50% losschieters


Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

18-09-2012 19:16

Hallo vissers!

Ik knoop sinds 2 maanden ongeveer me eigen rigjes en aan het begin ging het best goed. Wat adviezen van andere vissers van dezelfde plas en begonnen. Af en toe schoot er wel een visje los maar dat gebeurde ook met gekochte rigs. De laatste tijd begint me dat wel flink te ergeren en heb ik af en toe dagen dat de helft van de karperruns gewoon losschiet binnen 2-10 seconde!

Brasems haken bijna 90% in de onderlip, natuurlijk zit ik hier ook niet op te wachten. Hieronder een fotootje waarmee ik vis.

Afbeelding

Ik vis met een Fox SSSP haak 7, quick change swivel en inlinelood met ong 30 cm korda clay tube. Als jullie iets raars zien of tips hebben hoor ik het graag. Vind het trouwens een leuk forum!!

Groetjes Sem
Stijn Maes
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-08-2012 13:22

18-09-2012 19:20

Het kan aan de vijver liegen ook, sommige vijvers hebben eenmaal karpers met zeer zachte lippen.. Maar met je systeem lijkt absoluut niets mis! Succes!
Laatst gewijzigd door Marco Mensing op 18-09-2012 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet onnodig quoten
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

18-09-2012 19:24

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Er zwemmen wel vissen rond met uitgescheurde bekken maar dat mag geen probleem zijn als je ze in hun onderlip wil haken (hoe doe ik zoiets beter)?

Als ik een visje vang zitten ze meestal wel in de hoek maar scheurt er niets uit aangezien ik behoorlijk licht vis.

Groetjes Sem
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-09-2012 19:31

Er is genoeg mis, anders krijg je niet zoveel lossers. Het stukje krimpkous bij het haakoog is te kort. Verleng deze met 1,5 cm en buig hem naar binnen. Is de bodem hard? Verkort je onderijn eens. Is de bodem zacht? Vervang je inline lood door een loodclip systeem en een wartelloodje van 80gram
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

18-09-2012 19:40

Martijn Nederpel schreef:Er is genoeg mis, anders krijg je niet zoveel lossers. Het stukje krimpkous bij het haakoog is te kort. Verleng deze met 1,5 cm en buig hem naar binnen. Is de bodem hard? Verkort je onderijn eens. Is de bodem zacht? Vervang je inline lood door een loodclip systeem en een wartelloodje van 80gram


Grappige is dat ik eerst langer krimpkous had maar door 2 lossers achter elkaar deze heb ingekort maar ik zal het eens vervangen. In principe vis ik op taluds met zandbodem zo'n 6 meter diep 100 meter uit de kant met strakke lijnen. Ik heb ook een hengel met een loodclip en een loodje van 85 gram. ik zal eens opletten of die beter vangt. Ik zal eens een korte rig maken met langer krimpkous. Verder nog hair lengtes veranderen? ik vis met 20 mm boilies. Haakje 6 of 7 nemen? Begin te denken dat 7 misschien te klein is (normaal hoor je kleiner is beter) :o

Bedankt zover!! :D
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

18-09-2012 19:59

Ik zie niet zoveel aan de onderlijn.
Maar zoals aangegeven krimpkous iets verlengen, Martijn zegt, 1,5cm maar persoonlijk vis ik hem niet langer dan 1cm.

Ik lees een zandbodem op een grotere afstand 100 meter.
Ik zou het lood gewicht ook verzwaren naar +/- 120gram vooral op zulke afstanden kan een wat zwaarder gewicht voor een betere haking zorgen.
Als je met nylon vist heb je namelijk aardig wat rek in de lijn en dat kan de karper de kans geven zich te ontdoen van de haak.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

18-09-2012 20:06

Wat een bullshit die krimpkous gelul!! Naar mijn idee niks mis met de onderlijn.
Ik gebruik nooit krimpkous op mijn haak... Vind ik niet nodig en zeker niet met stiffrigs waar ik altijd mee vis.
Zou eerder denken aan een lichtbeschadigde haakpunt of een braampje op de haak.
En persoonlijk vind ik het lood aab de lichte kant, daardoor is het inhaakingseffect te licht.
Probeer eens met minstens 105 tot 120gr.
Succes met je probleem ;-)


Ps: of je hebt een brasemprobleem op je stek....
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-09-2012 20:17

Hallo sem ,

Opzich is er niet veel aan te merken op je systeem .
Echter zou ik eens je krimpkous anders maken .. Namelijk een model " linealgliner" .
Dan issie in een puntje afgeknipt en dmv een gaatje aan de voorkant komt je onderlijn eruit , je rig zal dan - in mijn ogen - sneller en mooier indraaien .

Ook heb je nu nog , met zomerse water-temperaturen kans dat de lippen van onze beschubte vriend aardig zacht zijn .
Switch daarom ook eens over op een klauwhaak .
Houd in je achterhoofd dat een kleine haak sneller vult en dus minder snel uitscheurd .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

18-09-2012 20:21

Bart beentjes schreef:Vind ik niet nodig en zeker niet met stiffrigs waar ik altijd mee vis.


Je geeft zelf als het antwoord.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

18-09-2012 20:27

Moet ook wel heeeeel eerlijk zeggen dat ik meer dan tien jaar niet meer met slappe onderlijnen vis.
gebruik bijna alleen stiffrigs of combirigs met snakebite of snakeskin lijn waarvan 1cm afgestript is, heb nagenoeg nooit een misser daardoor....

Onderlijn zou inderdaad ook wel wat korter mogen, ongeveer 15cm hooguit 20cm.
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

18-09-2012 20:28

dank jullie allemaal!

Ik zal eens gaan experimenteren met wat zwaarder lood aangezien ik me lijnen toch uitvaar. Maar ook als ik op 50 meter me lijnen neerleg zit ik ook op 33% lossers. Brasems gaat wel beter. Heb zelfs een dag gehad met 33 brasemruns en 30 gevangen en nee ik zat niet op brasem te vissen. Allemaal lappen die 20 mm boilies binne 5 minuten hadden gevonden. Heb je een fotootje van zo een mogel line aligner? dan zal ik die ook eens maken want erger dan 50% zal t toch niet worden xD

Groetjes Sem, topforum dit!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-09-2012 21:09

Vergelijk een deurmat aub niet met een karper , op de 1 of andere manier hakrn deze lappen zich altijd in het midden van de onderlip .

http://www.totalfishing.nl/rivier,37,9856.html

2e foto van dat verslag , is trouwens een willekeurig ge-googled fotootje .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

18-09-2012 21:22

Danku. Ik zal hem eens maken. Moet ik de krimpkous dan recht laten of toch een agressievere hoek instomen?

Gr Sem
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-09-2012 21:36

Ik zelf buig m meestal wel wat , het verlengde van de haak .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

18-09-2012 21:39

Super. Zal hem eens maken. Maatje 7 SSSP hou ik dan aan vast. Verder nog adviezen voor hairlengte? 0.5cm onder de bocht begin vd boilie?

Gr
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

18-09-2012 21:52

0,5 tot 1cm onder de haakbocht is voldoende.
Persoonlijk hou ik hem altijd op 1cm (op uitzonderingen na)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

18-09-2012 21:53

2-3mm verkleint de kans op goede inhaking?

Groeten Sem
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

18-09-2012 22:23

Gaat er uiteindelijk meer om hoe vrij de haak kan draaien.

Verschil kan hem ook zitten in de soepelheid van het gevlochten materiaal.
Maar dan ga ik wel erg ver.

Gewoon proberen op een gegeven moment snap je precies hoe het allemaal werkt.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

18-09-2012 22:26

Verdubbel je hairlengte. Of meer.
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

18-09-2012 23:27

Ff snel nog een lijntje geknoopt. Hoor graag van jullie!

Afbeelding

En ja hij moet nog gestoomd worden onder een hoek!!!

Groetjes Sem :lol:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-09-2012 00:07

Persoonlijk zou ik krimpkous korter maken maar dat had ik al gezegd :lol:
Voor de rest Moet dit toch echt vis opleveren i.p.v verspelen.

Mijn lijn loopt gewoon door de krimpkous i.p.v. via een linealgliner.
Heb nog nooit verschil ontdekt, en heb beide getest voor mensen het vragen.
Dus is maar net wat jij wil.

Deze gaat vis vangen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

19-09-2012 00:13

Danku. Ik zal morgen een foto gestoomd en afgeknoopt neerzette en dan van t weekend even testen!

Groetjes Sem
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

19-09-2012 01:09

Om te zeggen dat het krimpkousje te kort is heeft niks te maken met het verspelen van de vis.
Wanneer je het krimpkous wat langer zou zijn en met een wat agressievere hoek zou de haak sneller draaien en zou sneller diep in de bek van de karper kunnen haken.

Zoals je de krimpkous hebt op je eerste afbeelding hebt, heeft hij niet meer nut dan enkeld het verlengen van je haaksteel.
Bij je tweede afbeelding zou ik persoonlijk je krimpkous wat korter houden en er een bocht in maken die hem sneller laat draaien.
Pas hiermee wel op dat je krimpkous/L.A. Je haakpunt niet afschermt, dit gaat je weer aanbeten kosten.

Al met al zou de rig op je eerste afbeelding gewoon een goed precentage gevangen vis op de kant moeten brengen. Eerder 80%+ dan de 50 die je aangeeft en zou je denk ik de oorzaak van het verspelen van vis ergens anders moeten zoeken.
Ook 78gr lood heeft verder niks te maken met de inhaking ivm. Afstand van vissen.
Eerder dan dat is het voor jezelf makkelijker om met zwaardere gewichten te vissen om je rig beter op zijn plek te houden tijdens het opdraaien etc.
Persoonlijk vis ik sowieso met zwaardere gewichten tussen de 100 en 150gr onder normale omstandigheden omdat ik DENK dat dit de inhaking ten goede komt.

Maar het lossen van de vissen heeft volgens mij niks te maken met het gewicht waar je mee vist ivm. De afstand waar je op vist.
Welcome to the Goodlife..
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-09-2012 01:30

Sem,

Om die korte LA in foto 1 wat beter te laten werken hoef je alleen de hoek wat haakser maken tov de haaksteel. Verleng dat relatief korte onderlijntje dan zeker niet, want je hebt veel open ruimte om vlees te pakken. Het kan nl zijn dat je onderlijn gewoon al vroeg vlees pakt en het verlengen van die LA dus niet nodig is om te laten functioneren in vorm van een snelle draaiing. Misschien moet je 'm eigenlijk laten disfunctioneren door een krappe inhakings ruimte tussen LA en haakpunt te creëren via een langere LA!?

Hair ietjes langer, haakpunten in de smiezen houden en binnenkant van elke gevangen vis bekijken of er diep vlees gepakt wordt (en dan via langere hair en de LA / haakpunt ruimte iets verder afsluiten) is verder het devies.

'Strak' vissen met dat loodgewicht is op die afstand ook een lastige en je moet vanwege de elasticiteit (gebrek aan feeling) in het nylon oppassen dat je niet per ongeluk je lood ietsjes verplaatst bij het plaatsen van een waker, waardoor je haak wat vuil pakt. Het hoeft niet veel te zijn om de werking van je haakpunt te niet te doen.

(PS: zo'n lang sleevje over die wartel resulteert ook weer in 'n licht bungee effect en minder directe inhaking. Niet dat dat 'm zal zijn hoor, maar in de vraag om alle beetjes te laten helpen :wink: ...)

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

19-09-2012 10:35

Dank jullie. Ik zal dat probeersel van net ff afmaken. Ik las ook ergens anders dat tegen hoekhakers je een loodje oP 5 cm moet drukken?

Groetjes Sem