wel of geen stukje tube op de haakbocht ?


Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-08-2011 10:02

Ik gebruik die groenachtige van fox. 0,5mm. Geen enkel probleem.
Heb ook nog een zwarte, die is nog dunner. Weet het merk alleen niet. Scheurt ook niet.

Bij elke run schiet de sillicone gewoon omhoog, maar scheurt niet. Tenzij het heel erg wild is.

http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... cts/CAC307

Deze gebruik ik.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-08-2011 10:18

ben wel tevreden met het bungee spul van PB
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

01-08-2011 12:04

Gebruik die van Korda, mocht het scheuren zet ik er een nieuwe op via de hair.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

01-08-2011 12:15

Die van korda heb ik 3 jaar gebruikt, maar scheurde toch redelijk snel. Nu dat bungeespul van PB. Gaat prima! Schuift makkelijk terug en scheurt veel minder.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-08-2011 12:29

als ik moet gooien of gebruik maak van een voerboot zet ik er een rubbertje op. leg ik m neer gebruik ik een ringetje. ik vis dus altijd met iets vlak voor de bocht. nooit erin of er voorbij.
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

07-08-2011 15:17

Ik gebruik altijd een stukje tube van korda, gaat prima
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-08-2011 10:18

Eus,

Niet geheel onafhankelijk natuurlijk, maar ik gebruik ook Bungee tube van PB en mijn ervaring is dat na een gevangen vis het rubbertje helemaal omhoog is opgeschoven en dat hij niet is gescheurd. Mijn haak is altijd eerder aan vervanging toe dan het rubbertje gescheurd 8)

Ik had vroeger wel last van gescheurde rubbertjes (nee ik ben nog geen vader, haha!) maar de oorzaak was toen denk ik vaak dat het rubber te strak om de haak zat en dus niet op kon schuiven!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-08-2011 12:00

Ik zie twee redenen om een rubbertje op de haakbocht te zetten. Ten eerste zorgt het ervoor de vis het aas
makkelijker op kan nemen omdat de haak in één lijn mee naar binnen gezogen wordt zonder dwars tegen de
lip aan te blijven steken. Ten tweede zorgt het gewicht van het aas er voor dat de haakpunt naar beneden
blijft wijzen in de bek van de vis. Eigenlijk het zelfde effect als een line-aligner heeft; het zwaartepunt van
de haak onder de haaksteel brengen zodat de punt naar beneden blijft...

Wanneer je je rig boven water op je hand test is het verschil duidelijk merkbaar, en hier gaan mensen vaak
de fout in. Aas (met name drijvend of gewichtloos) heeft de nijging onder water rond te dwarrelen, wanneer
je nu met de hair vast in de haakbocht vist tilt het aas de haakpunt juist omhoog. Een losse hair vanaf het
haakoog doet dit niet.

Ook wanneer de karper het aas uitspuugt zal bij een vaste hair de haakpunt achterstevoren naar buiten
vliegen. Dit werkt bij zowel zinkend als drijvend haakaas.

Om het beste van twee werelden mee te pikken, makkelijke aasopname en moeilijk uitspugen, kun je een
anti blowout rig maken. Met zo'n mini-ringetje op de haaksteel. Hiermee trekt de karper het aas bij opname
makkelijk naar binnen en wanneer hij het probeert uit te spugen schuift het aas met ringetje richting het
haak-oog en blijft de haakpunt de goede kant op steken. Een schuivend rubbertje doet, wanneer ie soepel
glijdt, in principe het zelfde...

Het is sowieso verstandig om je rigs onder water te testen op inhaking omdat verschillende gewichten zich
onderwater totaal anders gedragen dan erboven. Ben dit zelf een aantal jaar geleden gaan doen toen ik veel
halve aanbeten kreeg op een snowman rig met de hair vast in de haakbocht. Na het rubbertje te verwijderen
haakte ik ineens veel meer. Toen ik het verschil in een emmer water testte bleek dat de snowman de
haakpunt de lucht in tilde.

edit. Dit geld vooral voor soepele onderlijnen. Chod, stiff of zig rigs reageren weer heel anders bij aasopname...

Grs!