Lossers: dilemma


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

30-06-2011 14:45

Hoi,

Ik heb een dilemma. Op mijn standaard rig heb ik naar mijn smaak te veel lossers. Ik krijg een fluitende run, maak contact met de vis en vervolgens lost deze na een paar seconde. De rig zit niet in de knoop en de haak is in orde.
Normaal gesproken ga je dan iets aanpassen aan je rig, maar nu komt mijn probleem. De vissen die ik wel vang zijn perfect gehaakt! Netjes net achter de onderlip. De meeste moet ik met een tangetje onthaken. Ik heb dus geen aanwijzing waar de fout zit. Heeft iemand een startpunt voor me?

Dit is mijn rig:
- maatje 6 PB intruder, 25 lbs PB Armabraid
- lengte van haakoog tot wartel is 18 cm
- standaard krimpkous LA
- tussen boilie en haakbocht is 2 cm vrij

Ik vis met 20 mm boilies. Ik voer erg verspreid.

Alle tips zijn welkom.

Groeten vanaf de waterkant
Piet Stanmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-09-2010 18:42
Locatie: Echt

30-06-2011 16:19

Hoi Martijn,

Misschien moet je eens proberen om de hair wat korter te maken.
Ik zelf houd meestal een afstand aan van 1 cm van haakbocht tot boilie.
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

30-06-2011 17:38

leg er ook aan op wat voor bodem,ik zou je hair terugbrengen naar max 1,5 cm tussen boilie en haakbocht.Kan je een x een foto van je rig plaatsen?
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

30-06-2011 18:56

hey martijn,mischien raar hoor.maar laatste keer had ik ook die intuders gekocht,toevallig maatje 6 !
ik heb na 14 lossers op een makkelijk watertje welliswaar de hoop opgegeven.
ik had van alles gedaan,lange hair korte hair anders aas,zwevend of bodem etcetra !

ik stapte over op een andere haak en mijn probleem was weg,toeval ?
ik weet het niet,de kliko had weer wat te vreten!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

30-06-2011 19:08

Ik kan geen bruikbare foto uploaden dankzij de geweldige camera op mijn telefoon.

De rig doet het al jaren prima, evenals de Intruder. Ik geloof niet dat hier het probleem in zit.

Ik zat zelf ook al te denken aan een kortere hair, maar heb blijkbaar wat overtuiging nodig. Ik ben gewend om met langere hairs te vissen, dus vandaar mijn twijfel. Ik ga dit eens proberen, morgen hopelijk meer nieuws.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

30-06-2011 22:11

Martijn,

Het kan met het formaat van de vissen te maken hebben. Bij kleinere vissen is alles in de bek ook wat kleiner en kan de 2cm tussenruimte (zeker bij een gestrekte onderlijn) net wat teveel zijn. Gevolg is een inhaking IN het harde gedeelte wat voor een losser zorgt vrij snel na de aanbeet (is het uiterste puntje van de haak ook wat krom na een losser?)
Persoonlijk zou ik dus ook de hair iets inkorten tot 1cm tussen haak en boilie.

Wat bedoel je met een standaard LA? Verleng je de haak of scherm je hem behoorlijk af?

Een andere optie zou kunnen zijn om toch van haak te wisselen. Intruders zijn vrij dun van draad en daarom zeker in de zomer wanneer de karpers zachtere bekken hebben, niet mijn eerste keuze. Ik vis dan liever een PB super strong. Deze zijn iets dikker van draad waardoor het "snijden" minder is.

Groet Bart
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-07-2011 08:12

hoeveel procent van de aanbeten lost?
Moet je direct flinke druk zetten?
Zet je direkt flinke druk?
Gewicht lood?
welk loodsysteem?
formaat gemiddelde vis?
Die je vangt, zijn dat duidelijk grotere?
Formaat en hoeveel heidbrasem, zeelt graskarper . Zeker de laatste wil wel eens lossen


De hair btw eerder langer dan korter. De vissen worden 90 ten 100 te diep geprikt
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

04-07-2011 14:13

Zo, net weer terug van vissen. Helaas is mijn autolader kapot gegaan, dus ik kon niet eerder reageren.

Ik heb de hair ingekort naar 1 cm en dat leek marginaal beter te gaan. Het is echter geen eerlijk vergelijk t.o.v. de eerste 2 dagen omdat de vangsten beduidend minder werden.

@ Bart:

Met een standaard LA bedoel ik een kleine verlenging van de steel, met een lichte buiging. Uiteraard zorg ik er voor dat de haakpunt niet "verborgen" wordt door de tube!

@ Klaas:

- 25 runs, 20 vissen. Meer dan de helft van de vissen is boven de 20 pond, veel mid 20ers.
- Nee, ik zit op obstakelvrij, groot water. Bij een run draai ik rustig de slip vast tot dat ik spanning voel. Ik sla dus niet aan o.i.d. Als een vis een run wil nemen, sta ik dat gewoon toe.
- 92 gram
- Helicoptersysteem
- Zie eerste punt, gemiddeld net over de 20 pond
- Weinig last gehad van brasem (2 kleintjes, netjes in de onderlip :)). Geen zeelt of grassers zover bekend.

Opmerkelijk: De derde nacht is er een maat bij me komen zitten. Ook hij verspeelde enkele runs op dezelfde wijze. Ander systeem (inline, gecoate onderlijnen en andere (dikkere en grotere) haken leek dus niet veel uit te maken. Begin ik dus zelf te twijfelen aan de manier waarop de vis aast. Voor het desbetreffende water heb ik een uitstekende sessie gedraaid (m.a.w. de vis was los). Mogelijk dat de vis nogal "snel" en onrustig aan het azen was, waardoor ik ze nipt prik. Een beetje druk lost dan de haak.
Overigens heb ik inderdaad 2-3 haken met kromme punten binnen gedraaid, 1 was zelfs helemaal uit het lood (die heb ik er wel een minuut aan gehad).
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

04-07-2011 14:41

ik heb ook ooit op een vrij makkelijk water heel veel vissen gelost!! wat ik ook deed kwa haken het ging maar niet beter.. toen probeerde ik een keer een kortere onderlijn en toen pakte ik veel meer vissen? misschien een idee om je onderlijn wat in te korte zodat de vis minder speling heeft?
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

09-07-2011 20:29

Overschakelen naar 150 gr lood is ZEKER niet slechter
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

11-07-2011 11:39

Verpoorten clement schreef:Overschakelen naar 150 gr lood is ZEKER niet slechter


En wat zou dat moeten bewerkstelligen? Bovendien kan ik 150 gr. amper gooien met mijn hengels.
Gebruikersavatar
jafeth de ruiter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19-10-2007 15:56
Locatie: Heemskerk

12-07-2011 00:39

Is de hengeldruk erg groot?
Ik vis op een water waar veel karpers rondzwemmen met kapotte bekken, die haken erg slecht!

Wat voor mij een openbaring was om weer zogenaamd "back to basic" te gaan. Knoop je onderlijn alleen met haak lijn en wartel. Op dressuur water kan dit nogal een verschil maken. Wanneer je krimpkous gebruikt moet het echt perfect gestoomd zijn ten op zichte van de haak. Zo niet dan verspeel je er nogal eens een. Probeer eens een simpele onderlijn, ik vis de laatste tijd niet anders!

Succes
Geen hoogtepunten zonder dieptepunten
Plaats reactie