afstand tussen haak en de bol?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan van teijen
Berichten: 167
Lid geworden op: 23-12-2010 21:38
Locatie: 111

20-04-2014 23:21

ik vraag me al een tijdje af hoeveel ruimte er tussen de bol en de haak moeten zitten
ik zie mensen die er bijna geen ruimte tussen laten maar zie ze er ook bij waar er juist
heel veel ruimte tussen zit en of het dan ook verschild wanneer je met een snowman of
een enkele bol vist

ben benieuwd naar jullie reacties
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

21-04-2014 09:51

Hey Jan,

Afstand tussen bol en haak is geheel persoonlijk. Sommige mensen gebruiken een lange hair om minder brasem te vangen of voor andere redenenen. Ik persoonlijk vind het nooit zo erg om een brasem erbij te vangen, dus zal ook nooit met een ruimte meer dan 3cm tussen haak en bol vissen. Ik kijk eerder naar de verhouding van de haak en het aas. Hoe kleiner de haak en aas, hoe minder de afstand tussen haak en bol(0.5cm vanaf de bocht). Hoe groter de bol/snowman, hoe meer ruimte ik hou. Vanaf de bocht van de haak ongeveer 1 tot 2 cm. Ik gebruik in de meeste situaties een siliconen rubbertje om de haak die ik ongeveer in de bocht plaats. Vandaar dat ik afstand benoem vanaf de bocht.

Uiteraard is dit alles ook weer afhankelijk van de vis situatie. Wanneer de vissen voorzichtig azen...kleiner aas, en dichter op de haak. Wanneer de vissen gulzig azen, dan maak ik de hair vaak iets langer om te voorkomen dat mijn haak geslikt wordt.

Nogmaals, dit is voor iedereen persoonlijk, er zullen dan ook mensen zijn die het waarschijnlijk niet met mij eens zijn. Maar dit is hoe ik er tegenaan kijk.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
jan van teijen
Berichten: 167
Lid geworden op: 23-12-2010 21:38
Locatie: 111

21-04-2014 18:08

ey Jeffrey

bedankt voor je info, het is inderdaad op sommige fronten persoonlijk. ik zelf vind het ook niet er om af en toe een brasem te vangen. heb wel het gevoel dat me onderlijnen redelijk in elkaar zitten alleen doe ik het wat jij ook al aangeeft een beetje op gevoel heb er niet echt een super theorie voor dus dacht laat ik eens zien wat mensen hier er over hebben te vertellen :D
Lars van Laar
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-03-2014 19:59

21-04-2014 18:15

Hey Jan,

Zoals Jeffrey al zei, geheel persoonlijk.
Koop wat metertjes gevlochten lijn en maak zelf eens wat onderlijntjes.
heb een vriend die de gekste dingen probeert. heeft hairs die 10 cm van de haak af zitten en heeft onderlijnen gemaakt waar de boilie bijna op de haak zit.
Oefening baart kunst!!


gr
Lars
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

22-04-2014 19:10

Beste,
Ik houd altijd dezelfde afstand...als de diameter van het aas...dus bij een bol van 20mm hou ik 20mm afstand...bij een snowman van 35mm(20mm bodemaas+15mm pop up) hou ik 35mm afstand tussen haakbocht en aas.
Dit is mijn persoonlijke mening hierover...zoals al aangegeven zijn hier heel wat meningen ove.
- wanneer ik zie dat een karper wat dieper gehaakt is...kort ik deze in.
- wanneer ik zie dat een karper maar nipt vooraan in de onderlip gehaakt is ...verleng ik deze.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

22-04-2014 20:07

sluit me volledig aan bij dhr cooreman,... afstand zelfde als diameter haakaas ;)

en indien aanpassen als de karper geland is en er iets niet naar je zin is.
Ook pak ik vaak op 2 hengels 2 verschillende diameters qua aas,... dus ene is snowmen en andere single hookbait... dus verschillende afstanden zeg maar..

zodra ik met 1 van de hengels iets pak, dan zet ik dat op beide stokken en zo leer je per keer en water wat bij ;)

MAAAAAR het blijft inderdaad wat persoonlijks en verschillend per water, vis en jaar getijde..

succes.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

22-04-2014 20:28

peter cooreman schreef:- wanneer ik zie dat een karper wat dieper gehaakt is...kort ik deze in.
- wanneer ik zie dat een karper maar nipt vooraan in de onderlip gehaakt is ...verleng ik deze.
Mvg Peter


Beste Peter.

Deze logica ontgaat mij enigszins.
Als ik het goed lees en begrijp zeg jij eigenlijk dat een (te) lange hair eerder te diep haakt dan een (te) korte hair..
Is het niet precies andersom?
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

22-04-2014 21:12

Beste Bart,
Inderdaad...nu ik mijn gepost bericht lees...het is net andersom :oops: ...je hebt helemaal gelijk...ben toe aan wat slaap denk ik :roll: ...mijn excuses hiervoor!!!!
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

23-04-2014 10:29

Het is idd persoonlijk, na een paar losschieters op een water (+- >diameter aas) heb ik me hair ingekort tot de boilie nog net vrij kan bewegen zonder me haakbocht te raken, werkte op dit water perfect.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

23-04-2014 11:02

Meestal kies ik, zeker bij nieuw water, voor een hair die 1.5x de lengte van mijn aas. Als ik bijvoorbeeld een 20mm+14mm snowman heb is mijn totale lengte van mijn hair +- 5 cm. Hierdoor heb ik ongeveer 1.5 cm tussen mijn aas en mijn haakbocht. Veel brasem is verlengen, veel missers is meestal verkorten.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-04-2014 10:30

Minimaal de aasdiameter aan een soepele hair
Maximaal een centimeter of 5-6 ruimte, al heb ik in Canada tot een 10cm experimenteel geprobeerd..

Langer heeft als voordeel: Minder witvis die gehaakt wordt, wel de valse piepen/ tikken op de top maar geen gedoe en bijkomend bij echt lange hairs: Kleinere karpers worden ook aanzienlijk minder gehaakt 8-)

Niet dat ik niet graag vissen vang, maar als je 's morgens weer moet werken is het wel zo prettig niet 10 van die kleine uitzetspiegels te hoeven onthaken. Klinkt verwend, maar een aantal wateren zitten plaatjes van oude vissen waarbij inmiddels een hoeveelheid spiegeltjes zitten waar je eng van wordt. wil je er tussendoor vissen is bovenstaand echt een uitkomst ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie