Wat is de beste verbindingsknoop voor leaders en nylonlijn


stephan denoulet
Berichten: 2
Lid geworden op: 25-04-2014 15:40

05-05-2014 10:33

Wat is de sterkste verbindingsknoop voor een leader (bv Avid pin down 45lb) en een nylon hoofdlijn of eventueel een gevlochten hoofdlijn ?
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

05-05-2014 12:32

Zelf gebruik ik altijd een lus in lus verbinding, de lus maak ik dan met een figuur 8 knoop. Dit gebruik ik alleen bij nylon, op de leader splice ik een klein lusje. Op deze manier kan je snel en gemakkelijk een andere leader op je hoofdlijn zetten.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

05-05-2014 14:11

Inderdaad even een lusje splicen in je leader en dan met je nylon een halve bloedknoop maken... zo doe ik het zelf al zeer lange tijd..

heb je geen geduld of kunde om je leader te splicen of kan dit gewoon weg niet gebruik dan de albrightknoop.


beide knopen kun je gewoon opzoeken in google...

succes.
Oja joh!!!
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

05-05-2014 14:49

Gebruik altijd een palomar knoop als je door de lus van je leader gaat. Palomar is een van de weinige knopen zonder frictie, een bloedknoop zou je leader kunnen doorsnijden/rafelen/beschadigen.

Los ervan dat de palomar de makkelijkst te leggen knoop is, is het geloof ik ook de sterkste knoop die er is.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

05-05-2014 14:58

De dubbele grinner. gebruik ik al 30 jaar:

Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

05-05-2014 15:02

Wouter Witkamp schreef: een bloedknoop zou je leader kunnen doorsnijden/rafelen/beschadigen.


dat zou je inderdaad denken als je het zo ziet zitten, maar ik gebruik dit al jaren en heb er nog geen 1 gehad die de leader door sneed of los kwam of wat dan ook..

maar goed iedereen heeft zijn eigen vertrouwen in zijn knoopie ;)

de dubbele grinner is ook wel een aanrader idd ook al gebruik ik die eigenlijk nooit :D

maar je zult veel knopen tegen komen, maar kijk anders ffies hierzo:

http://www.abc-sportvissen.be/paginas%2 ... dingen.htm

succes
Oja joh!!!
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

05-05-2014 16:00

Ik kan heel even de link niet meer vinden, maar er is een engelse website die werkelijk alle knopen, merken braid, merken mono getest heeft.

Hieruit kwam telkens maar 1 knoop; de palomar, zowel bij nylon als fluoro. De palomar kon de hoogste breektesten houden, hield vaak 80% van de originele breaking strengt, daar waar grinners en bloedknopen de 50-60% niet eens haalde :).

Verder is het uiteraard een vertrouwensdingetje, maar ik kijk ook wel graag naar "echte" testen.

zal vanavond de site even opzoeken
Rick Roozeboom
Berichten: 3
Lid geworden op: 10-08-2011 20:46
Locatie: Boskoop

05-05-2014 20:48

Zoek niet verder.... palomarknoop simpel te knopen en zeer sterk!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

05-05-2014 20:55

Wouter,.. er zal heus wel een kern van waarheid in zitten, maar ik weet uit ervaring dat de testen die gedaan worden vaak testen tot het uiterste van iets. Dus ze testen het tot het kapot gaat, maar zulke krachten worden in werkelijkheid nooit gehaald..

daarbij heeft het ook te maken met de dikte van je lijn en welk type lijn enz enz,... dus elke test zal ook weer verschillend zijn...

en nogmaals ik gebruik de bloedknoop en ingestopte bloedknoop echt heel vaak en heb er nooit last van gehad dat iets los schoot of door snee..
de grinner gebruikte ik vroeger wat vaker dan nu maar ook die voldoet prima met het knopen.

daarbij zijn de bloedknoop en de grinner en de palomar knoop de meest gebruikte en dat is niet voor niets..

succes in ieder geval en mocht je die test site vinden lama weten ben wel benieuwd..

cheers

ps: hier een site met nog wat knopen wil je niks te doen hebben en knopen wil leren ;)
http://www.animatedknots.com/indexfishing.php
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-05-2014 23:39

In de titel vraag je om de beste en in je post om de sterkste, dat is een wezenlijk verschil.
Voor een leader knoop wil je zo klein als maar kan en sterk genoeg.
Als je het hebt over lijn die je splicen kunt vallen heel veel knopen af omdat die veel te dik worden zoals een back to back grinner, maar ook een lusje vind ik onnodig dik.

Hoe ik het doe:
- steek je splicing needle 1 cm van het eind door het uiteinde van de leader naar buiten
- brand het uiteinde aan om rafelen te voorkomen
- trek je nylon of gevlochten lijn door je leader heen
- maak een grinner knoop
- nat maken en voorzichtig aantrekken

Je hebt nu een super klein knoopje dat niet of nauwelijks dikker is dan de leader.
Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit een breuk gehad op de knoop.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-05-2014 08:25

bert kamp schreef:Als je het hebt over lijn die je splicen kunt vallen heel veel knopen af omdat die veel te dik worden zoals een back to back grinner, maar ook een lusje vind ik onnodig dik.


Hoe ik het doe:
- steek je splicing needle 1 cm van het eind door het uiteinde van de leader naar buiten
- brand het uiteinde aan om rafelen te voorkomen
- trek je nylon of gevlochten lijn door je leader heen
- maak een grinner knoop
- nat maken en voorzichtig aantrekken

Je hebt nu een super klein knoopje dat niet of nauwelijks dikker is dan de leader.
Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit een breuk gehad op de knoop.


zou je dit eens met foto's kunnen uit leggen want zoals ik het nu lees lijkt het net of je lijn aan de zijkant eruit komt en je dat gaat knopen?? en als je hem vanaf de zijkant naar binnen trekt zeg maar dan kan dat nooit blijven zitten toch??

ben benieuwd,..

en wat betreft een te dikke knoop als je de lijn moet splicen,.. ik weet het niet maar grinner en bloedknoop zijn echt niet dik.. en een lusje in je leader is ook niet dik hoor je moet hem gewoon er helemaal in trekken maar goed iedereen zijn idee en ding :D

cheers
Oja joh!!!
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

08-05-2014 12:19

Misschien een domme vraag, maar waarom doe je aan de kant van de hoofdlijn een lusje en geen wartel?
Gewoon, lekker vissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-05-2014 12:59

Omdat de vis dan het inline lood na lijnbreuk niet kan kwijtraken misschien?
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

08-05-2014 14:06

Dan blijft de vis evengoed nog zwemmen met meters lijn. Niet helemaal de bedoeling lijkt mij! Ik gebruik zelf altijd een bloedknoopje. Nog nooit gefaald bij mij.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

08-05-2014 14:40

Martijn Nederpel schreef:Omdat de vis dan het inline lood na lijnbreuk niet kan kwijtraken misschien?

En als je geen inline lood gebruikt? Maar gewoon een leadclip?
Gewoon, lekker vissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-05-2014 15:09

Dan zou het kunnen. Echter, schiet de wartel uit de clip zoals vaak gebeurt bij de korda clips, dan is de vis de klos. Ik gebruik overgens alleen clips van pb of bijv die van piet vogel waarbij de vis na lijnbreuk alleen nog maar met de onderlijn rondzwemt
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

08-05-2014 15:14

Die van Piet Vogel heb ik ook. Ik heb nog nooit met een leader gevist, maar ga "binnenkort" op de rivier vissen en dan wil ik een leader gebruiken. Ik ga dan die van Piet Vogel gebruiken met zijn safety clips, dus vis veilig. Maar ik vraag me nog steeds af waarom er geen wartel aan de kant van de hoofdlijn wordt geknoopt? Heeft het een nadeel om er een wartel aan te zetten? Aan de onderlijn zijde wordt wel een wartel geknoopt.
Gewoon, lekker vissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-05-2014 17:18

Rene
Verdiep je eens in de werking van de clips van piet vogel of pb. Bij een juiste werking zwemt de vis na lijnbreuk alleen met de onderlijn rond en ZONDER hoofdlijn. Om dat voor elkaar te krijgen moet de voorslag knoop door de clip getrokken kunnen worden. Een wartel past niet door de clip
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

08-05-2014 18:18

Rene Zoeter schreef:Die van Piet Vogel heb ik ook. Ik heb nog nooit met een leader gevist, maar ga "binnenkort" op de rivier vissen en dan wil ik een leader gebruiken. Ik ga dan die van Piet Vogel gebruiken met zijn safety clips, dus vis veilig. Maar ik vraag me nog steeds af waarom er geen wartel aan de kant van de hoofdlijn wordt geknoopt? Heeft het een nadeel om er een wartel aan te zetten? Aan de onderlijn zijde wordt wel een wartel geknoopt.

met een lusje kan je de wartel er altijd nog aan zetten.. Ik maak vaak een stuk of 10 leaders voor met beide lusjes.. Achteraf kan ik heel simpel een quicklinkje in 1 van de lusjes zetten.. Heeft dus niet echt een nadeel om er direct een wartel aan te zetten... zolang je wartel maar uit je lood komt, ben dus ook absoluut geen fan van die zogenaamde safetyclips met een borgpennetje..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

08-05-2014 20:16

Geen nadeel? Kijk ff boven, of begrijp ik je verkeerd?
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

08-05-2014 22:22

Anders gewoon dit kopen, lusje gewoon aan je hoofdlijn knopen trouwens, met een bloedknoop werkt
prima, dat was in eerste instantie ook de vraag ;)

Als je dit ding een keer in je handen hebt gehad snap je waarschijnlijk het principe wel en
kun je het desgewenst ook zelf maken, let hierbij op dat je lus aan de hoofdlijn altijd door de clip
en tailrubber kan schuiven.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

09-05-2014 22:24

R de Winter schreef:zou je dit eens met foto's kunnen uit leggen want zoals ik het nu lees lijkt het net of je lijn aan de zijkant eruit komt en je dat gaat knopen?? en als je hem vanaf de zijkant naar binnen trekt zeg maar dan kan dat nooit blijven zitten toch??

Nog beter dan foto's, ik heb een flimpje gevonden.
Wat ik anders doe is het branden, dat doe ik nadat ik de splice naald erdoor heb gestoken en ik gebruik een grinner.

Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-05-2014 09:38

Wouter Witkamp schreef:Gebruik altijd een palomar knoop als je door de lus van je leader gaat. Palomar is een van de weinige knopen zonder frictie, een bloedknoop zou je leader kunnen doorsnijden/rafelen/beschadigen.

Los ervan dat de palomar de makkelijkst te leggen knoop is, is het geloof ik ook de sterkste knoop die er is.


Knoop zonder frictie?
Hoe zou dat dan moeten werken?
Even buiten het feit of de treksterkte wel of niet beïnvloed wordt, zonder frictie blijft de 'knoop' nooit zitten.
De reden dat de ene 'knoop' sterker is dan de ander heeft denk ik meer te maken met insnijden en de plek waar de meeste kracht komt te staan als je de zaak onder spanning zet.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-05-2014 09:54

Afgezien van dat een wartel aan de hoofdlijnkant de visveilige eigenschappen van mening systeem verknalt, heeft het ook gewoon geen enkele functie. Splice een lus in de leader en knoop die gewoon vast met dezelfde knoop als je op een wartel zou zetten (palomar dus).
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl