Bananenrig


Plaats reactie
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

08-03-2013 14:41

Wat is jullie ervaring met een bananenrig ? En waar gebruiken jullie hem wel en waar juist niet ? Of zetten jullie hem nooit in ?
Mvg brent
Gebruikersavatar
Anthony Runia
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-10-2009 20:49
Locatie: Heerenveen

08-03-2013 15:23

Mijn ervaring met de bananenrig is dat hij zelf makkelijk is te maken.

Ik heb er helaas nog niks op kunnen vangen, ik gebruik deze rig icm een pop-up boven op een bedje met wat partikels of gebroken boilies.
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

08-03-2013 17:05

Bedankt voor je reactie Anthony !
Heeft iemand nog meer informatie of tips etc die van toepassing zijn ?
kevin mol
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-09-2006 20:32

10-03-2013 18:27

Hee brent

Ik vis er al best een tijdje mee maar niet constant.
Net als in de winter wil ik hem wel eens inzetten.

Ik vis hem dan een cm of 17 lang soepel braid met een haak van pb de anti eject maat 6 met 3 cm lang krimpkous en met een quick change gewichte balanceer ik het geheel uit.
En tegenswoordig heel makkelijk te maken met een kicker van ace bijvoorbeeld.!!
Heb er afgelopen maand een paar x mee gevist bij mij in de buurt op een putje en heb mij 6 visjes op gelevert in 2 dagjes vissen.
Zo ziet mijn rigje er uit.
Afbeelding
En zo zaten de meeste gehaakt :P
Afbeelding

Grtz Kevin Mol
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

10-03-2013 19:00

Bedank voor je reactie Kevin !

Bij jou werkt het dus goed ! Had je geen lossers enz ?
Want als de vis van de achterkant komt zegmaar dan draait hij niet in de onderlip ofwel ?
Ik ga hem denk ik ook vaker inzetten om te kijken of het mij ook meer vis ofso oplevert ..
kevin mol
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-09-2006 20:32

10-03-2013 19:08

Hee brent

Lossers nee je zie wel op de foto hoe diep en hoeveel vlees hij pakt die laat niet meer los.
Als jij hem goed balanceert en daar wil ik mee zegge is als ik mijn onderlijn te water laat zakt hij heel rustig naar de bodem ook al zou de vis dan van achter komen draai hij ook goed rond hij zou messchien iets verder naar de zijkant in de lip haken maar dat zou niet veel maken.
Ja of deze rig nou meer vis oplevert dat weet ik niet maar ik ving die dag 3 a 4 uur lang niks op bodem aas en meestal zijn op de put waar ik ging de visjes altijd wel met koude temperaturen te vangen op de juiste plekken dus ik wisselde mijn bodem rig om voor de bananen rig met een roze popupje en jah die liep af naar 25 min.
En die dag had ik er nog 2.
En ik viste hem over wat pelletjes van solar the secret.
Maar de een vist hem over boilies de ander over pellets of hennep.
Heb dat ook geprobeert over boilies,pellets of hennep en het werk alle 3 voor mij.

Grtz Kevin Mol
joey lunenburg
Berichten: 39
Lid geworden op: 27-01-2011 19:05

11-03-2013 10:50

had er eerst nooit vertrouwen in, nu wel, na een testsessie op een zeer makkelijk water waar ik er van de 11runs 9runs op de bananenrig had, waarvaan ik er 8 ving, en de ander zwom zich vast, ze zaten allemaal goed gehaakt, ik bevis hem meestal met een pop up waarbij ik een loodje doe aan het eind van het krimpkous, maar met zinkend aas is hij ook goed te bevissen
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

11-03-2013 12:01

Is er nou veel werking-verschil tussen de bananen-rig en de chod-rig?
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

11-03-2013 15:15

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal !
Ik heb zelf ook even een bananenrigje gemaakt en ga hem de volgende sessie ook inzetten en kijken of ik er mijn voordeel ook uit kan halen . Jullie reacties en vangsten enz zijn in iedergeval erg goed dus krijg ik veel vertrouwen ook in deze rig en ga hem dus ook inzetten
Bedankt !
Mvg brent
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-03-2013 15:37

Wat ik heb gemerkt is dat een goed overgelode bananenrig (dus lekker zwaar lood, grammetje of 5 onder het banaantje, soms wel zwaarder) in het verleden sneller vissen op de mat bracht die normaliter niet zo snel geneigd zijn op de kant te komen.

Oorzaak: Zijn in niet al te weinig gevallen ook vissen die 'anders' azen, d.w.z. nauwelijks zwemmen tussen een paar opnamens en rustig de tijd lijken te nemen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
justin vd heuvel
Berichten: 74
Lid geworden op: 11-01-2013 17:52
Locatie: Lelystad

12-03-2013 13:17

ik gebruik de banaan rig bijna alotijd als ik pop up vis maar ik lood hem altijd net uit dat hij heel zachtjes naar beneden zakt maar het is wel een goed idee om bijv 5 grams loddje er op te doen om hem te overloden

mvg justin van den heuvel
mvg Justin van den heuvel :D

Vissen zijn het mooist als ze zwemmen niet als ze gemarteld worden
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

26-04-2013 12:02

Wat Sven zegt kan ik me in vinden.

Een veel gemaakte fout bij het inzetten van een bananarig is het loodje dat de pop-up op de bodem houdt.
De rig moet zwaar overgelood zijn wil de rig echt werken zoals deze bedoeld is. Karper zuigt, krimpkous strekt en boilie gaat de mond is. Het lood moet dan nog op de grond liggen, zodra de karper stopt met zuigen buigt het krimpkous weer waardoor de karper moeilijk van de haak afkomt. Ik heb vorig jaar een wartellood van 20 gram als contra gewicht gebruikt. Dit ziet er lomp uit, maar het vangt wel :)
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-04-2013 22:28

Voordat je aan dit soort rigs begint moet je je eerst de vraag stellen: Heb ik dit wel nodig? Dit soort rigs zijn ontworpen voor specifieke situaties, het zomaar klakkeloos inzetten van dit soort dingen zal in de meeste gevallen niet tot meer vis op de mat leiden.

De juiste plek en goed aas zal je waarschijnlijk veel meer vissen opleveren dan deze rig zomaar te gebruiken. Of heb je een speciale reden waarom je deze rig zou willen gebruiken?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

26-04-2013 23:20

@ eus

Ik ben het wel met sven eens je gaat ook ineens heel andere vissen vangen als je pop-up vist die je ook niet met bijv een snowman vangt.
Sommige vissen lijken het klappen van de zweep echt te kennen en azen echt heel anders boilies op te nemen dan andere vissen wat nou als die ene vis nou net jou target vis is dan is het wel zuur.

Overigens heb ik deze rig ook wel eens gevist met een zinkende bol en dan werkte hij net zo goed ( OF de vis beet zo goed geen idee )

Ik moet ook wel zeggen dat ik zelf altijd het liefste met een iets langere krimpkous vis omdat ik dan zelf de actie van de actie van de haak nauwkeuriger kan bepalen. ( DENK IK )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

26-04-2013 23:50

Vindt het maar een vage combi
Kan me haken herinneren die standaard al een lange en bizar kromme steel hadden en uit de handel zijn gehaald. Zomaar mee vissen zal ik niet doen,haken mij te diep in de bek in toch wel enkele gevallen,elk geval is naar mijn idee al te veel.

kan het niet helemaal goed inschatten op de geplaatste foto hierboven maar die lijkt mij ook te diep zitten,of de bek is niet helemaal tof meer...
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-04-2013 10:23

Danny, als jouw targetvis vaak op dit soort rigs wordt gevangen zet je 'm dus niet zomaar in maar met een reden. ik zou de mannen niet over de vloer willen hebben die zo'n rig zomaar inzetten omdat ze 'm eens ergens in een boekje hebben zien staan ofzo. Gewoon omdat het kan, weet je wel.

Overigens denk ik dat er een veeeeel beter alternatief bestaat voor de bananenrig. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-04-2013 12:07

@ eus

je weet natuurlijk niet of jou target er op gevangen wordt als niemand het vist dat is iets om zelf uit zien te vogelen.
Niet geschoten is altijd mis denk ik dan maar.

@leen

Ja die haak zit idd diep ( van de foto hier boven )
Ik vis de krimpkous normaal ook meer ten lengte van een long shank.( bij een banaan wel langer natuurlijk )
Zelf houdt ik niet van echte long shanks ik heb liever dat ik tijdens de dril dat die bocht recht getrokken kan worden en omdat ik echte long shanks vaak TE agressief er uit vind zien of te fragiel.

nu verleng ik dus als het ware de haaksteel van bijv een fox kuro , korda widegape of fox sssp met om wel de gewenste actie te krijgen en met een fijn gevoel aan de waterkant te zitten.
Geen gescheurde bekken , gebroken haken , gek gehaakte vissen .
Misschien is het allemaal niet nodig en ben ik een beetje paranoïde wat dat betreft maar heb wel uitgescheurde bekken gezien door longshanks dus ik probeer dat maar te vermeiden.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Plaats reactie