rig voor dressuurwater


michiel hoeyberghs
Berichten: 73
Lid geworden op: 14-08-2012 00:29
Locatie: mol

03-11-2012 03:21

hey, ben op zoek naar een rig die goed te gebruiken is op dressuurwatertje waar ik veel vis.
het is geen groot water maar er is wel contstante hengeldruk. nu is mijn vraag welke soort rig jullie op zo'n water zouden bebruiken.

oh ja de bodem is vrij hard en er liggen her en der stenen en veel overhangende bomen en enkele rietkragen.
karpervissers zijn:

a) mensen met veel te veel tijd en geld
b) mensen met een mentale beperking en dus GEK!
c) ordinary peaple trying to catch an extrodinary carp fish!!!
d)all of the above
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

03-11-2012 11:01

Hoi

ik ben van mening dat je het niet in rigs moet gaan zoeken. Natuurlijk zijn er prachtige kunstwerkjes maar wat een veel groter verschil maakt (naar mijn mening) is op een andere manier te vissen. Andere stekken, andere tijden, ander aas etc.

Natuurlijk kun je wel experimenteren met de lengte van de onderlijn (probeer eens een lange soepele onderlijn) maar ik zou weg blijven mij ingewikkelde kunstwerkjes.
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

03-11-2012 11:05

Ik zou de rig gewoon zo simpel mogelijk houden, probeer eens te vissen met particles.
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-11-2012 12:27

Dressuur is eigenlijk conditionering. Conditionering doorbreken is het weglaten of veranderen van de herkenningstekens waarop de karper geleerd heeft negatief te reageren. Het eerste wat je moet nagegaan is waar de karper op jouw water op geconditioneerd is en niet willekeurig advies vragen voor een andere rig. Er zijn genoeg variaties op rigs met het doel conditionering te doorbreken, maar die zijn allemaal bedacht voor een specifieke omstandigheid van de bedenker.

Kijk je wat standaard in gebruik is, dan is dat semi-fixed korte rigs van gecoat materiaal met zwaar lood en een passieve stretcher visserij. Wat daar tegenoverstaat zijn lange soepele rigs met licht lood en een actieve visserij. Het kan effectief zijn dit te veranderen. Maar als de karper niet werkelijk geconditioneerd daarop is, dan pas je slechts je visserij aan en doorbreek je geen conditionering. Eerlijk gezegd hebben velen dit niet eens in de gaten waardoor er nogal wat ruis is voor wat betreft de zin van sommige rigs. Bedenk, dat less more is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

03-11-2012 13:00

lichter loodje 50 gram max soepel zinkend langer onderlijntje aardappeltje zoete mais of wat dan ook wat je op de haak kan vissen de vis ziet die haak vaak toch wel liggen anders denk ik .

soms vang je als karper visser niks en bij witvissers gaat de 1 na de ander er doorheen heb zelf zo ook wel een vissen gevangen met als topper 1 met 3 piercings ( haken maatje 20 ofzo )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
michiel hoeyberghs
Berichten: 73
Lid geworden op: 14-08-2012 00:29
Locatie: mol

03-11-2012 13:18

bedankt voor de tips. we zullen eens proberen
karpervissers zijn:

a) mensen met veel te veel tijd en geld
b) mensen met een mentale beperking en dus GEK!
c) ordinary peaple trying to catch an extrodinary carp fish!!!
d)all of the above
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

04-11-2012 21:47

`probeer eens een rig van 100cm
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-11-2012 16:06

Het licht idd niet zo simpel als zomaar een rig aan te kunnen raden die het overal op zwaarder bevist water doet. Hier op de site zijn diverse rigs uitgebreid beschreven te vinden, voor uiteenlopende omstandigheden. Welke voor jou gaat werken is gewoon een kwestie van proberen, al kan het zeker helpen om eens te kijken wat de meerderheid gebruikt en kijk ook naar bodemverloop, als het erg zacht is wil je bijvoorbeeld niet met een super korte rig aan de slag, of het moet een heli/chod systeem zijn.
Staar je ook vooral niet blind op rigs. De juiste stek, juiste tijd en juiste aas zijn naar mijn mening stuk voor stuk belangrijker dan rigje a of rigje b.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
michiel hoeyberghs
Berichten: 73
Lid geworden op: 14-08-2012 00:29
Locatie: mol

05-11-2012 16:38

hey iedereen bedank voor de tips. ik vis op deze vijver bijna altijd aan de overkant. ben bijna de einige die dit doet aangezien ik bijna nooit andere vissers heb aan deze kant. de overkant daarentegen zitten er altijd meerdere.
mijn stek kies ik uit door zo ver mogelijk weg te blijven van de rest. geen gezeik met hun lijnen ed. dan kan ik zelf ook verder uit elkaar vissen.
heb al wel gemerk dat lichtere loden (70 gram) meer aanbeten opleverd dan zwaardere (100 gram). dus hu ik het bij lichtere.
iedereen vist hier met bollen dus partikelsidd eens proberen.

thanks
karpervissers zijn:

a) mensen met veel te veel tijd en geld
b) mensen met een mentale beperking en dus GEK!
c) ordinary peaple trying to catch an extrodinary carp fish!!!
d)all of the above
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

06-11-2012 23:13

Ik ben dit jaar sinds lange tijd (ca. 5 jaar geleden) weer aan het karperen geslagen.

Op het watertje waar ik vis heb ik allereerst gekozen voor verschillende particles waar bijna niemand mee vist.
Door er mee te vissen kreeg ik meteen feedback welk aas met minder aarzeling genomen werdt. Door mijn vangsten uit te breiden, heb ik gekozen voor een combi-rig.
Maar observeer goed hoe de meeste visser het aanpakken. Vis dan zelf met een andere aanpak (denk aan toplood, lijn zo vlak mogelijk tegen de bodem, etc.).
Als je de puzzelstukje gevonden hebt, dan is de uitkomst vanzelfsprekend...
Weinig tijd is ook tijd!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

08-11-2012 23:14

De kunst is vis aan het azen krijgen, lukt dit? Dan kun je ze vangen ook, met elke werkende rig.
M.v.g Stef Jansens
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-11-2012 05:59

Als je bedoeld dat de best werkende dressuur rig niet overtroffen kan worden door een goed voorbereidde voercampagne, kom je in de buurt.

In mijn KK tijd: 7-8 lange stiff rig
8-9 rekker rig waarom? Ik heb een idee.
It's okay 2 pay
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-11-2012 02:53

Conditionering komt natuurlijk alleen voor bij de visserman zelf.
Vraag is dan, wie is de domste van de twee?
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

10-11-2012 08:14

Probeer eens pinda's.
Mijn maat en ik hebben vorige maand een dressuur doorbroken door 11 vissen aan de kant te krijgen op die put waar een ongelooflijke druk op staat. En dat in 6 uren tijd :wink: De mede vissers stonden met hun mond open.

We hebben 3 dagen met her en der wat handjes gevoerd zodat de vis het begon te herkennen. Dag 4 ging het loos, de pinda's met een klein dipje gingen als een gek. En door de drukte moesten we 2 vissen laten gaan.

Jammer genoeg waren de vissen geen schoonheden het waren namelijk papagaaitjes of beschadigd. Erg jammer.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

10-11-2012 08:41

Een rig ga ik niet snel veranderen, het belangrijkste vind ik dat het aas identiek aan het losse voer is, dus geen snowman of fake maisje op de bol. Ik ben van mening dat een vis die het aas met de (fluo)popup pakt ook het gewone aas pakt (zoals het omliggende voer) maar andersom misschien niet door het herkenningspunt van de popup.
En verspreid voeren, niet alles op een paar vierkante meter.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

10-11-2012 08:52

Klopt maar ook weer niet met bepaalde kleuren en pup-up. Sommige putten of stromen wel en andere weer niet. Ik doe het zelf ook niet hoor. Maar mijn maat wil het wel eens zo doen als we een slechte dag hebben. En vaak lukt het hem ook nog.

De fluor is wel een eye catcher he. En daaronder de normale aas waar je mee voert. Het heeft de zelfde actractie... Dus tsja geen idee
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-11-2012 16:42

Hilco Meijer schreef:Conditionering komt natuurlijk alleen voor bij de visserman zelf.
Vraag is dan, wie is de domste van de twee?


Met alle respect Hilco, de domste is degene die beweerd dat conditionering alleen voorkomt bij de visserman zelf. :wink:

Ik vraag me af hoe je dit met droge ogen durft te beweren maar meer nog, op grond van wat je dit beweerd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-11-2012 21:58

De reactie van karper is binnen de mogelijkheden van het beest te trainen. Tja, wat moet je er meer over zeggen. Inschatting, waar het fout gaat, is over wat er mogelijk is. Niet het feit op zich.

Groet, Kee
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

16-11-2012 09:10

Overstappen naar kleinere boilies, en bv met de method feeder. Karper is daar op niet commercieel water nauwlijks aan gewent aangezien iedereen met grote "bollen" en dezelfde rigs zit.

Dit heeft voor mij dressuur doorbrekend gewerkt op moeilijk water.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-11-2012 09:21

Je kan ook eens een dagje rond lopen/fietsen op de plas en met wat andere vissers praten gewoon relaxt en beetje advies op doen en goed kijken wat voor aas hun hebben..
Veel vissers stallen hun hele inboedel voor de tent uit en dan is het makkelijk zien wat ze hebben en gebruiken..

nou als je dat beetje onthoudt of opschrijft en dat dan NIET gebruikt heb je al een paar stappen voor op hun..

verder blijft het proberen, testen, proberen en nog eens testen en alles, of kijk eens op een ander watertje.

succes.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

22-11-2012 19:33

[quote="R de Winter"]Je kan ook eens een dagje rond lopen/fietsen op de plas en met wat andere vissers praten gewoon relaxt en beetje advies op doen en goed kijken wat voor aas hun hebben..
Veel vissers stallen hun hele inboedel voor de tent uit en dan is het makkelijk zien wat ze hebben en gebruiken..


Daarom stal ik dus alles binnen en laat ik vissers als jou oprotten.Je voordoen als iemand die "gezellig"een praatje komt maken,maar intussen ze achter de ellebogen heeft.
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
michiel hoeyberghs
Berichten: 73
Lid geworden op: 14-08-2012 00:29
Locatie: mol

23-11-2012 23:38

praten met andere vissers doe ik altijd :p.
iedereen vist hier bijna met 20mm bollies, tijgernoten og een hair met 2 veschillende (2*20 mm & 1*20 en 1*15mm)
ook voert iedereen hier goed bij dus dat doe ik niet.

heb dan maar enkele kilotjes 15 millimeter bollen gekocht en een standaardrig (soepele rig met heir gefixeert).
heb die dag heel goed gevangen (9 karpers, terwijl er andere blankte).

helaas was dit van korte duur want de volgende dag heb ik zelf geblankt...
karpervissers zijn:

a) mensen met veel te veel tijd en geld
b) mensen met een mentale beperking en dus GEK!
c) ordinary peaple trying to catch an extrodinary carp fish!!!
d)all of the above
Gebruikersavatar
andy nuberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-11-2010 00:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

12-01-2013 00:10

Dressuurwater? Speciale rig? Echt niet! Indien je boilies gebruikt simpel uitbalanceren met een stukje kurk of foam er in, of een niet te vaak gebruikte particle gebruiken en daarmee eerst je stekken licht er mee aanvoeren. Geen kg's tegelijk!
Mijn mening is dat er op dressuurwater te veel met het zelfde aas gevoerd en gevist word, er worden kg's gevoerd terwijl het niet nodig is en veel vissers met hetzelfde aas op de zelfde manier. Geef bijv je boilie een andere vorm!? Zet er een maisstopper bovenop of vis met tijgernoot en pinda popup. Pinda's wel eerst 24 uur weken, afgieten en afspoelen, kwartier koken in schoon water met een snufje zout voor extra smaak. Doe je in je eigen eten ook!

Happy days!
Gebruikersavatar
rocco molenberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 07-01-2013 15:31

12-01-2013 09:04

probeer de stekken te vermijden waar veel gevoerd word...
Levi Dijker
Berichten: 4
Lid geworden op: 18-01-2013 23:01

18-01-2013 23:35

draai je boilie zelf zo weet je altijd dat je anders als de rest hebt. begin met een basis mix
1kilo maismeel
1kilo griesmeel fijn
1kilo soyameel vet

dan heb je 3kilo je kan per kilo mix kilo+/- 500gram eigen producten toevoegen