wel of geen rig tube


Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

16-06-2013 19:25

hallo mensen.
ik vroeg mij af of mijn rig tube wel nodig is.
is vis met inline lood van fox.
waar ik altijd soon 50 cm rig tube op schuif.
en daarop een slider.

ik was aan het denken om gewoon een inline fox lood.
en dan geen tube maar dan een klein loodhageltje waar de slider op valt.
ik denk dat dit beter is omdat het water erg helder is bij ons.

als ik mijn lijn uitgooi zal die dan eerder in de knoop komen.
omdat er geen tube op zit of valt dat wel mee ...?

Gr jeroen
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

16-06-2013 19:39

Wat is het nut van rigtube in jouw ogen?
Niet om jouw slider op zn plaats te houden hoor.
Zoek een tube die t beste bij de bodem past.
Of een freefall leader oid.

De voordelen zullen niet opwegen tegen de nadelen...
Wannie Wedduh?!
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

16-06-2013 20:48

Ik gooide het wel vaak in knoop zonder tube en ik had ook inline lood van fox
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

16-06-2013 21:05

Davy Meulenberg schreef:Wat is het nut van rigtube in jouw ogen?
Niet om jouw slider op zn plaats te houden hoor.
Zoek een tube die t beste bij de bodem past.
Of een freefall leader oid.

De voordelen zullen niet opwegen tegen de nadelen...



Ik durf in sommige gevallen te zeggen dat het 100% tegenovergesteld is!
Ik heb namelijk al vaak gezien dat het weglaten van een tube wel degelijk meer vis op leverde ZEKER in heel helder water !
Vroeger en eigenlijk altijd nam ik het ook voor waarheid aan dat tube zo veel voordelen had maar dat valt wel mee.

Berscherming van de vis : Vroeger viste ik nooit met tube en ik heb nog nooit een vis verminkt met nylon.
In de knoop gooien : Nouuuuu dat valt wel mee.
Het zinken van de lijn : Vroeger was mijn 1e lood met tube ( 14 jaar geleden een stuk lood vast om een plastic rietje er door ) nou ook niet je van het , daarna de iets soepele maar nog niet zinkende tube heel leuk maar pas met het komen van tungsten tube ( de zinkende ) had een tube een klein beetje meerwaarde omdat de tube dan wel zinkt.

Nu heb je genoeg zinkende lijnen dus de meerwaarde voor mij is een beetje weg zeker op heel helder water als ik er zo eens over nadenk.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

16-06-2013 21:36

Danny Slaats schreef:Ik durf in sommige gevallen te zeggen dat het 100% tegenovergesteld is!
Ik heb namelijk al vaak gezien dat het weglaten van een tube wel degelijk meer vis op leverde ZEKER in heel helder water !
Vroeger en eigenlijk altijd nam ik het ook voor waarheid aan dat tube zo veel voordelen had maar dat valt wel mee.

Berscherming van de vis : Vroeger viste ik nooit met tube en ik heb nog nooit een vis verminkt met nylon.
In de knoop gooien : Nouuuuu dat valt wel mee.
Het zinken van de lijn : Vroeger was mijn 1e lood met tube ( 14 jaar geleden een stuk lood vast om een plastic rietje er door ) nou ook niet je van het , daarna de iets soepele maar nog niet zinkende tube heel leuk maar pas met het komen van tungsten tube ( de zinkende ) had een tube een klein beetje meerwaarde omdat de tube dan wel zinkt.

Nu heb je genoeg zinkende lijnen dus de meerwaarde voor mij is een beetje weg zeker op heel helder water als ik er zo eens over nadenk.


Je hoort mij toch niet zeggen dat het je geen extra vis op KAN leveren.

Wil ook niet zeggen dat je elke vis beschadigd, maar de kans is veel groter dat je hem op deze manier beschadigd, dit wordt minder bij een dikke voorslag.

Vroeger gebruikte men ook geen onthaakmat, waren er toen meer vissen beschadigd dan tegenwoordig?

Alles voor het welzijn van de vis, hoor ik vaak genoeg roepen, geldt dat niet als het in eigen belang kan zijn?

Zorg liever voor een goed gecamoufleerde leader oid, in mijn ogen een betere oplossing.
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

16-06-2013 21:50

Danny Slaats schreef:Vroeger was mijn 1e lood met tube ( 14 jaar geleden een stuk lood vast om een plastic rietje er door )


tengeltubes ftw )
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

16-06-2013 21:59

@ davy

Het was ook niet als aanval bedoelt en ik vis zelf ook met free fall enzo maar ik heb het ook gezien bij mensen die echt wel het beste voor hebben met de karpers en toch niet met tube of freel fall visten en ook het geld uitgaven aan dure onthaakmatten en alles voor vis veiligheid maar bij al hun vissen zat geen enkele beschadigde vis bij dus of die tube of free fall ECHT! nodig is waag ik dus ook te betwijfelen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

17-06-2013 00:24

Hallo,

Nu lees ik in je eerste bericht dat je een loodhageltje wil gebruiken om je slider te laten stoppen. Dan kan je toch niet meer je inline lood lossen bij een eventuele lijnbreuk. Verder vis ik zelf altijd met freefall, deze kan je ook in meerdere kleuren krijgen. En heeft Korea geen doorzichtige leaders? Geloof dat ik die een keer ergens heb gezien. Zonder leader of tube zal vast en zeker wel kunnen, en voor beschadiging van de vis ben ik dan ook niet bang.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-06-2013 07:37

Sommige mensen zouden er goed aan doen om te leren ingooien en dan m.n. het afremmen, scheelt een hoop in de war gooien en onzekerheid.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-06-2013 08:39

Korea, noord of zuid :lol:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-06-2013 12:19

pj otte schreef:Korea, noord of zuid :lol:

???????? Begint de dementie toe te slaan?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-06-2013 12:33

Korea,

Uit Wikipedia,

Is een Oost-Aziatische gebied dat is opgedeeld in twee afzonderlijke soevereine staten , Noord-Korea en Zuid-Korea . Gelegen op het Koreaanse schiereiland , is Korea begrensd door China naar het noordwesten en Rusland naar het noordoosten. Het is gescheiden van Japan in het oosten door de Straat Korea en de Japanse Zee (Oostzee), en het is gescheiden van Taiwan in het zuiden door de Oost-Chinese Zee .


Weinig aan toe te voegen!!

Groet,
Peter
_____________________
Als frustaties toeslaan vergeet men de feiten. :lol:
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

17-06-2013 13:26

pj otte schreef:24 pagina's advies en dat is geen onzin.


En nu weer on topic want dit is wel onzin :oops: :lol:
jaakop visser schreef:Hallo,

Nu lees ik in je eerste bericht dat je een loodhageltje wil gebruiken om je slider te laten stoppen. Dan kan je toch niet meer je inline lood lossen bij een eventuele lijnbreuk. Verder vis ik zelf altijd met freefall, deze kan je ook in meerdere kleuren krijgen. En heeft Korda geen doorzichtige leaders? Geloof dat ik die een keer ergens heb gezien. Zonder leader of tube zal vast en zeker wel kunnen, en voor beschadiging van de vis ben ik dan ook niet bang.


Zo dat is beter :D
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

17-06-2013 15:26

Nu we het hebben over het gebruiken van een rig tube een vraag terug :

Ik vis nagenoeg altijd met een rigtube van ca. 50 - 100 cm lang.

Ik vis momenteel veel op een afgraving met knetter helder water. Is het dan verstandig om een zandkleur (gravel) tube te gebruiken of kan een groene tube ook wel ? Ben benieuwd naar jullie mening / opmerkingen / ideeen / gedachtes etc.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

17-06-2013 15:35

als er ook takjes op de grond liggen is de groene (donkere) geen probleem in mijn ogen. Zit je op een schone plek dan zou je het beste voor de zandkleur kiezen.

Persoonlijk zou ik voor een fluorcarbon leader gaan oid.

We gaan er dan maar even van uit dat het een plas is waar vaker statisch gevist wordt op karper.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

17-06-2013 15:42

Anders typ je even exact mijn antwoord neer Patric... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

17-06-2013 15:51

Patric en Mart,

Klopt wordt zeker meer (statisch) gevist. Lastig in te schatten hoe de bodem op meer dan 5 meter is maar ik heb al enkele "zanderige" en enkele "groenere" stekken gezien.

Wat ik momenteel veel doe is vooraf met 't waadpak voorzichtig bekijken hoe de stekken van structuur etc zijn om zodoende een mooie strategie (lees rig) in te zetten. Plus heb ik als voordeel gemerkt dat je je rig zo perfect kan positioneren zonder te twijfelen over of je rig wel goed ligt.

Zal eens een gravel en een weed tube gaan testen, kijken of het verschil in vangsten oplevert ! :)
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

17-06-2013 16:05

Mart Honen schreef:Anders typ je even exact mijn antwoord neer Patric... :wink:


LoL. :lol:
In mijn vrijetijd klus ik wat bij in mind-reading :wink:
Ze noemen me ook wel eens de carp-whisper :P

Hugo,

Ben benieuwd naar de resultaat.
PS. vergeet de fluorcarbon leader niet he!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

17-06-2013 16:09

Ik ga eens rond kijken bij de 'local tackle shop' naar een goede fluorcarbon leader.

Benieuwd hoe de resultaten zijn !

Ga vanavond eerste sessie proberen met 'andere rigs' dus ik HOOp dat jullie morgen meer weten haha
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

17-06-2013 16:16

PS. verwijt niet iedere vangst na verandering naar een succes verandering. Maar test het ietwat langer.
Vertrouwen moet groeien!

Hoe dan ook wens ik je natuurlijk een slapeloze nacht. Succes man!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

17-06-2013 16:21

Patric,

Nee ik ga wel langer testen haha maar vanavond staat sessie #1 op de planning met een andere taktiek :wink:

maar ik ga geen nacht. Morgen weer arbeiten dus helaas een sessie tot klokslag 00:00
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-06-2013 16:51

Zou eens na kijken welke kleuren een vis als karper kan onderscheiden. Nu is het net een loterij, of zetten we het onder de noemer baad het niet het schaad ook niet??

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-06-2013 17:56

rood spectrum
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-06-2013 07:58

@PJ, 99% van de successen wordt achteraf aan de verkeerde dingen toegeschreven. Je leest het ook veel in de bladen "Toen ik veranderde van haakmaat, sprong de vis bijna vanzelf op de kant" Als je dan vervolgens het hele artikel eens goed leest, blijken zo ook de rig- & hairlengte aangepast te hebben. (dit slechts ter voorbeeld).

@Klaas, daarom vis jij met rode onderlijn, leader en bordeaux lood?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)