Welke RIG wanneer inzetten ?


Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

14-03-2013 14:57

Ik ben benieuwd 'wanneer' men 'waar' en op welke basis qua. 'omstandigheden' de volgende rigs inzet.

De Combi-Rig:

De D-Rig:

De Whity Pool Rig:

Alvast bedankt !!!
Laatst gewijzigd door Kenny Willems op 18-03-2013 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Poll verwijderd, onnodig
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-03-2013 20:43

Wat is dit dan weer voor vraag joh .
geen van 3-en .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

14-03-2013 21:23

Belabberde vraagstelling inderdaad
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

14-03-2013 22:14

Volgens mij he, Jeffrey en Chris, is dit een discussieboard waarbij vragen normaal zijn en slechts antwoorden belabberd zijn ;)

Een doodnormale vraag. Wellicht wil ts meer weten over deze rigs en wanneer het best in te zetten. Niets raars aan? Volgens mij heb jij jezelf ook wel eens afgevraagd wat je met een bepaalde haak moet.. Belabberd die gedachten joh ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-03-2013 22:28

Jw , als ik zou willen weten welke haak oid ik wanneer in moet zetten en of waarom stel ik hem bijvoorbeeld bij beginnershoek .
Dit is gewoon een rare vraag .
Als er nu had gestaan wanneer welke onderlijn kon ik de vraag begrijpen ..

En ik gaf aan geen van 3-en dus antwoord heeft ie ook al ..

Maar laten we het rustig houden ..sorry als ik bod overkwam !
Ik gebruik geen van alle .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

14-03-2013 22:38

jeffrey van osch schreef:Als er nu had gestaan wanneer welke onderlijn kon ik de vraag begrijpen ..


Patrick Pasie schreef:Ik ben benieuwd 'wanneer' men 'waar' en op welke basis qua. 'omstandigheden' de volgende rigs inzet.


Volgens mij ook de vraagstelling....

Het gaat om rigs, dus beginnershoek of hier, beiden maakt niets uit toch ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-03-2013 22:43

Klopt

.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

14-03-2013 23:27

Volgens mij is het niveau 'begrijpend Nederlands' lezen ook niet bijzonder hoog.

Mijn vraag is dus,

Wanneer zet je 1 van deze 3 rigs in ???

En de poll is gewoon voor de fun ;)

Overigens bedankt J.W.
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

15-03-2013 00:23

Pak als enige van deze 3 de combi nogal eens, is er al jaren en blijft voor mij nog altijd de meest effectieve popup presentatie.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-03-2013 07:59

Afbeelding

Als we dit met combi bedoelen?

100% van de gevallen. Alleen het gestripte gedeelte varieert in lengte van 0 tot 100%
Cm of 5 is een mooi gemiddelde.

De totale lengte onderlijn varieert van 10 cm tot 40 cm.

De rest zijn varianten waarvan ik nooit het idee of zelfs maar het gevoel heb gehad dat ik iets meer ving of zelfs maar meer beet kreeg.

Ik opteer voor de wat stuggere variant waarom? Gevoel en met werpen minder kans op vogelnestjes.

Haken?

LS tegenwoordig de nieuwe types Gamakatsu
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

15-03-2013 08:34

Net als Klaas. Ik vis vrijwel altijd de combi-rig. Soms van gestript gecoated materiaal, soms een "echte" combi van fluorocarbon en soepel materiaal. Wel varieer ik met lengte en haaksoort, Fox LS, SSC, SSBP, maar vrijwel in alle gevallen de combi-rig.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-03-2013 08:45

ik sluit me aan bij jeroen en klaas ;)

verder gebruik ik ook vaak de normale rig gewoon simpel dat is vaak het beste.

verder was je vraagstelling gewoon duidelijk hoor, moest het wel 2x lezen maar dat komt omdat ik scheel kijk haha :P

Gr.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-03-2013 09:11

Combi, ben van andere rigs niet zo gecharmeerd. Voer altijd voor en vis liefst met m'n voer. Bodem aas dus.
Ik weet het ook allemaal niet...
justin vd heuvel
Berichten: 74
Lid geworden op: 11-01-2013 17:52
Locatie: Lelystad

15-03-2013 10:26

Hallo

Ik zou de banaana rig gebruiken dat komt op het zelfde neer als de withy pool rig en ik zou bij klei of sib bodems hem gebruiken.

Daarnaast kan je een gewonen combi rig overal gebruiken als je op een dikken laag slib vist dan maak je hem langer maar grind korter.

En kwa matriaal wat je gebruikt moet je het zelf weten iedereen heb weer in iets anders vertrouwen.

mvg justin van den heuvel
mvg Justin van den heuvel :D

Vissen zijn het mooist als ze zwemmen niet als ze gemarteld worden
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

15-03-2013 10:50

justin vd heuvel schreef:Hallo

Ik zou de banaana rig gebruiken dat komt op het zelfde neer als de withy pool rig en ik zou bij klei of sib bodems hem gebruiken.

Daarnaast kan je een gewonen combi rig overal gebruiken als je op een dikken laag slib vist dan maak je hem langer maar grind korter.

En kwa matriaal wat je gebruikt moet je het zelf weten iedereen heb weer in iets anders vertrouwen.

mvg justin van den heuvel


Oke dit is dus het 1e antwoordt waar ik eigenlijk op zit te wachten. Welke onderlijn op welke bodem toepassen ! Bedankt Justin.

R de Winter schreef:ik sluit me aan bij jeroen en klaas ;)

verder gebruik ik ook vaak de normale rig gewoon simpel dat is vaak het beste.

verder was je vraagstelling gewoon duidelijk hoor, moest het wel 2x lezen maar dat komt omdat ik scheel kijk haha :P

Gr.


Hahahaha... (komt vast door de vraagstelling :)) Ja je kan het idd. zelf zo moeilijk maken als je zelf wilt.. Maar ik ben van mening (persoonlijk) dat een goede rig altijd vertrouwd blijft en goed vangt !

Bedankt !

Jeroen Visser schreef:Net als Klaas. Ik vis vrijwel altijd de combi-rig. Soms van gestript gecoated materiaal, soms een "echte" combi van fluorocarbon en soepel materiaal. Wel varieer ik met lengte en haaksoort, Fox LS, SSC, SSBP, maar vrijwel in alle gevallen de combi-rig.
Klaas vd Herik schreef:Afbeelding

Als we dit met combi bedoelen?

100% van de gevallen. Alleen het gestripte gedeelte varieert in lengte van 0 tot 100%
Cm of 5 is een mooi gemiddelde.

De totale lengte onderlijn varieert van 10 cm tot 40 cm.

De rest zijn varianten waarvan ik nooit het idee of zelfs maar het gevoel heb gehad dat ik iets meer ving of zelfs maar meer beet kreeg.

Ik opteer voor de wat stuggere variant waarom? Gevoel en met werpen minder kans op vogelnestjes.

Haken?

LS tegenwoordig de nieuwe types Gamakatsu


Bedankt voor je goed onderbouwde reactie Klaas.. kan ik wat mee !

Stefan Warbout schreef:Ik heb al langer een account op dit forum en ik lees vaker mee dan ik reageer. Wat mij opvalt is dat elke vraag of discussie uit loopt in het elkaar zwart maken en weet ik het allemaal wat.

Als je het mij vraagt zijn jullie (bijna) allemaal vervelende mannetjes die in een iets te lange en koude winterdepressie zitten en smachten naar een visje. De vraagstelling van de topicstarter was toch best oké? Kom op zeg...


Dit soort dingen zijn voor mij een reden geweest om tijdelijk te stoppen (2jaar) maar wel blijven observeren,oppervlakkig info winnen enz... om er nu naar 2 jaar weer mee te beginnen.. Overvolle wateren, Stekken hunters enz....

Nu breekt mijn tijd aan en gaan we aan de bak !

Overigens bedankt voor allen, die mijn vraagstelling 'in correct nederlands' wel snapten ;)
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.
justin vd heuvel
Berichten: 74
Lid geworden op: 11-01-2013 17:52
Locatie: Lelystad

15-03-2013 11:37

Alsjeblieft en een kleine tip je kan ook op google afspuren want google weet alles. :D

mvg justin van den heuvel
mvg Justin van den heuvel :D

Vissen zijn het mooist als ze zwemmen niet als ze gemarteld worden
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

15-03-2013 11:41

justin vd heuvel schreef:Alsjeblieft en een kleine tip je kan ook op google afspuren want google weet alles. :D

mvg justin van den heuvel


Maar daar heb je zoveel onzin als goede info. en om dat te filteren hahaha.. + al het commerciele gedoe van nog meer rigs enz... Het brengt je weer helemaal waar je niet moet zijn. Het gaat mij om deze rigs en het leek mij dus het beste om dat hier te vragen zonder allerlei poespas.
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-03-2013 10:29

Oke dit is dus het 1e antwoordt waar ik eigenlijk op zit te wachten. Welke onderlijn op welke bodem toepassen ! Bedankt Justin.


Slib, grind, zand, blad, noem maar op. Onderstaande gaat voor mij overal op.

Combi, ben van andere rigs niet zo gecharmeerd. Voer altijd voor en vis liefst met m'n voer. Bodem aas dus.


De ene keer wat langer dan de andere keer. Meestal 1/3 gestript vanaf de haak, tot maximaal een centimeter of 7. Maar soms volledig gestript. Heel soms, bij hele zachte bodem, een stuk vanaf het lood gestript. Maar liefst zoek ik een stukje (relatief) harde bodem om m'n rig te plaatsen. Maar dat moet wel voorhanden zijn natuurlijk. En dat is het ook op de door mij beviste wateren, al zoek je de ene keer wat langer dan de andere...
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-03-2013 20:49

Ik vis zelf nooit met een WP rig. Heb 'm een keer in Frankrijk door m'n uiteindelijk te dichtbij kamperende buurmannen zien gebruiken en ik viste ze er zo'n beetje 8 tegen 1 uit met een 'gewone' onderlijn van 30 a 35cm kryston Quicksilver 25lb met een hayabusa H1 mt 6 en een hair van een cm of 5 met een 25mm bol (lijn soepel gerold tussen m'n vingers). De vis/voer methode was naar alle waarschijnlijkheid ook een bepalende factor...

Dat de aardigste van de twee trouwens de grootste ving vond ik wel leuk voor 'm. Maar een rig voor minder snuggere vis misschien :wink: ?

Maar met een WP rig moet iig heel wat gebeuren om het geheel om de onderlip te laten plooien en het loodje bij de haak kan volgens mij niet zwaar genoeg zijn!

Voor zekerheid bij hard werpen en/of veel wind gebruik ik meestal ook een combirig. Gestript (15 of 25lb) of de ouderwetse nylon/gevlochten lijn combinatie snel gefixed aan de waterkant. Overigens houd ik zelf niet van het hele stugge stripbare materiaal omdat dat te vaak naar mijn zin gestrekt bij het lood vandaan valt. Dit kun je wel opvangen door meer te strippen, maar ik houd dit bij het flexibelere combi materiaal meestal op een cm of 4 gestript.

Op het gestripte deel (ook de hair dus) zit meestal wat residu waardoor dit gedeelte toch nog een beetje stug is, net als bij de quicksilver. Wederom soepel rollen tussen de vingers, tenzij je het niet al te soepel wilt.

Uitlopen of uitvaren en onderhandse worpjes houd ik het 9 van de 10 keer op gevlochten materiaal. Ook daar zijn namelijk diverse stugheden in te vinden. 18lb zacht gevlochten super natural van korda of 30lb gevlochten lijn met kevlar (extra heavy zinkend) van proline, da's een wereld van verschil. Naar mijn idee kwa aanbeten op bepaalde wateren ook, maar soms heb je simpelweg zekerheid nodig...

PS; je topic vraag was me duidelijk hoor!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

20-03-2013 09:33

Ik heb nog nooit zo'n collectie aan rigs bij elkaar gezien, inclusief fotouitleg. Jammer dat enkele foto's het niet meer doen :/

http://www.carpfeeling.com/Rigs/257/Rigs
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

24-03-2013 15:09

Marco Mostard schreef:Ik vis zelf nooit met een WP rig. Heb 'm een keer in Frankrijk door m'n uiteindelijk te dichtbij kamperende buurmannen zien gebruiken en ik viste ze er zo'n beetje 8 tegen 1 uit met een 'gewone' onderlijn van 30 a 35cm kryston Quicksilver 25lb met een hayabusa H1 mt 6 en een hair van een cm of 5 met een 25mm bol (lijn soepel gerold tussen m'n vingers). De vis/voer methode was naar alle waarschijnlijkheid ook een bepalende factor...

Dat de aardigste van de twee trouwens de grootste ving vond ik wel leuk voor 'm. Maar een rig voor minder snuggere vis misschien :wink: ?

Maar met een WP rig moet iig heel wat gebeuren om het geheel om de onderlip te laten plooien en het loodje bij de haak kan volgens mij niet zwaar genoeg zijn!

Voor zekerheid bij hard werpen en/of veel wind gebruik ik meestal ook een combirig. Gestript (15 of 25lb) of de ouderwetse nylon/gevlochten lijn combinatie snel gefixed aan de waterkant. Overigens houd ik zelf niet van het hele stugge stripbare materiaal omdat dat te vaak naar mijn zin gestrekt bij het lood vandaan valt. Dit kun je wel opvangen door meer te strippen, maar ik houd dit bij het flexibelere combi materiaal meestal op een cm of 4 gestript.

Op het gestripte deel (ook de hair dus) zit meestal wat residu waardoor dit gedeelte toch nog een beetje stug is, net als bij de quicksilver. Wederom soepel rollen tussen de vingers, tenzij je het niet al te soepel wilt.

Uitlopen of uitvaren en onderhandse worpjes houd ik het 9 van de 10 keer op gevlochten materiaal. Ook daar zijn namelijk diverse stugheden in te vinden. 18lb zacht gevlochten super natural van korda of 30lb gevlochten lijn met kevlar (extra heavy zinkend) van proline, da's een wereld van verschil. Naar mijn idee kwa aanbeten op bepaalde wateren ook, maar soms heb je simpelweg zekerheid nodig...

PS; je topic vraag was me duidelijk hoor!


Ook heel erg bruikbare info. Thx, Marco.. Nu alles nog even personaliseren... En het komt goed! Inmiddels sinds 2 jaar weer begonnen en 1 sessie van een paar uur verder.. En 2 vissen rijker met de pen-stok op een redelijk hard water in deze tijd van het jaar, ben ik weer terug en redelijk bezig volgens mij hehehe...
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

24-03-2013 15:12

Mart Honen schreef:
Slib, grind, zand, blad, noem maar op. Onderstaande gaat voor mij overal op.

Combi, ben van andere rigs niet zo gecharmeerd. Voer altijd voor en vis liefst met m'n voer. Bodem aas dus.

De ene keer wat langer dan de andere keer. Meestal 1/3 gestript vanaf de haak, tot maximaal een centimeter of 7. Maar soms volledig gestript. Heel soms, bij hele zachte bodem, een stuk vanaf het lood gestript. Maar liefst zoek ik een stukje (relatief) harde bodem om m'n rig te plaatsen. Maar dat moet wel voorhanden zijn natuurlijk. En dat is het ook op de door mij beviste wateren, al zoek je de ene keer wat langer dan de andere...



Goed onderbouwde reactie, bedankt voor de duidelijk info. Mart
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

24-03-2013 15:14

Danny Stelten schreef:Ik heb nog nooit zo'n collectie aan rigs bij elkaar gezien, inclusief fotouitleg. Jammer dat enkele foto's het niet meer doen :/

http://www.carpfeeling.com/Rigs/257/Rigs


Bedankt voor de info. maar had meer vragen over bovengenoemde rigs, anders wordt het zo'n chaos.. En krijg je straks weer mensen die mijn 'vraagstelling' niet begrijpen, dus het moet niet te moeilijk worden Danny. Haha
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

24-03-2013 15:59

Ik vis zelf heel vaak met een combirig van gecoat materiaal gemaakt.
Ik vis deze met de zwaarste Korda sinker op de scheiding van het gedeelte dat stijf is
dat overloopt naar soepel.
Als haak gebruik ik het vaakst een SSC model van Fox.
Als lengte hou ik meestal 10cm aan(tussen wartel en krimpkous) en verleng deze wanneer ik of met zachte bodem te maken heb, of verspreid ga voeren.

Het is voor mij een heel betrouwbare rig die ik zowel gebruik voor een normale bottombait presentatie, als voor mijn snowmans.
Er zijn wel rigs waarvan ik het gevoel heb dat ze sneller voor een aanbeet zorgen. Maar op de hierboven beschreven rig krijg ik echt zeer zelden nog een losser, en zit 9/10 keer netjes recht in de onderlip wat mij een heel fijn gevoel geeft tijdens de dril.

En aangezien ik veel/vaak voer en relatief een goed aantal uren maak per sessie kies ik vaak voor de voor mij betrouwbare rig.
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

24-03-2013 16:03

Marc vdWoude schreef:Ik vis zelf heel vaak met een combirig van gecoat materiaal gemaakt.
Ik vis deze met de zwaarste Korda sinker op de scheiding van het gedeelte dat stijf is
dat overloopt naar soepel.
Als haak gebruik ik het vaakst een SSC model van Fox.
Als lengte hou ik meestal 10cm aan(tussen wartel en krimpkous) en verleng deze wanneer ik of met zachte bodem te maken heb, of verspreid ga voeren.

Het is voor mij een heel betrouwbare rig die ik zowel gebruik voor een normale bottombait presentatie, als voor mijn snowmans.
Er zijn wel rigs waarvan ik het gevoel heb dat ze sneller voor een aanbeet zorgen. Maar op de hierboven beschreven rig krijg ik echt zeer zelden nog een losser, en zit 9/10 keer netjes recht in de onderlip wat mij een heel fijn gevoel geeft tijdens de dril.

En aangezien ik veel/vaak voer en relatief een goed aantal uren maak per sessie kies ik vaak voor de voor mij betrouwbare rig.


Idd. Marc je moet doen waar je je goed bij voelt, je kan alle 100 verschillende rigs wel gebruiken maar goed is goed !
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.