Snowmannen


Plaats reactie
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-11-2013 10:33

Heel raar, nooit iets gezien in pop ups en snowmannen.

Op een enkel water werd een snowman niet of veeeel minder opgenomen door witvis.

Uit ballorigheid gaan vissen met een 10 mm popup boven mijn aasje.

Ik vang niet meer ik denk ook niet minder. Nu heeft ook plkastic zijn intrede gedaan, bij mij dan. Tja. Ga de Karper maar herschrijven. Een legoblokje vangt en is zelfs in sommige gevallen het beste aas.

Nu betrap ik me erop dat ik altijd een drijvend object boven mijn aasje zet. Waarom? Ik denk dat de haak beter in positie komt. Helpt het? Weet ik veel, lijkt erop.

Kleuren geel en oranje zijn favoriet. Lijkt of geel witvis afstoot.

Raar toch?

Of toch niet?

Wat is jullie ervaring?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

30-11-2013 10:42

Mijn ervaring is dat op veel wateren de snowman uitgevist is,hier viste iedereen met de snowman en de vangsten gingen zienderogen achteruit,terug de gewone boilie en betere resultaten,zijn wel wel fortgrachten en vijvers waar ik meestal vis met de nodige dressuur.Nadien wel successen behaald met boilie en geflavourde fake corn erbij,kwestie van steeds iets anders uit te proberen.Ga wel akkoord met de stelling dat de positie van de haak verbeterd.Witvis neemt hier evengoed de snowman als een gewone boilie,geen verschil te merken.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

30-11-2013 12:09

Ligt natuurlijk totaal aan het water en de dressuur of waar de vis al mee bekend is.

Heb ooit eens een jaar gehad dat ik begon met (halve) pop-ups, toen viste ik nog veel op drukke wateren. Pup-up single, of een losse bol aan je hair was normaal. Maar Snowman nouwelijks en een 15/18 mm bol, waarvan een stukje afgeschaafd, en een gehalveert 10 mm popupje erop.
Dan blijft het mooi compact en niet zo lomp als een Snowman.

Of het precies daar aan lag... Kan natuurlijk, hoeft niet persé. Maar dat jaar heb ik tot nu toe nogsteeds het beste jaar gehad. De 2 hoofdwateren, waar ik toen viste, heb ik duidelijk meer dan de andere vissers gevangen en vooral groter. Bij 1 water op 1 dag de 2 topvissen.

Heb zelf ook het gevoel dat de haak beter gepositioneerd wordt, de pop-up drijft naar boven. En vanzelfsprekend de haak naar beneden. Rig-ringetje of tube'je op de haakbocht evt. nog een klein stukje putty halverwege de onderlijn(natuurlijk line-aligner). Moeilijker kan(en hoeft) het niet, en meer rommel wil ik er liever niet op hebben.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

30-11-2013 12:29

Ik sluit me eigen geheel bij Daan aan.
En dat is ook voortvloeiend uit een ander lijntje vanuit een ander topic, dat de massa teveel elkaar opvolgt.

Ook hierin is het belangrijk te observeren / weten wat er gebeurd op het water en word gebruikt.
Dat is alweer een aanzienlijk stukje in de puzzel waarmee je jou voordeel kan winnen en inderdaad dit kan laten terugkomen in de vangsten.

Hierbij moet ik wel zeggen dat er geen leidraad is voor alle wateren, dat is simpelweg niet mogelijk.
Elk water word anders belast, bevist, aangevoerd en aangepakt door de diverse vissers.
Maar hier valt nagenoeg altijd wel een ander patroon in door te voeren.

In dit geval hebben we het over aas, Daan haakt kort in op de rig, maar zo zijn er uiteraard meerdere factoren die hierbij meespelen.
Vaak liggen er kansen genoeg om te (kunnen) verzilveren, echter moeten deze met gezond verstand opgemerkt worden en naar gehandeld worden.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-11-2013 14:27

wat moet de dressuur veroorzaken dan?

Mijn montage is geen popup maar de boel zinkt op de haak
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

30-11-2013 15:05

Een waftertje niet verkeerd toch!! Een lekker snoepje dat is wat die donderstenen willen hebben.

Groet, Peter

Ps laat ze grazen die snoeperts
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

30-11-2013 19:32

Ik vrees dat het allemaal uiteindelijk hellemaal niks uitmaakt,.plasticjes popupjes,halve popupjes,wafters enz enz enz enz.
Althans in de zogenaamde snowman style,.ik heb er in ieder geval nooit meer of minder door gevangen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-12-2013 01:52

Ik zet uit balorigheid wel eens een loodje boven op mijn bol.
Zeg maar de omgekeerde wereld.
Oranje of geel maakt dan trouwens niet zoveel uit.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2013 08:01

helaas is het niet mogelijk na te gaan wat je dankzij of ondanks iets vangt Leon.

Op de linge vissen de wedstrijdvissers met gele pups en vangen brasem. De rode pups vangen voorns, dan niet van die trutdingetjes maar ruisers tot een cm of 45.

Mijn 'record" 43. ok niet met een pup
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

03-12-2013 00:05

Ik gebruik ook altijd MINIMAAL 1 snowman als standaard rig .
Waarom ? IK denk dat het erg opvalt tussen het aas en afsteekt van de bodem ( of dat nu dressuur opwekkend is daargelaten ) en daardoor dus aandacht trekt van onze vriend .
Een goede hair lengte om de haak te laten draaien en het zou bij een enkele nieuwschierige zuig gebeurd moetten zijn .
Daarnaast zakt het wat rustiger op de bodem dan een standaard bol , geeft me net wat extra vertrouwen .

Gr.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

03-12-2013 00:07

Owja , rood is hier de brasembol en wit blijkt een killer voor karper
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-12-2013 01:13

Zie Daniel J.

Geen stuiterbal, maar stuiterbol.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-12-2013 16:14

Klaas vd Herik schreef:helaas is het niet mogelijk na te gaan wat je dankzij of ondanks iets vangt Leon.

Onderstaande quote is ook niet na te gaan Klaas. Ondanks evt. statestieken hoogstens een gevoelsmatige weergave zoals hierboven.
Ik vang niet meer ik denk ook niet minder


Ik vis al twintig jaar met 'n stukje foam op m'n kekererwten e.a. partikels, foam in m'n bollen (boortje of mee rollen) en later ook in de tijgers (boortje). Getrapt in de commerciële val van de pop-up en kunststof aasjes is geel en zwart foam echter nooit uit de viskoffer verdwenen. Kan dat andere spul niet geheel zeggen.

Vis liever met iets wat niet teveel afwijkt van het andere, tenzij het allemaal afwijkt dan is een snowman ook goed op z'n plaats. En dan vis ik een snowman eventueel ook omdat ik het de brasem wat wil bemoeilijken, maar karper geen zwaar aas wil voorschotelen. Dus ja, al vissend vang ik er ook mee. Helaas geen hallelujah...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie