Lijn spoel opspoelen naar andere spoel, mogelijk?


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

18-05-2014 21:38

Hallo,

Stel ik wil nieuwe molens aanschaffen en de lijn op mijn oude molens is nog nieuw.
Is dit dan mogelijk om de lijn van de oude molen naar de nieuwe op te spoelen?
Of best gewoon nieuwe lijn kopen? Mvg
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-05-2014 22:05

Kevin , kan prima .
eraan knopen en opdraaien , zo draai je het oude stuk in het begin van je nieuwe molen en begin je weer 'vers'.

Gr. Jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

19-05-2014 06:37

Ok cool bedankt,

Moet ik ook weer oppassen voor het kinken?(zoals je een nieuwe klos draait juist moet leggen zodat je niet kinkt)
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

19-05-2014 22:34

jeffrey's manier gaat je bonk kinken opleveren. ik doe het ook wel eens maar dan loop ik al mijn lijn uit over groot grasveld knoop m aan de nieuwe molen en draai binnen, kinkvrij!

klopt je moet wel even flink de ruimte hebben :lol: :o !
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

20-05-2014 08:02

klopt je moet wel even flink de ruimte hebben :lol: :o !


Ik zet 2 banksticks op 1.80m van elkaar en wikkel hier mijn lijn omheen. Dan heb je aan 2 meter ruimte al genoeg.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-05-2014 08:14

@Jeffrey Arends, en hoe precies voorkom jij hier kinken mee? Arno zijn manier kan de lijn gewoon zelf zijn draai vinden maar bij jou zit hij gewoon om een spoel, dat hij een andere vorm heeft dan wij gewend zijn maakt natuurlijk niet uit.

Waarom zou het trouwens niet gewoon van spoel naar spoel kunnen?
Als jij de spoel los haalt van de molen is het toch gewoon een klos, alsof het een klos nieuw draad is? Dan is de volgende vraag, moet de spoel recht op of op de kop staan als je de lijn er af laat lopen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

20-05-2014 18:26

@ Marc,

Het is niet heel ingewikkeld. Als ik de lijn om de banksticks doe gaat deze er op 1 manier om. Ik leeg dus de gehele spoel. Wanneer ik het eind van de lijn nu op een nieuwe spoel bevestig en dan de spoel begin te vullen gaat deze er precies hetzelfde omheen als hoe de lijn op de vorige spoel zat. Dus heb ik maar 2 meter nodig en geen heel grasveld. Hoop dat je het begrijpt.

Inderdaad zou het ook gewoon van spoel naar spoel kunnen maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan, dus ga ik daar ook geen advies over geven. Ik weet namelijk niet of de spoel rechtop of omgekeerd moet staan. Vandaar dat ik een ander alternatief bood.

Groet Jeffrey
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

20-05-2014 20:55

Jeffrey Arends schreef:@ Marc,

Het is niet heel ingewikkeld. Als ik de lijn om de banksticks doe gaat deze er op 1 manier om. Ik leeg dus de gehele spoel. Wanneer ik het eind van de lijn nu op een nieuwe spoel bevestig en dan de spoel begin te vullen gaat deze er precies hetzelfde omheen als hoe de lijn op de vorige spoel zat. Dus heb ik maar 2 meter nodig en geen heel grasveld. Hoop dat je het begrijpt.

Inderdaad zou het ook gewoon van spoel naar spoel kunnen maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan, dus ga ik daar ook geen advies over geven. Ik weet namelijk niet of de spoel rechtop of omgekeerd moet staan. Vandaar dat ik een ander alternatief bood.

Groet Jeffrey


Is de bankstick methode volledig kink proof?
Wil gewoon gegarandeerd geen kink in mn lijn
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

20-05-2014 21:30

Wat je kan doen is een half liter flesje pakken en dan een boortje 4mm en die door de dop heen draaien met een accutol, maar wel RUSTIG aan zodat het flesje meedraait,.. knoop je lijn er op en draaien maar.. als je het rustig aan doet krijg je wel wat meters om het flesje.. als je boortje op den duur door draait en de fles niet mee draait pak je een 6mm boortje en ga je weer verder of je pakt een andere dop ;)

als alles erop zit dan trek je het boortje eruit en pakt een emmer water en knoopt het uit einde van je lijn wat om het flesje zit aan je nieuwe molen en gooit het flesje in het water en draai je alles weer op ;)

TADAAAAAAA geen kinken, geen 400 meter lopen en niet met je hengel heen en weer hengelen om de 2 meter,.. gewoon lekker op de bank zitten en draaien :D

Succes.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-05-2014 08:22

@Jeffrey, ik snapte wel hoe je het deed hoor :D. Ik vroeg alleen hoe jij kinken hiermee voorkomt? Blijkbaar ga jij ervan uit dat jij geen kinken krijgt maar een uitleg geef je niet.

Spoel naar spoel, hoe moet de spoel dan staan? Ik doe altijd een mtr of 10 opdraaien en dan zie je meteen of er kinken ontstaan. Als dit zo is, dan spoel omdraaien en gaan.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

21-05-2014 17:58

@ marc,

Het herspoelen/hergebruiken van een lijn is nou niet bepaald een bezigheid die ik dagelijks doe. Volgens mij heb ik wel uitgelegd hoe ik kinken voorkom, maar is het niet helemaal overgekomen.
Ik probeer het nogmaals :D

Op de spoel die ik wil legen zit al kinkvrij opgespoeld. Wanneer ik deze om de banksticks wikkel maakt niet uit hoe. Ik doe vaak figuur 8 omdat ik dat makkelijk vind. Uiteraard is de bailarm open en gebruik ik niet de "slip" om de spoel te legen. wanneer de spoel leeg is bevestig ik het uiteinde op de nieuwe spoel en begin weer met opspoelen.

Het principe is precies hetzelfde als je banksticks gebruiken om een bepaalde afstand op de clip te zetten. Bijvoorbeeld vis ik op een bepaalde plek op 18 hengel lengtes. Deze meet ik uit met behulp van dezelfde banksticks. Dan de lijn op de clip en weer opspoelen. Heeft voor mij nog nooit kinken in de lijn opgeleverd :wink:

Wel voorzichtig opspoelen, want banksticks zijn niet gemaakt om dit te doen en bevatten vaak uitstekende delen/knopjes. Dus zorgen dat je niet blijft hangen. Er zijn ook "stokjes" die speciaal hiervoor gemaakt zijn, maar dit vind ik zonde van mijn geld, dus gebruik ik banksticks.
Hoop dat het nu wel duidelijk is.

Groet Jeffrey
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

21-05-2014 18:22

Jeffrey Arends schreef:@ marc,

Het herspoelen/hergebruiken van een lijn is nou niet bepaald een bezigheid die ik dagelijks doe. Volgens mij heb ik wel uitgelegd hoe ik kinken voorkom, maar is het niet helemaal overgekomen.
Ik probeer het nogmaals :D

Op de spoel die ik wil legen zit al kinkvrij opgespoeld. Wanneer ik deze om de banksticks wikkel maakt niet uit hoe. Ik doe vaak figuur 8 omdat ik dat makkelijk vind. Uiteraard is de bailarm open en gebruik ik niet de "slip" om de spoel te legen. wanneer de spoel leeg is bevestig ik het uiteinde op de nieuwe spoel en begin weer met opspoelen.

Het principe is precies hetzelfde als je banksticks gebruiken om een bepaalde afstand op de clip te zetten. Bijvoorbeeld vis ik op een bepaalde plek op 18 hengel lengtes. Deze meet ik uit met behulp van dezelfde banksticks. Dan de lijn op de clip en weer opspoelen. Heeft voor mij nog nooit kinken in de lijn opgeleverd :wink:

Wel voorzichtig opspoelen, want banksticks zijn niet gemaakt om dit te doen en bevatten vaak uitstekende delen/knopjes. Dus zorgen dat je niet blijft hangen. Er zijn ook "stokjes" die speciaal hiervoor gemaakt zijn, maar dit vind ik zonde van mijn geld, dus gebruik ik banksticks.
Hoop dat het nu wel duidelijk is.

Groet Jeffrey


Klinkt logisch bedankt, in deze methode heb ik het meeste vertrouwen...
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

28-05-2014 23:02

Heb net de lijn overgezet op een andere spoel... Heb 2 banksticks op 2m uit elkaar geplaatst en de lijn eromheen zitten wikkelen en dan op de nieuwe spoel terugwikkelen...

Wat ik heb opgemerkt. Bij de eerste spoel die ik overzette kinkt mn lijn een klein beetje... Heb toen met mn hand spanning op de lijn gehouden voor het opnieuw opspoelen... Dit ging wat stroever en. Heb niet een constante spanning aanhouden.

Bij de 2de spoel gebruikte ik een natte vod om de spanning te houden en dit ging pakke beter... En ik zie de lijn niet kinken.

Is dit mogelijk?

Kan ik die eerste lijn terug ontkinken door hem terug af te wikkelen en de juiste spanning aanhouden bij het opspoelen?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-05-2014 09:26

De spanning kan alleen helpen als de lijn verder vrij is om te doen wat hij moet en niet als hij al ergens omzit. Pak eens een tuinslang en probeer die op te rollen met de hand in mooie gelijkmatige ringen. Doe dit terwijl de slang recht ligt en zelf rond kan draaien en doe het dan nog eens als de slang op een hoopje ligt.
Dat is een mooie manier om te ervaren waarom lijn kinkt en wat jij er aan zou kunnen doen.

In jouw geval helpt het niet, de lijn zal jou volgen tot het punt dat hij niet meer verder kan draaien en dan als een veer om jouw molen komen. De eerste keer ingooien voorbij dit punt en je hebt een mooi vogelnestje als jouw lijn niet onder spanning staat.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

29-05-2014 11:33

Wel heb t nogmaals geprobeerd met heel traag opspoelen en de lijn hard klemmen tussen duim en wijsvinger... Nu lijkt hij toch kinkvrij en blijft op de grond liggen als ik hem wat uitloop... Dus het heeft toch geholpen?
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

29-05-2014 15:48

Hey Kevin,

Je lijn hard klemmen is niet de oplossing. Je moet een spoel altijd opwinden onder lichte spanning. Als je de lijn niet vasthoud krijg je inderdaad een vogelnestje. Met strak klemmen komt je lijn te strak op de spoel en dit is nadelig voor het inwerpen. Je moet dus "met gevoel" opspoelen.

Zacht klemmen tussen duim en wijsvinger is dus de oplossing. Een natte doek of spons kan ook gebruikt worden.

Groet Jeffrey
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

29-05-2014 18:52

Welk nadeel heeft dit dan?

Ja ik voelde de lijn nu gewoon terug ontkinken, daarom dat ik hem zo gekneld hield...
Hij is nu terug wel ontkinkt...

Volgende keer koop ik gewoon een nieuwe klos draad hoor :/
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

29-05-2014 19:08

Welk nadeel heeft dit dan?


Als je heel strak je lijn op je spoel spoelt, kan je lijn zich "tussen" de lijnen gaan "wringen". Wanneer je nu gaat inwerpen heeft de lijn dus meer weerstand wanneer deze van de molen afkomt. Ook zal de lijn-lay niet egaal worden. Als het begin van de lijn strak op de spoel zit, na 1 x inwerpen en binnen draaien zal het binnen gedraaide deel niet even strak op de spoel liggen.

Groet Jeffrey
Plaats reactie