Een veiliger (?) inline lood systeem...


Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

26-01-2013 23:11

Ben vanavond even aan het knutselen geweest n.a.v. een topic. Hierin werdt gesteld dat inline lood niet veilig genoeg zou zijn omdat er lijn bij een lijnbreuk aan de rig blijft hangen. Een geldige stelling wat mij betreft dus vandaar mijn knutsel werkje. Inderdaad met inspiratie van Piet!

Het is belangrijk dat het uiteinde van je hoofdlijn bevestigd is en blijft aan je lood. Hiervoor heb ik een wartel over het rubber heen geschoven met een punttangetje. Eerst dien je de lijn door het lood te voeren dan je lijn door een losse wartel halen voor je onderlijn en vervolgens het uiteinde van je lijn aan de wartel bevestigen die aan het rubber zit.
Afbeelding

Hier zie je dat in geval lijnbreuk je lijn terugloopt uit het lood en uiteindelijk de wartel van je onderlijn loskomt. Het systeem werkt nog niet ideaal omdat de (zwaarde) onderkant van het lood uiteraard naar de bodem zal wijzen wat de lijn stroef doet teruglopen. De eind wartel op een lagere plek monteren zou dit (denk ik) verhelpen alleen is de vraag even hoe dit te doen.
Afbeelding

Wat denken jullie er van en nog tips om het te berbeteren? Ik hoor graag van jullie!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-01-2013 10:25

Hallo Bjorn,
IK zou het niet vissen zoals jij op de foto laat zien.
De kans bestaat:
- dat je montage na inworp er zo bij ligt als foto 2,en je onderlijn er
in verstrikt raakt.
-De lijn die buitenom je lood loopt beschadigd/verzwakt,met eventuele
onnodige lijnbreuk.



Als je gewoon de lijn terug laat lopen door je insert?
Dan boven je lood uit de insert laat komen, kan je hm met
een ring/knoop vastklemmen op je insert.

Zelf gebruik ik freefall leaders. Ik gebruik geen inserts, want dat loopt
veels te stroef. Ik boor m,n lood iets op, en heb er 4mm buisjes inzitten,
zodat ik zeker weer dat de freefall+splice er soepel doorheen lopen.

Wel goed dat je iets probeerd/test voordat je het klakkeloos inwerpt :wink:

gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-01-2013 11:54

zo schuurt er toch nog meer over je lijn en wordt de kans op lijnbreuk alleen maar groter of en ik nou gek ?

als het om de visveiligheid gaat kun je gewoon een kleinere maat wartel gebruiken ( minder tot geen zelfhaking ) .


dan kan je gewoon een plastic kraal tussen de wartel en het lood plaatsen of in de insert te trekken ( weg zelfhaking ) en er een kleine stopper achter te maken ( dit zou je eventueel ook met elastiek kunnen doen ) dit glijd over het algemeen redelijk makkelijk maar prikt waarschijnlijk wel genoeg om het zelfhaak systeem terug te krijgen.

het zijn maar ideeën maar ik denk betere oplossingen als dit op de foto.
en na al die onzin zit je weer met een ander probleem wat gebeurt er met de resterende lijn dat is ook weer een gevaar waardoor de vis vast kan komen zitten.

of we gaan kijken naar de witvis wereld en gewoon een sterkere hoofd als onderlijn vissen.( wat onzin is )

DE oplossing bestaat niet echt in mijn ogen ( ja thuis blijven ) het is een risico je blijft houden.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

27-01-2013 12:23

Fred, dank voor je antwoord ik ga hier zo even mee aan de slag. Zomaar lukraak er mee vissen is er inderdaad niet bij, vandaar de testjes en dit forum :wink: Nadeel met jouw optie is denk ik alleen dat je geen leader kan gebruiken?

- dat je montage na inworp er zo bij ligt als foto 2,en je onderlijn er
in verstrikt raakt.
Dit zal niet gebeuren omdat de wartel van je onderlijn onderin het lood in de sleeve zit. De lijn blijft mooi op zijn plek.

Danny, het gaat er hier niet om dat het lood loskomt van de wartel. Dat gebeurt al perfect als je het lood gebuikt zoals het bedoeld is. Waar ik naar opzoek ben is een manier om de hoofdlijn + lood kwijt te raken na een lijnbreuk.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

27-01-2013 12:56

He McGyver,

Dat heb je mooi in elkaar geknutseld.

Denk inderdaad dat je het hele zooitje wel in de war gooit zo.

Waarom is iedereen zo idolaat van leaders trouwens?

Kun je niet net zo goed met een half slap lijntje vissen ( zodat de laatste meters netjes over de bodem lopen ) eventueel i.c.m. stukjes putty waar het lood overheen kan schuiven? Gaat met inline lood niet lukken trouwens maar gewoon met wartellood wel.

Is het om visveiligheid te doen?

Ik vis zelf vaak zonder leaders of tube en heb nog nooit vissen beschadigd
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-01-2013 13:28

[quote="Bjorn Schoemacher"]. Nadeel met jouw optie is denk ik alleen dat je geen leader kan gebruiken?


Zou ik niet doen met een standaard insert.
zoals gezegd, boor ik m,n loodje uit icm een 4mm buisje.
Is niet zoveel werk, en ik verbruik maar een paar loodjes per jaar.
Ik gebruik altijd een freefall leader, en de splice kan te vast zitten in een insert.
Ik heb liever dat het soepel er doorheen loopt.

Twijfel je ergens aan...ALTIJD ff (nat) testen :wink:

@Remco, 37/00 x-lijn is stug, en ligt bij een slappe lijn ook niet altijd
mooi "gestrekt" . Daarom gaat mijn voorkeur uit naar freefall.
Ach man..Ga toch vissen !!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

27-01-2013 13:47

Jooo Remco!

Ik denk dat dat in de war gooien wel mee valt, zoals je op de eerste foto kan zien staat die lijn om het lood heen, mooi strak. De lus om het lood heen zit er mooi strak tegenaan en kan ook niet groter worden zolang de onderlijnwartel onderin de sleeve zit. Pas als je lijnbreuk hebt en die wartel loskomt zal de lus groter worden en uiteindelijk zal de hoofdlijn met lood zich scheiden van je onderlijn.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-01-2013 22:17

ok nu snap ik hem ook maar zou geen free-fall voor dit gebruiken ondanks dat de lijn heel soepel is zal hij niet makkelijk uit de insert gaan door de dikte .
ik heb het zelf de ervaring dat het lood vaak blijkt hangen op de splice ( bij het drillen van de vissen duidelijk te zien )
om de lijn dan tegen de bodem te houden is, backlead of een flying backlead in combinatie met wat je nu hebt beter .
ik weet niet welke lijn je gebruikt maar een goed zinkende lijn is natuurlijk ook goed mogelijk.
de putty optie zou ik eerst ook eerst uitproberen voor ik hem zou gaan gebruiken.

p.s. sorry voor de vorige post had hem verkeerd begrepen of te snel gelezen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-01-2013 10:21

[quote="Fred Hazenbroek"][


Zou ik niet doen met een standaard insert.
zoals gezegd, boor ik m,n loodje uit icm een 4mm buisje.
Is niet zoveel werk, en ik verbruik maar een paar loodjes per jaar.
Ik gebruik altijd een freefall leader, en de splice kan te vast zitten in een insert.
Ik heb liever dat het soepel er doorheen loopt.

Twijfel je ergens aan...ALTIJD ff (nat) testen


Dat lezen blijft een probleem dus :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

28-01-2013 14:33

misschien ook een oplossing :
1 je hangt een ringetje op de hoofdlijn
2 je haalt de lijn door de insert
3 je steekt de lijn door de wartel ( waar je onderlijn aan komt )
4 je haalt de lijn door een naald
6 je meet op hoe lang je lood is
7 je prikt met de naald of de lengte van het lood door de zijkant van de insert en haalt er de lijn door
8 je bind de lijn vast aan het ringetje
9 je drukt de insert weer in je lood
10 je haalt het ringetje over de insert en trekt het zooitje strak

het effect is hetzelfde als de foto's in de startpost alleen loopt nu de lijn terug binnen in het lood en niet buiten om het lood

een plaatje maakt het misschien duidelijker

Afbeelding

of het werkt geen idee maar misschien wel een idee om uit te testen ?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

30-01-2013 18:48

Afbeelding

het inline dropoff systeem.. tenminste zo noemen ze hem bij de korda dvds =p

alleen zullen ze daar niet het fox loodje hebbeb :P


Safezone leader.. tailrubber van een loodclip systeem en de standaard wartel die aan de safezone leader zit.

bij het strak trekken van de onderlijn valt het lood van je onderlijn af
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-01-2013 19:24

Goed voor het milieu bij elke aanbeet lood pleite...en bij lijnbreuk zwemt de vis nog met meters lijn achter zijn kont
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

30-01-2013 19:30

Chee Luiz schreef:Afbeelding

het inline dropoff systeem.. tenminste zo noemen ze hem bij de korda dvds =p

alleen zullen ze daar niet het fox loodje hebbeb :P


Safezone leader.. tailrubber van een loodclip systeem en de standaard wartel die aan de safezone leader zit.

bij het strak trekken van de onderlijn valt het lood van je onderlijn af


daar heeft esp ook een apparte wartel voor zoals hier te zien op het filmpje maar je verliest elke keer je lood en niet alleen bij lijnbreuk



edit ( was dus al voor mij gepost sorry )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

31-01-2013 08:30

Topic over een veilig inline lood systeem. Zou je ondertussen niet meer zeggen...

Het systeem zoals Chee Luiz laat zien, volledig van de pot gerukt. Heb ik echt geen goed woord voor over.
Dat filmpje ga ik niet eens kijken, da's ongetwijfeld ook te gek voor woorden.

Duidelijk is wel, dat de definitie van veilig voor iedereen weer anders is...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

31-01-2013 09:17

Wel interessant om dit systeem in combinatie met stenen te gebruiken, als je een beetje creatief bent
met de boormachine kun je van stenen wel een soort inline systeem maken.
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

31-01-2013 10:17

Mart Honen schreef:Topic over een veilig inline lood systeem. Zou je ondertussen niet meer zeggen...

Het systeem zoals Chee Luiz laat zien, volledig van de pot gerukt. Heb ik echt geen goed woord voor over.
Dat filmpje ga ik niet eens kijken, da's ongetwijfeld ook te gek voor woorden.

Duidelijk is wel, dat de definitie van veilig voor iedereen weer anders is...



hoezo is dat volledig van de pot gerukt?

Een veiliger systeem waarbij het lood altijd weg is kan er in mijn ogen niet zijn.
Of het milieu technisch verantwoord is is een andere discussie.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

31-01-2013 10:24

Wat is er nou veilig aan? De vis sleept gewoon nog alle nylon of braid achter zich aan en kan zich dus zomaar ophangen aan een obstakel. Het is net zo veilig als een safetyclip. Niet dus.
Of het milieutechnisch verantwoord is behoeft geen discussie: dat is het niet. En ik vind het opzadelen van een karper met meters lijn van de pot gerukt. Net zoals ik het bewust dumpen van lood van de pot gerukt vind. Een loodje verspelen gebeurt ons allemaal wel eens, maar waarom moet je in godschristusnaam je lood lozen bij een aanbeet? Laat maar, ik weet het antwoord al. En dat zegt genoeg.
Ik weet het ook allemaal niet...
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

31-01-2013 10:59

Mart Honen schreef:Wat is er nou veilig aan? De vis sleept gewoon nog alle nylon of braid achter zich aan en kan zich dus zomaar ophangen aan een obstakel. Het is net zo veilig als een safetyclip. Niet dus.
Of het milieutechnisch verantwoord is behoeft geen discussie: dat is het niet. En ik vind het opzadelen van een karper met meters lijn van de pot gerukt. Net zoals ik het bewust dumpen van lood van de pot gerukt vind. Een loodje verspelen gebeurt ons allemaal wel eens, maar waarom moet je in godschristusnaam je lood lozen bij een aanbeet? Laat maar, ik weet het antwoord al. En dat zegt genoeg.



Mee eens!
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

31-01-2013 11:09

Chee Luiz schreef:Een veiliger systeem waarbij het lood altijd weg is kan er in mijn ogen niet zijn.


Zeker wel.
Een veiliger systeem is dat wanneer zich lijnbreuk voordoet, de vis enkel nog met de onderlijn in zn bek zwemt en niet met een stuk lijn/leader.

Voila:
Afbeelding

Met een beetje handigheid kun je zelf ook iets soortgelijks maken, maar ik ben zelf verre van handig..
Zijn wel vrij prijzig, maar veel viszaken hebben momenteel PB in de aanbieding 3 halen, 2 betalen.
Ik vind deze dingen echt perfekt en hab daarom gelijk groot ingeslagen en hoef de komende jaren geen lood meer te kopen 8) .

Let op!!
Als je achter je leadcore/freefall/unleaded nog een dikke (mono) voorslag hebt geknoopt, niet vergeten het bijgeleverde tailrubbertje bij te knippen. Anders bestaat de kans dat de verbindingsknoop blijft hangen.

Mvg,
Sjoerd
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

31-01-2013 11:20

Sjoerd Bonenkamp schreef:
Zeker wel.
Een veiliger systeem is dat wanneer zich lijnbreuk voordoet, de vis enkel nog met de onderlijn in zn bek zwemt en niet met een stuk lijn/leader.

Voila:
Afbeelding

Met een beetje handigheid kun je zelf ook iets soortgelijks maken, maar ik ben zelf verre van handig..
Zijn wel vrij prijzig, maar veel viszaken hebben momenteel PB in de aanbieding 3 halen, 2 betalen.
Ik vind deze dingen echt perfekt en hab daarom gelijk groot ingeslagen en hoef de komende jaren geen lood meer te kopen 8) .

Let op!!
Als je achter je leadcore/freefall/unleaded nog een dikke (mono) voorslag hebt geknoopt, niet vergeten het bijgeleverde tailrubbertje bij te knippen. Anders bestaat de kans dat de verbindingsknoop blijft hangen.

Mvg,
Sjoerd


sweet ! dat was dus wat ik bedoelde maar ik wist niet dat het al bestond .
zo zie je maar weer je kan werkelijk alles kopen tegenwoordig ( nou ja bijna alles dan )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

31-01-2013 18:55

Ziet er te gek uit Sjoerd, dank voor deze goede tip! Precies zoals ik het wou en bedoelde, bij lijnbreuk lood PLUS hoofdlijn los van de onderlijn. Ik ga morgen gelijk maar eens kijken of ze ze hebben.

DANK!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-02-2013 20:52

Snap nog steeds niet waarom niemand met een helicoptermontage vist als het zo nodig veilig moet? Bijkomend voordeel is dat je 'm bijna niet in de knoop gooit.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

05-02-2013 08:31

Ik vis dit jaar met een helicoptermontage. Plat, vierkant inline-lood. De rig zeker ik met één kraal op de insert. Zelfde inhaking als inline-lood. Het warteltje dat onder uit het lood komt, gebruik ik om evt. een stringer of pva-netje aan te knopen.
Zal niet briljant werpen, maar da's ook niet nodig. En zelfs als dat wel nodig is, heb ik er een oplossing voor. Beetje creativiteit en je vist zelfs veiliger dan met zo'n PB-systeem.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

05-02-2013 08:34

Mart Honen schreef:Ik vis dit jaar met een helicoptermontage. Plat, vierkant inline-lood. De rig zeker ik met één kraal op de insert. Zelfde inhaking als inline-lood. Het warteltje dat onder uit het lood komt, gebruik ik om evt. een stringer of pva-netje aan te knopen.
Zal niet briljant werpen, maar da's ook niet nodig. En zelfs als dat wel nodig is, heb ik er een oplossing voor. Beetje creativiteit en je vist zelfs veiliger dan met zo'n PB-systeem.


Hier ben ik wel benieuwd naar, zou je dat hier willen delen??
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-02-2013 09:05

Een variatie hierop, heb ik al eens eerder gepost maar allez nog maar een keer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het siliconeslang op de onderlijn kan ook vervangen worden voor een anti tangle rubber. Gebruik je een stringer, dan ff met pva draad vastzetten. De rubber kraal is er een van fox (erg zacht) of een van pb (groot centraal gat). De big eye swifevel kan je vervangen voor een ringswivel of alleen de ring die je va eenn ringswivel afknipt