Welke Zig Rig?


Plaats reactie
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

17-05-2014 11:46

Ik ben van plan om eens met de zig rig te gaan vissen. Het lijkt mij een prima methode om net die extra karper te kunnen vangen als de vissen wat hoger in het water azen. Ik heb er nog nooit mee gevist. Fox heeft een mooi systeem om met een verstelbare zig rig, de Halo zig Float Kit, te vissen. Zo zou ik het ook willen. Vinden jullie dit iets? Of is dit te duur en vissen jullie bv gewoon met een pop-up of iets anders? Is het verstandig om een dunnere onderlijn te gebruiken, of vissen jullie dit gewoon aan de bv in mijn geval 35/100 hoofdlijn?
Gewoon, lekker vissen.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

17-05-2014 13:01

Hey Rene,

Ik heb al een tijdje die set van fox en het werkt prima. Vooral wanneer je in diep water vist komt het drijfvermogen van de zig float erg goed van pas. Ik gebruik persoonlijk graag de "zig bugs" van Nash.

http://hengelsportvught.nl/zig-rig/nash ... g-critters

Puur omdat ze er zo levensecht uitzien geeft dit mij meer vertrouwen. En voor mij vangen ze goed.
Ook stukjes gekleurd foam (zwart/geel, zwart onder, geel boven) doen het voor mij goed.

Ik gebruik als lijn de 0.25mm "Kruiser Control" van Korda. Lengte ongeveer 1.80 m. Ik vouw de lijn dubbel en "plak" de haak dan met pva foam tegen de steel van de zig float. Dit maakt het inwerpen een stuk makkelijker en voorkomt "tangles". Omdat de onderlijn ipv 1.80m nog maak 90 cm is.

http://www.henkkoster.nl/Korda-Kruiser-Control-Line

Deze gebruik ik omdat deze uiteraard drijvend is. Wanneer ik met een stukje pop up willen vissen wil ik deze ook zo lang mogelijk drijvend houden. Aangezien ik een zinkende hoofdlijn heb gebruik ik deze hier niet voor.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet Jeffrey
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

17-05-2014 13:45

Hier heb ik zeker wat aan, bedankt.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-05-2014 16:06

probeer eens te bedenken wat je zou kunnen doen met een schuiflood, wijnkurk en zo'n shaft van een korda inlinelood...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-05-2014 13:37

Ik heb het nu regelmatig een kans gegeven, maar het is met tot op heden nog niet gelukt iets te haken met de zig rig. weet niet zo goed of en wat ik verkeerd doe, of dat ik gewoon even moet volhouden. heb al verschillende methodes geprobeerd, gebruik momenteel een avid ziglite foampje als aas op een korte hair met Nash fang twister eronder.

Ben er overigens al wel achter dat ik liever een lange onderlijn gebruik dan die zigfloats. Die vereisen een stuk meer lood (en meer plons) en gooi ik vaker in de knoop...

Ik ga het nu maar eens proberen op het lokale parkwatertje, met pva zakjes met drijvende ondebrokken, om activiteit in de buurt van mijn zig te genereren. kijken of ik dan wel aanbeten kan genereren én verzilveren.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

20-05-2014 18:12

Hey Andre,

De truc van het vissen met de zig rig is het regelmatig kleine beetjes voeren. Ik gebruik de mini spod van korda hiervoor gevuld met een spodmix die een mooie wolk maakt en langzaam zinkende voerdeeltjes. Goedkope kattenbrokken(klein beetje nat maken) werken ook best goed voor mij, omdat deze na ongeveer 30 seconden al zinken en dus vertraagd voer op je plek brengen.
Een kleine haak en korte hair (of elastiekje) vind ik erg belangrijk met zig vissen, dus gebruik ik maatje 10.
Een aanbeet op de zig zal geen "run" geven. Je zal wat piepjes horen alsof je een brasem gehaakt hebt.

Ben er overigens al wel achter dat ik liever een lange onderlijn gebruik dan die zigfloats. Die vereisen een stuk meer lood (en meer plons) en gooi ik vaker in de knoop...


In ondiepe wateren heb je inderdaad geen zig float nodig. Maar mocht je willen zig vissen in diep water wordt het een ander verhaal. Ik bevestig mijn haakaas met pva foam, of pva tape aan de zig float. Dan wordt het inwerpen stukken makkelijker.

Als je met drijvende hondenbrokken gaat voeren kan je net zo goed gaan oppervlakte vissen. Das zeker net zo leuk en nog veel spannender :wink:

Hoop dat je er wat aan hebt en binnenkort een mooie karper op de mat mag verwelkomen.

Groet Jeffrey
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

26-05-2014 10:50

Ik zou zelf ook wel eens een zigrig uit willen proberen op een water wat ik ken. Het probleem is dat dit water redelijk ondiep is. Is het vissen emt een zigrig ook goed te doen bij water tussen de 1.50m en 2.10m diep?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

26-05-2014 11:10

Het vissen met zig is het best in water dat niet dieper is dan 2 á 3 meter. Ik hoor steeds meer verhalen over verkeerd gehaakte karpers met zig op dieper water. De karper komt dan gauw met vinnen in contact met de lange lijn onder water waardoor hij in zijn bast gehaakt kan worden.
Ik vis geen zig op water dieper dan 2.50 mtr.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

26-05-2014 11:36

Dankjewel voor je reactie. Ik ga het met hemelvaart misschien een dagje proberen.

Ik had er inderdaad niet over nagedacht dat een onderlijn achter een vin kan blijven hangen waardoor bij het zwemmen uiteindelijk de haak ergens zou kunnen prikken.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

27-05-2014 12:26

Jan Kasteelen schreef:Het vissen met zig is het best in water dat niet dieper is dan 2 á 3 meter. Ik hoor steeds meer verhalen over verkeerd gehaakte karpers met zig op dieper water. De karper komt dan gauw met vinnen in contact met de lange lijn onder water waardoor hij in zijn bast gehaakt kan worden.
Ik vis geen zig op water dieper dan 2.50 mtr.


Sorry maar je slaat de plank mis. Het mooiste is juist water wat dieper is dan 2 meter. Dit zodat je veel meer lagen kan afvissen.

Daar hebben ze namelijk floaters voor gemaakt, waardoor je weer een onderlijn hebt van een meter. Vals gehaakt? Nog nooit van gehoord als ik eerlijk ben.

Ik vis zelf met de floater op 18m diep water. Nog nooit ergens problemen mee gehad. Met gewoon inline lood / lange onderlijn ga ik nooit dieper dan 2,50m. Dit a: omdat het anders lastig werpen word, b: je lijn word te zwaar voor het foam/popupje.

@ Rene; zwart is het magische woord. OF dit nu gewoon foam of een (nash)bug is. Zwart is het best zichtbaar als de vis van onder komt.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-05-2014 13:49

Wouter Witkamp schreef:Vals gehaakt? Nog nooit van gehoord als ik eerlijk ben.


In de UK is de zig op diverse wateren (vooral de dicht bezette) in de ban om die rede. Hier hoor je daar minder over omdat de zig nog niet algemeen gebruikt wordt. En mogelijk zal niet iedereen dit melden als dat zo is.
Plaats reactie