PVA systemen??


Plaats reactie
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

22-05-2013 22:34

Dag iedereen,

ik ben de laatste tijd wat aan het surfen en filmpjes op youtube aan het bekijken over het karpervissen.
Bij mijn hengelsportwinkel kreeg ik onlangs een gratis dvdtje van korda. :)

Daar zag ik mensen die met PVA systemen vissen, maar dat is me niet helemaal duidelijk. :roll:
Dus zou ik enkele vragen willen stellen hierover.

1)Hoe werkt het?
2)Hoe gebruik je het?
3)Helpt het?
4)Kun je het gebruiken op eender welke rig?

Dit zijn maar enkele vragen die me op diet ogenblik te binnen schieten.
Misschien komen er nog wel meer, maar hier kunnen we al mee starten :wink:

Groetjes, JC
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

22-05-2013 22:39

> Daar zag ik mensen die met PVA systemen vissen, maar dat is me niet helemaal duidelijk.

Uh, niet helemaal. Of bedoel je "helemaal niet, en ook nog nooit naar informatie gezocht". Tenminste gezien de vragen lijkt het daarop.
Probeer eerst google maar eens voordat je anderen alles voor je uit wil laten kauwen..

PS: om je meteen uit de eerste droom te helpen ==> PVA is geen systeem (duidt op "helemaal niet")
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-05-2013 00:16

Ach Leen,
Soms kun je ook wat vragen beantwoorden.

PVA lost op door dat het gemaakt is van plantaardigzetmeel lost 100% op in water.
Dus alleen bruikbaar met voer wat is aangemaakt is met olie of waar het olie gehalte hoger is dan het water gehalte.
Hoe je het gebruikt, tja als je de dvd goed bekeken hebt kun je zien hoe het werkt ;)
Anders internet.
Of het helpt, jazeker heb het veel gebruikt voor dat ik een voerboot had.
Ideaal om je aas zeer compact op de plek te krijgen.

Is te gebruiken voor elk systeem die er is, soms moet je wel wat aanpassen.
Dat leer met de tijd van gebruik.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-05-2013 08:26

Ja Kenny, of je komt even van je hoge paard af en geeft 1 echt antwoord?
Jouw groene naam doet mij e.e.a. vermoeden over jouw rol op dit board en je neemt Leen de maat om vervolgens zelf te verwijzen naar internet? Dit is toch internet?

@Jeroen,
PVA = Poly Vinyl Alcohol, waarbij de alcohol zorgt dat het materiaal inderdaad wateroplosbaar is. De hoeveelheid alcohol is maatgevend voor de watertemp waarin het nog redelijk oplost. Test het du eerst met water waarin je wilt vissen, als het niet oplost is het op zijn minst onhandig. Het kan in verschillende verschijningen in de karpervisserij gebruikt worden, voorwaarde is dat het spul wat je ermee vervoerd weinig water bevat, omdat het anders te vroeg op zou lossen.
-
1. String, is een soort draad, die je kan gebruiken om boilies mee aan elkaar te rijgen. Deze boilies kun je dan aan je onderlijn hangen, hiermee zorg je dat je een paar boilies redelijk dicht bij je haak en haakaas hebt liggen. Je kunt er van alles mee knopen dat los moet gaan als het eenmaal in het water ligt.
2. Tape, als string maar dan in een platte veter uitvoering.
3. Mesh, een soort kous waar je kleinere deeltjes in kan persen met een pers systeem. Denk hierbij aan boilie kruimels, halve boilies maar ook grondvoer voor een stickmix.
4. Zakjes, hier kun je nog kleinere deeltjes mee vervoeren. Hennep, klein kruim, dip, goo .... whatever.

Ook ter overdenking is het strak trekken van de PVA. Hoe strakker jij het maakt, hoe verspreider je voer op de bodem komt te liggen.

Voor filmpjes verwijs ik je graag naar youtube zoek bijvoorbeeld op PVA bag fishing, dan krijg je dit als resultaat:
https://www.youtube.com/results?search_ ... Rk6UMwmlBU
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

23-05-2013 17:08

Hallo,

@Leen, ik dacht dat dit forum wel iets persoonlijkers was om iets op te zoeken of te vragen :roll:

@Kenny, oké, bedankt voor de reactie! :D

@Marc, nu is het al een pak duidelijker voor mij! :P
Welke zou jij aanraden met de Chod-rig ([url]http://nl.korda.co.uk/rigz/?id=10[/url]
en de gewone rig met lood op de grond (zelfhaaksysteem)?

Ik ben ook misschien van plan om goo te gebruiken op beide. Maar mijn probleem is dat er wel wat planten staan op de plek waar ik meestal vis. (vandaar de Chod-rig)

Alvast bedankt!!

Groetjes, JC
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-05-2013 07:48

Ik zou een chodrig juist solo vissen, dus een popupje eraan in de smaak waarmee je ook voert, maar geen PVA aan de chod zelf.
Hierdoor kan je alleen maar het effect van de chod om zeep helpen, in mijn ogen. Ik vis hem altijd vrij bewegend over mijn leader waardoor ik kans maak dat hij redelijk boven aan op de planten blijft liggen. Dan verspreid een paar boilies in de omgeving schieten met een katapult. Als ik er al Goo op zou willen doen, dan alleen de water gedragene, dus die op de bodem een wolk veroorzaakt. JE wilt de vis op dezelfde hoogte door de planten krijgen als jouw haakaas, toch?

Bodem, dan kies ik nog wel eens voor een PVA zakje, met boilie kruim. Kruim in je zakje, lood + soepele onderlijn incluis haak(aas) er ook in, kruim boven op je rigje en vervolgens het zakje zo strak mogelijk aandraaien en afdichten rond je hoofdlijn draaien. Een paar kleine gaatjes in je zakje prikken met je boilienaald en werpen maar. Weer een paar freebee's rond je stek schieten en vangen maar.

Hoeveelheid (voor)voeren is afhankelijk van het bestand en de manier waarop ze azen. Veel vissen is meer voer, zwemmend azen is verspreid voeren.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

24-05-2013 15:00

Bij een chodrig doe ik wel is het lood in een pva zakje gevuld met boilliekruim en pellets.
As the weed gets thicker, minds get sicker
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

24-05-2013 16:40

Zal eerst eens kijken of het iets word zonder pva ;)

Maar toch allemaal hartelijk dank voor de hulp!!

Groetjes, JC
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-06-2013 20:28

PVA lost op door dat het gemaakt is van plantaardigzetmeel


Polyvinylalcohol (PVOH, PVA, of PVAL) is een in water oplosbaar, synthetisch polymeer (wikepedia).

Zo zijn er synthetische én plantaardige wokkels in omloop, maar het één is niet het ander. Beide vervullen als product in de visserij dezelfde functie en vandaar waarschijnlijk de veralgemening in naamgebruik. PVA tape, string, mesh etc is synthetisch...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Koen v.d. Heijden
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-06-2013 11:40
Locatie: asten

26-06-2013 10:45

hoi
je moet gewoon wat voer in een pva zakje stoppen
en dan aan de haak prikken het lost op en dan licht het voer mooi om je aas heen
succes ermee!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

26-06-2013 17:16

Ik doe het anders,standaardrig van 20cm ongeveer.Lood,rig met boilie,pellets en andere(tijgernoten gemalen boilie enz)allemaal mee in het pva zakje.Gebruik wel lood van fox dat dezelfde kleur als mijn boilies heeft.
Werkt schitterend in combinatie met de PVA zakjes van Korda.
Binnen de 30sec is het zakje opgelost en ligt je rig mooi in een voerhoopje.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Plaats reactie