = kliko) toch weer scherper geweest. Overigens heb ik ook bij chemisch geslepen haken weleens misbaksels gekocht.

Kevin, bij zo'n vraagstelling als dit topic, spelen er in mijn ogen ook variabelen mee;

Vis ik een kort dagje/paar uurtjes (meestal), ligt het aangescherpte ding een hele dag op de bodem van het water of hangt een voorheen zgan rig al een tijdje in de schuur aan de hengel te corroderen? Dat zijn voor mij ook afwegingen, net als het te gebruiken loodgewicht. Een visserij met slechts een 45 grams loodje, waar de impact van het lood op de inhaking natuurlijk veel minder is dan van 140 gram (noem maar wat), daar is zekerheid van scherpte nog waardevoller.

Ook de bodemgesteldheid speelt bij de overweging 'is er nog goed te vissen met de haak?' voor mij zeker mee. Zit het lichte loodje wat vast in een modderbodem en geeft dit wat extra weerstand of vis ik op een harde bodem!? En een dikke zware haak met dito haakpunt zal ik eerder vervangen dan een dundradige variant welke ik zeker een fragielere punt vindt hebben, maar in mijn ogen beter in de karperlip doordringt (situatie met licht lood) en ik ook makkelijker te scherpen vindt. Flink gekromde klauwhaakjes zijn m'n ding sowieso niet, en al helemaal niet om aan te scherpen.

Het houdt in dat ik voor elke worp het haakje even beoordeel op scherpte en ik het zo scherp mogelijk wil hebben. De haak moet plakken aan m'n huid, 't puntje mag zeker niet krom zijn, en bij elke twijfel dat het niet beter kan of wordt gaat de rig eraf.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

02-09-2014 10:42

Mijn ervaring is dat met een juist vijltje je de meeste haken nog net iets scherper kunt maken. Ik gebruik zelf die van Jag maar er zijn meer goede vijltjes of steentjes die niet te grof zijn. Gardner heeft bijvoorbeeld een flexibel blokje de point doctor. Ik ken deze persoonlijk niet maar wil hem snel eens bekijken. Soms heeft vijlen weinig zin meer dan kun je beter vervangen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

03-09-2014 12:53

Ha Kees,

Ik gebruik(te) haken van Fox, Korda, PB, ESP, ProLogic, Gamakatsu, allemaal hetzelfde liedje: na één vis minder scherp dan voor die vis. En dan kan het dus scherper. En dan moet het dus scherper bij mij.

Als ik met 1 minuut slijpen niet het gewenste resultaat heb bereikt (en is me dat een partij subjectief en voor interpretatie vatbaar), gaat er trouwens gewoon een nieuwe rig aan hoor. Na 2 vissen kijk ik niet eens meer of er nog wat van te maken valt. Rigs knopen is best geinig, dus er moet wel wat te knopen zijn...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-09-2014 13:00

Haakscherpte is wat mij betreft altijd een balans tussen hoe scherp een haak moet zijn en hoeveel ellende hij op de bodem moet kunnen weerstaan.
Vis je op een druk beviste put op een schone zandbodem dan moet je haak gewoon zo scherp mogelijk zijn, de vis krijgt op die bodem relatief weinig weerstand van het lood en ze zijn door hengeldruk al voorzichtiger, dus snuffelen moet zo veel mogelijk hangen zijn.
Het andere uiterste is een ruwe (stenen, mosselen) rivier of kanaalbodem. Hier kies ik dikwijls voor haken die iets minder scherp uit het pakje komen (oude, niet getefloncoate modellen) die langer scherp blijven. Door de grovere bodem gaat een kwetsbare punt zo naar de kloten en omdat we toch al met veel zwaarder lood vissen en de vis minder geconditioneerd is komen we beter weg met iets minder scherpe haken.
Ik heb ook dat JAG setje en gebruik het regelmatig, maar wel met bovenstaande overweging in het achterhoofd. Je bent in mijn ogen altijd nog beter af met een iets minder scherpe haak dan met een scherpe haak met een omgeknikt puntje.
Het is absoluut waar dat je nieuwe haken in de meeste gevallen nog scherper kan maken dan ze uit het pakje komen, maar het is ook logisch dat ze daarmee kwetsbaarder worden. Hoe scherper de haak, hoe dunner het uiteinde van de punt (het deel waar het om gaat, dat er aan de rest van de punt weinig veranderd is totaal niet relevant) en dus hoe kwetsbaarder de punt.
Ik heb het nog niet gehad over kwaliteitsverschil tussen haken, volledig onafhankelijk van het wel of niet slijpen zit er gewoon kwaliteitsverschil tussen de fabrikanten/merken, de een blijft langer scherp dan de ander, dus de een laat ook qua slijpen wat meer toe dan de ander.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-09-2014 13:12

Mijn ervaring, en van nog een paar personen die ik op dat gebied erg hoog heb zitten vanwege hun nuchterheid is, dat slijpen van je haken ook meer leidt tot ongewenste vangsten, al dan niet goed gehaakt. Een vlijmscherpe haak acht ik dan ook in die situaties ook niet nodig.

Heb nog een simpel vijltje en die gebruik ik wel eens als het hard loopt en ik geen onderlijnen meer heb. Dan, en dan alleen, doe ik wel eens een puntje vijlen. Of rechtbuigen 8) .

Haakjes moeten wat mij betreft uit het zakje visklaar zijn, gedoe met slijpen enzo zit ik allemaal niet op te wachten. Voor de rest kan ik aardig met Daaf z'n verhaal meegaan, alleen slijp ik ze dus ook niet op wateren met zandbodems die wat meer onder druk staan.

Dankzij of ondanks, dat blijft de vraag die je altijd kunt stellen...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-09-2014 14:04

Noem.mij een merk dat tegenwoordig uit het zakje echt scherp.is........ Er is daarnaast een verschil tussen slijpen en vijlen. Bij vijlen word de punt idd dunner, maar bij slijpen met een steentje gaat er eigenlijk niks verloren. Bijna elke haak kan je met een fijn steentje verbeteren. Maar zoals sven zegt, je gaat wellicht iets meer brasem vangen, tjah ook meer karper is mijn ervaring.
Juist op plaatsen waar de haak snel bot kan worden, zou je zo scherp mogelijk.moeten beginnen. Ook dikdradige hakrn kan je met een steentje scherper krijgen
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

05-09-2014 22:35

Ga ervan uit dat jij het niet met mij eens bent Martijn, maar ik heb echt hele goede ervaringen met laatste versie Solar longshanks. Bij deze kan ik meestal 9 van de 10 haken uit de verpakking gebruiken. Ze blijven (eigen ervaring) ook echt langer scherp in vergelijking met de andere longshanks die ik tot dusver heb gebruikt. Hierdoor durf ik nu in bijna alle situaties met een longshank te vissen op een plaatselijk, druk bevaren kanaal. Dat ik de hoge prijs voor deze haak graag betaal, zegt echt genoeg. Ik weet dat het uiteindelijk goedkoper is! Ik ken het verhaal dat er maar een paar haakfabrieken zijn, waardoor de kwaliteit volgens sommigen niet veel kan verschillen. Misschien heb ik al die tijd wel steeds geluk gehad, laat dat dan hopelijk ook zo blijven:)!
Detail: ik had laatst (gedwongen) de voorganger van dit model (dus ook Solar) aangeschaft en daarvan heb ik er 8 niet van kunnen gebruiken.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-09-2014 06:59

Bert

Die solars zijn/waren idd scherp. Helaas waren mijn laatste pakjes ook weer iets minder
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-09-2014 19:10

Martijn,

De CSS-2 van Piet Vogel mag ik graag gewoon uit het zakje gebruiken. M'n laatste paar ervaringen met Solar 101 was gewoonweg klote qua scherpte en die coating is mij net wat te stroef..

Gelukkig heb ik dit voorjaar heel veel aanbeten en evenzo aan vissen mogen vangen om conclusies te trekken, en dat voor haken die nog eens 3 euro per 10 minder kosten..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-09-2014 19:27

Sven

Bedankt voor je reactie, ik ben bekend met die haken, prima haken niks mis mee. Nu sta ik bekend als een mierenneuker 8) (figuurlijk dan he?) en ook deze haken ga ik echt niet rechtstreeks uit het pakje gebruiken, met een jag steentje worden ze net een beetje sterker.
En wat betreft de coating....een gladde coating glijd makkelijk naar binnen (net als in de slaapkamer) maar eruit gaat net zo makkelijk. Ofwel, of een heel gladde coating wel zon voordeel is, durf ik te betwijfelen. Ooit eens een gecoate haakpunt in een stuk krimpkous gesprikt, door de druk van het prikgaatje werd de punt weer terug gedrukt, dezelfde haak ongecoat (gamakatsu) bleef wél zitten.
Daarbij vijl ik bij bijna alle haakmodellen 2/3 va de weerhaak eraf, het verbetert de inhaking, geeft niet meer lossers, maar verbeterd ook weer het onthaken!

mvg Martijn
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-09-2014 22:00

met een jag steentje worden ze net een beetje sterker.

scherper (auto correctie van 'ikke')...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

10-09-2014 22:33

Dunner ( auto correctie van "ikke" )
:wink:
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-09-2014 22:55

Eerder dit topic...
Wanneer je de haakpunt slijpt in het zelfde aantal graden zoals de haakpunt geproduceerd is, dan wordt uiteindelijk de gehele haakkant van de punt evenredig korter.

Dus niet per definitie dunner of scherper :wink: !

Je kan namelijk van een dunne lange punt ook een kort dik lijkend puntje slijpen met minder indringend vermogen. Lijkt me echter niet gewenst...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie