Slappe lijnen = meer kinken


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

06-07-2014 17:55

Hallo,

Ik zit met een vraag. Ik vis graag altijd met slappe lijnen. Dus ik gebruik een hoofdlijn die goed afzinkt.
Nu lijkt het alsof mijn hoofdlijn na enkele keren gebruik enorm kinkt.

Kan dit aan het vissen met slappe lijnen liggen of meer een slechte hoofdlijn?
De hoofdlijn die ik al 2 keer gebruikte waren van parallelium (fluorohybrid pro en polyvilon).
Ik heb deze lijnen gekozen voor het redelijk goed afzinken en toch nog ver genoeg werpen naar mijn voorkeur.

Bij de eerste klos draad heb ik dit niet in het oog gehouden, maar nu bij de tweede merk ik op dat na enkele sessies mn lijn begint te kinken. Op het einde van sommige sessies gooide ik mn lijn gewoon over omdat ik een kinkje niet had gezien. Dit is enorm frustrerend.

De lijn is juist opgespoelt (was ook helemaal kinkvrij bij de eerste keer gebruik)
Heb een spindoctor meermaals geprobeerd (de eerste keren na elke sessie leek dit goed te werken, nu niet meer).


Nu ik ga,denk ik opnieuw een nieuwe hoofdlijn zoeken (heb er een ander topic over gemaakt)
Maar wou toch graag ook weten aan wat het allemaal kan liggen en welke tips er voor zijn.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

06-07-2014 23:09

Hoi,

Ik merk dit ook bij het pennen waarbij er nauwelijks gewicht aan hangt dat de lijn eerder kinkt
Knip er regelmatig een stuk vanaf.

Ik vis zinskort ook statisch met slappe lijnen en zal eens kijken of dit nu ook gebeurt.
Kansloos gezeik!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-07-2014 07:47

Kinken zullen niet ontstaan door slappe lijnen, ze worden wel eerder zichtbaar.
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

07-07-2014 17:28

Als je net als ik alleen de onderlijn eraf haalt en het lood eraan laat zitten als je de hengel opbergt komt er door de hoek waarin de lijn langere tijd staat veel krullen en kinken in de lijn.

Ik heb nu subline erop zitten en die gaat er zodra ik een betere gevonden heb heel snel weer af want die krult als een ziekte, helemaal als die ergens langs schuurt.

Parralelium kinkte bij mij juist helemaal niet maar omdat ik een werplijn wilde overgestapt, kan zo zijn dat die er weer op gaat.
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

07-07-2014 17:36

Een lijn kan ook gaan kinken als je aan het drillen bent en de vis trekt hem door de slip en jij draait tegelijkertijd aan je molenhendel, dan gaat de lijn ook kinken is mijn persoonlijke ervaring.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

07-07-2014 18:20

Ja ik zat ook te denken dat het misschien door het inwerpen zou kunnen komen of het drillen...

Maarja nu krijg ik de kinken er niet meer uit bijna zelfs niet met de spindoctor vaak ingooien.

Ik vind het raar dat een lijn bij de ene persoon wel kinkt en de andere persoon niet.
Hoor veel mensen zeggen dat subline kinkt, maar hoor ook wat mensen zeggen dat ze er geen last van hebben... Dit snap ik niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-07-2014 16:59

Is een combinatie van molen en lijn,hoe de molen opspoelt zegt ook genoeg,subline linkte bij me maat enorm (USA 6500) en bij me andere maat totaal niet Shimano ultegra 14.000

Ook is de ene lijn de andere niet,kwestie van zoeken,en eenmaal gevonden,lekker mee blijven vissen zou ik zeggen,
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

08-07-2014 18:43

Ik vind het raar dat een lijn bij de ene persoon wel kinkt en de andere persoon niet.
Hoor veel mensen zeggen dat subline kinkt, maar hoor ook wat mensen zeggen dat ze er geen last van hebben... Dit snap ik niet...


Dit zal een combinatie zijn van materiaal en behendigheid / voorzichtigheid van de visser. Ik herken het geval van Rik. Dat de ene molen minder goed zal zijn voor je lijn dan de ander. Tevens alle andere bovenstaande punten zijn herkenbaar. Ook lijnclips van veel molens zullen voor kinken zorgen als je ze verkeerd gebruikt. Ik heb zelf subline en heb hier totaal geen problemen mee. Tevens bijna nooit met welke lijn dan ook veel last van kinken gehad. Alleen met lijn van x2 die ik een keer wou uitproberen.

Maarjah, ik zie vaak genoeg mensen die dusdanig onzorgvuldig met hun spullen omgaan dat het me niets verbaast dat die vaak kinken in de lijn hebben.

Wat ik zeker weet, is dat kinken niet ontstaan door vissen met een slappe lijn. Kinken ontstaan vaak door spanning op de lijn/gewicht aan de lijn in combinatie met een bepaalde hoek.

Groet Jeffrey
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

08-07-2014 20:22

[/quote]Dit zal een combinatie zijn van materiaal en behendigheid / voorzichtigheid van de visser. Ik herken het geval van Rik. Dat de ene molen minder goed zal zijn voor je lijn dan de ander. Tevens alle andere bovenstaande punten zijn herkenbaar. Ook lijnclips van veel molens zullen voor kinken zorgen als je ze verkeerd gebruikt. Ik heb zelf subline en heb hier totaal geen problemen mee. Tevens bijna nooit met welke lijn dan ook veel last van kinken gehad. Alleen met lijn van x2 die ik een keer wou uitproberen.

Maarjah, ik zie vaak genoeg mensen die dusdanig onzorgvuldig met hun spullen omgaan dat het me niets verbaast dat die vaak kinken in de lijn hebben.

Wat ik zeker weet, is dat kinken niet ontstaan door vissen met een slappe lijn. Kinken ontstaan vaak door spanning op de lijn/gewicht aan de lijn in combinatie met een bepaalde hoek.

Groet Jeffrey[/quote]

Dus kinken bij het drillen van een vis... Wel ik zie veel mensen zoals een gek een vis drillen onder zeer vreemde hoeken... Bedoel je zo een zaken?

Ik drill rustig, probeer de vis naar me toe te trekken en zo weinig mogelijk met mn hengel naar links of rechts uitzwikken ... En toch heb ik veel gekink....

Nu het rare vind ik heb net mn molens uitgehaald om het stuk lijn dat kinkt er af te knippen en terwijl ik wat lijn van mn molens haal zie ik geen gekink in de lijn (allesinds niet veel)
Terwijl toen ik mn hengels bij mn laatste sessie gebruikte er nog vollop kinken in zaten (tot het punt waarbij mn lijn brak bij het ingooien)...
Ik snap t niet meer
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-07-2014 20:54

Kinken ontstaat juist door inhalen !!
Vooral de populaire sleeves zijn hier oorzaak van.
het warteltje op het loodje kan de omwentelingen niet aan , waardoor.......
Ach man..Ga toch vissen !!
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

08-07-2014 22:11

Ik vis met een quick link rechtstreeks op een leader en op mn onderlijn... Kan dit een van de oorzaken zijn dus? Omdat de draad niet vrij kan draaien bij het inhalen?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

09-07-2014 00:24

JA
Ach man..Ga toch vissen !!
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

30-07-2014 18:10

Heb ondertussen een nieuwe hoofdlijn, gewoon nylon geen fluoro...
Ondertussen ook een wartel op de quicklink bevestigd...

En nog steeds gaat mn hoofdlijn na enkele runs kinken, terwijl bij mn schoonvader die strakke lijnen vist dit niet is (of toch niet zichtbaar)
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

31-07-2014 19:21

http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=38&t=77094
In het filmpje uit een ander topic over het opspoelen van de lijn, leggen ze uit dat het kinken voornamelijk veroorzaakt word wanneer er lijn van de molen word getrokken door de slip.

Misschien gebeurt dit bij jou meer dan bij je schoonvader.

Lijn uitlopen of uitvaren, zonder beugel open te zetten. Of tijdens de run/dril de karper meer lijn laten pakken zou de reden kunnen zijn in het verschil.

Ik heb mijn lijn eigenlijk nooit volledig kinken vrij, zo'n spindoctor help wel. Na frankrijk sessie had ik veel kinken in de lijn (200m uitvaren).
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

31-07-2014 19:23

Heb jij niet toevalig een wat kleinere molen, en je schoonvader een bigpit?
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

01-08-2014 12:37

Spindoctor helpt, maar altijd maar voor een tijdje... Uiteindelijk blijft mn lijn gekinkt...

En nee mn schoonvader heeft kleinere molens dan ik
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-08-2014 15:29

Wil je niet dat de lijn kinkt.., niet vissen :wink: !

Toen ik vroeger freeline viste kinkte de lijn amper, tenzij door veel drillen. Met torpedovormig inline lood, schuivend en/of met stopper, en klein aas eveneens zeer weinig. Een stuk later, vissend met andersoortig gevormd vierkant en plat lood werd het alleen maar erger. Zeker aan een loodclip, want des te platter het lood, des te meer het door het water gaat roteren en dus gaat kinken. En een lood waarvan de wartel is afgeknipt is met gebruik van een loodclip helemaal ellende (evt. met de boot brengen en halen). Maar ook plat inlinelood en de wartel 'vast' in de insert bevorderd het kinken al flink. Ook gebruik van boiliebrokken ipv rond aas werkt kinken in de hand!

Destijds de gele en rode spindokters gekocht, maar dat gaf helaas geen garanties (kan aan mij liggen :D ), want even niet opletten en het kinkt de andere kant op :( . Ik heb me laten vertellen dat er trouwens ook molens zijn waarvan de rotor anders draait en dan werkt het sowieso niet...

Vervolgens eens een tip gelezen en later ook op CB geplaatst, want ik doe echt niet meer anders;

Gewoon alles van de lijn knippen, dan de lijn aan een boompje, paaltje oid vastknopen en vervolgens de kinkafstand voorbij lopen. Daarna met hand op de spoel en beugel het zaakje rustig straktrekken met de hengel wijzend naar het bevestigingspunt. Dit herhalen en vervolgens de hengel onder wat spanning afsteunen en de lijn losknippen bij de boom. Het laatste kinken zal zich er na losknippen verder uitdraaien en tevens is dit de tijd om even met een doek de lijn te reinigen en op verdere schade te controleren (buiten de standaard controle van een paar maal de hengellengte voor elke worp).

Zonder noodzaak om veel stukken lijn te verwijderen vis ik zo soms drie jaar met de lijn op m'n meest gebruikte molenspoelen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

26-08-2014 19:49

Marco Mostard schreef:Wil je niet dat de lijn kinkt.., niet vissen :wink: !

Toen ik vroeger freeline viste kinkte de lijn amper, tenzij door veel drillen. Met torpedovormig inline lood, schuivend en/of met stopper, en klein aas eveneens zeer weinig. Een stuk later, vissend met andersoortig gevormd vierkant en plat lood werd het alleen maar erger. Zeker aan een loodclip, want des te platter het lood, des te meer het door het water gaat roteren en dus gaat kinken. En een lood waarvan de wartel is afgeknipt is met gebruik van een loodclip helemaal ellende (evt. met de boot brengen en halen). Maar ook plat inlinelood en de wartel 'vast' in de insert bevorderd het kinken al flink. Ook gebruik van boiliebrokken ipv rond aas werkt kinken in de hand!

Destijds de gele en rode spindokters gekocht, maar dat gaf helaas geen garanties (kan aan mij liggen :D ), want even niet opletten en het kinkt de andere kant op :( . Ik heb me laten vertellen dat er trouwens ook molens zijn waarvan de rotor anders draait en dan werkt het sowieso niet...

Vervolgens eens een tip gelezen en later ook op CB geplaatst, want ik doe echt niet meer anders;

Gewoon alles van de lijn knippen, dan de lijn aan een boompje, paaltje oid vastknopen en vervolgens de kinkafstand voorbij lopen. Daarna met hand op de spoel en beugel het zaakje rustig straktrekken met de hengel wijzend naar het bevestigingspunt. Dit herhalen en vervolgens de hengel onder wat spanning afsteunen en de lijn losknippen bij de boom. Het laatste kinken zal zich er na losknippen verder uitdraaien en tevens is dit de tijd om even met een doek de lijn te reinigen en op verdere schade te controleren (buiten de standaard controle van een paar maal de hengellengte voor elke worp).

Zonder noodzaak om veel stukken lijn te verwijderen vis ik zo soms drie jaar met de lijn op m'n meest gebruikte molenspoelen...


Wat een leuk inzicht dat je hier geeft. Zo heb ik de zaken nog niet bekeken. Bedankt voor de tips.

Nu bij het uitlopen van de lijn zit ik met een vraag. Jij bevestigd de lijn rechtstreeks aan een boom zonder wartel? Dit gaat dan het kinken toch niet uitdraaien omdat er geen vrijheid is om te draaien (de hoofdlijnn). Als je hem aan een wartel zou knopen kan de lijn vrij draaien en de kinken er zo uit draaien, of ben ik mis?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-08-2014 20:13

Géén wartel, het blijft een enigszins vervormbare kunststof! Geloof me, je zult het zien. Een mooie gladde, strakke lijn, Hallelujiah :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

27-08-2014 18:20

Kinken van lijn heeft m.i. twee oorzaken:
1. Verkeer opspoelen
2. Veel vis vangen.

N.B.
Het kinken wordt erger door de dikke lijnen die men tegenwoordig meent nodig te hebben maar dat is denk ik een ander discussie punt.

1. Verkeerd opspoelen:
Zoals de lijn op de spoel zit zou ie ook op de molen moeten. Ik bedoel daarmee dat je de nylon spoel als de spoel van de molen moet zien en dat de lijn er ook op die manier af moet al ie op gespoeld wordt. Dus niet met een stokje o.i.d. door het gat van de klos laten afrollen!!!

2. Veel vis vangen.
Doordat de lijn in een hoek van 90 graden de spoel wordt op gedraaid zal die indien goed opgespoeld kinken als er via de slip lijn word af gegeven. op dat moment worden de kinken er namelijk niet uit gedraaid! Dus veel vis vangen=lijn kinken. Nu zie ik ook vaak dat mensen lijnen uitvaren/lopen en dan niet de beugel open doen maar dit via baitrunner=slip doen dus kinken! Snap dat je op die manier de boel beter kunt controleren maar dan moet je kinken op de koop toe nemen. Er zijn klemmen in de handel die je toe laten met de beugel open de lijn gecontroleerd te laten vieren.

Oplossing:

1. Dunnere lijnen vissen
2. Minder slib gebruiken (minder vangen?)
3. Vissen met een reel, je zult dan amper last van kinken hebben zelfs met dikke lijnen! (andere voordelen reel zijn, zit standaard baitrunner systeem op al heet het niet zo, gooit als de sotermieter, vrijwel onverslijtbaar, vergeleken met de hippe molen van tegenwoordig zijn ze zelfs goedkoop!)
4. Kinken uit de lijn halen door zoals reeds vertelt werd lijn uit te lopen (aan boom knopen en achteruit lopen kan ook) vervolgens terug naar boom en lijn LOS KNIPPEN loop naar je hengel houdt lijn tussen duim en wijsvinger en spoel op. (Ik doe dit meestal op een stuk waar niet teveel hoog onkruid of rotzooi ligt liefst gras.)

M.v.g. Frank
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-08-2014 11:22

N.B. Het kinken wordt erger door de dikke lijnen die men tegenwoordig meent nodig te hebben maar dat is denk ik een ander discussie punt.


Ervaar ik ook, hoewel; Op een big pit valt het nog enigszins mee merk ik, maar de 0.35mm op m'n 5000 modellen baitrunner (b.r. = nog meer kinken) heeft er al meer last van.

2. Minder slib gebruiken (minder vangen?)


Aan slip kun je zelf meestal weinig doen he (grapje) :D

4. Kinken uit de lijn halen door zoals reeds vertelt werd lijn uit te lopen (aan boom knopen en achteruit lopen kan ook


Ik steun de hengel dan ook meestal af (anders vrouwlief ff lief aankijken) om vervolgens met een natte doek de lijn al lopend richting de boom schoon te maken en te checken. Los knippen bij de boom en nogmaals tussen de vingers checken tijdens het weer opwinden van de lijn.., ja zeker!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie