visveilig systeem


Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

17-01-2013 12:46

ik ga me statische visserij weer een beetje oppakken en daarbij wil ik overstappen op het systeem van Piet vogel, freedom safety leadclips.
maar kan ik voor dit systeem ook gewoon me oude korda leadclips gebruiken? en dan me lijn gewoon aan de onderkant van de clip eruit laten komen en dan met een lusje om het loodarmpje?

of heb je hierdoor meer kan op lijnbreuk, en kan je beter de leadclips gebruiken die ervoor bestemd zijn.

en werkt het zowiezo wel met alleen een nylon lijn of moet je echt een leader gebruiken?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

17-01-2013 13:37

Ik ben net eigenlijk overgestapt op dit lood systeem omdat niet overtuigd kan raken van de juiste werking van deze clips.
Gebruikersavatar
Martijn Klaassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 12-09-2012 08:56
Locatie: dwingeloo

17-01-2013 13:46

Hey Michiel

Hele goede keuze , de freedom safety leadclips van vogel
Je zult wel ff andere leadclips moeten kopen (of die Korda clips die je hebt aanpassen ,maar dat zou ik niet doen )

Met nylon zou het ook moeten werken ,al moet ik zeggen dat ik dat nog nooit heb geprobeerd

Groeten en succes

PS hier laat piet zien hoe het moet :-) http://www.youtube.com/watch?v=8TTnQoF5nr8
T'heet niet voor niks vissen, anders hete het wel vangen
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-01-2013 14:27

hallo Michiel,
Ik zou idd niet lopen kloten met korda clips.
De pv -clips zijn volgens mij ook iets dikkere diameter/ruimer gat , EN ze hebben de
gaatjes voor het katrol -systeem er al in zitten. Zelf gaatjes maken in korda clips
KAN braampjes opleveren , waardoor het systeem haperingen kan vertonen.

Wat wel belangrijk is, is dat het lood goed VAST moet zitten.OOK als het rubber nat is!!
Zonder het tegengewicht van het lood werkt het veiligheids-systeem (vrijkomen vd onderlijn)
niet of nauwelijks.

natuurlijk ook letten op de doorgang van de tailrubber. Hier moet altijd een splice of knoop
met gemak doorheen kunnen.

Twijfel je ergens aan, raad ik je aan om een stuk lijn te markeren met bv tipex.
Stel je voor dat dat het breekpunt van je lijn is, en probeer dan het systeem uit.
Komt het witte vd tipex zonder moeite door de clip, en je onderlijn vrij, dan zit het goed.

Goed dat je het eerst vraagt ... :wink:

succes,
Ach man..Ga toch vissen !!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-01-2013 14:33

Bjorn Schoemacher schreef:Ik ben net eigenlijk overgestapt op dit lood systeem omdat niet overtuigd kan raken van de juiste werking van deze clips.



Heb je het een reele kans gegeven dan, en waarom ben je niet overtuigd?
Dit lood komt wel vrij met lijnbreuk, maar die meters lijn aan je onderlijn dan??
Dit katrol systeem heeft nog een voordeel, maar ik laat je eerst ff nadenken over de werking.

Voor jou geld hetzelfde...markeer een meter boven de clip de lijn met tipex en stel je voor
dat dit een lijnbreuk punt is.
Doe nu precies hetzelfde met de cling-on, en ga dan bedenken wat er kan gebeuren!!

succes,
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

17-01-2013 14:41

dank voor de tips,

ik wil dit systeem idd vissen zodat de vis bij eventuele lijnbreuk alleen de rig overhoud en niet enkele en soms zelfs tientallen meters nylon er nog bij.

@ Fred, als ik nu me lijn door de clip haal en met lusje aan het loodarmpje hang heb ik toch hetzelfde systeem, dan hoef ik geen gaatjes te maken in me korda leadclip.
of is hierbij de kans te groot op lijnbreuk bij een aanbeet als de clip loskomt van de wartel en de lijn dan langs de clip schuift?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-01-2013 14:52

Nee ,dit gaat niet! je hebt het lusje nodig om de wartel te centreren in de clip.
Als je wil zoals jij bedoeld, loopt 1stukje lijn buiten de clip als je hm vast wil
maken aan het loodclipje.

IK gebruik alleen dit systeem nog maar , want het heeft geen nadelen.
je kan het 'veilig" vissen als schuivend, vastlood en als schocker vissen.
ik gebruik zelf wel altijd freefall, maar met alleen een dikkere nylonlijn moet ook
kunnen.
Als ik bij obstakels vis, knijp ik ook de weerhaak plat.


gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

17-01-2013 17:54

Fred,

Ik heb het dus over de safety clips en niet zo zeer over het systeem van Piet. Ik hoop met de onderstaande video mijn mening kracht bij te zetten:

Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-01-2013 19:00

Bjorn.. dan ben je bij lijnbreuk het lood kwijt, maar die paar mtr lijn
aan je onderlijn dan? Kan toch ergens achter vast blijven zitten.
Karper heeft weinig keus dan>>>>.......
Bovendien als je de wartel te strak in het rubber vd cling- on hebt gedrukt, klemt
deze zich TE vast in het lood. Wat gebeurd er dan bij lijnbreuk.....???
Hier gaan dus veel mensen de fout in, en zijn in de waan dat ze veilig vissen :cry:

Filmpje is trouwens gemanupileerd! :wink:

Als je het p.v filmpje goed bekijkt, zie je dat de freedomclip veele malen veiliger is. :wink:

gr,Fred
Laatst gewijzigd door Fred Hazenbroek op 17-01-2013 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach man..Ga toch vissen !!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

17-01-2013 19:02

Is niets gemanipuleerd aan, heb het een uur geleden opgenomen in de garage beneden :-) En nogmaals, heb het niet zozeer over de lijn maar meer over het lood wat niet loskomt.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-01-2013 19:12

Sorry, dacht dat het een fox-u-tube filmpje betrof :oops:
De tailrubber zat wel heeeel strak op de clip.
Als dit gebeurt, denken mensen soms ten onrechte dat de vis alles wel kwijt
speelt. Jou test bewijst dat een vis hier uren rond mee kan zwemmen na lijnbreuk.

Als jij denkt dat je met je inline zo "veilig" vist , gewoon doen!!....... :roll:

succes ,

Btw...vis jij in alle gevallen inline dan?
Laatst gewijzigd door Fred Hazenbroek op 17-01-2013 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach man..Ga toch vissen !!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

17-01-2013 19:18

Het gaat er bij mij om dat de clips als zodanig worden verkocht dat bij installatie zoals het kan het gewoonweg onmogelijk is om het lood te lossen. Zoals in de video heb ik het rubber er 2mm opgeschoven, dus niet eens geheel, en het is al onmogelijk om te lood kwijt te raken.

Het gevolg hiervan is dat duizenden karpervissers zogenaamd veilig zitten te vissen terwijl dat absoluut niet zo is. Zelfs op de verpakkingen en op ander promotie materiaal staat safety dit safety dat terwijl er niets van klopt. In mijn ogen werkt een safetyclip alleen goed als je het tailrubber maar een enkele millimeter op je clip kan schuiven. Risico is dan dat je je lood verliest tijdens een dril. Dit is waarom ik uiteindelijk besloten heb met inlne te gaan vissen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-01-2013 19:28

Bjorn, ik ben het helemaal met je eens dat sommige producten het woord safety
niet waardig zijn.

De freedom clip heeft een hele andere mechanische werking.
Hier moet je juist NIET het lood kwijt raken, om de lijn te kunnen strekken.
Nogmaals..duidenlijk te zien en horen in het filmpje)

Ik ben wel blij om te lezen dat je wel over veiligheid nadenkt, en zelfs test.
Maar als jij met die inline 30mtr aan je onderlijn hebt hangen, kan dat nog steeds een groot probleem zijn.

gr,Fred

btw..jouw post , en mijn wijziging hadden zich net gekruist..
Ach man..Ga toch vissen !!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-01-2013 19:40

Als ik niet inline zit, knoop ik de freefall aan de wartel vh lood, tussen het tonnetje en het oogje.
Dan schuif ik een big-eye(waar de onderlijn aankomt) op de freefall. Hierna gaat de freefall weer terug door het oogje vd loodwartel. Deze splice knoop ik aan mijn hoofdlijn.

Bij lijnbreuk gebruik je dus het gewicht van het lood dus om de freefall terug door het oogje
te laten lopen. Dan komt dus de onderlijn vrij :wink:

gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

17-01-2013 19:48

Piet benadert een goed en veilig systeem wel maar toch zie en hoor ik veel "Alsen" als dit als, dat. Als je vergeet je tailrubber af te knippen, als er wiergroei is, als je je lood niet goed opsluit. Veel mensen en fabrikanten pretenderen een visveilig systeem op de markt gebracht te hebben en de massa denkt nu dat er gewoon lekker gevist kan worden tegen welk obstakel dan ook.

Hetzelfde zie je nu terug in de autobranche met airbags, ABS, ASP en weet ik niet wat. Mensen vergeten dan vaak de basis en denken minder na, rijden als een debiel en komen er altijd weer goed vanaf.

Ik zie mensen veel liever gewoon wat voorzichtiger vissen en wat vaker hun hoofdlijn vervangen of enkele meters inkorten om lijnbreuken te voorkomen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-01-2013 19:57

Daarom zouden vissers meer moeten nadenken.
Sommige dingen zijn nu eenmaal de moeite waard !!

Maar...were on the same page! :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Martijn Klaassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 12-09-2012 08:56
Locatie: dwingeloo

18-01-2013 10:14

Jongens waar hebben we het nu over
Die alsen waar je het over hebt Bjorn vind ik niet heel interessant
Kijk als je dat lood systeem gaat maken probeer je het toch ook uit ... of nie , ...dus vergeet je niet het rubbertje te knippen of je lood goed op te sluiten , anders werkt het hele systeem niet
Wier en beplanting zie ik eigenlijk geen risico in 100% safe is natuurlijk onmogelijk

Welk systeem ook ,Uiteindelijk vind ik het erg belangrijk dat mocht er iets breken , de vis met zo min mogelijk materiaal blijft rond zwemmen



groeten Martijn
T'heet niet voor niks vissen, anders hete het wel vangen
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

18-01-2013 12:17

Het systeem waarbij je de insert uit het inline lood haalt, en een rubber over de wartel schuift zodat het lood los schiet bij een aanbeet (shocker) vind ik een heel mooi systeem. Maar hebben jullie nooit de ervaring dat je dit snel in de war werpt?
Heb hierdoor al 2x een nacht voor jan lul gezeten, waardoor ik weer met leadclips en wartellood vis.
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

18-01-2013 14:26

Ik gebruik de Flat Clips i.c.m. Speed Links van AVID.....wél ZONDER de bijgeleverd pinnetjes wel te verstaan, anders absoluut niet veilig!!!!

Vind het ideaal, simpel, doeltreffend en veilig!!

http://www.youtube.com/watch?v=RPpKU2S3si8

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-01-2013 14:43

k wil dit systeem idd vissen zodat de vis bij eventuele lijnbreuk alleen de rig overhoud en niet enkele en soms zelfs tientallen meters nylon er nog bij.


Bij jou montage blijft de vis wel mogelijk met een paar meter lijn rondzwemmen, Guido. Tevens zou ik die pinnetjes juist wel gebruiken, omdat die de werking van het systeem waarborgen: de vis schudt met de kop, waardoor het lood het rubbertje van de clip drukt. Dan moet de wartel of speedlink wel in de clip blijven zitten, anders gaat de hele handel over de lijn schuiven. En hoewel het zaakje dan misschien ook wel op het punt van lijnbreuk de hoofdlijn verlaat, lijkt me dat niet het idee achter een safetyclip. Want dan is inline lood net zo'n goede optie.

Overigens vind ik een systeem dat slechts het lood lost sowieso niet veilig, er vanuit gaande dat er kans op lijnbreuk is. Want daar doen we het voor hè, veiligheid voor de vis in het geval van lijnbreuk.

Mijn favoriete stukje visveiligheid is trouwens het voorkomen van lijnbreuk. Ik knoop er rustig een aantal meters 60/00 aan, als ik daar lijnbreuk mee uit kan sluiten.
Ik weet het ook allemaal niet...
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

18-01-2013 18:37

Werking van het systeem is gewaarborgt zonder pinnetje......de eerste prik doet ie sowieso, daarna gaat ie over de hoofdlijn of leader glijden ja , zodat kopschudden geen effect meer heeft.....
Zoals je op filmpje kunt zien, schud je niet zomaar je lood van je leadclip af, zeker niet met lichter lood tot zeg 2,5 oz.
Dan is dus de kans reeel dat de vis zowel lood áls meters hoofdlijn met zich meezeult....

Wat betreft de meters hoofdlijn.....is mogelijk ja, met deze montage....maar die kans is minimaal.....

Met lijnbreuk ergens halverwege tussen rig en hengel blijf je dit probleem bij ieder systeem houden!!!

Er is uiteindelijk maar één systeem wat 100% veilig is: Thuis bij de kachel blijven zitten en gewoon niét vissen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-01-2013 19:17

Nee niet met een helicopter systeem en ook niet bij de clips van pb. Dan zwemt de vis bij lijnbreuk met alleen de onderlijn rond
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

18-01-2013 23:18

guido berkmortel schreef:Wat betreft de meters hoofdlijn.....is mogelijk ja, met deze montage....maar die kans is minimaal.....

Met lijnbreuk ergens halverwege tussen rig en hengel blijf je dit probleem bij ieder systeem houden!!!


Op je eerste punt zeg ik, er is dus kans en dus is het NIET visveilig...

Als je even goed kijkt hoe je een visveilige running rig maakt, dan zal je zien dat bij lijnbreuk de vis dat alleen nog met een onderlijn in zijn bek rondzwemt... Uiteraard is dat altijd nog een stukje lijn, maar dat is dan wel lijn waar de vis het minste kans mee heeft om vast te komen zitten...

Bij jouw running rig is dat dus NIET het geval en heb je net als bij inline lood kans op meters lijn achter een karper aan bij lijnbreuk...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

18-01-2013 23:39

En dat heb je met safetyclip net zo goed Marco ;-)
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

19-01-2013 16:23

Wat heb ik dan net zo goed, Bjorn? Ik heb een beetje de indruk dat je totaal niet weet waar je over praat...

Ik gebruik de safety clip van PB en maak daar mijn running safety rig mee... Dan blijft bij lijnbreuk alleen de onderlijn nog in de bek van de karper achter... In tegenstelling tot bij de running rig die hierboven op de foto staat...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...