haak model en haakmaat keuze


stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

24-01-2012 13:05

heren toch maar even een apart topic aangemaakt, ik denk namelijk dat hier veel mensen(waaronder) ik van kunnen leren.. tevens kunnen we misschien ook weer met een paar vissen voorkomen dat ze gedegradeerd worden tot papagaai..

misschien kunnen we hier de discussie verder voeren waarom een bepaalde haakmaat of haakmodel beter is in verschillende omstandigheden.

ik heb het er al met veel mensen over gehad.. maar je pakt dus bij grotere vissen een grotere haak om de kans op uitbuigen te voorkomen?

maar denken jullie dat een grotere haak je vissen kost omdat ze worden opgemerkt?

maar denken jullie dat misschien een kleinere haak niet genoeg vlees kan pakken bij inhaken?

op sommige vragen heb ik natuulijk natuurlijk al een antwoord gekregen maar vind het wel intresant om hier over veder te discussieren?

bvd

stefan broks
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

24-01-2012 14:55

Naamgenoot, dat met die papagaaien bek, het wordt ook al minder denk ik als je de haak er normaal uit haalt en niet er uit trekt, miss komt het ook dat ze daardoor een papagaaien bek hebben toch???
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

24-01-2012 15:20

Dit kan een heel interessant topic worden. Ik heb al heel wat topics gevolgt betreft haken/rigs en de meningen blijven toch erg verdeelt. Dit mede omdat er zoveel verschillende situaties zijn waarbij je op moet gaan letten wat voor haak(maat) en rig(lengte) je gaat inzetten. Daarbij komt ook nog eens kijken dat bijna iedereen weer anders drilt, dit met het oog op de papegaaienbekken.

Mijn ervaring is dat een langere hair het te diep haken voorkomt en als je dan ook nog een shotje lood met een bonk putty een paar centimeter van de haak vandaan plaatst, trekt de rig de haak al sneller richting onderlip. Hele lichte subtiele onderlijntjes en haken met rechte punt hebben naar mijn idee een grotere kans om te gaan "vliegen" in de karperbek met als gevolg een inhaking in de mondhoek. Ook heeft lengte van de rig hierbij weer een grote invloed.

Zoveel dingen die meespelen.....Het blijft lastig dat rig/haak verhaal

Grote haken prikken idd sneller en doordat ze wat zwaarder en lomper zijn kunnen ze sneller opgemerkt worden. Maar als je dan bijvoorbeeld KD rig vist met een uitgebalanceerd aasje wordt die maat 6 haak sneller opgezogen en doordat de haakpunt zwaarder wordt dan het oog, zal de haakpunt eerder de onderlip pakken dan een mondhoek.

En dan krijg je nog het verhaal of er voorgevoerd is ofniet wat kan bepalen of de vis voorzichtig of vol vertrouwen aast.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

24-01-2012 15:45

@Stefan L, meen je het nu echt dat papagaaibekken ontstaan door het onthaken, of te wel op de kant?

@Stefan B, ik snap je citaat niet helemaal:
maar je pakt dus bij grotere vissen een grotere haak
, weet jij van te voren al of je groot of klein gaat vangen dan?

Mijn ervaring met kleinere haken is trouwens beter dan met grote, zeker op dressuurwateren vind ik het prettig om alles zo licht mogelijk te maken maar mijn ervaring is ook dat de kleinere haken zich juist vaster zetten dan grotere haken.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

24-01-2012 15:54

nou marcel.. ik was even bang dat je met kleinere haken minder kans maakte om een bak te haken.. maar na verschillende pbtjes en babbeltjes in mijn naasten kring is het mij een heel stuk duidelijker geworden..
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

24-01-2012 15:55

ik heb dan ook de zelfde gedachte gang als jou marcel!! :wink: vis zelf ook het liefst zo klein mogelijk
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

24-01-2012 21:29

Marcel, daarom staat ook achter mn zin een paar ??? tekens
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
stefan hermelink
Berichten: 141
Lid geworden op: 04-06-2008 18:26
Locatie: denekamp

25-01-2012 14:20

vis juist vaak met kleine haken, denk dat een kleine haak beter en sneller vlees pakt omdat de haak dun is en dus makelijker in de bek haakt en zich vast zet en blijft zitten. en bakken vangen gaat met kleine haken echt wel heb mijn swaarste vis op een haakmaatje 10 gevangen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-01-2012 15:27

Ligt ook aan de omstandigheden waar je vist!
Niet elk water leent zich voor kleine haak maatjes. Zoals een water met alleen maar karpers,je hebt ook nog te maken met wateren waar witvis in overvloed is en dan wil je echt niet met een haakie 8/10 gaan zitten,niet dat een grotere haak maat garantie geeft om geen witvis te vangen maar de kansen worden wel kleiner dan met een 10 of 8tje.

Daarbij ben je verstandiger af om weerhaak loos te vissen. Dan naar de maten te kijken.

Grotere haakmaat geeft mij een beter gevoel dan een kleinere haakmaat

6je of 4tje heeft meer ruimte om te spelen in de bek dan een 8tje of 10tje,hou er niet van dat een haakje strak en vast in de bek zit tijdens een dril,mag wel wat beweging in zitten.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-01-2012 15:39

Stefan L, meen je het nu echt dat papagaaibekken ontstaan door het onthaken, of te wel op de kant?


Zwart/wit en heel veel grijs.

Je zal ze de kost moeten geven Marcel, van die gasten die stiekem nog een flintertje vlees losscheuren.

Mea Culpa... lood vast boven in net, niet gezien en tillen maar. Helaas pinda kaas, maar de haak was los.
It's okay 2 pay
bryan goossens
Berichten: 53
Lid geworden op: 21-01-2010 17:09

25-01-2012 15:46

hangt gewoon van situatie tot situatie af. ik viste op een riviertje waar geen dressuur is, met 1hengel klauwhaak maat 6 en de andere klauwhaak maat 8. die nacht ving ik een 8kg vis op de hengel met haakmaat 6 en ik verspeelde 1 vis op de kleinere haak. toeval of niet?
een week of 3 geleden juist hetzelfde, ik was van mening kleine haken in de winter te gebruiken maar dit liep weer verkeerd af. met maatje 5-6 ving ik een 19.1, 20.5, 14.2 en nog 2 vissen rond de 10kg op een paar nachten zonder 1 vis te lossen. 1nachtje met beide stokken maat 8 gevist en loste direct een vis.
waar geen dressuur is vis ik met grotere haken, waar veel dressuur is vis ik iets kleiner.
ik vis wel in 99% procent van de gevallen met een klauwhaak. en een papegaaien bek begint meestal met het verkeerd inhaken, dus het haken aan de zijkant in plaats van recht in het midden. kleinere haken scheuren volgens mij dan weer rapper uit bij grotere vis omdat de draaddikte gewoon dunner is en minder vlees pakt. als je dan ziet hoe hard grotere vissen kopschudden en proberen het lood omhoog te 'smijten' om zichzelf te onthaken...geef mij dan maar een iets grotere haak. maar ik zeg natuurlijk niet dat je geen 40er op een haakmaatje 8 fzo kunt vangen. en idd, met goed onthaken en ontsmetten kun je beginnende papegaaien bek deels voorkomen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2012 18:53

Wie kan mij vertellen hoeveel verschil er in draaddikte tussen een haakje maat 6 of maatje 8 van het zelfde type is?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
stefan hermelink
Berichten: 141
Lid geworden op: 04-06-2008 18:26
Locatie: denekamp

25-01-2012 18:55

ben ik het niet mee eens leen, de haak heeft infeitje niks met het veel of weinig vangen van witvis te maken. Je kunt met een 30mm bol netzo goed karper vangen met een haakje 8/10 en dan is het witvisprobleem verholpen, hierbij is de dikte van de haak naar mijn idee stukken dunner en prikt de haak dus veel makelijker in de bek.

en weerhaak loos vissen heeft bij mij ook zeker geen voor keur, de haak heeft nooit geen houvast in de bek van de vis. Hierdoor blijft de haak naar mijn idee steeds verplaatsen in de bek van de vis en krijg je zo sneller dat de haak uitscheurd of losschiet. daarom denk ik dat je met een weerhaak juist 1 plek in de bek hebt waar die haak zijn houvast heeft en zo niet uitscheurd. en als je dat dan met een kleine haakmaat doet, heb je de haak eerder vol zitten met vlees en zo dus een goede houvast in de bek.

das mijn idee er achter.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-01-2012 19:02

Stefan,

Jij kan het niet met mij eens zijn,zoals vele waarschijnlijk. En dat is goed.
Alleen ik spreek uit eigen ervaring thats it.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2012 19:08

Ok, komt ie:

Kurv Shank maatje 8:

Afbeelding

Kurv Shank maatje 6:

Afbeelding

Nog steeds mensen die denken dat een maatje groter minder snel zal gaan snijden door die 0,11 mm verschil?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2012 19:24

Ik ben het eens met Leen dat een grotere haak een hoop bijvangsten kan schelen. Dan kun je wel zeggen dat je dan groter aas moet gaan gebruiken maar als ik nu net mijn vriezer vol heb liggen met 100 kilo 16 millimeters?

Die wil ik gaan gebruiken en geen groot aas, anders had ik wel voor groot aas gekozen. Ik kan er ook niet zo ff een 30 mm bal van maken.

Een maatje grotere haak kan dan uitkomst bieden.

Ik ben het trouwens absoluut niet met Leen eens dat een haak wat speelruimte in de bek moet hebben. Juist niet! Die haak moet klemvast zitten! Hoe minder de haak kan bewegen/wrikken hoe kleiner het wondgat en hoe kleiner de kans op lossen!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-01-2012 19:29

Weerhaakloos Eus,anders niet......En daarbij wie zegt dat een kleine haak klein genoeg kan zijn?
Ik bedoel ik zie me eigen niet met een 10 vissen op een water waar vissen zwemmen met bekken zo groot als een appel. Gaat niet goed komen.

Ik zal wel weer met een 10 of 8 vissen op een water met een meer vast bestand aan kleinere vissen die kleinere en zachtere bekken hebben.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

25-01-2012 19:37

Klaas, ik wist echt niet dat er zulke idoten zijn, als je op de kant een papagaai veroorzaakt door middel van onthaken ben je het echt niet waard om ooit nog een karper te vangen. Enne
Je zal ze de kost moeten geven Marcel
....zouden bij mij weinig te vreten krijgen :wink:

Verder ben ik het met Stefan Hermelink eens als het gaat om het "pakken" van de kleinere haken. Net als Leen vis ik op sommge stekken ook met grotere haken om o.a. witvis aanbeten te verminderen maar dat is dan ook alleen de reden want als dat niet nodig was zou ik op die stekken ook gewoon klein(er) vissen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2012 19:51

Leen,

Weerhaak of niet, een haak die goed gevuld is zal niet of nagenoeg niet kunnen werken in de bek. Naar mijn idee wat je hebben wilt, of niet?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
bryan goossens
Berichten: 53
Lid geworden op: 21-01-2010 17:09

25-01-2012 21:20

als je vist met weerhaakloze haken en een karper schud en het lood vliegt in het rond, dan ben ik zeker dat een weerhaakloze haak sneller beweegt en ook rapper uitscheurt dan een haak met weerhaak.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2012 21:23

Daar heb je een punt. Je zou kunnen zeggen dat de weerhaak de haak fixeert in het vlees.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-01-2012 21:28

Ik verlies mijn lood na een aanbeet.

Maargoed dit zal weer totaal een andere discussie te weeg gaan brengen.

On.

En naar mijn idee,met weerhaakloos voel ik me beter vissen dan met weerhaak mocht er wat fout gaan onderwater waarbij je de zooi verspeeld.

Dacht btw dat weerhaakloos zo gepromoot moest worden,heb ik er toch echt een totaal ander beeld opeens van
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2012 21:34

Leen en terecht, de waterschappen zijn allang bezig om het opzettelijke loodverlies en het overmatige voeren aan te pakken.
Wil je zo graag je lood verliezen kies dan voor een milieuvriendelijke oplossing, maar dat zal wel te duur worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-01-2012 21:37

Kom met iets en ik zal het kopen.
Zolang het niet voldoet aan mijn eisen houd het snel op!

Ik heb ook liever wat anders dan lood,punt is alleen dat andere materialen groter worden om het gewicht te behalen wat lood eigenlijk woog.

Nou dan valt het bij afstand werpen al snel af!

Iron....Kan ik ook niet aan komen momenteel,anders was dat al lang in mijn koffer beland.

Overigens bestaat er al een discussie

viewtopic.php?f=36&t=61484&hilit=iron+Mate

Verder wil ik het hier bij laten in dit topic.
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 25-01-2012 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2012 21:43

Leen daarmee overtuig je de waterschappen niet.
Vissen is een hobby, geen religie!