vertrekpunt van de hair


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-10-2013 18:57

Ik zie de laatste tijd steeds vaker de hair vanuit het midden van de haakbocht vertrekken, waar het voorheen voor mijn gevoel meer was tegenover de haakpunt, meer op de steel dus. Eigenlijk is dit weer zoals de eerste hairs waar mee gevist werd.
Ik zelf ben bang dat de vis dit makkelijker uitspuugt zonder inhaking, zeker met de kleinere haken.
Waar een kd rig de haak juist naar beneden laat hangen, zorgt dit ervoor dat de haak als het ware "hoger hangt"?

Ben benieuwd naar jullie mening. vertrekpunt vanuit het midden van de bocht, vanaf het verlengde van de haaksteel of meer kd style?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

18-10-2013 19:17

Gek genoeg vertrekt bij mij de hair net tussen de 2 punten die jij beschrijft.
De hair word hier op de haak gehouden door een klein stukje tube,dit kan je naar believen verschuiven indien nodig.Nadeel is wel dat na enige tijd de tube scheurt en dat de rig opnieuw moet gemaakt worden maar vis meestal maar 1 of max 2 keer met een rig.Eigenlijk weinig problemen met het prikken tijdens een run.Kan mogelijk op dressuurwater wel een rol spelen bij voorzichtige aanbeten.Dit is gewoon mijn mening en er zullen er zeker andere en betere zijn.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-10-2013 23:36

Velen staan er denk ik niet bij stil, maar het vertrekpunt van je hair is een heel belangrijk onderdeel van je rig.

Wat doet een vis meestal als ie geprikt wordt? Eerst spugen en dan kopschudden (= bolten).
Des te verder het vertrekpunt van je hair richting de haakpunt, des te makkelijker een vis je haak loswrikt tijdens het spugen. Voordeel in dit geval is dat de haak tijdens het strekken zeer snel draait. Bij een vertrekpunt vlakbij het haakoog is de situatie omgekeerd.

Ik gebruik zelf meestal de gulden middenweg, oftewel vertrekpunt op de steel tegenover de punt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-10-2013 02:02

Ik tegenwoordig een ringetje dat na de prik en bij spuwen opchuift
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-10-2013 09:19

Hilco Meijer schreef: Wat doet een vis meestal als ie geprikt wordt? Eerst spugen en dan kopschudden (= bolten).


Wist niet beter dat na een prik bij de meeste vissen een schikreactie in de vorm van vluchten plaats vind? Ik draai het maar om.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

19-10-2013 09:25

Ja ik ben ook fan van een blowback ringetje, en een niet te strak zittend stukje tube mag ook, maar zie steeds vaker nog een tweede stukje tube zitten in het midden van de bocht. Ik ben ook bang dat dat bij het uitspugen juist veel sneller zijwaarts gedraait word (de haakbocht word achter de boilie aangetrokken).
Ben dus benieuwd wat de gedachte erachter is?

Geloven jullie sowieso in prikken bij het spugen?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

19-10-2013 09:39

Edwin van Gemeren schreef:
Geloven jullie sowieso in prikken bij het spugen?



Zeker bij de KD-rig het geval. Probleem (voor mij dan) is de willekeurige inhaking icm met onnodige schade aan de vis.
Vooral de zijkant tot gehemelte aan toe
Inkorten onderlijn geeft ook geen oplossing. Ben nu zover dat ik er gewoonweg niet meer mee vis.
Dan maar een paar visjes minder! :wink:

Iemand anders dezelfde ervaringen met de KD?
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

19-10-2013 09:51

Nee eigenlijk niet, veel met kd rig gevist maar zat altijd eigenlijk goed gehaakt. Wat voor haak gebruikte je? Misschien dat een kromme punt beter werkt, maw niet zo snel in de "wang" prikt.
Ik vis m altijd met bodem aas of snowman, wellicht als je met een wafter oid vist dat het geheel meer in de mond zweeft.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

19-10-2013 10:06

Was met een curv shank mt 6 Edwin. Met een klauwhaakje nooit geprobeerd.
Net weer ff het KD topic doorgespit, en ben blijkbaar niet de enige.
In sommige gevallen speelt jaargetijde/aasgedrag mee.
Ik krijg wel de indruk dat sommige zich niet zo druk maken om de plaats van inhaking en de gevolgen.
Zoals gezegt, bij mij is de KD exit!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

19-10-2013 10:33

Groot gelijk, ik had deze zomer ook een vis in de "wang" gehaakt (niet met kd) en vond het echt klote. Een haak in de lip ok, maar in dat zachte vlees trek je een hele scheur en daar word ik iig niet vrolijk van.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

20-10-2013 00:54

Niemand niet edwin , maar wel vis gevangen !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-10-2013 01:14

Ongelofelijk maar waar, ik heb deze zomer ook een vis gehaakt in de bovenkant van de bek en idd. ook met een kd. rig. Nog nooit eerder meegemaakt.

Denk niet dat het door het spugen veroorzaakt wordt, maar je kan het ook niet uitsluiten.
Gaat er om dat er aan het haakoog getrokken wordt (door je bol), zowel tijdens het aanzuigen, het spugen en het strekken van je onderlijn. Daarom een zeer interessante (en onvoorspelbare?) rig.

Welke van de drie krachten de prik veroorzaakt? Verschilt tijdens jaargetijde/aasgedrag? Zou zo maar kunnen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-10-2013 22:02

Hilco Meijer schreef:Velen staan er denk ik niet bij stil, maar het vertrekpunt van je hair is een heel belangrijk onderdeel van je rig.

Wat doet een vis meestal als ie geprikt wordt? Eerst spugen en dan kopschudden (= bolten).
Des te verder het vertrekpunt van je hair richting de haakpunt, des te makkelijker een vis je haak loswrikt tijdens het spugen. Voordeel in dit geval is dat de haak tijdens het strekken zeer snel draait. Bij een vertrekpunt vlakbij het haakoog is de situatie omgekeerd.

Ik gebruik zelf meestal de gulden middenweg, oftewel vertrekpunt op de steel tegenover de punt.


Helemaal gelijk Hilco.

Als ik met het rubbertje in de haakbocht vis geef ik de vis zo min mogelijk ruimte, oftewel een korte onderlijn. Alleen dan heeft de vis het gewicht van het lood direct aan zijn bek hangen en wordt spugen een stuk lastiger.

Valt de onderlijn slap is spugen natuurlijk vrij simpel en hoe zwaarder de boilie hoe meer we in het nadeel zijn.

Echter het voordeel van het razendsnel draaien van de haak weegt naar mijn idee wel op tegen het nadeel van het makkelijker haak kwijt raken door spugen.

Het is niet mijn eerste keuze om de hair zo ver in de bocht te laten vertrekken maar als het aasgedrag van de vis er om vraagt gebruik ik het. Naar mijn idee een veel beter systeem dan de shit on the hook rig met hetzelfde uitgangspunt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

21-10-2013 16:10

Eus jij zegt dus door de hair zo ver mogelijk vanuit de haakbocht te laten vertrekken, hoe sneller de haak draait/prikt?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-10-2013 21:17

Absoluut Edwin, probeer het maar. Hair niet te kort houden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

23-10-2013 11:02

Hmm dan ga ik het toch eens proberen. 1 Hengel zo, 1 hengel blowback rig. En wanneer mogelijk derde hengel chod. Ik ben wel geneigd met die hair in de bocht wat grotere haak te nemen, wellicht onterecht maar wou toch al wat groter gaan.
Thanx!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-10-2013 11:23

Eus Molewijk schreef:Echter het voordeel van het razendsnel draaien van de haak weegt naar mijn idee wel op tegen het nadeel van het makkelijker haak kwijt raken door spugen.

Het is niet mijn eerste keuze om de hair zo ver in de bocht te laten vertrekken maar als het aasgedrag van de vis er om vraagt gebruik ik het. Naar mijn idee een veel beter systeem dan de shit on the hook rig met hetzelfde uitgangspunt.


Exact mijn gedachten. Ik vis de laatste tijd wel meer een hair die vertrekt vanuit de bocht ipv op de steel. Ik heb het idee dat dit sneller prikt, ik kan het zo even niet uitleggen, maar als je t ziet dan snap voel t voor mij wel zo aan. Misschien omdat t haakaas meer in lijn ligt met de onderlijn. Dat icm met een niet al te lange onderlijn en een anti kopschud montage (bij voorkeur chod/heli)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-10-2013 23:53

Er komt gewoon meer kracht op de haakpunt te staan.

In het uiterste geval, oftewel je hair in het verlengde van de punt, komt tijdens het spugen ook de meeste kracht op de haakpunt (net ontdekt) te staan. Dus dan wordt het uitspugen ook veel moeilijker!
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

24-10-2013 08:50

Ja ok bij het uitspugen van de boilie word er meer "getrokken" aan de haakpunt, waardoor de eerste prik beter is, of de haak meer gezet word.
Maar ik denk dat dit dan vooral werkt met een korte onderlijn, want als de boilie en haak zich verder in de mond bevinden, word de haak juist zijwaarts getrokken door de uitgespuugd boilie, waar een blowback systeem de haak eerder naar achter toe trekt.
Vissen jullie hem ook met een kortere onderlijn? Of zoals eus zegt een langere hair?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

24-10-2013 09:35

Edwin van Gemeren schreef:Vissen jullie hem ook met een kortere onderlijn? Of zoals eus zegt een langere hair?


Beide? nouja mijn onderlijnen zijn nooit heul kort, meestal tussen 12 en 15 cm ofzo. hair ongeveer een cm of2? afhankelijk van het haakaas :-)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-10-2013 18:42

Was met een curv shank mt 6


Heb recent bij andere ellende gezien met een curveshank maat 6. Was niet eens een KD rig en het type haak doet me teveel denken aan die oude WS haken. Zelf een kort stukje krimpkous werkte niet positief...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie