Anti-kopschudden met leadclips


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-07-2014 19:57

Goed lezen mitsz het ging om een clip gevist als een hit and run systeem......dit systeem lost de hoofdlijn bij een lijnbreuk. En of je nu een schuivend wartelloodje gebruikt of een tradionele loodclip, in beide gevallen zal een vis bolten en net zo snel in de takken zitten als je niet strak achter je stokken zit.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

31-07-2014 22:11

Martijn Nederpel schreef:Dan begrijp jij mij niet. Als je schuiflood gebruikt en er vind onverhoopt lijnbreuk plaats dan zwemt de vis met de onderlijn en een deel van de hoofdlijn achter zich aan. Met de loodclip gevist volgens het hit n run systeem, zwemt de vis met alleen de onderlijn ZONDER hoofdlijn verder, na lijnbreuk


Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Ving de vis 5 dagen na de lijnbreuk weer terug tijdens een visweekje in Frankrijk.
Maar dat was nog in de tijd dat ik met weerhaak viste. Ik denk dat zonder weerhaak de vis de rig voor die tijd zelf al gelost zou hebben.
Bijlagen
20120501_090935 [1024x768] [1024x768].jpg
(54.93 KiB) 3477 keer gedownload
20120501_084511 [1024x768] [1024x768].jpg
(139.94 KiB) 3477 keer gedownload
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

31-07-2014 22:22

mitsz van der kamp schreef:Als je een clip gebruikkt (en daar ging het over), zit dat beest al heel rap in de takken.

Ik met mijn schuifloodje, die naast de hengels zit, heb veel betere beetindicatie dacht ik zo.


Ze gaan echt niet de takken in omdat je een clip gebruikt... Zo schrijf je het tenminste (maar dat zal je waarschijnlijk niet zo bedoelen) ;-).
Maar het probleem blijft ook met schuiflood dat er meters lijn bij lijnbreuk achterblijven. Ik heb dat afgelopen mei mogen ervaren. Ving een prachtige vis met een meter of 4 lijn achter z'n kont aan. Geen lood aan de clip te bekennen. Dus die was keurig gelost (zoals het hoort en ook het geval zou zijn geweest bij het gebruik van schuiflood). Dus dat maakt geen ree... uit Mitz. Het Hit&run systeem (zowel de clip versie als de inline versie) zorgt ervoor dat de kans dat de vis met alleen het rigje rond blijft zwemmen erg groot is.


PS: Er zwom vorig week een vis met de clip de wortels in. Lood werd keurig gelost en vis kwam keurig binnen.

PS2: Bij de PB Hit&run clip zitten van die pinnetjes bij om het vast te zetten (tip : gelijk bij het plastic afval die dingen).
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

31-07-2014 22:27

jeffrey van osch schreef:Andre, ik vis mijn wartel lood systeem met de freedom clip van pv .
en vis deze icm een quick change swivel maat 8 ofzo geloof ik ( de meest standaard maat ).
Mijne zit ook strak als ik de gehele swivel erin steek, dit komt doordat de freefall er dubbel tussen ( oorzaak huervan gebeurd tijdens het splicen ) als je ervoor zorgt dat je splice niet te groot word ( dus het stuk dat je terug trekt door de kern ) bijvoorbeeld een cm of 5 .. zul je zien dat je swivel al wat losser zit omdat hij er dan maar 1 x tussen zit .
Vind je dit nog te strak dan kun je altijd nog alleen het oogje van de swivel erin steken, zo heb je wel de prik en ook snel los.

gr. Jeffrey van Osch

Top Jeffrey!
Zelfde principe als de H&R van PB. Naar mijn idee de meest "visveilige" systemen die er zijn (uitgezonderd gewoon thuisblijven of met haakmaatje 36 vissen). Als enige aanvulling zie ik nog weerhaakloos vissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-07-2014 22:44

Leen

Correct, wat ik wilde zeggen is dat de vis tich wel runt of je een clip gebruikt of hewoon schuiven, runnen doet ie.....
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2014 23:14

Neem eens een onderlijntje met een lagere trekkracht dan je hoofdlijn.

Zo moeilijk is het allemaal niet...
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-08-2014 00:31

Met een beetje creatief knopen Jeffrey ;-)

--->Klik!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-08-2014 07:04

Is inderdaad ook een oplossing mits, op een mosselbodem of bijv in de buurt van beton blijft de kans op lijnbreuk op de hoofdlijn te groot
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

01-08-2014 09:02

Bjorn Schoemacher schreef:Met een beetje creatief knopen Jeffrey ;-)

--->Klik!


Das wel handig inderdaad! Heb je het ook al geprobeerd met nylon hoofdlijn?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-08-2014 10:57

Zeker Remco, werkt net zo goed :wink:
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-08-2014 13:04

Andre,

Naar aanleiding van je openingspost raad ik je aan om eens de korda stick-clips size medium te proberen. De medium past mooi in de freedomclip van rig solutions en in het systeem wat PB op de markt heeft. Zelf vond ik ook een gewone wartel te strak in de clip zitten en zodoende kwam ik bij de stick clip uit. Klein stukje siliconentube er over heen en je kunt ook mega snel van rig verwisselen.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-09-2014 13:40

hmm blijkbaar dit topic even uit het oog verloren. Ik gebruik 'tegenwoordig' zo'n multilinkje of hoe heet dat van korda (medium). Deze blijft aanvankelijk iets klemmen, maar komt vrij snel los. Ook heb ik nu het cog systeem van korda getest. Ook dit bevalt prima!

Ik gebruik bij voorkeur idd een inline systeem, maar soms wil je iets meer zekerheid wat presentatie betreft..
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-09-2014 20:30

Ik vind het hit & Run idee aardig werken. Maar in het geval dat er veel wier, vuil oid in/aan/op de lusbevestiging van de leader kan komen zitten, dan heb ik zo mijn twijfels of het zo vlotjes los zal gaan door die dunne clip doorgang. PV heeft er in een eigen video zo ook z'n twijfels over. Maar in open omstandigheden zie ik het wel als optie, ware het niet dat ik een voorkeur voor inline lood heb..

De opmerking van Bjorn over het warteltje smaller knijpen werkt trouwens wel degelijk. Maar ook de clip wat wijder maken met het puntje van je arteritang/onthaaktangetje, of de wartel vervangen door een kwiklink en evt. de clip wat platter knijpen is een optie.

Ik vis zelf liefst met inline lood zonder insert, en de wartel van de onderlijn in het conische tailrubbertje gestoken om deze vervolgens in de breedste insert kant van het lood te trekken. Semi vast.., prik en los. Of ik gebruik zo'n conische rubberen kraal (jrc) om de wartel in te bevestigen en vis, met die kraal tegen het lood, dan geheel 'running'.

Andere optie is de leader door het inline lood halen, conisch tailrubber over de leader halen, wartel met een oogje over de leader halen en in het rubbertje steken, in het lood trekken en de ene lus van de leader welke door de achterkant van het lood komt door de andere lus van de leader halen. Dit laatste niet andersom. Ook prik, los systeem...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

23-10-2014 20:47

Ook voorstander van inline,afgelopen anderhalve maand flink aan het puzzelen/ inzetten geweest met het cog system! Kwam hier op uit, lood zwaarder, andere lijnclip (PV), om zo toch de mogelijkheid van het anti kopschudden en lossen van leader en hoofdlijn bij eventueel lijnbreuk te behouden!

image-2014-10-23.jpg
(41.04 KiB) 3158 keer gedownload


Afgelopen 2 weken, zelf simpeler ingezet, heb dan ook een aantal vissen mogen haken op beide.

image-2014-10-23 (1).jpg
(23.28 KiB) 3158 keer gedownload


Vind de simpele manier, niet geschikt voor afstanden in te gooien, maar goed!

Dit afgeleid van het cog system, die naar mijn mening toch een directere inhaking geeft, dan de lijnclip op gewone manier vissen.

Groet.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

24-10-2014 11:49

Je kan het zoals bovenstaande opties doen.. Maar laatst zat ik te neuzen in een hengelsportwinkel en kwam dit tegen, het hing letterlijk los in de winkel als presentatie. Het heeft de inhaakvoordelen van inline lood, voordeel dat het lood los komt na het prikken (afstelbaar door een rubbertje) en bij vastzitten van lood wordt na enige kracht je lood gelost zonder lijnbreuk. Even geprobeerd en ik dacht nou ik neem het wel mee. Helaas nog niet geprobeerd aan de waterkant.

[Youtube]http://youtu.be/rPwe46Uq9oA[/Youtube]

http://www.angletec.co.uk/dynamic-lead-system.html
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
robertino smith

24-10-2014 13:41

Hey Jerome, lijnbreuk door het lossen van je lood, zou wat zijn :roll: ! Verder heel mooi systeem van Angletec. De karper blijft bij lijnbreuk (waar niemand op hoopt) toch, als pech, met de onnodige meters hoofdlijn zitten. Bij eventueel lijnbreuk, toch wel prettig de gedachte dat de karper de mogelijkheid heeft alleen met het onderlijntje te eindigen. Vraag mij af of die inboard insert, ook aangepast kan worden naar hit & run of freedom clip (dubbele afname leader of hoofdlijn)???

Groet.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-10-2014 14:54

Jerome

Waarom zou je je lood willen lossen? Bedenk dat lood giftig is en niet in het water thuis hoort. Na het vissen ruim je je atek toch netjes op? Waarom dan wel moedwillig je lood in het water achterlaten? Zit je in een situatie waarbij je echt van je lood af wil, gebruik dan een steen aan een breeklijntje van bijv 14/00 nylon
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

27-10-2014 11:36

@Martijn Nederpel

Ik denk dat je niet helemaal goed heb gekeken hoe het systeem werkt. Het systeem lost in eerste instantie niet het lood maar laat je lood vrij over je lijn lopen. Bij het vastzitten van het lood kan je door enige kracht op te bouwen het lood lossen, het laat niet bij het minste geringste gelijk het lood los, net als bij het bekende loodclip systeem waarbij je ook het lood kan lossen.

@robertino

Ja die meters hoofdlijn/leader is idd jammer maar ja dat gebeurt bij de huidige systemen ook, ik vind het lossen van het lood bij lijnbreuk al een aardige verbetering ten opzichte van mensen die het lood zo vast zetten dat het de karper zelf bijna niet lukt om van af kan komen.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-10-2014 14:49

In theorie wel ja, in de praktijk ben je het gewoon te vaak na een dril kwijt
robertino smith

27-10-2014 15:53

Jerome berken schreef:Ja die meters hoofdlijn/leader is idd jammer maar ja dat gebeurt bij de huidige systemen ook, ik vind het lossen van het lood bij lijnbreuk al een aardige verbetering ten opzichte van mensen die het lood zo vast zetten dat het de karper zelf bijna niet lukt om van af kan komen.


Idd. jammer, systeem zoals ik het gebruik, noodzakelijk dat het lood vast zit! Wel lossen van leader, de onnodige meters hoofdlijn,lood en anti kopschudden! Maar goed, gelukkig al lang geen lijnbreuk gehad, het is ook waar je vertrouwen in hebt. Belang van de karper voorop, ondanks ik hem/ haar graag wil vangen!!! :)

Groet.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

27-10-2014 17:20

Ik heb tot nu toe het systeem zelf nog niet aan de waterkant getest.. Maar zoals ik het bovenwater heb getest schiet het lood echt niet snel los en heb je aardige kracht nodig om het 'hoedje' waar je hoofdlijn doorheen loopt los te laten.

Ach zodra ik merk dat me lood verdwenen is zonder goede reden ga ik geen nieuwe loodjes voor dit systeem kopen. :P
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu