Meerdere inhakingen tijdens één dril


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

28-07-2014 16:11

Wat mij de laatste tijd opvalt als ik bij een gevangen vis de bek inspecteer is dat ik in zowat de helft van de gevallen naast de plek waar de haak zat nog andere verse haakwondes vind. Aangezien het er zo vers uitziet en ik niet op druk beviste wateren vis ben ik er vrij zeker van dat dit tijdens de drils moet gebeuren en niet komt door een eerdere vangst.
Het rare is dat ik altijd haken met weerhaakje gebruik en dit jaar nog geen lossers heb gehad, daarom vroeg ik mij af of dit "normaal" is en het dus gewoon veel voorkomt dat een vis losschiet tijdens het drillen en zich terug haakt op een andere plek? Nog mensen die dit probleem herkennen en misschien een oplossing weten?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-07-2014 22:57

Wat voor haak vis je ? Hair lengte ?
Toevallig een naar buiten gedraaide haak punt
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

28-07-2014 23:35

Rik, redelijk standaard eigenlijk. Solar 101 maatje 6 met line aligner, hair van een goeie 2cm tussen haakbocht en bol en een loodhagel op 3cm van de haak.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-07-2014 06:16

Aan haak ligt het niet die zou genoeg body kunnen pakken.
Lijkt mij erop dat je de vis te diep haakt,waardoor deze tijdens de druk van de dril los komt en weer vast grijpt.
Maak anders eens een foto van je rig ?
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

29-07-2014 15:55

Afbeelding

Bij sommige vissen zat de haak bij de eerste prik (?) inderdaad te diep maar even vaak gewoon net achter de onderlip om dan door te schieten naar de mondhoek...
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

29-07-2014 17:51

Niets vreemds aan die onderlijn in ieder geval.

Misschien harde bekken? Zoja, evt de haak zelf nog wat zetten door aan te slaan.

Misschien dat het knijploodje averechts werkt. Haak niet goed of te vroeg gepenetreerd, vervolgens met kopschudden de haak even eruit en erin met behulp van het loodgewichtje.

Haakpunt iets verder afschermen door krimpkous iets langer te houden onder dezelfde hoek als deze nu zit.

Haken doet de onderlijn in ieder geval goed en de vis is in ieder geval niet argwanend naar het aangeboden voer ;-)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-07-2014 22:01

Ik denk dat de vis gewoon vol vertrouwen en gretig aast,en ondanks sommige vissen wel goed gehaakt zaten,wil dat niet zeggen dat ze niet te diep in de bek gezeten hebben,maar kan het ook zijn dat die daar geen vlees gepakt heeft,en pas voorin gehaakt werd,ik zou je hair eens een goede cm verlengen,en eventueel van haak veranderen of laten zorgen dat deze minder agressief prikt.dan moet je probleem naar mijn idee verholpen zijn
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-07-2014 22:06

@ Simon,
harde bek haakt beter.
Line aligner verhaal haakt nog agressiever
En dat loodje doet niks behalve je onderlijnen plat op de bodem houden

:D
Gert Eeuwig
Berichten: 33
Lid geworden op: 01-03-2014 18:59
Locatie: Groessen

29-07-2014 22:07

Ik vis ook met solar 101 maatje 6 line alinger van pb en een klein rigringetje werkt bij mij prima
.
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

30-07-2014 09:19

Bedankt voor de antwoorden. :wink:
Haakmodel zou ik willen houden, knijploodje liever ook. Ga de hair in ieder geval nog een stuk verlengen, en als dat niet werkt overschakelen op een klauwhaakje. Dan zouden ze in principe niet meer zo diep gehaakt mogen zijn en zal de haak misschien wat beter blijven zitten.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

31-07-2014 00:36

Kijk of je haak scherp genoeg is... lijkt erop dat je haak tijdens het oppakken niet vast haakt en dat kan dus meerdere haakplekjes veroorzaken. Als je met vast lood vist, kan het misschien zijn dat het wat te licht is. Dan is het zelf haak systeem niet efficient genoeg om de eventueel minder scherpe haak , te zetten.
ikzelf gebruik ook 101 6, en ipv kant en klare aligner gebruik ik een stukje krimpkous van ongeveer 0.8 cm tot 1 cm. Ik zorg dan dat het uiteinde niet voorbij de haakpunt komt , maar wel krom staat.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

31-07-2014 17:04

Rik koster schreef:@ Simon,
harde bek haakt beter.
Line aligner verhaal haakt nog agressiever
En dat loodje doet niks behalve je onderlijnen plat op de bodem houden

:D


*Harde bek haakt niet beter, maar blijft beter zitten ALS de haak eenmaal zit. Die moet dan dus wel goed gezet worden door of het lood of de aanslag.
*Line aligner haakt agressiever omdat hij sneller draait. Als hij dus te snel of aggresief haakt, haakt hij te diep. Of bedoel je dat mijn line aligner aanpassing, de haak NOG sneller doet laten prikken en dus averechts werkt? Het doel was in ieder geval het afschermen van de haakpunt, niet zozeer het verlengen van de haaksteel.

Het loodje zal ik niet kunnen onderbouwen. Maar probeer het toch: Ik weet zeker dat als je 80gr lood fixeert op 3cm van de haak, dat je meer vissen verspeelt door kopschudden. Een kleiner loodje heeft denk ik dus hetzelfde maar minimale effect. Eventueel te verwaarlozen.
Laatst gewijzigd door Simon Verver op 31-07-2014 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

31-07-2014 17:15

De theorie, of praktijk achter een langere hair heb ik nooit echt goed begrepen.

Dat een hair, korter dan bijvoorbeeld 1cm tussen aas en haakbocht, de bewegingsvrijheid van zowel het aas als de haak belemmert is vrij duidelijk denk ik.

Maar wat veranderd er nu precies als je deze afstand veranderd naar 3 cm?? Ik kan alleen verzinnen, dat de haak in zon geval 2cm minder diep in bek komt. Of zijn er nog andere voordelen?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

31-07-2014 20:17

Hardere bek is in eerste instantie een fabeltje,het enige gedeelte wat harder kan zijn bij de ene karper dan de andere is juist het gedeelte waar je de haak niet geprikt wil hebben,het kraakbeen waar je de haak net achter geprikt wil hebben,is bij elke vis hard genoeg voor de sterkste drils.

De line aligner zoals jij hem omschreef,haakt juist te agressief en zal dus direct haken ( te diep in de bek in dit geval).
Van daar dat ik zelf zeg hou de rug zoals deze is,maar verleng je hair met een cm,indien nodig nogmaals een cm,tot deR niet te diep gehaakt meer zit.

Over het loodje kan ik me niet voorstellen dat laten we zeggen 0,3 gram aan gewicht de haak in welke vorm dan ook zal penetreren,ik durf net gemak een haak achter mijn lip te zetten en 4 van die loodjes op te tillen met me mond.weet vrijwel zeker dat er niks gebeurt.


@ Simon

De hair is in wezen wat je zelf al aangeeft niks meer en minder om te bepalen hoe diep de haak in de bek verdwijnt.
De kaken van een karper zitten 5 cm diep,als de vis zeer vertrouwd aast,zal de boilie 5 cm diep gekraakt worden om en nabij.dan kun je zelf berekenen hoe ver de afstand moet worden.
Echter aast een vis niet of nauwelijks stil staand,en zijn er dus meerdere factoren die mee spelen,ook de manier van voeren speelt een grote rol met inhaken,voer je compact vis je een kortere rig,omdat de vis korte bewegingen maakt net het aas op te pakken,voer je verspreid kan de rig aanzienlijk langer omdat de vis zwemmende aas delen oppakt en een te korte rig dus lossere kan veroorzaken. Dit is uiteraard basis en zeker geen leidraad,elk water heeft zo zijn kenmerken,maar vanwaar dat spelen met de hair vaak voldoende is om de rig goed af te stellen kwa diepte en penetratie van de haak
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

31-07-2014 21:18

Harde bek verhaal kan ik me wel in vinden, ben het ook eens dat een iets langere hair een oplossing voor het probleem kan zijn..

Wat betreft het knijploodje bedoelde ik er juist niet de penetratie mee, maar dat het eerder de (nog niet gezette) haak lost (door kopschudden) om vervolgens een daarna een 2e keer te prikken..

Ik zal zoeken of ik een illustratie kan vinden wat duidelijk kan maken wat ik bedoel met de line aligner.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

01-08-2014 11:20

Ik denk niet dat een knijploodje (of 4) ervoor kan zorgen dat de vis de haak kan lossen dmv kopschudden, denk dat daar echt wel wat meer gewicht voor nodig is.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Will v Dongen
Berichten: 43
Lid geworden op: 24-02-2013 08:38

03-08-2014 10:34

Hallo....

Heel heel vroeger kwam er de bendhook op de markt, deze is al geruime tijd verboden omdat deze haak te agressief haakt en de bek van de karper sloopt.
Maar nu is daar een soort van ander systeem voor in de plaats gekomen, de Line aligner, heeft het zelfde effect maar dan volgens de maker vis vriendelijk :wink: , de haak wordt onstabiel en gaat naar willekeur hakken tot deze weer stabiel is ( gehaakt zit ).

Het lood gewicht en kopschudden... Hoe zwaarder het lood hoe meer moment er op de haak wordt uitgeoefend die in de bek zit, mocht de haak loskomen door wat voor rede dan ook dan zou de combinatie zwaar lood en line aligner de haak weer onstabiel maken en gaat weer als een dolle hakken tot deze weer stabiel is.
Ook de lengte van je onderlijn heeft hierin een rol, pas dat ook is aan.

Maar goed dit is mijn theorie.

De hair lengte speelt een grote rol, hoe langer de hair hoe minder ver wordt de haak mee naar binnen gezogen, maar dit heeft ook te maken met het aas gedrag van de karper, als er gretig geaasd wordt komt de haak dieper en omgekeerd.
Met de lengte van de hair kan je spelen, dus speel daar is mee.

Verder.... vis met een haak zoals deze bedoeld is en hang er geen dingen en dangen aan.

Zou eens subtieler gaan vissen, doe er je voordeel mee.

Groet Will.
Dit is de uitspraak, Hier zult u het mee moeten doen.... ( De Meester Visser )
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-08-2014 12:00

dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb,een line aligner die dezelfde werking krijgt als een benthook,sorry hoor,maar als dit bij jouw het geval is bij het gebruik van een line aligner,dan doe je iets echt totaal niet goed. 99% van mijn vissen zitten perfect gehaakt,geen lopende haken,of in de zijkanten gehaakt of meerdere inhakingen tijdens 1 dril,zonder line aligner,met uitzondering van een long shank en sommige grotere curve shanks,zul je een vis bijna altijd willekeurig ergens in de bek haken,met een line aligner bepaal je het kantelpunt van de haak,en zal deze mits goed gemaakt altijd netjes in de onderlip prikken,jij denkt dat als de line aligner een benthook nabootst 99 % van alle karpervissers dit zou gebruiken ??

sorry,maar ik denk dat jij het probleem bent met het nabootsen van een benthook door krimpkous,en dat je je rig totaal verkeerd in elkaar zet..
Will v Dongen
Berichten: 43
Lid geworden op: 24-02-2013 08:38

03-08-2014 22:04

Beste Rik..

Tegen wie heb je het nou?.

Mocht je het tegen mij hebben, dan is het een beetje onnodig om zo aangebrand te reageren, ik zou dat immers ook niet tegen jou doen.
Dan zou ik in jou geval maar eerst eens gaan lezen...Volgens mij zit heel je scherm onder de spuug en het schuim van je boosheid waardoor je niet veel meer ziet wat er staat.

Help je een handje....Wie zegt dat ik met een line aligner vis??, zie het toch nergens staan.

Maarja het zal wel, up2u.

Zoals ik schreef is dat mijn theorie en mijn mening en dat sommige dat niet met mij delen ja dat kan ik ook niet helpen...

Groet.
Dit is de uitspraak, Hier zult u het mee moeten doen.... ( De Meester Visser )
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-08-2014 22:59

Will v Dongen schreef:Hallo....

Heel heel vroeger kwam er de bendhook op de markt, deze is al geruime tijd verboden omdat deze haak te agressief haakt en de bek van de karper sloopt.
Maar nu is daar een soort van ander systeem voor in de plaats gekomen, de Line aligner, heeft het zelfde effect maar dan volgens de maker vis vriendelijk :wink: , de haak wordt onstabiel en gaat naar willekeur hakken tot deze weer stabiel is ( gehaakt zit ).

Het lood gewicht en kopschudden... Hoe zwaarder het lood hoe meer moment er op de haak wordt uitgeoefend die in de bek zit, mocht de haak loskomen door wat voor rede dan ook dan zou de combinatie zwaar lood en line aligner de haak weer onstabiel maken en gaat weer als een dolle hakken tot deze weer stabiel is.
Ook de lengte van je onderlijn heeft hierin een rol, pas dat ook is aan.

Maar goed dit is mijn theorie

Groet Will.


Ik boos ? Schreeuwen ? Ik lees niet goed,jouw theorie beschrijf je zojuist, en daar zeg je letterlijk dat jouw ervaring is dat een benthook verkregen word dezer dagen door gebruik te maken van een line aligner, en ik en velen met mij zijn het daar mee oneens,ik ben niet boos of schreeuw,ik vertel je alleen dat als dit het geval bij jouw is,dat je je rig totaal verkeerd maakt,en de werking van een line aligner totaal misvat al die tijd,dit is een discussie forum,dus voel je niet meteen aangevallen als je kritiek krijgt op een post,dat hoort zo op een forum...

Mvg
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2014 23:06

Een line aligner. Wat doet ie dan anders dan een bent hook kwa inhaking Rik?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-08-2014 23:25

Een benthook is inderdaad in principe hetzelfde als een line aligner, echter er is 1 verschil,de benthook blijft zijn vorm behouden,en zal dus zoals iedereen wel weer blijven penetreren, een line aligner trekt recht vanwege zijn flexibiliteit en stopt dus met het "hakken" in de bek,
Een verkeerde line aligner is dus 1 die zeer stijf is van materiaal.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2014 23:40

Die Ritchy McDonald haakjes moest je inderdaad niet al te groot nemen,
want dan gingen ze inderdaad "huppelen"' tijdens de drill.

Maar ze bestonden al lang daarvoor in de vliegvisserij als ik het wel heb. Maar dat terzijde.

Laten we nou maar blij zijn met de bijdragen van de weledel geboren heer Gibbinson
en volgens mij zijn we het allemaal wel in grote lijnen met elkaar eens.

Ze deden het wel goed hoor Rik, maar dan moet je wel die kleintjes gebruiken.
Volgens mij heb ik er nog een doosje van liggen... hehe zal eens gaan snuffelen.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

05-08-2014 17:32

Die vis is gewoon al net of een dag / aantal dagen voor jou gevangen. Heeft de rig niets mee te maken. Zeker niet bij de 101's en ook nog eens met microbarb. Of je moet je lijn constant slap houden onder de drill, maar dat lijkt me niet het geval.

Rik koster schreef:De hair is in wezen wat je zelf al aangeeft niks meer en minder om te bepalen hoe diep de haak in de bek verdwijnt.


Ik vis op mijn huidige water met hairs van 5cm, soms 6 soms 4. Ligt er net aan hoe graag de brasem mijn boilie wil hebben. Maar nog nooit ergens anders gehaakt dan in de onderlip. De lengte van de hair bepaalt niet hoe diep de haak zet. Dit doe je wel met krimpkous / aligners / type haak e.d.
Plaats reactie