KD-rig


Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

03-07-2012 12:47

het visse met de pieper komt weer beetje terug in mijn visserij (na paar jaar alleen oppervlakte en penvissen) , en hou altijd van simpele rigs, dus de kd-rig zal denk ik veel gebruikt gaan worden.

alleen wat zijn jullie ervaringen betreft, bodem aas of wafters?
als ik met bodemaas vis, dan zall het met 15 of 20mm bol zijn met een pop-up maisje erop, werkt de KD-rig dan nog net zo goed, of is het echt een wafter rig, en dus beter met een wafter, of goed uitgelode pop-up te vissen


en soepele onderlijn, of combi, dus een stukje bij de haak gestript, en eventueel de lus voor aan de quicklink gestript?
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

03-07-2012 13:15

Ik vis Eigenlijk al sinds ik begon met karpervissen met de kd rig.
Meestal gebruik ik hem in combinatie met een pop up en dan nog een loodje op de hair (niet voor de haak). voor mij heeft dit eigenlijk altijd wel gewerkt.
een 20 mm bol met een pop-up maïskorrel is ook prima te gebruiken en ook deze combinatie haakt gewoon prima! (ik spreek ook uit ervaring) :wink:
zelf maak ik de rig altijd van soepel onderlijn materiaal (dus zonder coating).
ik hou de rig gewoon lekker simpel en hij werkt altijd bij mij :D

Succes!!
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

03-07-2012 14:49

Ik zet deze rig ook wel eens in , zoals hierboven beschreven staat : loodje op de hair en popup 15mm .
Vis m 15 cm combi .
Let wel op gebruik deze rig het liefst met een zakje pva en ( pallets ) oid .
Want de hiar slaat al snel om de haak zonder .

Ook vind ik dat je op moet letten want heb er wel eens vissen mee gehaakt hlml in de mondhoek , dus aanpassen gewenst dan .
Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

03-07-2012 18:56

Ik heb op deze rig heel veel vissen gevangen en maten van mij ook.ALtijd perfect in de onderlip gehaakt.Ik gebruik hem altijd met een longshank haak.Ik gebruik hem met bodemaas en snowman.Popup vis ik nooit mee,dus heb ik ook geen ervaring mee.
Echt een superrig!!
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-07-2012 20:44

Nog nooit een hakensteker nodig gehad Dennie?

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

03-07-2012 22:06

Nee nog nooit!Altijd perfect onder in het lipje.Ik heb wel altijd een loodje op de onderlijn,en de haak is altijd een longshank.Dat vind ik het mooiste resultaat.
Ik vis er ook op verschillende wateren mee,van putten,beken en kanalen.Heb er ook veel dikke vissen mee gevangen en uiteraad ook kleinere.Zelfs de platten zijn nog mooi gehaakt.Eergisteren had ik er nog een mooie schub mee van 15 kilo en ook perfect in het onderlipje.
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Gebruikersavatar
jan mol
Berichten: 127
Lid geworden op: 01-11-2009 11:25
Locatie: kampen

03-07-2012 23:16

ik ben het met Dennie eens 9 van de 10 x zit de haak mooi onderin de lip achter het harde vlees.
ik vis hem altijd met een kurv shank van korda ook pop up of half pop up half bodem
een zuidwester wind in het land biggen op de kant
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-07-2012 23:27

Ik doelde dus op de longshank Jan, en niet op de werking van een kd-rig, want dat is namelijk een fantastische rig.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

04-07-2012 16:42

En in je laatste zin zeg je :'' Zelfs platten zitten mooi gehaakt'', nu weet ik niet hoe dat bij anderen is maar de brasems die ik vang zijn ALTIJD in het midden van de onderlip gehaakt. Wanneer ik statisch vis dan hé :wink: .
Met de meest kloterige onderlijntjes haakte je die beesten nog perfect, dus daar zou ik niet teveel van afleiden.
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

04-07-2012 17:25

http://www.karperwereld.nl/rigvan/kd-rig-dion-van-der-does.php

:lol:

Tegenwoordig vis hem trouwens meestal met een Wafter!
Tight Lines !
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

04-07-2012 18:31

KD haakt bij mij ook altijd goed in de onderlip, snowman en bodemaas.
En voor het omslaan van de lange hair met inwerpen gebruik ik 1 of 2 pva foampjes om de haak met hair..!!

Gr Marcel.
Groeten Marcel.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-07-2012 18:45

Dion .

Zonder loodshot dus ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

04-07-2012 23:29

ok, mooi dat er goede resultaten zijn met bodemaas.

ga de rig binnenkort maar is uitproberen
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2013 09:22

jeffrey van osch schreef:Ook vind ik dat je op moet letten want heb er wel eens vissen mee gehaakt hlml in de mondhoek , dus aanpassen gewenst dan .
Mvg jeffrey


gisteren 3 gevangen op een KD rig (normaal gebruik ik deze niet) en van de 3 waren er 2 in de mondhoek gehaak waarvan 1 best wel lelijk.
gelukkig goed kunnen onthaken maar ik ben wel klaar met deze rig.
dit was even om de rig te testen op een nieuwe stek,maar ga weer lekker mn bewezen combi rig gebruiken of gewoon soepel met een beetje krimpkous.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-08-2013 10:13

Even nieuwsgierig, hoe lang was je onderlijn?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2013 10:28

Bjorn Schoemacher schreef:Even nieuwsgierig, hoe lang was je onderlijn?


15 cm ongv... moet wel eerlijk bekennen dat ik meestal (afhankelijk van de situatie) onderlijnen gebruik van 20 a 25 cm.

ik heb deze KD iets korter geknoopt als ik normaal gebruik op dit type water. (rivier)

haak = kensaki 3020BN maatje 8 ,onderlijn sufix camouskin zo een 4 a 5cm van de haak gestript, hair was zo een 1,5 tot 2 cm van de haakbocht tot mn 20 mm bol. totaal zo een 3,5 a 4 cm vanaf de haakbocht dus.

moet ook eerlijk bekennen dat ik altijd op gevoel knoop en nooit precies alles uit ga meten op de hair na. maar om zeker te weten hoe lang de hair was zal ik die even thuis na moeten meten.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

01-08-2013 11:13

Ik ken de haak niet, maar via googleafbeeldingen lijkt het op een longshank.
Ik knoop de rig altijd met een curv-shank of een wide-gape.
Misschien dat het daar aan ligt :-?

Tevens is het haken in de mondhoek ook een teken van wild en vertrouwelijk aasgedrag. Oppakken en doorzwemmen.

Hoe dan ook. Ik zou als ik het vertrouwen van jou in deze rig zo lees, gewoon bij je oude rig houden.
Want papagaaien horen te vliegen en niet te zwemmen :wink:
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-08-2013 11:19

Zou dat dan misschien te maken kunnen hebben met de wispelturige stand van de haak t.o.v. de hair / aas? Ben er zelf altijd een voorstander van de hair mooi uit te lijnen in de haakbocht met een rubbertje. Ik kan mij goed voorstellen dat een haak anders aardig kan gaan 'zweven' in de bek.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2013 11:40

Patric Schipper schreef:Ik ken de haak niet, maar via googleafbeeldingen lijkt het op een longshank.
Ik knoop de rig altijd met een curv-shank of een wide-gape.
Misschien dat het daar aan ligt :-?

Tevens is het haken in de mondhoek ook een teken van wild en vertrouwelijk aasgedrag. Oppakken en doorzwemmen.

Hoe dan ook. Ik zou als ik het vertrouwen van jou in deze rig zo lees, gewoon bij je oude rig houden.
Want papagaaien horen te vliegen en niet te zwemmen :wink:


buiten de rechte punt en rechte steel loopt deze haak ook een beetje naar binnen bij het oog,maar niet over de gehele lengte zoals bij een curv-shank. echt een longshank wil ik het niet noemen daar is de steel weer iets te kort voor vind ik in vergelijking tot (andere) longshanks.
verder wat aasgedrag kan best kloppen want deze vissen waren nog niet eerder gevangen heb ik het idee .( kleine rivier schubjes die een behoorlijke strijd leverden en puntgaaf.)
en heb heb al een tijdje gevoerd zonder te vissen.ga van het weekend weer vissen daar.
persoonlijk vind kensaki haken tophaken , vlijmscherp en nog nooit 1 afgebroken of uitgebogen.en voor ieder wat wils :D en ik heb geen aandelen en ben ook niet betrokken,enkel een tevreden gebruiker :P

Afbeelding
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2013 11:48

Bjorn Schoemacher schreef:Zou dat dan misschien te maken kunnen hebben met de wispelturige stand van de haak t.o.v. de hair / aas? Ben er zelf altijd een voorstander van de hair mooi uit te lijnen in de haakbocht met een rubbertje. Ik kan mij goed voorstellen dat een haak anders aardig kan gaan 'zweven' in de bek.


dat idee heb ik ook...
normaal gebruik ik bij mn rigs een heel klein stukje krimpkous of silicone aan de bovenkant van de haakbocht om te zorgen dat het aas mooi onder haak hangt en een stukje over mn oog om de haaksteel iets te verlengen en het draaieffect te verbeteren.opzich bij de 3020 BN niet per se nodig door de bocht bij het oog.toch verleng ik em altijd iets
bij de KD dus niet en hangt de bol er maar onder de bungelende haak te bungelen :)

ze hadden het ook bungelrig kunnen noemen :lol:

ik heb het iig geprobeerd en zal komend weekend toch nog 1 hengel met de KD vissen alleen ga ik deze iets langer knopen dan en de rest met mn oude vertrouwde rigs
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2013 12:09

Patric Schipper schreef:Hoe dan ook. Ik zou als ik het vertrouwen van jou in deze rig zo lees, gewoon bij je oude rig houden.
Want papagaaien horen te vliegen en niet te zwemmen :wink:


het mooie van deze rig leek mij dat je met zo min mogelijk troep op je rig een goede inhaking kan bereiken..want hoe meer atributen hoe meer die opvalt naar mijn idee.
alleen valt dat mij dus tegen na deze 2 vissen. maar wie weet dat ie met enkele aanpassingen beter zal haken?
misschien langere rig, of langere hair? ook weet ik niet zozeer of ik wel kan oordelen over deze rig na enkel 3 vissen erop gevangen te hebben. anderzijds kan het op een ander water of ander moment weer wel goed werken. (aasgedrag?)

en papegaaien horen te vliegen ja tenzij het die ene betreft van scary movie2 met zn grote bek :lol:

Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

02-08-2013 17:30

Nogmaals een Kd-rig is een prima werkende rig, mits je hem goed bouwt natuurlijk.
Kurv shank, hair met boilie, de onderkant van de boilie moet de haakbocht raken korter kan ook voor de 10 ponders. Loodhagel in de midden van de hair en een loodhagel op 3 cm van de haak.
Combi of soepel no problem.

Groet, Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-08-2013 17:40

Bij het aanzuigen van je bol trekt je hair aan het oog van je haak, met als gevolg?
Loodhageltje lijkt mij te licht om dat te voorkomen. Zou zelf daarom de onderlijn altijd iets overloden.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

02-08-2013 19:08

De kracht moet juist op het oog, dus ideale stand van de haak. We hoeven niets te voorkomen, het is de werking.

Groet, Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-08-2013 01:21

Peter,

Ik snap het niet. Volgens mij heb jij veel kennis van zaken. Zou jij de werking van de kd-rig eens aan ons willen uitleggen? Die Korda uitleg lijkt mij namelijk de grootst mogelijke flauwekul. Ben vooral benieuwd naar jouw visie voor wat betreft de eventuele voor- en nadelen.

H.