Karper dvd rigs -> veel korte hairs ?


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

30-07-2014 18:47

Wat me opvalt bij het bekijken van karperfilmpjes/dvd's is dat de vissers heel vaak korte hairs gebruiken... Ik zie eigenlijk zelden langere hairs zoals men hier vaker aanraadt...

Zelfs bij snowman presentaties zie ik korte hairs van mss 0,5cm?

Vroeg me gewoon af, de waarom erachter?
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

31-07-2014 00:29

Omdat ze toch op water vissen met weinig brasem, en het ligt eraan welke soort rig. Bij d-rig of kd of zigrig of chod, heb je sowieso geen standaard hair
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

31-07-2014 13:34

michiel moore schreef:Omdat ze toch op water vissen met weinig brasem, en het ligt eraan welke soort rig. Bij d-rig of kd of zigrig of chod, heb je sowieso geen standaard hair


Wel ik zie het vaak bij standard rigs met een grote boilie (zie er soms van 24mm) of een snowman presentatie.... Een hair van een halve cm (blote oog geschat, maar toch korter dan dat ik m vis en wat ik van andere mensen lees)...

Bij de specialere rigs stel ik me niet echt vragen bij
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-07-2014 15:01

Ik zie op die dvd's vrijwel altijd vrij geconcentreerde voerplekken met veel klein aas, dat is een methode waarmee je het jezelf wat het daadwerkelijk haken van vis betreft veel moeilijker maakt. Het geeft wat mij betreft dan ook geen reëel beeld van wat nou wel of niet een goede rig is. Verspreid je voer meer en laat de vis zwemmen, dan komt niet alleen die lange hair beter tot zijn recht, maar blijkt het überhaupt opeens veel makkelijker om een vis te haken.
Waarom gebruikt men vooral (te) korte hairs? Ik denk vooral omdat een heel groot deel van de Engelse karpervissers niet anders doet. Ik heb redelijk wat Engelse bladen gelezen en maar heel zelden lees je iets van iemand die hier over nagedacht heeft, de rest doet gewoon wat ze altijd al doen. Het enige experiment wat ik ooit op een van die dvd's zag met een lange hair werd ook meteen gecombineerd met een draak van een rig die niet in die omstandigheden paste.

Wat hier wel bij opgemerkt moet worden is dat die hairlengte slechts een heel klein detail is in het totaalplaatje. Zaken als locatie en voertactiek staan veel hoger in de prioriteiten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

31-07-2014 15:27

In engeland wordt er veel gevist op betaalwateren. Ik heb van een Engelsman vernomen dat er gewoonweg weinig openbaar water is. De betaalwateren liggen daarbij als groepjes bij elkaar en wordt er enorm veel gevist. Ik denk dat de karpers daar heel voorzichtig azen, daardoor zijn korte onderlijnen en korte hairs geschikter voor deze wateren.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2014 17:03

Korte hair?

Tophooking...
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

04-08-2014 18:47

mitsz van der kamp schreef:Korte hair?

Tophooking...


Altijd? Meestal met te korte hairs vang ik niks of slechte inhaking? (Ik voer verspreid, maar zou het enkel daaraan liggen?)
Plaats reactie