Lossers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

09-05-2014 09:23

Sinds de zomer van 2013 vis ik op een nieuw water, waar het in het begin niet zo wilde lukken. Ik kreeg regelmatig halve aanbeten en ben vanaf dat moment e.e.a gaan veranderen aan mijn rigs (welke in principe nooit gefaald hebben).

Allereerst ben ik begonnen met het vervangen van mijn haken. De Korda Kurv Shank's, Wide Gapes en Long Shanks hebben plaats gemaakt voor de Nash Fang Twisters, Gamakatsu Heavy Carps en de Long shanks van ACE. Helaas resulteerde dit niet in echte aanbeten en toen ben ik tegen mijn principes in gaan vissen met kant-en-klare line aligners van PB.

Of het nu aan de stekkeuze ligt, mijn kennis van het water of het een kwestie van geluk is. Sinds april dit jaar vang ik eindelijk vis op dat water, weliswaar nog geen grote vissen (10 pond en 14,5), maar dat neemt ik voor lief. Ik weet dat er veel karper zit, er veel hoge 20'ers en 30'ers zwemmen en er ook af-en-toe verschillende 40'ers uit komen. Deze vissen gaan sowieso nog komen. Sterker nog, ik heb vannacht een serieuze vis verspeeld op deze manier...

Nu heb ik totaal 6 goede aanbeten van karper gehad, waarvan ik er 3 op exact dezelfde manier verspeeld heb. Tijdens de dril en het kopschudden van de vis schoot mijn haak zomaar ineens los.
Ik twijfel waar het aan ligt, ik geef nu de schuld aan de Line-aligners van PB. Waarom? Omdat dit de indraai van mijn haken bepaalt.. Ik zou eerlijk gezegd niets anders weten, maar word er wel echt gek van.. Overigens zijn alle gevangen vissen wel perfect gehaakt.

Heeft iemand deze line-aligners gebruikt? Heeft iemand andere tips of suggesties?

Lengte rig: 15-18cm
haakbocht/boilie: gelijk aan het formaat aas (20mm boilie is +-2cm afstand)
Line alginer: PB
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

09-05-2014 09:56

Wat is je lood systeem ?
probeer eens een shocker systeem , waarbij je lood schuift over je leader zodat de vis het lood niet kan gebruiken om de haak te lossen .
ik denk dat daar je probleeem ligt.

gr.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

09-05-2014 10:14

Heb altijd met een shocker systeem gevist, en gebruik dit ook nog steeds als ik uitvaar. Probleem is dat ik moet uitwerpen als ik door de weeks vis, omdat ik geen tijd heb om mijn boot op te ruimen in de ochtend als ik moet werken.

Als ik met een shocker systeem vis heb ik vaak dat mijn onderlijn om mijn lood draait, ook als ik anti-tangle gebruik. Kan natuurlijk wel stijf onderlijnmateriaal gebruiken in dit geval...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

09-05-2014 10:52

PVA zakje?
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

09-05-2014 10:56

Je zegt dat de andere vissen wel perfect gehaakt zijn. Misschien een te kleine haak die daardoor niet genoeg vlees pakt?

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

09-05-2014 12:16

Dus je gebruikt het altijd maar nu niet omdat je het in de war gooit ?
Dan heb je je antwoord tog al ?
Als dat wel werkt maar een ander systeem niet ga je tog iets zoeken waardoor je alsnog gewoon met het shocker systeem kunt vissen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

09-05-2014 15:29

stiffrig inzetten.
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

09-05-2014 16:18

Het is niet zo dat het shockersysteem tot nu toe het verschil gemaakt heeft.. Het werkt wel, maar normaliter werkt een vastloodsysteem ook..

Ik ga wat stif rigs knopen en deze vissen icm een shocker, hopen dat dit meer resultaat levert.

thnx
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

09-05-2014 17:45

Hey Erik,

Ik zie al een aantal goede tips voorbij komen.

Wat ik me afvraag...is het een zachte bodem waar je op vist? Zo ja, dan kan je proberen om je rig iets te verlengen. (bijvoorbeeld 20-25cm)
Als je op een harde bodem vist zou ik niets aan de lengte veranderen.

Je geeft aan dat bij het kopschudden je de vissen verspeeld. Dan denk ik direct aan 2 dingen.
Punt 1: De karper gebruikt je lood om de haak kwijt te raken. Dus een ander systeem gebruiken. Bijvoorbeeld een shocker rig, semi run rig of een run rig.
Punt 2: Ik weet niet met welk formaat haak je vist, maar mocht je na het veranderen van je systeem nog steeds lossers hebben. (wat ik niet verwacht) Dan zou ik een maatje groter gaan, zodat je haak meer grip zal hebben.

Om op je laatste vraag terug te komen. Er is niets mis met de line aligners van PB.
Ik gebruik deze al een aantal jaren en ik ben uiterst tevreden over de hoek van de line aligners.
(ik gebruik alleen de korte versie van de aligners, want de lange heb ik persoonlijk minder vertrouwen in)

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

12-05-2014 11:17

Dankjewel Jeffrey! het waren idd de langere aligners van PB..

Ik vis vooral op de hardere plaatjes van de bodem, dus een zachte bodem is niet van toepassing.

Heb nu het volgende aangepast:
- Schocker systeem als leader
- Combi-rig (20cm) met Nash Fangtwister 7, shrinktube ipv line aligner

Deze week ga ik nog een aantal keer vissen, hopen op minder lossers en een stinkende mat op de terugweg!
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

12-05-2014 14:24

Het zou ook kunnen zijn dat je haken bot zijn/geworden.
Neem ook wat vijlen mee, en werk je haakpunten bij tot perfectie voor je ze inwerpt.
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

12-05-2014 21:10

Ik heb hele goede ervaringen met de Fang Twister ,vlijmscherp en haken goed ook met de line aligner van fox ,vis ook een maatje 7 met 20 en met 24 mm boilies .
En of ik nu een semi stiff rigje vis of geheel flexibel daar merk ik eigenlijk geen verschil ,het enige wat ik merk is dat dit haakje altijd in me fikken zit 8)
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Plaats reactie