Nieuwe lijn met klok mee of tegen?


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

29-05-2014 22:55

Heb me een nieuw klosje lijn besteld voor mn reserve spoelen en ik wil nu eens duidelijkheid.
Bij het opspoelen van de lijn moet je dus kijken in welke richting het van de klos komt.
Dit kan met de klok mee of tegen de klok in zijn.

Meeste bail arms draaien met de klok mee en de ene site/forum zegt dat de draad dan met de klok mee van de klos moet komen en de ander zegt het tegenovergestelde....

Welk is nu de juiste methode?
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-05-2014 23:56

Bij mijn korda lijn zat een boekje met een opspoel tip.

klosje in een emmer water leggen en simpelweg een 10tal slagen opspoelen.
Daarna lijn tussen je hengeltop en spoeltje slap laten vallen.........
kinkt de lijn.....spoel omdraaien.....kinkt hij niet.....doordraaien

werkte voor mij prima en een stuk duidelijker dan alle andere uitleggen die ik tegen kom

succes
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

30-05-2014 11:28

Ik heb het van youtube, maar weet niet meer waar.
Ik heb in een klein emmertje gaten geboord waar een bamboe stok doorheen past. Daar hang je de klos aan door de stok door het gat te steken, en dan de emmer zover vullen dat de klos onderwater staat (dit is voor de helft aangezien de stok door de gaten naar buiten steekt). Dan opspoelen met lichte spanning op de draad. Je spoelt het als het ware de draad recht van de spoel. Doe dit wel buiten want het spettert behoorlijk, maar de draad zit zonder kinken op mijn molen.
Gewoon, lekker vissen.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

30-05-2014 11:55

Normaliter moet de sticker op de gekochte plastic spoel naar boven zitten. Helaas gebruikt niet elk merk deze standaard en moet bij sommige juist de sticker weer onderop.

Het beste kun je kijken naar hoe het er is opgespoeld.

Afbeelding

Afbeelding

Ps.. dat emmer water verhaal geldt nadrukkelijk alleen voor bepaalde lijnen, sommige kunnen namelijk gaan uitzetten en kunnen je spoel op je molen kapotdrukken door het uitzetten! Neem dit wel in het achterhoofd.

succes :)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-05-2014 13:36

@Wouter, kun je ook benoemen welke lijn dat zou zijn?
Gaat het om type of merk?
-
Overigens heb ik zo mijn bedenkingen bij de opmerking an sich, aangezien ik niet kan bedenken hoe dit technisch / mechanisch zou moeten werken. Als de lijn uitzet, kan het in mijn ogen nooit je spoel kapot breken, hooguit komt de lijn slapper om je spoel.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

31-05-2014 11:21

kijk dit en je weet alles!!



Mvg Bas
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

02-06-2014 08:47

Marc Schrikkema schreef:@Wouter, kun je ook benoemen welke lijn dat zou zijn?
Gaat het om type of merk?
-
Overigens heb ik zo mijn bedenkingen bij de opmerking an sich, aangezien ik niet kan bedenken hoe dit technisch / mechanisch zou moeten werken. Als de lijn uitzet, kan het in mijn ogen nooit je spoel kapot breken, hooguit komt de lijn slapper om je spoel.


Welke lijn exact weet ik niet, maar dat iets in water uitzet lijkt me niets nieuws. Heb 2 foto's zien circuleren van mensen die danny fairbrass nadeden en voor de worp hun spoel onder water hielden, gevolg; spoel brak in 2. Vooral fluoro is vrij poreus en neemt naast vuil ook water op.

Marc Schrikkema schreef:Overigens heb ik zo mijn bedenkingen bij de opmerking an sich, aangezien ik niet kan bedenken hoe dit technisch / mechanisch zou moeten werken. Als de lijn uitzet, kan het in mijn ogen nooit je spoel kapot breken, hooguit komt de lijn slapper om je spoel.


Het is juist vice versa, lijn zet uit en word dikker en duwt zicht dus weg. Ipv krimpen / slapper zoals jij beschrijft :)
Plaats reactie