Zigrig idee


Plaats reactie
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

28-05-2014 20:31

Ik wil eens de zig rig uit testen. Algemeen bekend is dat de inhaking niet super is nou heb ik het volgende bedacht.

Inprinciepe loopt de lijn vanaf het drijfgewicht recht omhoog waardoor je aas niet omhoog kan als het van boven wordt aangezogen, zelfs horizontaal zal het niet super zijn. Wat als je nou een lood hageltje 2-5 cm boven het drijfgewicht op de lijn knijpt die je aas naar beneden trekt. Nu heb je dus 2 cm vrije lijn de gebruikt kan worden als de vis het aanzuigt.

Zie professionele schets. (wartels ed achterwege gelaten).

Afbeelding
p.s. Het klopt dat het lood volledig vrij op de lijn shuift ivm met veiligheid?

En een algemeen vraagje, merken jullie verschil in aas met iets van een flavour of zonder?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-05-2014 09:55

Er zijn meerdere methoden voor het ziggen. Met een vaste 'onderlijn' aan je lood, in dat geval schuift het lood niet. Of zoals jij schets met een drijf lichaam en een vrij schuivend loodje waardoor je gemakkelijk de diepte kan varieren.

Ik weet niet waar jij mee zigt, als aas, maar mijn aasjes (brokken, vliegjes) kunnen het kleinste loodje nog niet dragen. En ook al konden ze dat wel, dan heeft het geen enkel effect op de inhaking ben ik bang.

Flavouring kan uitmaken, maar hoeft niet. Lastige met ziggen is dat als jij weet dat de vis er is, je moet ontdekken welk aas ze blieven. vliegjes heb ik dan ook in meerdere kleuren en variaties bij mij.

Ik vis altijd met 2 of 3 hengels ziggend. Ik bied dan verschillende aasjes op verschillende dieptes aan. Ik begin met 1 hengel op .5mtr van het oppervlak de andere hengels op 1mtr en 2 mtr. Na de 1e aanbeet gaan 2 hengels naar die diepte en de andere blijft dieper.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

29-05-2014 12:31

Bedankt voor je tips erg duidelijk. Ik was van plan met een oranje foampje te ziggen en mn 2e hengel met een normale montage daar onder op de bodem te vissen(ongeveer 4m diep).

Ik weet niet of mijn idee met het loodje helemaal duidelijk is. Het is juist de bedoeling dat het drijvende aas het loodje niet kan tillen. Als je het loodje dan een cm of 2-3 boven het drijvertje op de lijn knijpt zal er dus 2 cm lijn omlaag gaan door het gewicht van het loodje, op het moment dat de karper het aanzuigt heeft het aas dus 2cm extra beweeg ruimte. (zie uitvergroting in de tekening)

Ik heb even een extra tekening gemaakt. Excuses als je het al wel zo begrepen had.

Klik voor nieuwe tekening hier

Ik verwacht dat de meeste vissen het aas van onder zullen pakken maar het doet geen kwaad er over na te denken toch?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-05-2014 13:40

Ah duidelijk!

Ik denk dat een vis op mid water anders aast dan op de bodem. Het zuigen is dan meer gewoon happen. Maar mocht jij gelijk hebben met het zuigen dan is jouw idee zo gek nog niet!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

30-05-2014 16:11

Vraag 1: je lood moet vast, dit zodat je direct haakt bij happen (of is het nou zuigen ;)?) dit met inline lood.
Vraag 2: Nash heeft hier iets simpels voor laten maken:

Afbeelding

Dit rubbertje zorgt ervoor dat je zig-rig niet snaar recht staat en de vis het dus niet kan aanzuigen. Deze tube zorgt dus voor een klein beetje speling :)
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

30-05-2014 19:56

Ze zullen zeker minder zuigen als bij bodemopname maar bij het oppervlakte vissen zie je ook vaak dat ze toch iets zuigen. Zal wel het resultaat zijn van het openen van zn bek.

Nu Wouter de zig link van nash heeft gepost versterkt het mijn gedachte. Ik ga het eens uitproberen. Wel de methode met het loodje. Onder het motto waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Echter als je het lood fixeert dan kun je toch niet meer de diepte bepalen? Aangezien ik zon 4m diep moet kan ik niet gooien met zo'n lang stuk lijn.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

02-06-2014 13:02

Dan zul je moeten overstappen op een float dobber (nash en fox hebben die). Dan heb je weer een onderlijn van een meter.

Moet zeggen dat ik tot 4 meter diepte nog steeds met inline lood zit. Vanaf 3 meter word het pas lastig werpen. Op 3m tot 4m rol ik de onderlijn op in een emmer, en ook dit gaat nog steeds goed zonder in de war te gooien. Je kan de onderlijn op die lengte ook de onthaakmat leggen, maar vind een emmer wel handig omdat je daar gelijk je onderlijn netjes in oprolt tegen de wand van de emmer.

Vergeet trouwens 1 ding niet; zonder die zig link van nash zul je zien dat je het zooitje veel sneller in de knoop gooit, het heeft dus 2 zeer grote voordelen (1: beweging vrijheid van de zig, 2: afstand tussen zig lijn en lood bewaren, en dus minder in de knoop gooien). Met een loodje zul je vermoedelijk het zaakje sneller in de war gooien, immers kan het loodje sneller om je hoofdlijn gaan zitten bij de worp :).

Bart Bloem schreef:Echter als je het lood fixeert dan kun je toch niet meer de diepte bepalen? Aangezien ik zon 4m diep moet kan ik niet gooien met zo'n lang stuk lijn.


Hiervoor heb ik standaard allerlei verschillende lengte zigs gemaakt. Handig in de zigdisc van Fox.
Plaats reactie