Welke haak?


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-07-2013 20:30

Jeroen
Je zegt zelf dat he nooit te oud bent om te leren, en dat velen een ikweettochallesbeter chromosoom hebben. Gekke is dat jij nu juist dat doet. Ik was/ben ook een groot voorstander van kleine haken, echter ik weet niet alles beter en ik ben niet te oud om te leren. Afgelopen voorjaar relatief veel lossers gehad op een niet nader te niemen water en frankrijk met een hoog gemiddeld gewicht. Ik weet heus wel een onderlijn te knopen en ook aan de omstandigheden aan te passen, echter het probleem bleef. Tjah en als een aantal lokals en andere vissers het probleem niet hebben met grotere haken (mt4 superhook), wie weet dan alles beter? En als je erover nadenkt is een mt4 in zon muil net zo groot als een 8je in een andere situatie.
Wanneer de karpers zachte bekken hebben wil een grotere haak ook helpen belemaal als deze gezet is (thanx luc) de nieuwe korda continental bijv.... maar goed geloof wat jij wil, maar sluit een andere oplosaing nooit uit, die fout heb ik ook vaak genoeg gemaakt
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-07-2013 20:43

Jeroen,ik wist ook dat je daarop doelde.vandaar dat ik ook even vermelde dat ik daar wel degelijk mee bezig ben geweest.
mijn visserij is waarschijnlijk kwa inzicht niet geschikt voor een klein haakje,ondanks heb ik van alles geprobeerd.
de 3 ponders zijn voor die pisput watertjes wel wat te zwaar,de zachte bekken werken ook niet mee,maar heus niet alles zonder succes hoor,heb er zat gevangen met kleine haakmaatjes !
maar elke losser is er 1 teveel,en zoek je dus automatisch naar het betere.
perfectionistisch bestaat niet in het vissen,het blijft jagen,trial and error..
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

07-07-2013 21:26

Martijn, zachte bekken vind ik persoonlijk een fabel...het kraakbeen van een onderlip zal altijd een bepaalde Lees...minimale hardheid hebben....de hoeken van de bek is een ander verhaal.
Ik weet gelukkig niet alles beter....zat vorig jaar te vissen met éne K aan het twentekanaal...en die heeft mij, zonder teveel poespas ervan te weten overtuigen dat een LS meer aanbeten oplevert dan een klauwhaak...wat ik ook heb ondervonden.
Een klauwhaak zit vaster, een Ls krijgt meer aanbeten.

Het vervelende aan mij is dat je me moet overtuigen en het ook werkelijk zelf moet ervaren...en dat lukt er helaas niet zo heel veel...waarom zou ik veranderen van haak als ik een op een 0 lossers streak ben?
Een dikke lip is een dikke lip,...ongeacht t aantal kilo's wat erachteraan sleept...25 of 35 kilo...zal niet in de lip zitten dat gewicht.
If it ain't broken..don't try to fix it

Rik,

Als jij zoals je eerder zelf aangaf, al je vissen nu in het midden van de onderlip haakt...kan je geen last hebben van de "zachte bek" :wink:

Vast is vast...ongeacht de stokken die op de kant staan...als die losschiet/uitscheurt heeft ie nooit VAST gezeten.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-07-2013 21:44

Jeroen
Jij stelt terecht dat jij geen lossers hebt. Dan ook nooit veranderen van systeem en haak. Echter die lossers gaan er echt wel een keer komen op wat voor water dan ook. En zachte bekken een fabel? Tjah het is soms gewoon onmogelijk om alle vissen precies onderin en in het midden te haken. Dat het jou lukt, prima, lukt mij vaak ook. Echter niet alle omstandigheden zijn hetzelfde. ..
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-07-2013 22:04

De manier van azen is niet altijd te beinvloeden.
Daardoor ook vissen haken op plekken waar je het liever niet heb.
Soms lastig als je verschillende vissen op de stek hebt, met verschillende manieren
van azen.
Vooral in deze tijd van warmere watertemperaturen en veel zwemmende vissen
(die al zwemmend wat mee/op pakken) zal er best (onbedoelde) schade aangericht worden.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

07-07-2013 22:19

Hoop scenario's mogen meemaken al,zware obstakels, gigantische afstanden,winter, zomer,.. grote vissen en knollen...zullen er nog een hoop komen ook mag ik hopen...
So far so good,... :lol:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

07-07-2013 23:11

Toch wil ik nog even terugkomen op het in jullie ogen zachte bekken verhaal...sorry boys, moet alles via de telefoon doen :lol:

Een "zachte bek" zou bij hoge uitzondering kunnen voor komen op water waar werkelijk nog nooit is gevist en waar enkel zacht voedsel en boterzachte blubber voor komt.(zulke wateren bestaan denk ik niet meer?, en ken je er wel 1 snap ik niet wat je hier op t board aan het doen bent) :lol: :wink:
Dan zou een vis door jaren van evolutie misschien een zachtere bek krijgen.
Bij elke haak die er in de bek komt zal er een littekenweefsel vormen op de wond waardoor dit harder wordt dan voor de prik..

En hoe test je in godsnaam de hardheid van een bek....kijk als die losschiet kan je gerust voor je gemoedstoestand, je uitscheurder aan een te zachte bek "verantwoorden"( zal niet snel iemand zijn die denkt dat het aan zijn kunde ligt of aan zijn rig...nietwaar?)...maar om werkelijk de hardheid van een bek te testen zou je je haak bij een gevangen vis, op de kant nog eens moeten laten prikken en dan met kracht proberen door het vlees te trekken ....Niet? 8)
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-07-2013 08:57

Zachte bekken of niet, uitscheuren is ruk. Daar doet een al dan niet zachte bek niks aan af. Voor mij is een harde of zachte bek (als je dat onderscheid zou kunnen maken) ook geen punt om rekening mee te houden: die haak moet gewoon in de onderlip, dan is er niks aan de hand. Moet ik een 4tje gebruiken om de haak daar te krijgen waar ik wil, dan doe ik dat. Lukt het met een 8je? Ook goed. Of de haak nou een klauwhaak is of een longshank, als ie achter die onderlip zit, zit ie vast. Het haaktype is voor mij dan ook geen middel om uitscheuren tegen te gaan, maar een middel om te haken waar ik dat wil. Want dat is het beste middel tegen uitscheuren: op de juiste plek haken.

En ja, ook ik heb wel eens een vis op een k*tplek gehaakt. Het blijft nu eenmaal vissen, een bepaalde schade zullen we altijd aan blijven richten.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

09-07-2013 21:49

Heb de raad opgevolgd,ben vandaag nieuwe haken gaan halen,de fox kuro S2 maatje 6 en de Piet Vogel coated claw maatje 6.
Die zijn echt een pak groter dan de Korda wide gape X maatje 8.
De Piet vogel maatje 6 blijkt de grootste te zijn.
Nu nog een goede rig monteren en hopelijk zijn de vele lossers van de baan.
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars