Welke soort onderlijn voor zig rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

21-06-2014 20:57

Zoals de titel het zegt.
Deze vraag komt vanwege het feit dat mijn vismaat vandaag vanwege het uitblijven van aanbeten een poging deed met een zig.Hij gebruikte een speciale lijn van Nash om te ziggen van 0.22mm met een trekkracht van ong 8 pond.
Gelukkig kon ie een aanbeet forceren maar moest zo voorzichtig drillen vanwege die dunne onderlijn dat ie 40 min bezig is geweest om een karper van 7 kg te landen.Allemaal best leuk en spannend maar ik vroeg me af of er geen onderlijnmateriaal bestaat dat toch wat sterker is waardoor je toch iets meer druk op de vis kan uitoefenen.We hebben de lijn getest en deze brak al op 3kg.Kan mij dus voorstellen dat je zeer voorzichtig moet zijn.Zelf dacht ik aan fluocarbon in een dikkere maat maar is dat dan weer niet te stijf?Graag enige tips van de zig kenners want het kan toch maar net het verschil maken.Zou zelf graag de zig aan mijn arsenaal toevoegen en dat eens uittesten.

PS:nadien heeft mijn maat nog een mooie graskarper net voor het schepnet gelost op een bodemrig en heb zelf vandaag toch 2 vissen mogen landen.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

21-06-2014 23:03

Dan heb je een baggermerk van onderlijn, mijn onderlijnen zijn 14/100 en hoofdlijn 16/100 en vang karpers tot 32 pond en dan binnen een kwartier op de mat.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

22-06-2014 09:31

Hey Peter,

Ik kan je deze lijn aanraden:

Korda Kruiser Control Line

Ik gebruik zelf 0.28mm voor het oppervlakte vissen en ook al vis ik alleen maar tussen lelievelden en waterplanten, de lijn heeft het nog steeds niet een keer begeven. Voor het zig vissen gebruik ik dezelfde lijn, alleen dan de 0.25mm omdat ik dan veel minder obstakels heb tijdens het drillen.

Ik vis ongeveer 5-7 dagen in de week. Ben vanaf half april aan het oppervlakte vissen en vang bijna elke dag wel karper. Heb de lijn dus uitvoerig getest en ben hier zeer tevreden over. Er zit wel redelijk wat rek in de lijn, maar dit vangt de soms wat harde klappen op. Hier ben ik dus ook zeer over te spreken.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

22-06-2014 10:27

Antoinette den Os schreef:Dan heb je een baggermerk van onderlijn, mijn onderlijnen zijn 14/100 en hoofdlijn 16/100 en vang karpers tot 32 pond en dan binnen een kwartier op de mat.


@ Antoinette:nash zig materiaal leek mijn vismaat bij aankoop geen bagger.

Jeffrey Arends schreef:Hey Peter,

Ik kan je deze lijn aanraden:

Korda Kruiser Control Line

Ik gebruik zelf 0.28mm voor het oppervlakte vissen en ook al vis ik alleen maar tussen lelievelden en waterplanten, de lijn heeft het nog steeds niet een keer begeven. Voor het zig vissen gebruik ik dezelfde lijn, alleen dan de 0.25mm omdat ik dan veel minder obstakels heb tijdens het drillen.

Ik vis ongeveer 5-7 dagen in de week. Ben vanaf half april aan het oppervlakte vissen en vang bijna elke dag wel karper. Heb de lijn dus uitvoerig getest en ben hier zeer tevreden over. Er zit wel redelijk wat rek in de lijn, maar dit vangt de soms wat harde klappen op. Hier ben ik dus ook zeer over te spreken.

Groet Jeffrey


@Jeffrey:thnx hier heb ik wat aan
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

22-06-2014 10:33

Zo sie je maar dat een bekende merknaam geen garantie is voor goed materiaal, overigens ben ik helemaal fan van de Trabucco T-force die kan erg grote krachten hebben bij lage diameters.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-06-2014 11:54

8 pond? Die breekt bij 6 pond?

Het is uiteraard niet goed dat een lijn een breeksterkte heeft kleiner dan de aangegeven sterkte.

Maar de vraag is wanneer zet jij meer dan 6 pond druk? In theorie is jouw hengel dan al tot in het handvat krom, aangezien de hengel een test curve heeft van zeg 1 - 3 pond. In dit geval gaat de dril niet helemaal goed en ben je keihard aan het blokken, wat weer betekend dat je de vis van een obstakel weg wilt houden? En stel dat jij aan het blokken bent, dan houdt jij de vis alleen tegen toch?, is de vis dan uberhaupt wel in staat om meer dan 3 kg druk te zetten?

Dat de lijn breekt bij 6 pond druk zegt helemaal niets in mijn beleving aangezien je niet zegt welke knopen zijn gebruikt en of de lijn al dan niet op de knoop brak.

Reden voor breken van de lijn in mijn ogen zijn de volgende, en ervaring is in dit kader soms een keiharde leer school:
- Slecht beginnende slip.
- Onoplettende visser, die te laat ingrijpt als vis richting obstakel zwemt.
- Schuurplekken op de lijn door riet, stenen of in mijn geval het topoog!.
- Slechte instelling van de slip.

De lijn die jij hebt, en de voorgestelde door Jeffrey zijn in mijn ervaring beiden goed.
Maar er is niemand die jou tegenhoud om met gevlochten lijn te gaan vissen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

22-06-2014 12:26

Mijn vismaat heeft een onderlijn van 2.5m gebruikt in combinatie met een safety clip en een wartellood van 70gram om een bepaalde afstand te overbruggen,haakje 10 wide gape met een zigje van 8mm werd bevestigd met een knotless knot en aan de safety clip een palomar knoop.
Was wel op een 70m afstand vissen niet in de buurt van obstakels,gewoon open water,was gewoon heeeeeel voorzichtig drillen omdat het niet mogelijk was naar zijn mening om veel druk op deze onderlijn van 0.22mm te zetten.Nadien hebben we gewoon getest met de weegschaal en na 2.5 kg pats.Mijn maat viste met een hengel met 2.75lbs testcurve en is geen beginner ondanks het feit dat je altijd kan bijleren.
Bij het inwerpen werd gebruik gemaakt van de techniek om de onderlijn op een emmer te leggen om niet in de war te gooien.Dit heeft gewerkt.
De vraag is hier gewoon welke lijn er kan/mag gebruikt worden met welke dikte om toch nog een aanbeet te kunnen krijgen.Hoofdlijn was 0.43mm dik.
Gevlochten lijn lijkt hier niet voor in aanmerking te komen 8)
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

23-06-2014 17:27

Hey Peter,

Ik vraag me af hoe je test hoe sterk de lijn is. Want wist je dat, hoe langer de lijn (nylon) hoe meer kracht deze zal kunnen hebben? Dat komt door de rek die in de lijn zit. Hoe langer de lijn, hoe meer rek, dus hoe meer kracht de lijn kan opvangen.

Als je een kort stukje lijn vastmaakt aan je weight sling, zal deze vrij snel breken, omdat de rek niet benut wordt.

Nog een tip;
Wat je ook kan proberen is om je onderlijn van 2.5meter, dubbel te "vouwen". bevestig je haak net boven de safety clip. (dus nog op de onderlijn) Doe dit met 2 stukjes pva foam. Dit zal het inwerpen een stuk makkelijker maken, en minder vaak je lijn in de knoop gooien.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet Jeffrey

@ Marc,

- Schuurplekken op de lijn door riet, stenen of in mijn geval het topoog!.


Hoe herkenbaar. Ik ben vorig jaar 3 onderlijnen/systemen kwijt geraakt, voor ik er eindelijk achter was dat er een beschadiging in mijn topoog zat. :)
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

23-06-2014 18:21

Wij hebben een stukje van 1m getest met de weegschaal.
Geloof zeker dat de rek zal helpen.
De lijn is niet gebroken bij drillen maar het was op eierschelpen wandelen vandaar mijn vraag om toch iets meer druk te kunnen zetten.We gaan het zeker uittesten.Bedankt voor de reactie.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Plaats reactie