kd rig


sterckx johan

28-12-2013 11:01

hallo ik ben van plan om kd rig te maken met pop up, maar moet de lengte van de hair zo zijn dat de pop up tegen de haakbocht aankomt of mag deze ook langer zijn? zodat hij iets hoger van de bodem staat. en moet het loodhageltje nu op de bodem liggen of juist niet

zoals op de foto

http://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=& ... 8417235402

wie kan mij raad en tips geven
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

28-12-2013 11:12

hier staat een mooie uitleg over het knopen van een KD rig: http://nl.korda.co.uk/rigz/?id=8

het verschil is wel dat hier wordt beschreven dat het loodje onder de popup zit. Zelf doe ik altijd het loodje aan het einde van de hair (waar de stopper zit). Hierdoor staat de haak nog agressiever.
sterckx johan

28-12-2013 17:28

ja die uitleg heb ik gelezen en zo heb ik hem gemaakt ook aar ik zou hem liever zo eens maken

http://www.gofishing.co.uk/Angling-Time ... in-detail/

maar dan zweeft het lood en ligt het niet op de grond zoals bij korde en is de pop up 1 cm va nde haakbocht verwijdert ipv er tegen?

ik dacht dat bij kd pop up rig de lengte van de hair zo was dat de pop up tegen haakbocht kwam enn loodje dan in het midden van de hair
sterckx johan

30-12-2013 18:20

iemand ervaring of tips
elwin touw
Berichten: 62
Lid geworden op: 23-09-2009 18:41
Locatie: Hoogkarspel

31-12-2013 16:34

De bedoeling is om de popup zo uit te loden (dmv een loodje onder de popup op de hair) dat deze op het gewicht van de haak zinkt. Als de vis het zwikkie dan opzuigt zal de haak gelijk in prikstand hangen. Ikzelf maak de tussenruimte tussen de popup en het haakoog altijd 1 cm. Hier heb ik goede ervaringen mee. Als je het loodje als stoppertje gebruikt krijg je zoiets als een muzza-rig, erg goed als er verspreid met boilies wordt gevoerd.

Succes met knopen!
Verzin je eigen aanval en doe niet mee met de rest!
sterckx johan

03-01-2014 20:53

elwin touw schreef:De bedoeling is om de popup zo uit te loden (dmv een loodje onder de popup op de hair) dat deze op het gewicht van de haak zinkt. Als de vis het zwikkie dan opzuigt zal de haak gelijk in prikstand hangen. Ikzelf maak de tussenruimte tussen de popup en het haakoog altijd 1 cm. Hier heb ik goede ervaringen mee. Als je het loodje als stoppertje gebruikt krijg je zoiets als een muzza-rig, erg goed als er verspreid met boilies wordt gevoerd.

Succes met knopen!



oke alvast bedankt maar ligt het loodje op de grond of zweeft het net boven de bodem
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

03-01-2014 23:38

Beste,
Als ik deze knoop/gebruik...is hij zo gemaakt dat het loodje zich op 1cm van de onderkant van de boilie bevind en dan nog eens 1cm spatie tussen het loodje en het haak oog....heb hierbij de beste resultaten...loodje raakt bij mij net de grond :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-01-2014 02:49

Ten eerste wil ik je meegeven dat deze rig erg snel dus ook erg agressief kan en zal haken .
Heb hem in het verleden veel gebruikt .
Ik viste hem zo dat het loodje tegenover haakpunt zat en dan een cm ruimte en dan de popup .
De loodhagel raakt net de grond en de pupup zweefde een cm boven de bodem .
nadat ik verschillende aanpassingen heb gedaan bleek dit de best werkende te zijn .
echter na enkele lelijk gehaakte vissen , deze rig verwijderd uit mijn rigbox , en hij komt er nooit meer in !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

04-01-2014 11:22

Beste,
Inderdaad...ik sluit mij volledig aan bij de mening van Jeffrey...deze haakt inderdaad heel agressief en ook al een aantal slecht gehaakte vissen gehad hierop....vis al geruime tijd met simpele rigs...gewoon standaard goedwerkende rig zoals vroeger....beter één goed gehaakte karper dan drie slecht gehaakte....less is more !
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-01-2014 15:29

Ik zet hem daarom ook alleen in de winter in en slecht haken is dan ook nog niet aan de orde geweest. Hou hem goed kort, en vooral de hair niet kort. Ook deze winter werkt dat weer naar behoren. Voor wild azende vissen is het een ramp ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

13-01-2014 20:39

waaruit heb jullie geconcludeerd, Jeffrey en Peter, dat de slecht gehaakte vissen slecht gehaakt zijn door de werking vd rig?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-01-2014 22:47

Uit het feit dat ik op dit water 3 soorten rigs gebruik(te) : chod , snowman en de kd .
Mag jij raden op welke rigs ik nog nooit een "mislukte" inhaking heb gehad .
Zelfde week , gelijke temp. Zelfde voer (patroon) zelfde stek , zelfde plaats .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

13-01-2014 23:02

Beste,
Heb dit uitgetest...blowback,snowman,gewone bodem rig in verschillende lengtes en op verschillende waters...steeds goed gehaakt...met de kd rig kort of lang...meerdere vissen slecht gehaakt. :(
Vis nu op rivieren en daar is de kd zeker al niet voor geschikt....daardoor gebruik ik hem nu niet meer.
Mvg peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

16-01-2014 12:25

jeffrey van osch schreef:Uit het feit dat ik op dit water 3 soorten rigs gebruik(te) : chod , snowman en de kd .
Mag jij raden op welke rigs ik nog nooit een "mislukte" inhaking heb gehad .
Zelfde week , gelijke temp. Zelfde voer (patroon) zelfde stek , zelfde plaats .


Jeffrey het lijkt me sterk dat je op alle drie nog nooit een slechte inhaking heb gehad. Maar om dan meteen de rig af te schrijven is natuurlijk niet nodig.
Aasgedrag speelt ook een grote rol bij inhaking.

Peter, ok dat heb je getest. De resultaten zijn voor mij opvallend, maar ik begrijp dat jij in dit geval niet snel voor de KD zal kiezen.

Ik heb, naar mijn idee, niet meer of minder slecht gehaakte vissen op de KD rig als bij andere rigjes.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-01-2014 20:22

Martijn ik ga jou niet overtuigen wat mijn bevindingen zijn , je geloofd me of niet .
natuurlijk heb ik wat minder goede resultaten op de snowman gehad maar deze vallen in het niets tegen de kd resultaten
Ik heb de rig uitvoerig gestest en hij komt er nooit meer aan .
PUNT .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

21-01-2014 11:08

Wat is de meest gebruikte mm popup voor de KD in combo met welke haakmaat? Ik zie veelal 12mm?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-01-2014 22:19

Er is geen standaard maat voor welke rig dan ook .
je kunt hem met een 10mm maar ook een 20mm vissen , enige wat veranderd is het loodshotje om de bol te balanceren .
Overigens gebruikTE ik nagenoeg altijd 15 , simpelweg omdat ik die het meeste had .
Niet meer niet minder .

Gr. Jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-01-2014 10:33

Loodshotje?
Pop-up?
Balanceren?
Korte hair?

Afbeelding

Schiet mij maar lek ;)

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

22-01-2014 14:56

jeffrey van osch schreef:Er is geen standaard maat voor welke rig dan ook .
je kunt hem met een 10mm maar ook een 20mm vissen , enige wat veranderd is het loodshotje om de bol te balanceren .
Overigens gebruikTE ik nagenoeg altijd 15 , simpelweg omdat ik die het meeste had .
Niet meer niet minder .

Gr. Jeffrey


Uiteraard is dat voor elke rig anders en dat is logisch en dat begrijp ik :), maar een chodrig met 15mm is 9/10 keer ook met haak6. Welke haakmaat gebruik jij bij 15mm?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-01-2014 15:44

Gebruikte per water verschillende maten .
zo heb ik er mee gevist op een water waar 10 kilo de max was , dan gebruik ik 8 .
Op waters waar ik categorie hoger verwacht neem ik bijvoorbaad 6
Mijn kd. Vizie is anders dan die van sven , daar hij een balanced hookweight gebruikt en zijn loodshot voor de haak plaatst , vis ik altijd een popup en een loodshot op de hair zodat mijn haak plat op de bodem ligt.
Vandaar dat ik mijn haak aanpas aan de te verwachten omstandigheden ( vis ) ipv haakaas size .

Gr jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-01-2014 16:48

Mijn haak ligt in deze ook altijd plat op de bodem. Maar heb wel gemerkt dat in deze situatie een kortere hair niet te beste optie is. Hoe hard ook beweerd wordt dat ie bijna de haak moet raken, ik ben het daar zeker niet mee eens..

Overigens knijp ik altijd een loodje OF midden op de onderlijn OF op de scheiding van soepel naar gecoat, is niet iets specifieks.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-01-2014 18:14

Och , tuurlijk my bad , jouw haak ligt idd op de bodem . :oops:
Ff tussen mijn fotos gespit :

Afbeelding

Gewicht van de haak laat t boeltje zinken

gr. Jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-01-2014 18:31

Ik denk persoonlijk dat het juist dat gebalanceerde aasje is wat het dingetje overal en nergens doet inhaken, zeker met een haak die maar heel nipt wordt gericht door de onderlijn (zwabbert alle kanten uit) maakt het niet beter werken.

Kan er naast zitten maar denk dat het wel een belangrijk puntje is ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-01-2014 20:02

Klopt , volledig mee eens .
het idee is ook als het haakaas word gepakt , de haak los van de bodem komt en meteen in prikstand staat .
Zijn voordeel is dus meteen zijn nadeel .

gr. Jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

22-01-2014 21:19

Hoe zit dat met de Muzza dan, Jeffrey?

Groet, Peter

Ps over prikstand gesproken!