Welke haak?


Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

04-07-2013 17:46

Heb beslist om vanaf nu zelf mijn rigs te maken.
Dit vanwege de vele lossers op gekochte rigs(korda wide gape x)
Ga beginnen met monorigs uiteraard.
Heb gekozen voor de korda soft N trap 20 lbs.
Maar die haken...zie door het bos de bomen niet meer.
Aangezien ik meestal met boilies van 14 a 15mm vis heb ik nu gekozen voor de ESP raptor maatje 7.Is een teflon coated haak.
Heb het niet zo voor die blinkende haken eerlijk gezegd.
Wat zijn nu goede haken en waar en wanneer een long shank,wide gape enz te gebruiken?
Ben een beginneling op gebied van rigs,daar kom ik eerlijk voor uit.
Aan aanbeten en vangsten geen gebrek maar meestal kleinere formaten.
Wil nu echt eens over de 20 pond geraken.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-07-2013 18:55

Hallo peter , om te beginnen vang je geen zwaardere vis door andere rigs te gebruiken .

Longshank : prikt en draaid snel , groot hefboom vermogen , niet geschikt voor obstakels dus niet echt geschikt voor beginners.

Klauwhaak : met een punt naar binnengebogen haakje met medium steel , ideaal voor obstakels door zijn punt komt de haak minder snel los maar prikt daardoor iets minder snel .

Chodhaak : een haak met een naarxbuiten gebogen oog , zie rigperikelen de chod topic .

Curveshank : een haak met een mooie kromming in de iets wat langere steel om een mooi draaipunt te geven zonder het gebruik van een krimpkous .

Zomaar ff wat haken die in me opkwamen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-07-2013 18:56

Owja wide gape is slechts korda's benaming voor klauwhaak :wink:
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

04-07-2013 19:50

jeffrey van osch schreef:Hallo peter , om te beginnen vang je geen zwaardere vis door andere rigs te gebruiken .


Daar ben ik mij zeer zeker bewust van maar na enkele lossers waarbij de eerste run en dril toch veelbelovend was wilde ik wat anders proberen.
Heb me daar een karper aan de lijn gehad die waarschijnlijk een nieuw pr zou geweest gelost en daar ben ik echt niet goed van geweest.
Was zo van "wat als"........
Heb nu zoiets van "wat je zelf doet doe je beter" en dan kan ik alleen mezelf iets kwalijk nemen.Dus zelf rigs maken.
Wel wil ik je bedanken voor je duidelijke uitleg,ben al iets "slimmer" geworden dankzij je advies. :o
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-07-2013 20:14

Daar is het board voor .
Succes ermee
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-07-2013 20:36

Peter,

Ook knopen van onderlijnen moet je leren. Er zijn boekjes over te vinden (die van mij zijn oud, maar nog steeds bruikbaar).
Op internet kun je hier veel over vinden. Heb je eenmaal een haak gekozen, kun je kijken welke onderlijn (rig) je daarbij kunt
(lees: wilt) gebruiken. Vissen is hier weer ondervinden.

Enkele tips:
http://www.ccmoore.com/bait-blog/tag/carp-rigs/
http://www.foxint.com/uploads/catalogue ... eDutch.pdf

hier staan enkele goede rigs, hoe je ze moet knopen, enz. het boekje van Fox moet ook nog verkrijgbaar zijn (bij Fox neem ik aan?),
en anders kijk bij de hengelsportzaak.

Je rig is je link met de vis, en bestaat uit meerdere onderdelen. Een te stugge gevlochten lijn
gebruiken (bijvoorbeeld) kan al funest zijn voor je aanbieding in een bepaalde situatie. Let op: KAN. Uitproberen dus,
je zult er veel en snel van leren, dat wel.

Dit waren een paar voorbeelden, maar zoek op carp rigs op google en pick your own.

Suc6

Frenk
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-07-2013 21:28

neem eens een wat grotere haakmaat tegen je loschieters,tegenwoordig zitten mensen bijna met brasemhaakjes te vissen.
maar 1 op de 5 is een los schieter bij velen.
ik vis niet kleiner als maatje 4 sinds enige tijd,18 runs nul los,allen PERFECT in het midden onderlip gehaakt.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

04-07-2013 21:40

Rik koster schreef:neem eens een wat grotere haakmaat tegen je loschieters,tegenwoordig zitten mensen bijna met brasemhaakjes te vissen.
maar 1 op de 5 is een los schieter bij velen.
ik vis niet kleiner als maatje 4 sinds enige tijd,18 runs nul los,allen PERFECT in het midden onderlip gehaakt.


Ben al overgeschakeld van haak 8 naar haak 6 en idd minder lossers maar met een boilie van 14mm kan je moeilijk met een haak 4 gaan vissen of zie ik dit verkeerd?
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-07-2013 22:25

probeer het maar eens,die vis ze bek gaat gewoon wijd open en zuigt alles naar binnen.
liever 2 aanbeten minder,dan 2 losser meer zeg maar..
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

06-07-2013 07:25

Grote haak ,minder lossers? Dat geloof ik niet,ik gebruik haak 7 en heb op 102 aanbeten ,99 vissen mogen landen.
Wat volgens mij belangrijk is de opzet van de rig ,ik vis met rigs die max 10 cm zijn steeds met linealiner natuurlijk een scherpe haak en de stugheid van de hengel 2.5 lbs.tot een minimum houden.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-07-2013 08:15

Ik geloof er ook niet zo in.

Ik begon met maatje 8 en loste veel vis.
Over naar maatje 6 en alles zat ram vast en niets meer gelost.
De presentatie vond ik wat raar er uit zien en pakte dus een maatje 4
3 runs en alle 3 los.
Terug naar maatje 6 en niets meer los.

Ik denk meer dat het een combi is van onderlijn en haak dan simpelweg een grotere haak tegen de lossers
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

06-07-2013 09:11

Losschieters hebben "tot op zekere hoogte", geen klote te maken met het formaat van je haak...

En de maten die op het zakje staan vermeld zijn ook niet meer om blind vanuit te gaan.
Een maat 4 van de 1 staat gelijk aan een 6 of 8 van de ander...de meeste maatjes 6 of 8 van nu hebben meer weg van een 4 van vroegahh.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-07-2013 12:59

dat de maat van de haakjes verschilt per merk is is een feit.
dat "ik" mijn missers/lossers berperk tot nul op dit moment met een grotere haak is ook een feit.
dit betreft wateren waar flinke dressuur op staat,tot gemiddelde kanalen,maar ook wateren die als binnenzee bestempeld mogen worden.
ook gebruik ik alle varianten,van bodemaas,tot uitgebalanceerd floatend aas, tot pop ups.
welke theorie exact juist is weet ik niet,maar dat ik er vele malen meer vissen door vang,enkel door een haakje te vervangen en niets anders,
is voor mij voldoende bewijs dat het in mijn visserij wel degelijk aan de haak ligt jeroen.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

06-07-2013 13:29

Rik, ik weet welke kanalen jij bevist(redelijke dressuur) en ook die binnenzee van je(weinig dressuur)...
Heb er ook jaren gevist en kan mij zeker de laatste 10 jaar geen losschieter voor me halen...met een 6 en 8 echte maat.
Als de haak goed is, heeft t formaat van de haak afhankelijk van dat kleine andere element, niets van doen met t losschieten...ik weet wel waar t em inzit...maar dat zou t makkelijk zijn :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

06-07-2013 13:50

Jeroen v Engelenburg schreef:.ik weet wel waar t em inzit...maar dat zou t makkelijk zijn :wink:


Hoezo?
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

06-07-2013 14:33

Iedereen weet alles toch beter....zie berichten boven :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-07-2013 15:14

agh Jeroen,ik ben niet zo van de "wat andere zeggen" theorie.
ik ben een man die zijn eigen plan trekt als het om vissen gaat.
mischien soms een tikkeltje tegen draads,maar ik heb het graag als het om vissen gaat op mijn eigen manier.
de dingen die ik doe,is waar ik vertrouwen in heb,en vertrouwen vangt vis zeggen ze :)
in mijn praktijk ervaring,sloop ik geen bek,mis ik geen vis,en ben ik meer tevreden met een maatje 4 als haak dan een kleinere model.
mischien kan ik wel geen goede rig knopen met een kleinere haakmaat,al zien ze er goed gelikt uit zoals ze in de boekjes staan :roll:

aaghh ieder zijn eigen visserij,en zijn eigen mening omtrend materialen.
iedereen heeft vaak met vissen een andere mening klaar staan,en dat is soms het leuke eraan.
zo lang de discussies niet uitbranden tot gezeik heb ik er nooit geen moeite mee.

voor mij in ieder geval geen problemen meer door een grotere haak te gebruiken :)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-07-2013 19:55

Daniels Benny schreef:Grote haak ,minder lossers? Dat geloof ik niet,ik gebruik haak 7 en heb op 102 aanbeten ,99 vissen mogen landen.
Wat volgens mij belangrijk is de opzet van de rig ,ik vis met rigs die max 10 cm zijn steeds met linealiner natuurlijk een scherpe haak en de stugheid van de hengel 2.5 lbs.tot een minimum houden.


Ik ook niet totdat......soms werkt een grotere haak wel degelijk. Geloof het of.niet maar voor mij was het in france de oplossing
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

06-07-2013 21:07

Ik ben toch ook gestopt met die minihaakjes, waar tot voor kort een 8 bij mij standaard was en ik af en toe ook een 10 gebruikte is dat nu eerder een 6 en af en toe een 4. Naar mijn gevoel houdt een grotere haak gewoon beter bij grote vissen. Ik dril alleszins een stuk geruster bij een grote vis als die gehaakt zit aan een 6 dan aan een maatje 8 of 10.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-07-2013 14:33

Jeroen v Engelenburg schreef:Rik, ik weet welke kanalen jij bevist(redelijke dressuur) en ook die binnenzee van je(weinig dressuur)...
Heb er ook jaren gevist en kan mij zeker de laatste 10 jaar geen losschieter voor me halen...met een 6 en 8 echte maat.
Als de haak goed is, heeft t formaat van de haak afhankelijk van dat kleine andere element, niets van doen met t losschieten...ik weet wel waar t em inzit...maar dat zou t makkelijk zijn :wink:


Jeroen, er zijn ongetwijfeld mensen die jouw bevindingen wel ter harte nemen, waaronder ondergetekende. Kan nou niet zeggen dat ik de laatste jaren nooit een losschieter heb gehad namelijk! :oops: En dat, terwijl ik toch best een aantal principes ken en hanteer, zoals juiste verhouding boiliegrootte/hairlengte/onderlijnlengte, ook in relatie tot het seizoen, verhouding hengel/lijn/haak, manier van drillen etc.

In het belang alleen al van de karper z'n bekkie zou het dan toch nuttig zijn om dat te posten, toch?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-07-2013 15:22

uiteraard is er meer dan alleen een haakje die bepaalt of je vis vangt of verspeelt.
hengel,lijn,loodsysteem,rig,aas,hoe je bijvoert etcetra,slip onder de kant afstellen,obstakelvissen,type water,harde zachte bekken,type haak.
ik heb 4 hengels met allen 3 lbs redelijke parabolische actie maar toch zat kracht vanaf het 2de deel.
40/100 en geen reserve spoelen,omdat ik op rivieren vis,en veelal obstakels in mijn visserij heb kom ik hier niet onderuit.
als ik 1 lijn trek,is het in mijn visserij een feit tot nog toe,dat ik met een grotere type haak minder vis verspeel.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

07-07-2013 16:55

Conclusie voor mij,toch eens proberen met een grotere haak dus.
Ben zaterdagmorgen wezen vissen en heb 2 aanbeten gehad,de eerste ging vol door de slip en....los.GRRRRRR
De 2e gelukkig wel geland,lederkarper van 14pond.
Viste met een haak 7 wide gape,lengte rig 20cm,boilie 1.5cm onder de haak.
Ga volgende keer met een 5 of 6 proberen.In elk geval bedankt voor al jullie advies.
Gekke is dat mijn maat vist met een haakje 10 op een fluocarbononderlijntje,niet soepel enz(heb hem al advies gegeven maar hij doet zijn zin :D ),wel 1 aanbeet en binnen.
IK houd jullie op de hoogte in elk geval.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

07-07-2013 18:09

Kees, jij heb denk ik een stuk meer aanbeten gehad dan ik, daar zal t verschil gemaakt worden... :wink:
Dat andere kleine element waar ik t over had bestaat helaas uit teveel dingen om op te noemen.

Je bent werkelijk nooit te oud om te leren, maar helaas worden karpervissers tegenwoordig geboren met een ikweettochallesbeter chromosoom....en ik ga niet vechten tegen de bierkaai...heb mijn tijd gelukkig een stuk beter te besteden.

Ook een grote haak gaat losschieten als de rest niet klopt...simpel zat....

Rik gaf zonder t te weten het antwoord al...
Onderlijn schiet los met een kleinere haak...zodra er een grotere haak op is gezet werkt t wel volgens zijn zeggen...met ndere woorden....( en nu komt t) :lol: er klopte dus iets niet aan de verhoudingen van de onderlijn presentatie toen deze met een kleine haak gemaakt was.
Het is dus een kwestie van gebrek aan inzicht op t werkend vermogen van een rig..
Daarnaast (niet richting jouw Rik) zijn ze vaak te eigenwijs om iets van een ander aan te nemen... (Bierkaai) :roll:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

07-07-2013 19:01

Jeroen v Engelenburg schreef:Het is dus een kwestie van gebrek aan inzicht op t werkend vermogen van een rig..


En net daarom heb ik mij geregistreerd op dit forum om van de kenners wat bij te leren.Stam nog uit de dinosaurustijd af toen er nog met deegbollen met hondenvoer zonder lood of wat dan ook werd gevist(trouwens met succes :roll: )
Ben net terug begonnen en loop dus enorm achter qua evolutie van het karpervissen.Bij elke sessie heb ik de indruk dat ik weer iets heb bijgeleerd omdat ik probeer de adviezen in de praktijk om te zetten.
Let op:als ik er geen vertrouwen in heb gebruik ik het niet hoor,heb nog steeds een eigen mening gelukkig.
Zolang de aanbeten er zijn kan ik verder want daar begint het mee.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

07-07-2013 19:35

Wens je een hoop succes als je denk dat je een gebrek aan inzicht gaat leren op t board...

Enniewee...

Qua evolutie van het karpervissen zitten we al veel veel veel te ver...juist de basis van de efficiënte dingen uit mijn visserij stammen af uit het dinosaurustijd...als je t nu niet begrijpt,..begreep je t toen waarschijnlijk ook niet.(no offense)
KISS methode blijft...indien goed ingezet de meest succesvolle manier van vissen

Teveel mensen aan de waterkant die alles beter denken te weten,..te weinig die t werkelijk snappen....en nog maar een enkeling die nog niet moe gestreden is in een poging wat wijsheid over te geven aan anderen...
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.