rig voor niet zwemmende karper


Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-08-2013 16:20

Goede middag allemaal.

De titel is een beetke vreemd, maar dat verklaard zichzelf zo wel.

De situatie:
Een zijtak van een kanaal, waar haast geen stroming staat en geen bootjes door heen komen
De bodem bestaat uit blubber en zooi(ingewaait gras,blad,takjes enz enz) en varieerd van 10 drap tot wel 20 cm drap.
50 gram lood zakt als je het langzaam laat zakken gewoon weg.

Karper zwemt er in grote getallen en aast er ook goed.
Mooie bellen plakaten en lekkere modder zie je opwaaien van de bodem.

De vis aast er goed op het natuurlijke voedsel maar lust ook zeker een boillie.
In de afgelope weken extreem veel lijnzwemmers gehad ondanks het toplood en de flying backlead.
Je ziet gewoon de bellenplakaten op de lijn naar boven komen om vervalgens 5 minuten lang je wakertje te zien dansen voordat de vis weer verder gaat.
Bellen plakaten op de stek leverden de laatste weken 3 vissen op.
1 gehaakt in de wang en 2 in de bovenlip, op mijn onderlijntje die eigenlijk nooit anders haakt dan de onderlip.

geprobeerde onderlijntjes:
Mijn staandaard soepel gevlochten onderlijntje met fox sssp (maat 4 6 en 8 geprobeerd) en line-alligner. hier had ik ze alle 3 op.
een combirigje met dezelfde haak, maar door de extreem zachte blubber komt hij niet mooi vlak te liggen
een stiffrigje, zelfde verhaal en word een soort pop-up op een stokje
Een pop-upje, duidelijk gezien dat ze er voor om zwemmen.
kd-rig, maar dus ook nog zonder reultaat

Ik heb inmiddels 2 maal gezien dat ze me haakaas oppakken en zonder verder te zwemmen weer uitspuwen, ze staan met hun kop in de blubber gewoon stil.

wie heeft er een leuk idee, met een onderlijn die vrij agressief haakt.
Ik ben op het moment door mijn ideeen heen.

gespreid voeren heeft geen effect, ze willen gewoon niet gaan zwemmen.

Alvast bedankt,

gr Camiel
elwin touw
Berichten: 62
Lid geworden op: 23-09-2009 18:41
Locatie: Hoogkarspel

09-08-2013 17:04

Je kunt het ook met de pen proberen.. kun je heel licht en secuur mee vissen bovenop de blubber!
Groetjes Elwin
Verzin je eigen aanval en doe niet mee met de rest!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

09-08-2013 17:33

Je ziet ze je haakaas pakken... Geen inhaking...
Freelinen en meppen op zicht.
Ik weet het ook allemaal niet...
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-08-2013 17:44

Pennen.........
Geprobeerd, de kleinere karpertjes zijn geen probleem, de grotere broertjes en zusjes houden zich wat afzijdig en had ik dus wel op het vastlood tegen het overkantje aan.
De 3 lelijk gehaakte visjes waren duidelijk groter dan de pen visjes.

Freelinen en op het zicht meppen......
zo nu en dan is er een deel waar ik een stukje van de bodem kan zien.
Echter zodra er 1 karper begint te wroeten komt er zo een zwarte wolk tevoorschijn dat het zicht snel weer weg is, tenzij hij natuurlijk als eerste mijn haak aas weet te pakken.


Een vreemde theorie.

zou een combi-rig maar dan met een dubbel schanier punt wat kunnen zijn......
dus ongeveer een stiffrigg maar dan met op 2 plekken een paar mm soepel er tussen?

kan in de bodem wegzakken maar behoud toch een soort van stijfheid.....die gaat even in de test
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

09-08-2013 18:21

zigrig of een popuprig van 10cm misschien wat voor je?
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

09-08-2013 23:03

Ik zou de bungy rig proberen.
Word opgezogen en dan door het bungy (elastiek) gedeelte in de lip getrokken.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

10-08-2013 10:14

Weet niet meer hoe de rig heet, maar volgens mij zorgde dit wel voor agrresieve inhanking.

Longshank haak, 3-4cm ervoor een grote loodhagel. (grootste uit zon rond doosje)
Hair zo fixeren dat deze in het verlengde van de haakpunt zit. En ook aan de hair een loodhagel. Zeker wanneer er licht aas (mais oid) aan zit mag dit een grotere zijn.
Onderlijn zelf niet te lang, max 10-12cm ivm eventueel te diep in de bek haken.

In theorie zou dit de onderlijn zowel voor als achter de lip iets naar beneden trekken, of het werkt? Dat zou jij mooi kunnen testen :D ik heb er eens mee gevist toen ik dacht dat er vis zat en er niets op de kant kwam. 1 vis opgevangen.

Proberen waard lijkt me.
Groet Simon.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

10-08-2013 10:26

@simon

Geen idee hoe je het zou moeten noemen, maar ik snap je principe.
Door het loodje voor en achter de haak zou de hele zooi naar beneden getrokken moeten worden in de bek.
het proberen waard voor een keertje dus.

@bjorn
De bungy rig had ik nog niet bedacht, maar lijkt me ook het proberen waard.

Maandag avond een poging wagen

hengel 1 de simon-rig
hengel 2 de bungy-rig

Kijken of het werkt moet niet zo moeilijk zijn......ieder uur zie je minimaal 1 keer dikke aas plakaten van de stekken afkomen.

meer ideeën zijn welkom uiteraard
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

10-08-2013 10:42

Kd wel gevist met een shot on the hook ? zo ja hoe groot/zwaar ?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

10-08-2013 10:59

Ik vis in dat soort situaties het liefst zo :wink:

Afbeelding

voorbeeldje van carpfeeling geleend
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

10-08-2013 11:51

Ik zou voor een korte onderlijn gaan in bijvoorbeeld een solidbag en juist geen pop-ups. Je krijgt lijnzwemmers omdat de karpers met de kop in de modder zitten en je lijn over de modder loopt. Als ze dan zwemmen komen ze je lijn tegen (ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel). Hieraan kun je weinig aan doen, maar je moet zorgen dat je aas ligt op de plek waar de kop van de vis zit (in de modder).
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

10-08-2013 13:38

Is dit niet ideaal voor de chod rig icm een licht loodje?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-08-2013 16:18

Camiel,

Freelinen en op het zicht meppen......
zo nu en dan is er een deel waar ik een stukje van de bodem kan zien.
Echter zodra er 1 karper begint te wroeten komt er zo een zwarte wolk tevoorschijn dat het zicht snel weer weg is, tenzij hij natuurlijk als eerste mijn haak aas weet te pakken.


Ik vis freelinend, wel op zicht, maar niet op die manier. Ik zet 2-3 korreltjes lood op de (hoofd)lijn, op 30 cm afstand van de haak, dus je kunt ook een rig gebruiken. De korreltjes lood kun je ook lichter maken dmv stukjes kurk op de lijn (zwevend boven de modder). Op zich t vi ik door licht voer te gebruiken, die ik verspreid over een stuk waar modder in voort komt. Levert flinke stofwolken op. Ik gebruik Bix van schapen/varkens, vermngd metduivenvoer/mais uit blik evt tonijn uit blik (als attractor als dat noodzakelijk is).
Rig met lange hair en popup boilie of drijvend ander aas (liefst: hondebrokken, van die flinke), dmv elastiek bevestigd op de haak, zodat die boven licht boven in de mdder zweeft.
De lijn in een bocht, dus strekt de haak zich, meppen. Niet op zicht waar de karper zit, want die zie je toch niet, want ik zit op de grond, hengel in de hand.
Werkt uitstekend. Bij mij althans. vergt oefening, maar ik mis niets, haak alles, en mep pas als de lijn zich (bijna) strekt. Dat zie ik als op zicht vissen (freelining).

vwb de kurk op de lijn: klein kurken balletje door midden snijden, beetje uithollen, bij drie loodkorrels om middelste loodkorreltje doen, snellijm erbij andere helft erop, en je hebt een licht zwevend lijntje die boven of bovenin de modder zweeft. Kans op lijnzwemmers, maar dat heb je met penvissen ook.

Uiteraard zijn er ook andere manieren, dit is mijn manier.

Succes!
tijs peters
Berichten: 121
Lid geworden op: 30-03-2012 17:26

11-08-2013 18:43

chod rig?
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

12-08-2013 16:09

freelinen of gewoon met een schuifloodje en een foliewakertje evt met een eletronische beetmelder.die vis gaat altijd een keer zwemmen met je aas ,of hij spuugt het uit maar de kans is groot dat als je zit te freelinen hij het aas gewoon weer opppakt.
De aanhouder wint.
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

12-08-2013 17:24

Chod werkt uitstekend in deze situaties, ben wezen karpervissen
Op vakantie in de weerribben. hier ook niks anders als drap tot 50cm
Niks leek te werken tot ik een chod gebruikte. met de onderlijn op 50cm van
Het lood, nu vis ik nooit met een chod maar toen was dit de uitkomst
Die werkte. dus zeker het proberen waard
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

12-08-2013 23:11

Nou weer een avondje er op zitten.

De bungyrig.os leuk maar verder dan wat losse piepen kwam hij niet.

Toch maar een chod geprobeerd....2 flinke oplopers.en 1 gehaakt......in de wang buiten om helaas.

Toch maar even geprobeerd te free linen.....
2 keer mis heslagen met een grote boeggolf als resultaat.


Ik kreeg van een vriend nog een tip die er wel eens had gevist om een onderlijn van een halve meter te nemen.
Ook maar even geprobeerd en binnen 5 minuten een volle fluiter......
Midden in de onderlip.......maar wel weer buiten Langs.

Ik laat het watertje maar even voor wat het is wat statisch vissen betreft.
Erg jammer want het is een mooi stukje.

Gisteren tijdens het voeren speelden er 3 jonge vosjes op het terein en ik heb inmiddels ook het nest van een ijsvogeltje ondekt.
Midden op het industrieterein hier gewoon in de stad een stukje mooie

Als.er nog iemand met een geniaal idee komt wil ik het nog wel even proberen, maar op dit moment baal ik gewoon als een stekker.
De vis is te vangen maar niet zoals ik vind dat het hoort, normaal gehaakt.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

12-08-2013 23:45

Al eens geprobeerd met kleine partikels en dan een enkel maisje oid aan de haak met een supersoepel onderlijntje en lichte haak?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-08-2013 12:52

ik begin bij het begin

De opstelling van de hengel, de lijn en het lood.

losse piepen op een bungee? Dan gaat er echt iets niet goed
It's okay 2 pay
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

13-08-2013 12:55

Wat Klaas zegt; losse piepen op een bungee, hoe doe je dat? Zijn dat geen lijnzwemmers?
Manfred Balgenstijn
Berichten: 25
Lid geworden op: 12-08-2013 13:40

13-08-2013 13:16

Vaste zig montage met een bug als aas ?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

31-08-2013 10:15

Moeten bijna wel lijnzwemmers zijn.
Ik lees een paar dingen:
1. Tegen overkant aan, kun je niet aan de overkant komen? is dan mijn eerste vraag.
2. Toplood, flying backlead, dat klinkt als alles behalve slappen lijnen. Combineer dat met tegen de overkant aan en je voelt aan dat je strak over het dieptste punt van het water zit te vissen.

Ik zeg net als Klaas, terug naar het begin met bovenstaande in je achterhoofd.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

31-08-2013 10:56

Ze willen maar niet zwemmen.. Dan heeft een lange onderlijn geen zin!
Vissen zijn duidelijk op zoek naar natuurlijk voedsel volgens jouw beschrijving.

Zelf zou ik het proberen met MADEN!!
Kleine pva fijne netjes vissend. Ingooien/leggen, en NIET uit de prut trekken!! (Een volgens MIJ veelgemaakte "fout")
Maden op de haak, dit voorkomt ook vuil op de haak. (eventueel een drijvende kunstmade ertussen)

Korte onderlijn (MAX 10 cm, moet gelijk haken bij oprichten kop) icm een vlijmscherpe longshank vol maden
De opwaartse druk van pva zal afzinken van het lood enigszins afremmen.(eventueel pva wokkeltje in het netje erbij)
Verder zou ik het gezien het lijnzwem"probleem" dichtbij de kant zoeken.
Max 2 hengel lengte,s uit de kant, dan is er sprake van "inleggen" ipv ingooien.
Slappe lijnen, en eventueel paar stukjes putty op de lijn

Maden zijn prijzig ( 6eu/ltr?) maar 50/50 heel goed te mengen met RIJST
Is dus voor eventueel voorvoeren (Dit alleen voor situatie herkenning!! ) betaalbaar.
!! Voer dus ook deze situatie 8)

Opgeven wordt nooit beloond!! MAAR... De reden dat jij stopte (vals vis haken) neem ik mijn pet voor af :wink:

Succes,
Ach man..Ga toch vissen !!
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

01-09-2013 08:32

Ik zou gewoon met de chod rig aan de gang gaan en het moet zeker gaan lukken,..14mm dumbel popupje,atomic chodda haakje maatje 7 en knallen maar.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

01-09-2013 13:28

Bladerend in de oude boeken van Maddocks en Hutchinson kwam ik de ‘frightener rig’ tegen.
De rig werd gebruikt wanneer men met particles viste op een ondergrond waar het voer op een geconcentreerde plek lag. De vis zuigt als een stofzuiger het voer op en doet het vervolgens nog eens dunnetjes over. Het gevolg is dat hij zich zowat niet verplaatst en de kans zich voordoet dat hij het haakaas slikt of zelfs afbijt (bite offs).
Zaak is dus een ‘bangmaker’ te gebruiken. Met deze rig werden korte haaklijnen gebruikt – 10 cm of korter – en er werd een stuk tube op de rig bevestigd met een bezemspriet of cocktailprikker. Die moest als een wapperende vlag onraad bij de karper oproepen wanneer hij het aas in zijn bek nam. Ook door het verhogen van weerstand (zwaar lood) zou de vis gealarmeerd worden om weg te zwemmen.
Zelf heb ik deze methode nooit geprobeerd, maar de theorie erachter lijkt me wel logisch.

Afbeelding

Afbeelding