Vraag over vissen met slappe lijnen


Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-03-2013 08:24

Beste ervaringsdeskundigen :lol: ,

Ik twijfel al tijden over of ik met slappe lijnen wil gaan vissen.

Ik vis namelijk zelf voornamelijk op twee visstekken. De eerste plek is een beek (10-15 meter breed) met licht stromend water. De tweede plek is een grote (voorheen) zandafgraving van 20-25 ha.

Ik hoor van vele karpervissers (die ik bijv. op de visstekken tegenkom) dat het vissen met slappe lijnen veel vissen oplevert omdat de vissen zo de lijn niet voelt en er niet van schrikt.

Ik heb eigenlijk een tweetal vragen:

1) Is het vissen met slappe lijnen goed mogelijk op de beek (10-15 meter breed)? Vis op max 30 meter en gebruik nu toplood.
2) Stel dat een karper zich haakt, hoe registreer je dan de beet wanneer de vis naar je toe zwemt (Zakker)? Dit omdat je waker op de grond geplaatst is.

Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen met deze vragen. Thnx 8)
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

22-03-2013 08:37

Hallo Hugo ,

Ik viste eerst ook altijd met een toploodje totdat er ook mensen tegen mij zeiden dat ik beter met slappe lijnen kon vissen. Ik ging het toen ook proberen en ving toen meteen vis dus het werkt wel goed.

Vraag 1 :
Ik denk dat je het daar wel kan gebruiken en dat je er ook wel meer vis door gaat vangen.

Vraag 2 :
Als je een zakker krijgt dan zwemt te vis dus naar je toe en toen dacht ik ook altijd dat je dan geen beetregistratie krijgt. Maar als de vis naar jou toe zwemt gaat je lijn in een boog terug dus krijg je altijd een aanbeet .

Ik hoop dat je het zo begrijpt , ik zou het zeker een keer gaan proberen. Tenzij je niet tegen obstakels aan vist kan het zeker in je voordeel werken en ga je meer vis vangen .

Mvg Brent
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-03-2013 08:42

Brent,

Thnx voor je reactie !

Ik snap zeker hoe het in zijn werk gaat. Ook hoe de registratie werkt als de vis naar je toe zwemt.

Ik wil het zeker gaan proberen want ik weet ook dat de grote plas waar ik op zit veel vissen erg voorzichtig zijn in het azen en oppakken van haakaas. Dus wellicht helpt mijn nieuwe 'strategie'.

Op de planning stond deze week al te gaan proberen MAAR dat fijne Nederlandse weer laat mij weer in de steek en ik ben er ook nog eens flink slecht door in orde dus volgende week maar eens testen of het werkt.

Heb je nog tips over hoe ik mijn lijn goed slap kan leggen? Ingooien en dan top onderwater doen? Of hoe doe jij dit ?

Hugo
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
mike rottink
Berichten: 84
Lid geworden op: 12-08-2012 10:58
Locatie: twente

22-03-2013 08:53

Wat ook fijn werkt voor slappelijn vissen is flying backleads gebruiken van korda deze glijden van de rig weg over de lijn zodat het laatste stukje lijn op de bodem ligt. Dit samen met een wat slappere lijn zorgt dat de lijn altijd over de bodem ligt.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-03-2013 08:58

Mike,

Gebruik altijd Flying Backlead want inderdaad dat zorgt ervoor dat het laatste gedeelte van je lijn sowieso goed plan ligt. Gebruik daarnaast ook altijd één meter tube minimaal. Dit om de vis te beschermen tegen de lijn en omdat in de zomer de beek nogal wat plomp bevat. Zodoende probeer ik de vis en de ´natuur´ te beschermen.

Maar in de zomer zal ik niet/nauwelijks op de beken vissen ivm onmogelijkheid om er te vissen ivm plomp.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

22-03-2013 09:56

Even ingaan op het slap vissen hoe slap is slap ?

zelf doe ik het namelijk puur gevoelsmatig als ik het doe maar ben benieuwd of mensen er ook een soort voor regel voor hebben .

zelf gooi ik mijn hengels in en wacht ik tot de lijn naar mij lood wijst dan leg ik hem in de steun en geef wat lijn als dat nodig is tot ik de top op een bepaalde hoogte heb en dan laat ik hem zo afzinken om hem daarna in de pieper te leggen

( een soort van a kwadraat plus b kwadraat = c kwadraat oplossing )


Heeft iemand een soort van vuistregel die ze aanhouden voor een bepaalde afstand met het aantal meter dat ze slap laten liggen of een uitleg graag hoe ze dat bepalen.
Laatst gewijzigd door Danny Slaats op 22-03-2013 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-03-2013 10:00

Danny,

Goede vraag. Maar hoe doe jij dat dan? Ik heb er nog 0.00 verstand van dus ik hoor graag hoe jij dit aanpakt e.d.

Heb je tips/trucs ?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

22-03-2013 10:08

heb even mijn post aangepast hugo zo dus ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

22-03-2013 10:21

Wat ik altijd doe: Ik gooi in, laat m,n lijn afzinken, en geef dan nog een meter lijn. Dan leg ik de hengel
op de steunen. Als de hengel op de steun ligt, wacht ik ff een minuutje. Als je ziet dan dat de lijn weer iets naar voren
loopt, geef ik nogmaals wat lijn. Ik maak gebruik van de nieuwe fox wakertjes. Hierdoor BLIJFT je lijn ook slap!
Vis zelf meestal dichtbij 5-30mtr en bebruik 37/00 x-lijn. zinkt als een baksteen.

gr, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-03-2013 10:27

Dank Fred en Danny voor jullie tips.

Ga er zsm mee aan de slag !
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

22-03-2013 10:28

@danny
Een vuistregel niet echt, maar ik wil wel dat m,n lijn vanaf m,n top naar beneden gaat ipv naar voren.
Maar zoals gezegd: ik vis vaak 5-30mtr vanaf m,n hengel. Top vd hengel heb ik ook meestal gelijk met de oever,
dus geen hengel boven het water hangend.

Persoonlijk denk ik als je met zwaardere fluolijn vist EN wat grotere afstand hoeft het niet zo slap.


@Hugo, Mooi om te lezen dat je bewuste keuze,s maakt ivm plompenbedden, en als JIJ je er niet prettig bij voelt
er niet gaat vissen. :wink: TOP !
Laatst gewijzigd door Fred Hazenbroek op 22-03-2013 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-03-2013 10:28

Hugo,

Als je de lijn geduldig af laat zinken (dus behoorlijk wat lijn geven en geen swinger of hanger er aan hangen) en vervolgens een heel licht hangertje gebruikt (liefst geklemd op de lijn), komt je hanger niet op de grond te liggen. Heb je toch nog enige terugzakindicatie.
Fox en Korda hebben er mooie hangers voor. (Respectievelijk de Slik Bobbin en Stow Bobbin.)

Ook kun je met een running rig vissen. I.c.m. voldoende zwaar lood, krijg je dan bij een terugzwemmer gewoon een oploper. Als je begrijpt wat ik bedoel. :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-03-2013 10:43

Fred,

Weetje wat het is. De beek raakt zo overwoekerd van plomp dat je echt spreekwoordelijk door de bomen het bos niet meer ziet. De kans is dan zo groot dat als je dan een vis vangt de lijn vast komt te zitten met alle gevolgen van dien. Ik vis veelal in het voorjaar en najaar op deze beek omdat er dan nog amper plomp te vinden is. Plus zijn de beste stekken altijd het snelst overwoekerd door plomp !!

Mart,

Ik ga meteen eens even zoeken naar die lichte wakers. Heb zelf de fox euro swingers maar die zijn hier niet ideaal voor. Vind een wakertje met een ´liggie´ er in ook altijd nog wel wat hebben. Vooral omdat ik vooral in de vroege ochtend en late avond zit te vissen (ivm werk).

Van die running rig is trouwens een donders goed idee. Had ik echt totaal niet aan gedacht !! Vis eigenlijk altijd met een vast lood systeem (Tube die aansluit op een korda systeem waar het lood 'vast' zit op de onderlijn.

Mart heb je misschien tips over running rig. Haha ik ben me toch veel aan het vragen. Mja beter te veel kennis dan te weinig en dat je dan de karper beschadigd enz..

Nogmaals bedankt voor alle tips ..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

22-03-2013 10:48

@ Fred

dat was dus ook mijn idee vlak op de kant doe ik het net als jij ,maar verder uit de kant geef ik minder lijn vooral ook omdat ik op een (groot ) plateau vis dan en de rest er omheen enkele meters dieper is ook.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-03-2013 10:57

Fred en Danny,

Ik vis zelf ook nooit verder dan 40 meter. Verre afstanden kun je beter aan de overkant gaan zitten denk ik altijd, haha.

maar tips / trucs voor running rig? Gebruik je daarvoor lood waar de lijn doorheen kan?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

22-03-2013 11:16

Hugo, kan zowel inline als wartellood. Kijk ff op u-tube voor running rig en schokka-rig. (Wat 25jr geleden gewoon"vissen met een backstop heette :lol: ) Een filmpje maakt meer duidelijk dan een verhaal.

Gebruik zelf meestal het katrol systeem, ook vanwege de visveiligheid.

Verder vergat ik te zeggen dat IK bewust geen sliding back-lead gebruik. Een slappe lijn zal eerder registren zonder
dat back-lead erop. (Mede door de afstand die ik vis)
Gebruik zelf een mtr freefall, en wil nog wel eens 2-3 kleine bolletjes putty op de lijn doen.

Als je ook nooit ver uit de kant vist, vergeet dan niet de tip je hengeltoppen gelijk te houden met de oever.
Zeker op een water van 15mtr breed :wink:
Zelf vis ik 95% alleen, en zit nooit strak aan de oever. (Heeft ook met zwemroute,s te maken :wink: )
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-03-2013 11:25

Hugo,

Check onderstaande link maar eens:
http://www.foxint.com/uploads/catalogue_downloads/rig_guide/Fox_RigGuideUK.pdf
Even naar beneden scrollen, dan zie je vanzelf "running rigs" staan. Hierbij staat een mooi plaatje van een running rig. De meeste grote merken hebben een complete kit in het assortiment om zo iets te verwezenlijken.

Wel voldoende zwaar lood gebruiken, zodat de vis niet deels lijn neemt en deels het lood meesleept. Dat kan namelijk makkelijk gebeuren, als 'ie onder een hoek t.o.v. je lijn tot het lood weg zwemt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-03-2013 11:36

Mart,

Hoeveel gram raad jij mij aan dan? vis normaal met 70 gram ongeveer.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-03-2013 12:04

Ligt ook een beetje aan de bodem. Op een harde bodem verplaatst je lood wat sneller dan op een zachte bodem.
Zelf ga ik niet lichter dan 140 gram. Ook niet snel zwaarder trouwens. Moet ik er wel bij zeggen, dat ik zelden gebruik maak van een running rig, dus heel veel ervaring heb ik er niet mee.
Uiteindelijk kun je het wellicht proberen zoals je zelf denkt dat het voor jou het beste werkt. Van daaruit kun je het aanpassen aan de hand van je bevindingen. Hoe dan ook succes ermee!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-03-2013 12:06

Oh ja, afstand speelt ook mee. Je zegt kortbij te vissen, dan zou 140 gram volgens mij prima moeten kunnen. Zwaarder is wat overdreven m.i.
Ik weet het ook allemaal niet...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-03-2013 12:09

Mart,

140 gram vind ik wel erg veel. Persoonlijk vis ik liever met 60 - 90 gram want de beek is niet snelstromend en de bodem is niet heel zacht dus 60 - 90 is meer dan genoeg om mee te vissen.

MAAR zegt natuurlijk niet dat ik keer ga proberen met zwaarder lood om te kijken.

Mart ontzettend bedankt voor je tips. Kan ik weer fijn verder experimenteren met mijn technieken rigs etc.

Als je nog tips enz hebt hoor ik ze graag haha
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-03-2013 11:45

Zwaar lood acht ik zeker niet noodzakelijk ism slappe lijnen. Bij zijdelinkse verplaatsing van je rig kan evengoed gebruik van een te zware waker en dikke lijn (extra weerstand) de oorzaak zijn. Het geheel is dan uit balans. Een echt licht (bol)wakertje loopt al makkelijk omhoog met onderstaande set up, welke ik destijds droog en nat getest heb...

30 a 40 gram wartelloodje, 25/00 nylon, licht wakertje, relaxed worpje en hengeltop naar je rig wijzen.., ik deed vroeger niet anders op stilstaand water (anders wordt een slappe lijn toch al lastig) :wink: .

Bij een echt licht hangertje of lichte micro swinger instelling, zie je zelfs dat je waker omhoog komt door het afzinken van de lijn!!!

Goeie combi vind ik m'n micro swingers op een lichte stand, het gewicht voorbij het scharnierpunt, flying back lead gestopt door een PVA knoop op twee meter van de rig en een metertje freefall (of Solar). Soms ook nog met een toploodje. Die lichte waker komt toch omhoog, tenzij je in de war ligt, dan is een zakker ook een optie.

Om die reden leg ik dan ook nooit een waker op de grond (valt er weinig meer te zakken :wink: )...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

25-03-2013 10:24

Zwaar lood acht ik zeker niet noodzakelijk ism slappe lijnen.


Ik ook niet! :wink:
Maar met een running rig kun je het probleem van "geen indicatie bij een terugzwemmer omdat je waker op de grond ligt" oplossen. Moet de boel wel "runnen" en niet versleept worden. Ik ben voor extra zekerheid, in de vorm van vele (hoogst waarschijnlijk overtollige) grammen lood! 8)
Ik weet het ook allemaal niet...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

25-03-2013 10:48

Mannen,

ontzettend bedankt voor alle reacties. Ik ga vanavond eens kijken of de nieuwe taktiek al zijn vruchten af gaat werpen. Ben een beetje bang dat het niks wordt maar boeie want ik vind het heerlijk om aan de waterkant te zitten en een beetje te prutsen met mijn ´rigs´ en te genieten van de ontspanning.

Jullie horen het als ik resultaten heb geboekt !
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-03-2013 04:07

Maar met een running rig kun je het probleem van "geen indicatie bij een terugzwemmer omdat je waker op de grond ligt" oplossen. Moet de boel wel "runnen" en niet versleept worden.


..Met de rig in de war om je lood heen en de waker op de grond valt er weinig meer te zakken bij een terugzwemmer. Ook niet met 140 gram lood. Al hangt de waker maar 10 cm boven de grond, maar dan heb je met een te zware waker al geen slappe lijn meer...

Zwaardere waker.., zwaarder lood om balans te krijgen, maar kans om die pruikzakker te missen omdat je waker op de grond ligt.

Als ik trouwens zie wat mensen aan lichte wakers denken te hebben aangeschaft, dan zet ik daar vaak m'n vraagtekens bij of het systeempje wel zo in balans is als men denkt.

Bolwakertjes, Solar Lite hangertjes (zonder isotoop houdertje) of Gardner margin masters e.d. gewoon aan een stukje dacron bevestigd, geven ook bij licht lood goede beetindicatie zonder versleept te worden.

Ik snap je beredenering echter wel :wink: , maar wel in combi met een lichte waker die ik niet zou neerleggen!

Denk ook aan vissers die zware wakers gebruiken zonder te beseffen dat na de aanbeet het te lichte toplood eerder omhoog komt voor de eerste piepen te horen zijn...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).