Spodrig


Plaats reactie
Rick Acker
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-09-2009 20:11

04-06-2013 01:08

Hallo,

Met het lekkere weer dat eraan komt wil ik eens gaan experimenteren met de spodrig, echter zat ik nog met enkele vragen waarop ik hopelijk hier een antwoord kan krijgen.

Welk soort haak is aan te rijden bij deze visserij?
Zelf dacht ik aan een wide-gape type, gewoonweg omdat deze in mijn ogen toch goed vlees pakt. Maar een curve shank heeft in mijn ogen weer betere draaieigenschappen. Zijn deze eigenschappen ook belangrijk bij het gebruik van de spodrig, of is dit minder belangrijk omdat de vis bij deze rig niet in de onderlip wordt gehaakt?

Bij mijn zoektocht op google vond ik een artikel op carpfeeling waarin een spodrig met een lengte van 1 meter werd gebruikt. Natuurlijk weet ik dat ik ook een kortere/langere onderlijn kan monteren, maar zal dit het ''in de war gooien'' nog kunnen beinvloeden? Ik kan me voorstellen dat een langere lijn over het algemeen sneller om de spod heen kan gaan draaien, maar gebeurd dit ook echt hinderlijk vaak? En is hier misschien wat aan te doen tijdens het inwerpen. bijvoorbeeld het met de hand bijremmen van de worp? Natuurlijk kom ik daar zelf wel achter tijdens het vissen, maar aangezien ik morgen de rigs wil gaan knopen zou het fijn zijn om een indicatie te krijgen van wat nou vooral invloed heeft op het in de war gooien, zodat ik hier mijn rigs op kan aanpassen.

Als laatste zou ik graag nog willen weten of iemand nog goede (wolkende) toevoegingen weet waarmee ik de volgende mix kan verrijken: Starbaits cloudy spodmix, kokosmelk, gecrushte hennep en maïs, tonijn in zonnebloemolie en wat witvislokvoer. Zelf dacht ik aan misschien nog wat melkpoeder alleen ik weet niet welke ik dan het beste kan gebruiken, gewoon de supermarkt variant?


Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met mijn vragen!

Alvast bedankt!

M.v.g.
Rick van den Acker
M.v.g. Rick van den Acker
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

04-06-2013 08:38

Rick,

Misschien kun je met één of ander pva-product je rig zekeren tijdens de worp. Met een foampje bijvoorbeeld.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-06-2013 08:56

Rick,

Ik gebruik een kortstelige haak met rechte punt, het is de bedoeling dat de vis zich haakt op de weerstand van de spod. Maatje 9 of 10 voldoet erg goed, kort hairtje met zinkende (!) plastic maiskorrel. Je vist met een gestrekte onderlijn dus indraaien is minder van belang. Gewoon een nylon onderlijn van ongeveer 1 meter inderdaad, met licht afremmen voorkom je in de war werpen, PVA is niet nodig. Klinkt als een reeks prima ingrediënten die je wilt gebruiken. Zelf pureer ik ook een deel van de blikmais en voeg cornflakes toe. Gecondenseerde melk wolkt ook erg fijn. Succes!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-06-2013 09:04

Is de lengte van de onderlijn niet afhankelijk van de diepte waarop je vis verwacht?
Stel je weet dat ze op 2 mtr onder oppervlakte zwemmen, hoe effectief is dan de 1 mtr?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-06-2013 09:16

Tuurlijk kun je wat variëren en experimenteren, echter gebruik je licht/wolkend voer waar de vis als het goed is actief op gaat azen, dus wil je je aas daar dicht bij in de buurt vissen. 1 meter is een prima lengte gebleken om mee te starten.

Groeten,

Mark
Rick Acker
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-09-2009 20:11

04-06-2013 12:00

Hoi iedereen,

Dank voor jullie snelle antwoord, de meeste dingen zijn nu helemaal helder :D.

Toch heb ik nog een vraag voor jullie: Is het verstandig de spodrig met een drijvende lijn te vissen of kan hij ook gewoon gevist worden met een zinkende lijn? Persoonlijk denk ik dat een drijvende lijn beter zal zijn omdat de lijn anders in een boog komt te staan in het water, want tussen top en spod zal de lijn volgens mijn beredenering afzinken, wat als gevolg kan hebben dat ik lijnzwemmers krijg en zodoende de vis verstoor..

Ik hoop dat jullie hier ook nog tips over hebben!

M.v.g.
Rick van den Acker
M.v.g. Rick van den Acker
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-06-2013 20:36

En die lijn zal niet op en neer gaan door golfjes? :wink:
of ga je alleen met windstil weer? :lol:

Als het goed gaat, en jij hebt een paar keer gespod zonder haaklijn, hoef je je daar echt geen
zorgen om te maken hoor. :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Rick Acker
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-09-2009 20:11

05-06-2013 01:17

Daar heb je een goed punt Fred! thanks voor het meedenken!

Morgenavond naar het water, vandaag al enkele vissen in de bovenste waterlagen gespot ;)
M.v.g. Rick van den Acker
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-06-2013 16:54

Rick,

Gewoon zinkende nylon, het is juist de bedoeling dat je haakaas in het voerspoor dwarrelt dat langzaam uit de spod komt. Vandaar ook de opmerking van de zinkende plastic maiskorrel. Je vist dus niet met drijvend aas, maar ongeveer een meter recht onder het oppervlak. Grote voordeel is dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je een eend o.i.d. haakt.

Groeten,

Mark
Rick Acker
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-09-2009 20:11

05-06-2013 17:39

Mark, dat snapte ik al hoor :). Met mijn vraag doelde ik op mijn hoofdlijn die tussen mijn hengel en de spod loopt :). Maar toch bedankt voor het meedenken!
M.v.g. Rick van den Acker
Plaats reactie