Vissen op zachte bodem


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

18-04-2014 18:45

Hallo,

Ik vis altijd op dezelfde plas redelijk dicht bij huis.
Het is een plas met een nogal zachte bodem... Met redelijk wat rotzooi (takken en bladeren). Enkel aand de kanten zijn wat harde stukken

Ik ben een beginner en ben nog aan het zoeken wat voor me werkt. Op deze plas werken strakke lijnen precies niet goed, dus ben ik hier van af gestapt( vastloodsysteem, helicopter rig,etc.).. T voelde niet juist aan.

Ben dan beginnen vissen met flurocarbon hoofdlijn en slappe lijnen. Hier heb ik wel wat vis mee aan de kant gelokt.

Inline is naar t schijnt een no go op zachte bodems, al heb ik hier toch wat mee gevangen(shocker rig)

Ik ben nog op zoek naar wat systemen en rigs die goed op zachte bodems gaan en ook met slappe lijnen. Als ik hier over opzoek vind ik niet echt beduidend veel informatie... Toch niet over slappe lijnen op zachte bodem en de systemen en rigs die hierbij passen...

Ik blijf experimenteren en dingen zelf proberen... Maar heb misschien een duwtje in de goede richting nodig...

Kan iemand me een beetje uit de nood helpen?

Mvg

Kevin
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

18-04-2014 19:27

Als je graag met pop-ups vist zou je eens een keer een chod systeem kunnen proberen.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

18-04-2014 20:00

ik ben zelf op zoek geweest en heb hier heel veel nuttige info gevonden:
http://www.abc-sportvissen.be/Paginas%2 ... gemeen.htm

kijk vooral eens bij:
http://www.abc-sportvissen.be/Paginas%2 ... 20rigs.htm
Kansloos gezeik!
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

18-04-2014 20:39

Ik vis wel graag met pop ups... Maar even graag met bottom baits...

Ik probeer dan ook 1 hengel popup en 1 bottom bait tijdens mijn sessies.

Ik ken wel een redelijke basis, kan al redelijk wat rigs in elkaar knopen, redelijk wat systemen in elkaar steken... Maar er is zoveel keuze en raak er niet goed uit welke goed zou zijn waar ik vis. Dus de hoe ik iets moet doen weet ik wel, maar waarom ik een bepaalde techniek toepas vind ik niet goed...

De laatste tijd vis ik bv met een inline systeem (shocker rig) aan beide hengels, slappe lijnen of semi slap, een snowman rig/blowback en de andere een KD rig... Op zich niets mis mee, maar een inline systeem op een zachte bodem is normaal niet bevordelijk.

Waarom vis ik dan toch met dit systeem? Omdat het tot nu toe het enige systeem dat me vis heeft opgeleverd. Als ik bv. Een helicopter rig gebruikte (wat meer geschikt is voor een zachte bodem) kreeg ik geen enkele aanbeet. Vastloodsysteem, geen aanbeet. Deze systemen viste ik met strakke lijnen en mn vertrouwen er in was gewoon weg.

Maar dus de aanbevolen systemen die geschikt zijn voor het vissen op zachte bodems kloppen voor mij niet... Bij mij is het net omgekeerd. Daarom wil ik graag tips uit eigen ervaring van de mensen hier en niet klakkeloos overnemen van het internet..
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

19-04-2014 10:16

Hey Kevin,

Wat ik ten alle tijde zou gebruiken op de bodem die jij beschrijft is een vastlood/semi run rig systeem. Als je niet te ver vist zou ik tussen de 40 en 60 gram lood gebruiken. Waarom zo licht? Omdat je lood dan niet te ver in de bodem zakt.
Voor degene die denken dat dit te licht zou zijn voor een zelf haak systeem....Ook al is het maar 40 gram, in combinatie met wegzakken in de zachte bodem geeft dit meer dat 40 gram weerstand.

Dan samen met het vastlood systeem en onmisbaar met een zachte bodem is een vrij lange (20-30 cm, afhankelijk van hoever je lood ongeveer wegzakt) gevlochten onderlijn. Gevlochten omdat je lood waarschijnlijk in de bodem verdwijnt en je daarom een soepele lijn moet hebben om je lijn niet omhoog te laten staan. Gebruik gewoon hetzelfde aas als waar je al mee gevangen hebt en het kan niet missen :D

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

19-04-2014 13:10

Desnoods met 30gram,zelfs met slappe lijn,vis zelf zo op forten,bladeren en smurrie op de bodem,inline loodje van 30-50gram,rig van 20cm,wel aas uitgebalanceerd zodat het gewicht van de haak het aas 1cm(ik doe halve boilie en halve popup) boven de bodem houd,zo ben je zeker dat je altijd aan het vissen bent.Loont hier terwijl collega vissers wel eens blanken.Gewoon van alles uittesten en uitproberen,dan vind je vanzelf de oplossing.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

19-04-2014 13:43

En een vastloodsysteem combineren met slappe lijnen is te doen? Want heb namelijk al voorgehad dat een vis met het aas rustig aand rondzwemmen was zonder dat ik iets doorhad... Pas toen ik de hengel pakte merkte ik dat er een vis aanzat.

Kan elk systeem gecombineerd worden met slappe lijnen? Of halfslap, want in strakke lijnen heb ik geen vertrouwen op mijn plas
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

19-04-2014 17:02

Als ik met slappe lijn vis bedoel ik als de lijn afgezonken is dat ik de hanger (20cm onder de hengel)volledig slap hang,de laatste 2 a 3m liggen dan op de bodem en heb toch een vrij snelle beetregistratie.Vis dan wel met slip dicht(geen baitrunner).Bij een run haakt de vis toch bijna altijd op de hengel.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

19-04-2014 19:14

Hoe zie je dan dat je een terugzwemmer hebt?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

19-04-2014 20:06

op dat moment neemt ie het lood mee en krijg je toch enkele piepen terwijl je ook ziet dat de lijn slapper komt.Meestal schrikt de vis van de prik en schiet ie weg.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

20-04-2014 19:13

Een raar voorval wat ik ook heb is ivm leadcore leaders...

Het lijkt dat wanneer ik een leadcore leader gebruik mijn visvangst achteruit gaat.. Als ik alles simpel op de hoofdlijn maak, vang ik wel...

Iemand een idee hoe dit komt? Doe ik iets verkeerd? Zijn er aandachtspunten met het gebruik van leaders?
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

21-04-2014 10:23

gebruik zelf pindown van Avidcarp.
Is zinkende leader zonder lood en zeer soepel,spliced nog makkelijk ook.Ben hier tevreden over.Op open water gebruik ik geen leader,alleen bij obstakels gebruik ik een leader.Ieder zijn ding hoor daar niet van.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

21-04-2014 11:15

Ik gebruik graag een leader omdat ik veel systemen zie die er gepaard mee gaan. Plus dan ben ik echt zekerdat de laatste meter op de bodem ligt... Althans dat hoop ik toch.
Ga zeker eens kijken naar leaders zonder lood...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-04-2014 12:13

Wauw, iemand die zichzelf een redelijke beginner noemt maar wel met shocker rigs werkt? Om zich vervolgens zelf af te vragen dat de redenatie achter het waarom, niet bevredigend is.
-
Back to basic! Dit is het dutje dat jij nodig hebt.

Hoever denk je dat jouw lood in de blubber zakt? Pas daarop de lengte van jouw onderlijn aan.
Soepele onderlijnen, zonder al die poespas, werkt denk ik beter.
Wel / geen aanbeten is in mijn ogen zelden veroorzaakt door de hoofdlijn en of leadcore.
Wel / geen aanbeten (runs) is vaker gelegen in het niet optimaal functioneren van de onderlijn. Of je zit gewoon op de verkeerde stek op het verkeerde tijdstip (jaargetijde, temp, tijdstip dag).

Te veel (tegelijk) variëren is de doodsteek voor jouw conclusies.

Beet registratie icm slappe lijnen en terug zwemmers. IN een ideale wereld is de bodem brandschoon, dan kan de vis terug zwemmen zonder registratie. Maar meestal zal een beetje troep, takjes op de bodem of zelfs de weerstand van de lijn in het water toch voor een oploper zorgen.

Enige moment dat ik niet met slappe lijnen vis, is als ik tegen de overkant aan vis en de vis kans maakt om naar obstakels te vissen. Dan wil ik ieder piepje registreren.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-04-2014 12:14

Kevin christiaens schreef:Ik gebruik graag een leader omdat ik veel systemen zie die er gepaard mee gaan. Plus dan ben ik echt zekerdat de laatste meter op de bodem ligt... Althans dat hoop ik toch.
Ga zeker eens kijken naar leaders zonder lood...


Free-Fall van Piet Vogel
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-04-2014 14:27

Peter Matheesen schreef:gebruik zelf pindown van Avidcarp.
Is zinkende leader zonder lood en zeer soepel,spliced nog makkelijk ook.Ben hier tevreden over.Op open water gebruik ik geen leader,alleen bij obstakels gebruik ik een leader.Ieder zijn ding hoor daar niet van.


En welke funktie heeft die leader dan? Bij mosselen kan je een dikke.mono voorslag nemen tegen het door schuren. Bij takken of gezonken bomen heeft het geen enkel nut, je tilt immmer niet die boom ermee omhoog.
Een leader is bij obstakels veel te kort om doorschuren te voorkomen
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

21-04-2014 14:39

Martijn Nederpel schreef:En welke funktie heeft die leader dan? Bij mosselen kan je een dikke.mono voorslag nemen tegen het door schuren. Bij takken of gezonken bomen heeft het geen enkel nut, je tilt immmer niet die boom ermee omhoog.
Een leader is bij obstakels veel te kort om doorschuren te voorkomen


Vis met leader van 2.5m aangezien ik niet hoef uit te werpen(voerbootje).
Je hebt 100% gelijk als je op mosselbanken vist hoor,dan wel best voorslag of lange leader.
Met die leader van 2.5m heb ik tussen de obstakels(bomen in het water)nog geen gehaakte vis verloren vanwege doorschuren van de lijn door een tak dus voor mij werkt het.Nogmaals,ieder doet zijn ding hoor,probeer alleen maar uit te leggen welke methode ikzelf verkies,wat iemand anders er mee doet is zijn zaak.Leer zelf ook nog bij van anderen die hier hun verhaal doen,soms kleine details die net het verschil kunnen maken.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

21-04-2014 16:54

Marc Schrikkema schreef:Wauw, iemand die zichzelf een redelijke beginner noemt maar wel met shocker rigs werkt? Om zich vervolgens zelf af te vragen dat de redenatie achter het waarom, niet bevredigend is.
-
Back to basic! Dit is het dutje dat jij nodig hebt.

Hoever denk je dat jouw lood in de blubber zakt? Pas daarop de lengte van jouw onderlijn aan.
Soepele onderlijnen, zonder al die poespas, werkt denk ik beter.
Wel / geen aanbeten is in mijn ogen zelden veroorzaakt door de hoofdlijn en of leadcore.
Wel / geen aanbeten (runs) is vaker gelegen in het niet optimaal functioneren van de onderlijn. Of je zit gewoon op de verkeerde stek op het verkeerde tijdstip (jaargetijde, temp, tijdstip dag).

Te veel (tegelijk) variëren is de doodsteek voor jouw conclusies.

Beet registratie icm slappe lijnen en terug zwemmers. IN een ideale wereld is de bodem brandschoon, dan kan de vis terug zwemmen zonder registratie. Maar meestal zal een beetje troep, takjes op de bodem of zelfs de weerstand van de lijn in het water toch voor een oploper zorgen.

Enige moment dat ik niet met slappe lijnen vis, is als ik tegen de overkant aan vis en de vis kans maakt om naar obstakels te vissen. Dan wil ik ieder piepje registreren.


Ja... Ben een beginner en ben gemotiveerd om bij te leren... Misschien wel te veel. Ik geloof thans in een shocker systeem omdat het me vorig jaar altijd vis heeft opgeleverd.

Toen was het met lichter lood (50 tot 70 g) maar het leek me alsof ik lossers kreeg bij de meeste aanbeten... Dus ben ik zwaarder lood gaan gebruiken, maar dan zakt hetnatuurlijk weg in de modder.
Dus is shocker misschien toch niet het meest optimale... Maar wat dan wel?

Wel met lichter lood en een pva nugget trek ik mijn lood redelijk snel uit de bodem(gebruik trouwens altijd plat lood ivm wegzakken).
Een lood van 100g voelt precies aan of ik een aanbeet heb. Ik heb daardoor wel geen exacte meting over hoe diep de blubber is. Wat wel is, is dat ik eerst rigs gebruikte van 15-18 of 20cm lang... Sinds ik ze naar 25 - 28 cm heb veranderd lijkt het beter te gaan.
Dus kan het mss zijn dat mn lood toch 15-20 cm in de bodem zakt?

Heb wel beetje bang met het gebruiken van langere rigs ivm inhaking.
Soepele onderlijnen gebruik ik altijd vanwege de zachte bodems

Ja ik heb in mn hoofd dat als mn aaspresentatie niet ok is door slechte onderlijn, leader en knopen ik geen aanbeet krijg... Ook heb ik bang dat door een slecht geknoopte rig of gebruik van systeem, de karper mijn aas kan oppakken en uitspugen zonder ik het doorheb (wat ik nogal op onderwatervideo's heb gezien).

Ik ben eigenlijk een heel onzekere visser... Ik geniet van deze hobby begrijp me niet verkeerd, maar ik zit met zoveel onzekerheden en wil die natuurlijk wegkrijgen... Misschien dat ik het daarom soms te ver ga zoeken...

Ik spendeer mn geld graag aan wat er onderwater gebeurt... De rest moet ook goed zijn, maar daar heb ik hulp gekregen van mn schoonvader...
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

21-04-2014 17:31

Vissen bestaat nou eenmaal uit onzekerheden, en die zal je nooit helemaal kunnen weghalen. Vissen zullen nou eenmaal je aas oppakken en uitspugen. Ook daar kan je niet meer aan doen, dan met de rig vissen waar jij het meeste vertrouwen in hebt.
Hoe meer tijd je aan de waterkant zal verblijven hoe zekerder je over je zaken zal gaan worden. (als het goed is)
Daarentegen is het natuurlijk altijd goed om nieuwe dingen te willen ontdekken!

Groet Jeffrey
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-04-2014 19:18

Een lijn schuurt niet door op een tak....
Plaats reactie