losschieters (haken verbogen), kanaal-rigs


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

04-08-2013 15:06

heb vorige week een sessie gemaakt op kanaal (vecht),
heb daarbij 2 aanbeten gehad, graskarper net voordat ik hem wou scheppen los, kijk ik naar de haak, is de haak helemaal verbogen,
nieuwe rig eraan gezet, krijg half uurtje later een run, precies hetzelfde, alleen dan naar 10sec al los en verbogen!!!

waar kan dit aan liggen? haak was een owner c5. niet teveel druk gezet op de haak of te stevig gedrilt.

heb nu een paar andere rigs geknoopt met andere haken, oa fox ssp en owner c1 c3 en c4.
de c5 heb ik maar in de kliko gegooid... :wink:

fotos:

Afbeelding

Bovenste op deze foto klauwhaakje met line aligner.
Afbeelding

Afbeelding

op en aanmerkingen trouwens welkom over de rigs.

alvast bedankt,

grt
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

04-08-2013 17:35

Ik denk dat je op een of andere manier de graskarpers niet diep genoeg haakt. Hierdoor komt alle kracht op de haakpunt waar normaal de kracht meer in de haakbocht wordt uitgeoefend. Dit levert een hefboom op waardoor je haak eerder uitbuigt.
Thijs Huigen
Berichten: 8
Lid geworden op: 03-03-2013 11:30

07-08-2013 11:54

Op een rivier zou ik in ieder geval grote haken pakken maatje 2 of 4.
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

07-08-2013 12:55

ook met een snowman 20mm 14mm?

haken die waren uitgebogen waren ook wel klein, maatje 8 owner c5.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-08-2013 18:09

Vis op de rivier met 8 of 6 en geen last van uitbuigers.
Ik denk ook slecht gehaakt waarbij de haak niet goed is gevuld.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-08-2013 19:26

Puur afdrillen.

Groet, Peter
Ronald Disco
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-08-2013 20:27

07-08-2013 20:34

Kan je systeem de klappen wel voldoende opvangen?

Mijn inziens kan dit te maken hebben met een te hoge piekbelasting op de haakpunt. Heb je wel een goede slip op je molen? Niet te dikke of gevlochten lijn (dan heb je weinig rek om klappen op te vangen) en zijn je hengels niet te stug?

Ik vis zelf met name met de pen of drijvend, met te dikke lijn/harde hengel schoten de haken wel eens los als er ineens teveel kracht op komt te staan. Met een goede parabolische hengel vang je ontzettend veel krachten op, maar vaak zie ik hele harde stokken aan het water. Laatst had ik iemand naast me staan die tijdens mijn sessie 3 karpers verspeelde, op te korte afstand een te dikke lijn en stugge hengel en te weinig (of te goedkope) slip...

Verder hoorde ik laatst dat sommige merken er weleens een slechte serie tussen hebben zitten omdat er partijen weleens in andere fabrieken worden gemaakt, dat kan ook het uitbuigen van een serie haken verklaren als doe uit hetzelfde zakje komen.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-08-2013 21:39

Peter van Loo schreef:Puur afdrillen.

Groet, Peter


Als je een vis in de eerste 10 seconden van de dril verspeelt?

Puur onzin.

Groet, Mart
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-08-2013 22:43

Jawel hoor Mart, enne secondes zegt mij helemaal niets.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

08-08-2013 07:50

Thijs Huigen schreef:Op een rivier zou ik in ieder geval grote haken pakken maatje 2 of 4.



Waarom eigenlijk?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-08-2013 08:22

Het spijt me Peter, maar in een ander topic leg je iets zo helder uit, dat ik het zelfs snap. Dus zo'n simpele reactie als "puur afdrillen", daar doe ik het niet voor.

Je denkt dat er vanaf het moment dat de hengel opgepakt wordt bij een aanbeet, te veel druk wordt gezet?
Want het valt namelijk niet mee om veel druk te zetten als de vis verder dan een meter of 25 van je vandaan zwemt. 2 kilo is al echt heel veel. Wellicht voldoende volgens jou? Dat zou betekenen dat het concept "afblokken" de prullenbak in kan. Kan ik prima mee leven overigens.

Goeie vraag Remco, waarom eigenlijk grote haken op de rivier? Ik zou op de rivier (en elk ander water), de haakmaat aan m'n aas aanpassen. En zorgen voor een zo goed mogelijke inhaking.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

08-08-2013 09:22

Cees v Opstal schreef:Vis op de rivier met 8 of 6 en geen last van uitbuigers.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

08-08-2013 10:04

Ronald Disco schreef:Kan je systeem de klappen wel voldoende opvangen?

Heb je wel een goede slip op je molen?
Ik vis zelf met name met de pen of drijvend,

Met een goede parabolische hengel vang je ontzettend veel krachten op, maar vaak zie ik hele harde stokken aan het water.

.



lijndikte 0.28mm, hengels van 2lbs 3.30meter. dus zeker niet te zwaar, voldoen prima in mijn visserij. slip kan het ook niet aan liggen want die werken als een tietje :D

Peter van Loo schreef:Puur afdrillen.Groet, Peter

lijkt me niet, slip staat altijd voldoende ver los, vooral bij het aanslaan gaat hij gelijk over op de slip. en draai ik aan de hand van de moeheid strakker.

Remco Kulk schreef:En zorgen voor een zo goed mogelijke inhaking.

dat doe ik altijd wel. pas altijd de haakmaat aan aan de grote van mn aas, snowman 20/14 vis ik met maatje 6, 25/18 vis ik met maatje 4. enkele 20mm met maatje 8 enz...

misschien heeft het in de productie van de haken gelegen? zoals ronald al aangaf? haken kwam indd uit hetzelfde zakje.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-08-2013 18:20

Hij geeft de haak de schuld ik denk meer een opdonder zie openingspost, heden ten dage buigt een haak niet zomaar uit mits je vist met gevlochten lijn en 5 lbs stokken en dan flink sleuren!!

Groet, Peter

Ps productiefouten even niet meegerekend.
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

09-08-2013 23:53

Even voor de duidelijkheid een grasser heeft een enorme harde bek.
En zijn aasgedrag licht (anders) dan karpers.
Bij het verkeren van de run.. kun/kan je merken dat of je met een gras te maken hebt.
Mits dat je niet te dicht onder je eigen kant zit. maar daar is ook geen wet voor.
Wat zijn nou de betere haken. in combie met jou materiaal? wat is jouw lood opname..
rek op de lijn jouw.. visserij is volgens mij licht.. wat goed is! maar de balans moet wel in orde zijn wat je prikt moet ook haken! als het water het toe laat? zonder rommel op de bodem en verwanten dan zou ik gaan voor een rechte haak(owners heb ik ook lossers op gehad door recht trekken) wel een geweldige prikker!maar wat je haakt wil je ook landen.. toch? een goede pop-slupje met blow back ringetje lekker uit gebalanceerd.
ach en hang er maar minimaal 80 gram aan in-line en dan nog zo'n loodje drie centimeter van de haak!dan zit je goed. wel de slip wat losser zetten onder de kant maar dat wist je wel...
en strak houden die hengel niet laten vier!
Groet'n Bas
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-08-2013 10:51

Naar mijn idee buigen of breken haken alleen als ze niet goed ingehaakt zitten waardoor alle druk op de punt komt te staan in plaats van verdeeld te worden over de hele haakbocht. Bij grassers gebeurt dat misschien iets vaker doordat ze een hardere bek hebben dan karper. Wat ook mee kan spelen is de scherpte van je haak, een botte haak dringt moeilijker helemaal in waardoor je eerder dit soort taferelen krijgt. Als ik je verhaal begrijp gok ik dat het over de overijsselse vecht gaat? Op zo'n water worden haken een stuk sneller bot dan op een stilstaande put.
Iets totaal anders maar ik wil het toch even aanhalen. Je schrijft dat je met 28/00 hoofdlijn vist, naar mijn mening is dat zwaar onverantwoord op zo'n water. Er ligt genoeg zooi waar je lijn al dan niet tijdens een dril aan kan beschadigen en zo'n dunne lijn heeft nauwelijks buffer om iets van beschadiging op te vangen. Begin eens met 40/00, dikker mag ook als je daar qua stroming mee weg komt. Te dunne lijn gaat je gegarandeerd onnodig vis kosten, zeker op een kanaal of rivier!
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

18-08-2013 17:09

Daaf Wolters schreef:overijsselse vecht

28/00 hoofdlijn


nee niet de overrijsselse vecht, kanaal Almelo de haandrik (aangesloten aan de vecht).

vis op een obstakelvrij stuk van het kanaal, een soort uitloop. waar alleen maar modder op de bodem ligt,

verder geen steen enzo, dus kom prima uit de voeten met 28/00.

mvg
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-08-2013 18:15

Jarno,

Ik vind 0,28mm maar licht hoor, en ga daarom ook met Daaf mee.

De lijn hoeft onderweg maar een keer wat tegen te komen, en daar sta je met een wapperend lijntje...

Liever te (minimaal 0,40mm voor mij) dik dan te dun. Ik snap dan ook niet zo goed dat "sportieve vissen" waar sommigen het over hebben.

Benny
Plaats reactie