kan iemand me even wat advies geven?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomas Martens
Berichten: 117
Lid geworden op: 02-08-2012 22:34
Locatie: Limburg, België

07-10-2012 22:25

kan iemand me even wat advies geven? ik gooi mijn onderlijn nogal vaak rond mijn lood.
ik weet nog niet goed wat ik precies nodig heb op mijn water.
- het is niet heel diep daar
- zachte bovenlaag op de bodem zon centimeter dik eronder is het harder.
- bij het ingooien zit het lood telkens in de bodem vast. (lostrekken dus)
ik vis gewoon met een clip waar het lood in moet en dan een sleeve erover.
geen popups, gewoon een standaard systeem.
Mvg,
thomas
Laatst gewijzigd door Kenny Willems op 08-10-2012 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst past niet in Foto van je rig topic deel 2
Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer hem vissen en je bent in de weekeinden van hem af.
Daniël palma
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-09-2012 12:37
Locatie: Veenendaal

08-10-2012 10:46

Ik heb laatst iets gelezen over lichter lood gebruikeb het zakt er mindrr diep in maar diep genoeg dat de karper zich haakt maar ook het lood meeneemt.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

08-10-2012 12:15

Wat voor onderlijnmateriaal gebruik je?
Hoe gooi je in?
Wat is niet diep bij jou?
Gebruik je een anti tangle tube?

Beetje meer info met een foto zal wel makkelijk zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

08-10-2012 13:48

Ik zou zeggen probeer is een rig met Anti Tangle Tube of knoop ze zelf met de Double ID van Piet Vogel, strip een stukje net voor de haak zodat die vrijspel heeft.

Met die laag zachte rotzooi, zou ik in iedergeval een helicopter systeem of iets dergerlijks gebruiken, maar geen inline. Niet al te zwaar lood pakken ook, en gewoon zachtjes lostrekken nadat je in gegooit hebt.
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

08-10-2012 17:27

Anti tangle sleeve, helicopter/chod systeem, je inwerp techniek aanpassen ( aan het eind van de worp je hengel recht omhoog en je lijn stoppen, hierdoor strekt je onderlijn.).

Eventueel een stiff of semi stiffrig proberen en wat altijd handig is, is een oplosbaar schuimpje op de haak.

Allemaal dingen die je kunt proberen.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

09-10-2012 18:57

Daniël palma schreef:Ik heb laatst iets gelezen over lichter lood gebruikeb het zakt er mindrr diep in maar diep genoeg dat de karper zich haakt maar ook het lood meeneemt.


Als ik weet dat ik in zachte bodem zit gebruik ik altijd lichter lood. Probeer maar eens lood uit de blubber te trekken. Dan zul je zien dat ie best zwaar is. Ik schat dat de trekkracht verdubbeld en het zelf haken beter doeltreffend is.
Zie dit als een tip :wink:

En na jaren van verschillende rigs die bedacht worden gebruik ik zelf knooploze rig. Die voor mij op dat soort wateren echt doeltreffend werkt. Bij veel Brazem aanbeten wil ik ook wel eens een dubbele hair gebruiken. Dit ter hoogte van de haak steel.

En in de war gooien. Dit is vaker genoemd. Remmen voor de meuk het water raakt of gebruik stif rig.

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Thomas Martens
Berichten: 117
Lid geworden op: 02-08-2012 22:34
Locatie: Limburg, België

09-10-2012 21:36

ik heb die pb armabraid 15LB weed.
zo ziet de bodem er ook uit (vooral die prut op de bodem)
verder gebruik ik meestal ashima carp haken maat 8.
alleen vraag ik me af hoelang ik mijn onderlijnen ongeveer hier moet maken.
en als ik van die rubbers aanschaf, moet ik dan letten op een diameter?
Mvg,
thomas
Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer hem vissen en je bent in de weekeinden van hem af.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-10-2012 18:27

Weet je wat er met dat lostrekken gebeurd? Het bungee effect van je nylon lijn zorgt er voor dat je lood met een sprongetje loskomt waarbij het zwaardere gewicht van het lood eerder weer op de bodem terug komt dan je veel lichtere onderlijn. Deze schiet dan je lood voorbij in de richting van je hoofdlijn met flinke kans dat je rig om je lood slaat :wink: . Zeker niet doen dus.

Ook niet, zoals Bas al aangaf, vanwege de betere inhaking omdat je lood vast zit en zeker afremmen vlak voor je lood het water raakt. Ook inline lood gebruiken bij braids. Die wartel loden is dan vragen om ellende!

PVA foampje op je haak en hair en evt een stringertje met een paar hele en/of halve bollen scheelt ook een berg bij braids.

Wanneer je zeker weet dat dat laagje modder echt zo dun is zou ik gewoon met een rig vissen waarmee je normaal ook je visje vangt. Voor mij is dat bij boilies +-20 a 30cm (o.a. afhankelijk van de accuratesse waarmee bijgevoerd kan worden) en voor een ander veelal korter. Maar je vist verspreidt met boilies, dus ik zou je rig zeker niet korter maken.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-10-2012 23:33

paar jaar terug zou ik gewoon een langere onderlijn aanraden.
Tegenwoordig een helikopter systeem.

Deze vis ik met korte onderlijn ook in modder situatie's en moet zeggen gaat erg lekker.
Namelijk het systeem van tegenwoordig kun je aanpassen aan je de modder dikte.
En heb je hem toevallig te ver van het lood maakt het niet veel uit.

Afbeelding

Gevangen met een onderlijn van ongeveer 14cm maar durf rustig korter te gaan, dat is het voordeel van deze helikopter systeem.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-10-2012 09:38

Mag ik je even zeggen dat ik vind dat deze vis akelig diep gehaakt is. Ik zou de hair een stuk langer maken of proberen de inhakings ruimte van de haak wat kleiner te maken...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

13-10-2012 13:50

Ja idd wat is ie diep gehaakt.... Lijkt wel of ie een verkeerde clisma krijgt :lol: :oops:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

13-10-2012 21:14

Ze waren iets te gulzig die dag Marco.
Geen zorgen word natuurlijk al over nagedacht.

Ging om het idee van het helikopter systeem.
En dan maakt een voorbeeld foto het iets makelijkker.

Materialen zijn te vinden bij bijvoorbeeld Rig Solutions (leader, Helikopter/Chod systeem en wartels), en waarschijnlijk een aantal andere fabrikanten.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

16-10-2012 18:43

@thomas,je kunt ook gewoon een pva stickje monteren,en daar vervolgens een paar pva foampjes aan maken.Dan zakt alles heel langzaam naar de bodem,en je hebt meteen een hoopje voer bij je haakaas liggen.
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
henk vries
Berichten: 8
Lid geworden op: 16-10-2012 10:05

01-11-2012 09:20

Als je lood maar een cm. weg zakt zie ik het probleem niet, dan kun je zelfs gewoon met een korte onderlijn vissen. Bij de landing het lood afremmen om het in de war gooien tegen te gaan, en als het eenmaal ligt niet meer aan komen. Als je dat wel doet heb je kans dat je de boel nog steeds in de war trekt en dat je haak vuil op pakt. Je kunt ook een leeg pva zakje aan je haak knopen,(parachute bag)een paar gaatjes erin prikken zodat er wel lucht in kan waardoor het geheel een stuk langzamer naar de bodem zakt zodat je lood minder ver weg zakt.
Plaats reactie