Pva foam soepele onderlijn


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

19-05-2014 22:58

Vroeg me af of het gebruik van een pva foampje bij soepele onderlijnen nut heeft.
Bij stijve onderlijnen duwt de onderlijn de haak dan weg van het lood.
Maar bij een soepele kan het je hele presentatie in de knoop leggen of niet?

Of kan je dit let een gerust hart gebruiken met soepele onderlijnen?
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

19-05-2014 23:43

Dat ligt er een beetje aan. Leg eens een soepele onderlijn met jou haakhaas en foam in een bak water. Zinkt je onderlijn gewoon naar de bodem kan je het gerust gebruiken. Trekt het foam jou onderlijn incl haakaas omhoog dan wordt het anders. Je onderlijn zal dan naelijk heel raar afzinken, komt op een hoopje te liggen. Zelf gebruik ik het altijd, ook bij soepele onderlijnen, mijn haakaas houd het geheel op de grond. Zo kun je nooit geen vuil oppikken nadat je je lijn in het water hebt gegooid.

Groeten Jaakop Visser
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

20-05-2014 07:58

Hey Kevin,

pva foam gebruik ik voornamelijk met een soepele onderlijn(gevlochten) wanneer ik op een "silt" (modder) bodem vis. Dit om te voorkomen dat mijn haakaas per ongeluk ook de modder in wordt getrokken samen met mijn lood. Het is dan ook geen probleem dat het foam de haak/onderlijn omhoog houdt. Aangezien de onderlijn soepel is zal het wel meevallen met hoe de lijn op de bodem komt. Je wil uiteraard liever dat je aas op de bodem ligt als dat het net onder een laagje modder ligt.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-05-2014 08:10

Als je dan gaat testen, doe dit dan ook eens in water met de temperatuur van het water waarin jij gaat vissen. PVA wil nog wel eens (veel) sneller oplossen in iets warmer water. Kraan water heeft nu eenmaal een temp van rond de 10 graden, maar jouw viswater kan zomaar 18-22 graden zijn.

Vaak zie ik mensen foam gebruiken, die bij het eerste contact met het water al losschiet. Dan ben je denk ik alleen de industrie aan het spekken.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-05-2014 09:12

Is een kwestie van je foam goed bevestigen, daarnaast worden die foampjes niet eens van pva gemaakt maar zetmeel. Ze worden gebruikt als verpakkingsmateriaal. Ga naar de hornbach en je koopt voor een habbekrats genoeg foam voir je gehele vissersbestaan en het hiernamaal.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

20-05-2014 16:22

Gebruik het 9 van de 10x, als je hem goed bevestigd zorgt het ook dat je hair tegen je haak zit en dus niet ergens overheen kan slaan..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

20-05-2014 21:08

Heb wel vis kunnen vangen met het bevestigen van foam,
Maar maak me zorgen dat het foam pijlrecht boven mn lood zweeft en als het gesmolten is het mn onderlijn in lussen laat zakken op de bodem.

Heb getest in een bak water daarstraks... Een volledig foampje drijft te hoog voor me... Zelfs een halve foam... Enkel een stukje foam op de haakpunt dichtgeknepen laat de haakpunt zweven met de boilie op de bodem...

Maar misschien laat dit kleine stukje te snel los bij inslag in het water...
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

20-05-2014 22:09

Je kan je haak en hair ook inpakken met pva tape. Dan heb je ook geen last van een omhoogstaande onderlijn.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-05-2014 07:28

Kevin
Zelfs zonder foam komt je aas bij een soepele lijn direct naast je lood terecht
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

21-05-2014 08:48

Ik zie het als voordeel, ik houd niet zo van gestrekte rigs, omdat de karper dan geen ruimte meer heeft om het aas aan te zuigen.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

21-05-2014 10:46

Marc Schrikkema schreef:Als je dan gaat testen, doe dit dan ook eens in water met de temperatuur van het water waarin jij gaat vissen. PVA wil nog wel eens (veel) sneller oplossen in iets warmer water. Kraan water heeft nu eenmaal een temp van rond de 10 graden, maar jouw viswater kan zomaar 18-22 graden zijn.

Vaak zie ik mensen foam gebruiken, die bij het eerste contact met het water al losschiet. Dan ben je denk ik alleen de industrie aan het spekken.


Kwestie van fout bevestigen. Dat likken en dubbelvouwen om de haak werkt voor geen .......
Gewoon dubbelvouwen en de haak erdoor prikken, no problem.

Andre Jacobs schreef:Ik zie het als voordeel, ik houd niet zo van gestrekte rigs, omdat de karper dan geen ruimte meer heeft om het aas aan te zuigen.


En omdat de karper geen ruimte heeft, word hij velen malen sneller geprikt bij een stiffrig dan een soepele onderlijn. Een soepele onderlijn kan vriend karper velen malen makkelijker uittuffen.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

21-05-2014 12:14

Dat schrijf ik toch vooral toe aan het stijve karakter van de onderlijn en in mindere mate aan de ruimte. Een gestrekte soepele onderlijn is in mijn ogen net zo makkelijk uit te tuffen ;-).
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

21-05-2014 13:21

Wellicht dat wat onderwater dvds je kunnen helpen bij die gedachte. Want een gestrekte onderlijn heeft verder geen invloed. Wel heeft het invloed hoe de vis je aas benaderd.

Als je soepele onderlijn niet is gestrekt, bezit hij dus nog zijn volledige lengte, en dus kan het lood niet meehelpen de haak te zetten; gevolg uittuffen.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

21-05-2014 14:05

Mijn gedachten komen juist van de onderwaterdvd's. Gestrekte onderlijn is het niet kunnen aanzuigen van de boilie waardoor deze niet of niet de bek de de karper bereikt. Volgens mij heeft Jawadnya hier ook nog 't e.e.a. over geschreven n.a.v. de onderwaterbeelden. Soepele onderlijnen zouden anders ook compleet overbodig worden i guess. Overigens deel ik de mening dat stif rigs prima effectief kunnen zijn :-)
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

21-05-2014 18:26

Martijn Nederpel schreef:Kevin
Zelfs zonder foam komt je aas bij een soepele lijn direct naast je lood terecht


Ik trek mn lijn altijd een beetje terug na het ingooien, vlak als het lood het water heeft geraakt... In de hoop dat de onderlijn dan niet naast mn lood terecht komt...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-05-2014 23:09

Heb vaak zat meegemaakt op het kanaal dat zodra ik een vis heb gevangen , de rig terug gooi ( ipv uitlopen of voerboot ) en hem niet eens afrem omdat het simpelweg te donker is om te kunnen zien wanneer de rig het water raakt .
mag jij raden of die hengel nog een run produceert ?
Je rig strak langs of vlak bij je lood zal ten alle tijden meer bewegingsvrijheid lees indraai vermogen dan wanneer deze volledig gestrekt ligt .
En in het donker maakt het al helemaal geen ruk uit die vis aast dan op smaak/reuk en zal pas als het te laat is merken dat er iets niet pluis is .

Gr.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Plaats reactie